Rør amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Rør amp

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør amp

Hei.

Er veldig godt fornøyd med slik oppsettet spiller pr idag, men er litt nyskjerrig på hvordan rør eventuelt vil fungere på mine Vienna Acoustics

Jeg har absolutt null erfaring med rør, men tenker på å feks teste ut med en brukt Music Angel eller lignende som ikke koster allverden 2 - 5K.

Hva vil dette gi eller ikke gi meg lydmessig i forhold til Hegel oppsettet, tenker da på selve lydsignaturen.

Musikksmaken er alt fra akkustisk til acdc og spiller det meste av musikken på CD eller flac.

Har heller ikke behov for å spille så høyt at naboene våkner

Erfaringer og innspill både for og mot mottas med takk
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er Vienna ganske nøytrale,detaljerte og analytiske. Rørforsterker med en litt varm signatur burde funke. Har selv Focal 816 høyttalere som blomstret stort med en Ming Da kinesisk EL34 røramp. De var i overkant skarpe og detaljerte med det aller meste av gode transistorforsterkere. Det nærmeste jeg kom en god match var Hypex klasse D blokker.
    Vær obs på at små rørforsterkere i prisklassen under 10k vil ha store problemer med dynamisk og voldsom musikk. Å spille rock eller store symfoniske verk på Ming Daen er nytteløst. Det blir rotete og uengasjerende. Små akustiske jazzbesetninger derimot, og akustisk gitar, solovokal, etc frembringes så tredimensjonalt og realistisk at man tror musikeren er i rommet ! Focalenes skarpe kanter er slipt bort samtidig som detaljene kommer fram.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Bønna.

Kan jeg da tolke det slik at det har lite for seg å teste ut med en "billig" rør amp ?

Hva må jeg rekne med å gi for en rør amp som vil klare å drive høyttalerene greit, og hvor mye krefter bør den isåfall ha ?.

Hvilke merker / forhandlere bør jeg isåfall se etter ?.

Jeg har heller ingenting imot å handle brukt dersom det byr seg en mulighet.

Men jeg er som sagt helt uten erfaring med rør, men nyskjerrigheten for å teste dette er der
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

- Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å anbefale konkrete forsterkere til ditt bruk, da mitt fokus har vært mindre forsterkere til lettdrevne høytalere og akustisk jazz.

For å spille kunne spille rock, og få bassen til å henge med må forsterkeren kunne levere endel strøm. Da trenger du trolig 4 utgangsrør pr kanal og solide utgangstransformatorer. (det mest vanlige på småforsterkere i prisklassen 4-8k er 2 utgangsrør pr kanal)

McIntosh 275R sies å spille engasjerende og dynamisk, og har nok kraft når de brukes som monoblokker.

Bruktkjøp er en god plan. Da kan du komme unna med ca 10k for en kraftig nok
    forsterker.

Her er tråder angående anbefalinger på HS:
    Anbefaling av rørforsterker
    Liten rørforsterker (kvalitet)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Vanskelig å anbefale konkrete forsterkere til ditt bruk, da mitt fokus har vært mindre forsterkere til lettdrevne høytalere og akustisk jazz.

For å spille kunne spille rock, og få bassen til å henge med må forsterkeren kunne levere endel strøm. Da trenger du trolig 4 utgangsrør pr kanal og solide utgangstransformatorer. (det mest vanlige på småforsterkere i prisklassen 4-8k er 2 utgangsrør pr kanal)

McIntosh 275R sies å spille engasjerende og dynamisk, og har nok kraft når de brukes som monoblokker.

Bruktkjøp er en god plan. Da kan du komme unna med ca 10k for en kraftig nok
    forsterker.

Her er tråder angående anbefalinger på HS:
    Anbefaling av rørforsterker
    Liten rørforsterker (kvalitet)

Takker for nok et svar Bønna.

Da kommer jeg nok til å bruke litt tid på å lese meg litt opp på emnet rørforsterkere, samt følge med på brukten :grin:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "soedal" på hifisentralen brukte en music angel kt88 på samme høyttalere som deg en stund tror jeg. du får sende han en mld å høre.
    65watt er jo ikke så værst egentlig.
    " At den dessuten er relativt lett å få til å spille i rommet og ikke virker være en for stor belastning for forsterkeren, er bare ytterligere plusspoeng."
    Vienna Acoustics Mozart Grand SE | Lyd & Bilde

Music Angel KT88 - Mala Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du er fra Sandnes Jan Frode, eg også bor i Sandnes og har en Music Angel KT88
    Kanskje du vil låne min Music angel til å teste rør på dine høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ser at du er fra Sandnes Jan Frode, eg også bor i Sandnes og har en Music Angel KT88
    Generøst forslag teddyh, dette er AVforum på sitt beste

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh

Dette er jo kjempemessig Teddyh

Jeg kan sende deg en PM etter nyttår dersom tilbudet fremdeles står ved lag da . Har desverre ikke tid før pga arbeid og juleforberedelser

Enda en gang, Tusen takk for tilbudet og God Jul

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Dette er jo kjempemessig Teddyh

Jeg kan sende deg en PM etter nyttår dersom tilbudet fremdeles står ved lag da . Har desverre ikke tid før pga arbeid og juleforberedelser

Enda en gang, Tusen takk for tilbudet og God Jul
    Jepp, bare send meg en PM etter nyttår. God jul

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •