Svært varierende lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svært varierende lydkvalitet

Hei,

Jeg har et greit hjemmekinoanlegg hjemme, der jeg opplever store variasjoner i lydkvaliteten. En Denon AVR2809 forsyner 3x Dali Lektor LCR brukt både som fronter og senter, og en Dali Basis 100 sub. Frontene er dessverre vegghengt. Dette er ikke en "man cave", så noen interiørestetiske kompromisser på høyttalerstørrelse- og plassering måtte gjøres. Jeg har lydhimling i taket og en tapet som absorberer noe, på veggene. Rommet er 3x4,5m og avstanden til høyttalerne er nesten full lengde, 4,5.

På dialog i film vil 's'-lyden (noe av det mest høyfrekvente i tale) fra enkelte skuespillere høre forvrengt, skarpe og ubehagelige ut, mens andre høres helt fine ut. Jessie i "Breaking Bad" har dette, men ikke Walt.

I musikk er variasjonene enda større, og det går mye på signalkompleksitet. Jeg har ikke mye tid til å sitte ned hjemme og lytte til musikk, så referansen min er Etymotic Research HF3 rett fra iPhone på farten, eller fra egen DAC/Forsterker på jobb.

Stevie Ray Vaughan "Tin Pan Alley" og Kari Bremnes "Togsang", er begge låter med veldig rent lydbilde, og de høres helt fantastiske ut på anlegget. Lyden er behagelig og presis og tilstedeværelsen av begge artister er til å ta og føle på. Suben tar de dype bassgitartonene på "Tin Pan Alley" så du får gåsehud, og gitaren til SRV har skikkelig "snap". Det høres mye bedre ut en ørepluggene mine, som jeg liker veldig godt. Jeg kan skru så høyt jeg tør, og det er bare vellyd.

Spiller jeg derimot "Lunta Brenner" av DumDum Boys, snur det hele. I øvre mellomtone/diskant flyter lyden sammen i en skarp og ubehagelig suppe der cymbalene til Sola høres ut som blikkbokser. Bassen buldrer avgårde uten trøkk og yter ikke musikken verdighet i det hele tatt. I ørepluggene er det bare å kjøre på - instrumentene kommer alle til sin rett og utfyller hverandre i stedet for å drepe hverandre.

Jeg skjønner at dette ikke er high-end anlegg, og at det er grenser for hva jeg kan forvente, men jeg undrer meg likevel over hva som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det vil alltid være store forskjeller på de ulike innspillingene,enten det er film eller musikk.En CD er ikke alltid en cd. Hva slags utstyr musikken er spillt inn på spiller stor rolle og ikke minst mixing og mastering (etterarbeid i studio). Dette gjelder selvsagt også dialog på film,der ofte 70-80 % av dialogen blir spillt inn i studio i etterkant av filmingen. Hva artistene kan betale for et godt studio betyr jo mye og med dagens dårlige salg av cd så blir det mindre penger til studioarbeid,noe som ofte høres i dag der mye av den såkalte popmusikken er helt steril,uten liv og dynamikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •