Jeg trenger 2 XLR innganger, men har kun 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg trenger 2 XLR innganger, men har kun 1

Hei

Har en Audio Analogue Stereo Amplifier med balanserte XLR inn. (kun 1)

Videre må jeg flytte XLR kablene over mellom DAC og Radio som begge har XLR ut.

Typer DAC/CD Audio Analogue Maestro og Advance Accoustic MAT 605 rør radio

finnes det en boks som løser dette? hvor flere XLR kilder kan sendes til en forsteker.

jeg har også sett en XLR splitter som ikke så super shabby ut, men den hadde motsatt kjønn av det jeg behøver. samt at jeg ikke vil ødelegge XLR kvaliteten med en cheepo splitter.

noen som vet om løsning?

om noe så må det være av ypperste lydkvalitet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ellers kan jeg bare kjøre RCA

Bare veldig vemodig med en så flott radio med XLR.

har eventuelt coax og spdiff ut av radioen jeg til nød kan kjøre gjennom dac'en

men ikke det jeg ville.

ønsker denne delen av anlegge å forbli så analogt som mulig

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes slike bokser - f.eks. denne som jeg fant ved å google litt:

Goldpoint SW2X In/Out Selectors

Kjenner ikke denne - eller noen andre slike bokser - jeg vet bare at de er å få kjøpt.

Du kan ikke bruke en splitter - ikke engang om den skulle gå "bakvendt" - det er potensielt skadelig å koble to kilder til samme forsterkerinngang uten at du bryter kontakten mellom kildene. Det hjelper ikke å slå av den kilden du ikke bruker heller.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Du kan ikke bruke en splitter - ikke engang om den skulle gå "bakvendt" - det er potensielt skadelig å koble to kilder til samme forsterkerinngang uten at du bryter kontakten mellom kildene. Det hjelper ikke å slå av den kilden du ikke bruker heller.
    Så jeg kan ikke bruke et slik xlr y ledd som dette:
    YXL119 Hosa Y-kab XLRM/2xXLRF

Har bestilt to slike idag fra Siv. ing. Benum

Tenkte å brukte dette slik at jeg kan koble stereo pre og receiver inn på samme monoblokker.
    Forstår jeg deg riktig må jeg fortsatt fysisk koble fra den ene eller andre kilden?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - det strider mot all min hifi-barnelærdom å koble to kilder slik du har tenkt å gjøre det.

Det skal visstnok ha en sammenheng med lave utgangsimpedanser i en eller begge kildene - noe som kan føre til stress eller overbelastning - i verste fall til kortslutningslignende tilstander - hvis kontakten mellom kildene ikke brytes fysisk. Det KAN gå bra - men det vet man ikke helt sikkert før etterpå....

Altså: Å splitte signaler går greit - derimot å samle signaler, det er fy, fy.

Samme prinsippet gjelder for effekttrinn mot høyttalere: ALDRI to effekttrinn inn på samme høyttalerinngang.

PS: I brukermanualen til et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn jeg hadde en periode, sto det uttrykkelig at man ikke måtte koble to kilder inn på de to inngangene som var tilgjengelige på effekttrinnet. Her var det snakk om RCA og XLR - men poenget fra Lyngdorfs side var at det var kontakt mellom disse to inngangene. Samme med et Krell effekttrinn jeg hadde: Bare én kilde inn på effekttrinnet.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ja - det strider mot all min hifi-barnelærdom å koble to kilder slik du har tenkt å gjøre det.

Det skal visstnok ha en sammenheng med lave utgangsimpedanser i en eller begge kildene - noe som kan føre til stress eller overbelastning - i verste fall til kortslutningslignende tilstander - hvis kontakten mellom kildene ikke brytes fysisk. Det KAN gå bra - men det vet man ikke helt sikkert før etterpå....

Altså: Å splitte signaler går greit - derimot å samle signaler, det er fy, fy.

Samme prinsippet gjelder for effekttrinn mot høyttalere: ALDRI to effekttrinn inn på samme høyttalerinngang.

PS: I brukermanualen til et Lyngdorf SDA2175 effekttrinn jeg hadde en periode, sto det uttrykkelig at man ikke måtte koble to kilder inn på de to inngangene som var tilgjengelige på effekttrinnet. Her var det snakk om RCA og XLR - men poenget fra Lyngdorfs side var at det var kontakt mellom disse to inngangene. Samme med et Krell effekttrinn jeg hadde: Bare én kilde inn på effekttrinnet.
    Hadde for en tid tilbake et par Embla monoblokker.
    På disse var det en bryter der man vekslet mellom rca og xlr.
    Hadde både stereo pre og receiver koblet til samtidig,men passet på at kilden som ikke var i bruk var av.
    Regnet derfor med at dette kunne fungere denne gangen også,så lenge kilden som ikke er i bruk er av.
    Vet ikke om jeg tørr å ta sjansen........
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Hadde for en tid tilbake et par Embla monoblokker.
    På disse var det en bryter der man vekslet mellom rca og xlr.
    Hadde både stereo pre og receiver koblet til samtidig,men passet på at kilden som ikke var i bruk var av.
    Regnet derfor med at dette kunne fungere denne gangen også,så lenge kilden som ikke er i bruk er av.
    Vet ikke om jeg tørr å ta sjansen........
    bassert på alt overnevnte, trolig ikke.

du sier oxo at embla blokkene hadde bryter. det har du ikke nå... det var det fysiske bryddet du trengte...

HVA DEN OPPRINNELIGE TRÅDEN ANGÅR:
    se der ja, en sånn en trenger jeg! tusen takk for tipset!!!

only 400 bucks plus the hell of getting it overseas... All I want for christmas :-D

tror nok jeg kan plukke opp no kontakter og mekke en sånn en bedre selv for mindre enn de 3000kr det koster å den hit.

fortsatt åpen for andre tilsvarende produkter, event bedre produkter.

jeg har selv googlet innen jeg skrev post på forumet,

hva var det du skrev i søkeordsfeltet?

thanx!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gpt33: Hvis du har en bryter bakpå effekttrinnet som effektivt bryter kontakten, er det OK. Lyngdorf effekttrinnet mitt hadde en slik bryter, men Lyngdorf gjorde uttrykkelig oppmerksom på at deres bryter IKKE brøt kontakten - og at de derfor frarådet å koble to kilder til effekttrinnet.

En kilde - f.eks. en forforsterker - trives best med en høy inngangsimpedans på effekttrinnet. F.eks. har mitt Bryston effekttrinn en inngangsimpedans på 20kOhm. En typisk kilde har i mange tilfelle en utgangsimpedans på noen få titalls Ohm. En kilde - f.eks. en forforsterker - som får signalene sine på avveie inn i utgangen på en annen kilde, kan altså oppleve å møte en impedans i størrelsesorden 1/1000-del av det den er designet for. Det betyr at den i stedet for å levere en spenning i kombinasjon med en ubetydelig strøm, må begynne å levere 1000 ganger mer strøm enn det den er optimalisert for. Det gjør noe med signalet. Overbelastning - i verste fall skader.

Veldig populært forklart, dette....

englevakten: Jeg googlet på "XLR audio switch (box)" og "Balanced audio switch (box)". Du finner antageligvis henvisning til litt DIY her også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •