PC Lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: PC Lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC Lyd

Fins sikkert mange spørsmål og svar angående dette her allerede men..

Jeg spiller i allefall all musikken min fra Spotify. Har 2 stk Infinty (tror det er RS 60, helt greie høytalere iallefall), en billig surround forsterker, et billig usb lydkort,
    med optisk kabel fra usb lydkort til forsterker.

Er ute etter en ikke altfor dyr løsning for å få bedre lyd.

Det jeg lurer på er hvor bra/dyr forsterker må jeg ha, eventuelt hvor bra lydkort hvis jeg skal kjøre analogt.

Hører mye snakk om DAC konvertere, men er vel fortsatt avhengig av å ha en god forsterker for å få bedre lyd?

Vurerte HDMI fra lydkort til forsterker, men for å få til det må jeg vel ha ganske dyrt utstyr?

Kort spurt, en billig løsning for å få god lyd fra PC til høtaler? (Forsterkere til 5k+ er uaktuelt atm. Tenker evnt brukt brukbar stereoforsterker. Er vel uansett såpass begrensninger i lyden fra spotify til at en dyr forsterker har noe hensikt? kanskje den jeg allerede har er god nok?)

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dante80
    Fins sikkert mange spørsmål og svar angående dette her allerede men..

Jeg spiller i allefall all musikken min fra Spotify. Har 2 stk Infinty (tror det er RS 60, helt greie høytalere iallefall), en billig surround forsterker, et billig usb lydkort,
    med optisk kabel fra usb lydkort til forsterker.

Er ute etter en ikke altfor dyr løsning for å få bedre lyd.

Det jeg lurer på er hvor bra/dyr forsterker må jeg ha, eventuelt hvor bra lydkort hvis jeg skal kjøre analogt.

Hører mye snakk om DAC konvertere, men er vel fortsatt avhengig av å ha en god forsterker for å få bedre lyd?

Vurerte HDMI fra lydkort til forsterker, men for å få til det må jeg vel ha ganske dyrt utstyr?

Kort spurt, en billig løsning for å få god lyd fra PC til høtaler? (Forsterkere til 5k+ er uaktuelt atm. Tenker evnt brukt brukbar stereoforsterker. Er vel uansett såpass begrensninger i lyden fra spotify til at en dyr forsterker har noe hensikt? kanskje den jeg allerede har er god nok?)
    Kjøp en Cambridge Dacmagic 100. Billig oppgradering fra pcen.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva du egentlig spør om her, meene kanskje denne kan hjelpe:

- Guide to High-fidelity Computer Audio

Hvilken receiver har du? har den støtte for HDMI?
    Hvilke (lyd)utganger har du fra pc? HDMI fra skjermkort?

et skjermkort med HDMI ut er ikke allverdens dyrt;

Søk radeon HD5440 - Prisguide - Hardware.no
    Søk radeon HD 5570 - Prisguide - Hardware.no

en receiver med HDMI inn/ut, uten 3D/HDMI 1.4, koster heller ikke mye, se brukten f eks.

Pioneer vsx ax2

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hdmi er veldig kurant om du skal kjøre både bilde og gjerne surround lyd til receiver, men kan selvsagt få surround lyd via optisk til reciever også.

Om det er snakk om bare spotify og musikk så anbefaler jeg helst en rimelig ok dac med usb inngang, da vil denne erstatte lydkortet du bruker i dag til og få optisk ut, men det er jo ikke selvskrevent at det blir så mye bedre heller.

Tenker da hovedsaklig på kvaliteten ifra spotify som mildt sagt kan være 'variabel'.

Forsterkere går jo som kjent fra 1500 kr til "kan du ta dobbelt lån på huset".
    Om det er surround receiver du tenker på så fins det alltids gode dealer rundt om, man må bare lete litt, f.eks ofte at en receiver som kostet 9-10 000 når de kommer ut selges for 4-5 rett før neste modell kommer, da kan du få mye for pengene, men du vil jo da se 2-3 månder etter at det er noe nytt og bedre der ute

Det eneste jeg egentlig vil anbefale er som nevnt en billig DAC til rundt 1000-1500 kr om du skulle gjort, kanskje en kompis har en du kan låne en par dager og du får se om du hører noe forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Er ikke ute etter surround lyd nei.
    Det jeg er ute etter er vel optimalisering av lyd til en billig penge innenfor de begrensninger som ligger i lydkvaliteten ut fra Spotify

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne vil forhåpentlig vis løfte lydkvaliteten fra PCn.

ASUS Essence One review - Introduction

Koster ikke stort heller. Det som er fint med denne er at du også får hodetelefonforsterker integrert som kan være kjekt til PC bruk. Ellers nevner jeg også Xonar XTS one som du kan kjøre analogt til forsterkern din.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke er ute etter surround ville jeg vurdert ekte stereo annlegg i stedet og en DAC.

F.eks NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Eller opp til NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Det er meget få receivere som kan i det hele tatt måle seg med stereo kvaliteten i disse.
    Og motsetning til receiver er det heller ikke store prisfallet over tid heller. Kosta den 8k i dag så vil den mest sannsynlig koste 8k om 2 år og, dette reflekteres selvsagt om du vil selge den igjen siden også.

Dette var bare første eksempelet jeg kom på, er MYE annet enn nad der ute og :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter DAC i surround receiveren din. Kobler du digitalt fra PC med HDMI, optisk eller koaksial så bruker du DACen i receiveren. Men i rimelig prisklasse så er kvaliteten på de begrenset og det vil være en oppgradering å kjøpe en ekstern DAC eller et bra lydkort som kobles analogt til receiveren.

Oppgradering av receiveren til en god stereoforsterker vil nok gi enda større løft og kanskje det jeg ville ha prioritert aller først.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang begrensninger i spotify, se denne tråden for diverse betraktninger -
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-spotify.html

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du velger en ekstern DAC, vil den nok levere bedre analog lyd ut enn de innebyggete i din reciver - MEN husk at din receiver sannsynligvis ikke har noen dedikert analog pre-amp, så den vil høyst sannsynlig digital-konvertere det analoge stereosignalet inn, prosessere det og konvertere det tilbake til analogt før det forsterkes. Ikke uvanlig på (billige) recivere. Så da vil du miste all effekt av den dyrere DAC'en i forkant.

Så kort fortalt. Kjør HDMI rett i reciver for mest optimalt signal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •