klipsch til 60k og mcintosh til 300k = overkill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 144
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klipsch til 60k og mcintosh til 300k = overkill?

Jeg har planer om å handle nye amps å processor til mine nåværende høytalere til våren, og har nærmest landet på valg av Mcintosh. Men er litt usikker på hvilken kombinasjon av amp's vil passe best til mine høytalere.

Jeg har Klipsch:

RF-7 mk2...............250 rms / 1000w peak RF - 7 II Floorstanding Speaker | Klipsch
    RS-62 mk2....(x2)....150 rms / 600w peak RS - 62 II Surround Speaker | Klipsch
    RC-64 mk2..............200 rms / 800w peak RC - 64 II Center Speaker | Klipsch

Det som frister av Mcintosh er:

MC601 (x3) 1x600w McIntosh MC601 Amplifier, 1 Channel Amplifier, 1 Channel Amp
    MC302 (x2) 2x300w McIntosh MC302 Amplifier, MC302 Classic McIntosh Amplifier, Product Manual
    MX121 (x1) Processor McIntosh MX121, MX 121 McIntosh, Apple AirPlay

En MC601 til hver front og en til center. En MC302 til surround og en til surround back. Altså 600w på front rekka og 300w på all surround.

Men så sitter jeg å tenker på høytaler/amp cost ratio.... Høytalere til 60k og elektronikk til 300k høres ikke helt fortjent ut. Eller? Hvilke andre kombinasjoner kan være aktuelle? Jeg vil utnytte det som kan bli utnyttet av Klipschene, så jeg vil ikke ha "akkurat" passe. Jeg har intrykk av at det er mange som mener at RMS x 2 er bra å ha. Stemmer det?

Foreløpig har jeg ingen planer om å skifte ut høytalerene mine. Jeg vil bruke et par år å høre på alt jeg kan før jeg oppgraderer høytalerene til high end. Men de klipschene jeg har nå trenger desperat mer power, og jeg vil ha high-end power. Mcintosch power!

Jeg forsvarer mitt desire for de listede komponentene med at den dagen jeg skal gå til high end høytalere kan sannsynligvis Mcintosh gearet brukes der også, så det vil bli en long-term investering. Feks på et palladium setup eller tilsvarende, men det er forholdsvis langt frem i tid.

Så...Hva syns dere om å bruke 300k+ på elektronikk til 60k høytaler setup? Jo, klart det hadde vært gøy men er det noe vits? Hvor på grafen til min-max utnyttelse(x) og min-max kost(y) er det ultimate punktet før den slakker ned er det jeg er ute etter.

Nå har jeg 2x svs pb 13 ultra og og har tenkt på to svs pc 13 ultra til. Og muligens front og back presence hvis jeg finner ut hvordan det går ann om det går ann med denne processoren. Så kan lett legge på 40k til på høytaler siden. Men fremdeles 100k-300k.

Hovedsaklig skal amp'ene skal være Mcintosh. Processoren kan være noe annet, men jeg tenker kanskje det blir best kombinasjon om de er samme merket. Hvilke andre high end processorer kan være aktuelle sammen med klipsch å mcintosh? Har noen eventuelt erfaring med denne kombinasjon av klipsch+mcintosh. Og MX121 i det hele tatt? Har bare lest positive ting om klipsch+mcintosh til nå. Noen som vet om negative sider?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er meg hus forbi hvorfor noen i det hele tatt kjøper McIntosch.
    McIntosh er ikke high end, og har i målinger flere ganger vist seg å være sub par med vanlig forbrukerelektronikk.

Men hvis du ønsker å bruke penger på det av andre grunner en lyd så gi gass.

Og ang RMS x2. Høres helt tåpelig ut og jeg kan ikke se noen begrunnelse til det. Det er greit å ha nokk effekt til å dekke behovet dær høyttaleren representerer sin vannskeligste last, noe mer en det er unødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns dette er veldig bra oppsett, da sitter du ikke igjen med følelsen av "høyttalerne har mer å gå på" men du får utnyttet alt som bor i høyttalerne :P

Hadde selv Klipsch b3 (til 3000kr) koblet på elektronikk til 40lapper og deretter nesten 20 lapper og aldri har små, billige B3 spilt så stort før. Virkelig bare oste ut av lydkvalitet og detaljer samt punch som jeg aldri har hørt av disse før. Har hatt de kobla opp på reciver før og der spilte de ikke langt nær så godt.

Sikkert mange som er uenlig med meg men jeg mener at hvis noe skal koste MEST i en kjede så er d forsterkeri som skal gjøre d. Om 1/5 del av prisen på forsterkerne er riktig vet jeg ikke, men du får uansett ut d aller beste av Klipschene så jeg ville ikke nølt ett sekund var jeg deg. En annen ting er jo at du ikke må se deg blind på watt, hvis du ikke har ei stue på 50kvm å er bygdas partyplass nr 1 hver helg så kan du fint få golyd med langt mindre enn 600w. Aldri hørt om at du må ha dobbel effekt i en forsterker enn høyttalerens RMS så dette tror jeg ikke du skal legge så veldig mye i. Men denne forsterkeren er vel som Ole Brum tipper jeg, BÅDE krefter å lydkvalitet så da gjør d ikke noe hehe.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville sett bort fra den ideen, er ikke vits å bruke 300k på effekt :-? du får sikkert noe du er mer enn nok fornøyd med til 100k!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk litt i tråden til Dolbytor, der tror jeg du finner litt nyttig info.

Men 300K? aiaiai, da hadde RF7 røket utav døra, og inn med Klipschhorn istedet for ny forsterker. Ingen forsterker i verden kan være bedre enn den oppgraderingen der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye skal du legge i akustikk og rom?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    McIntosh er ikke high end, og har i målinger flere ganger vist seg å være sub par med vanlig forbrukerelektronikk.
    Har aldri hørt MC selv men de fleste med Klipsch sier dette er kanon? Vet ikke helt men jeg har nå Vincent 236 å hvis jeg noen gang skal oppgradere kunne jeg tenkt meg å prøve noe MC. Hvorfor mener du dette er dårlig, kan hende jeg må revurdere tanken om MC da

men som andre sier her så kan du få MER enn bra nok forsterkeri til 100 lapper også, så 300 er jo litt overkill. Men hvis du alikavel skal ha den forsterkerkomboen, så er min påstand at du får bedre lyd av forsterker til 300 og høyttalere til 60 enn om du hadde høyttalere til 300 å forsterker til 60. Kommer jo selvsagt litt an på matching osv men i d store bildet ville jeg hatt dyrere forsterkeri enn høyttalere hvis jeg fikk valget.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om Jeff Rowland? veldig gode samt fine og kraftige forsterkere!
    kanskje prøve en slik?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Har aldri hørt MC selv men de fleste med Klipsch sier dette er kanon? Vet ikke helt men jeg har nå Vincent 236 å hvis jeg noen gang skal oppgradere kunne jeg tenkt meg å prøve noe MC. Hvorfor mener du dette er dårlig, kan hende jeg må revurdere tanken om MC da

men som andre sier her så kan du få MER enn bra nok forsterkeri til 100 lapper også, så 300 er jo litt overkill. Men hvis du alikavel skal ha den forsterkerkomboen, så er min påstand at du får bedre lyd av forsterker til 300 og høyttalere til 60 enn om du hadde høyttalere til 300 å forsterker til 60. Kommer jo selvsagt litt an på matching osv men i d store bildet ville jeg hatt dyrere forsterkeri enn høyttalere hvis jeg fikk valget.
    McI har en karakteristikk som de intensjonelt leger på lyden som blir reprodusert. Eller så gjør ikke de forsterkerne noe som helst unikt. I min mening så er det bedre med en forsterker som har så flat respons som mulig. Og heller juster lyden slik at den blir forvrengt til den lyden du selv ønsker, med en dingseboms som er laget for det formålet.

Hvis man ser på målinger og blintester av slike dyre merker som Bryson, McI og Mark Levinson så kommer ikke de dyre alternativene bedre ut en de billige. Og da plages jeg med å anbefale noe dyrt hvis det ikke er for eiergleden man kjøper det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker rimelig overkill på såpass "lite hifi korrekte" høyttalere. Ville selv prioritert noe bra til frontene, og en veldig god kilde.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvor mye skal du legge i akustikk og rom?
    Jeg har aldri satt meg inn i hva det koster så det kan jeg ikke svare annet en det får koste det det koster. Jeg vil bygge rom i rom å gjøre alt 100% skikkelig. Men som sagt, har ikke tatt stilling til det enda.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Hørt om Jeff Rowland? veldig gode samt fine og kraftige forsterkere!
    kanskje prøve en slik?
    Har ikke hørt de eller hørt om de nei.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls

Men hvis du ønsker å bruke penger på det av andre grunner en lyd så gi gass.

Det er greit å ha nokk effekt til å dekke behovet dær høyttaleren representerer sin vannskeligste last, noe mer en det er unødvendig.

Ønsker ikke å bruke penger for andre grunner en lyd. Jeg har lest og hørt gang på gang at McIntosh passer veldig bra med Klipsch så jeg har stort sett blitt overbevist av Word of Mouth, selv om de fleste godt mulig ikke har peiling på hva de snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Pass Lab X350 på RF83 en liten periode, og det var morro. Tviler mc blir like kult å høre på. Hadde nok gått for horna isteden.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke amp's og processor ville du anbefalt meg til disse høytalerene Truls? Utenom Emotiva. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheViking9
    Hadde Pass Lab X350 på RF83 en liten periode, og det var morro. Tviler mc blir like kult å høre på. Hadde nok gått for horna isteden.....
    "I en liten periode". Hvorfor skifta du hvis du var fornøyd? Har de en spesiell lydkarakteristikk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet noen av dere om det fins forhandlere i norden som selger både klipsch og mcintosh så det er mulig å høre dem sammen. Norge/dk/swe?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Hvilke amp's og processor ville du anbefalt meg til disse høytalerene Truls? Utenom Emotiva. 8)
    Denne: Nyheter Sammen med Sherbourn PA 7-350 Burde skrelle tapeten av veggene hos deg.

Men legg heller pengene i Heritage serien til Klipsch. LaScala II eller Klipschorn. Selv Heresy II som jeg har ville jeg ikke byttet mot RF7 II (etter lyttetest hos musikkmagasinet)

Klipschhorn er produsert i over 60 år, og det burde vel garantere for at dette er gode greier.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Vet noen av dere om det fins forhandlere i norden som selger både klipsch og mcintosh så det er mulig å høre dem sammen. Norge/dk/swe?
    Muzikkmagasinet i Bergen har begge merkene Musik-Magazinet McIntosh MA-7000 Forsterker

Men de har ikke Heritage modellene til Klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Men legg heller pengene i Heritage serien til Klipsch. LaScala II eller Klipschorn. Selv Heresy II som jeg har ville jeg ikke byttet mot RF7 II (etter lyttetest hos musikkmagasinet)

Klipschhorn er produsert i over 60 år, og det burde vel garantere for at dette er gode greier.
    Viste ikke Heritage serien ble brukt til hjemmekino. Er det å anbefale? Jeg trodde det var lytte høytalere for å si d på den måten.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •