klipsch til 60k og mcintosh til 300k = overkill? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 144
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    McIntosh har en lydsignatur som mange liker. Den legger til i bassen og er myk i øvre frekvensområdet. Du betaler veldig mye for en likanes EQ for å si det slik.
    I et virkelig godt og balansert system, så tror jeg faktisk McIntosh hadde falt igjennom og blitt avslørt som farget på en negativ måte.

Mitt råd vil at du heller legger pengene i et skikkelig høyttalersystem, satt opp og justert av noen med gode kompetanse, akustikk, effektforsterkere med lav forvrengning (f.eks Hypex nCore) og en god prosessor.
    Greit å vite det med lydsignaturen til McIntosh.

Vet du om noen i norge som jobber med og er kompetente på både området med akustikk til hjemmekino og justeringer av elektronikk?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Greit å vite det med lydsignaturen til McIntosh.

Vet du om noen i norge som jobber med og er kompetente på både området med akustikk til hjemmekino og justeringer av elektronikk?
    timc har i alle fall bra kontroll på mye.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også nevne at dersom du har plass så vil nok et høyttalersett som dette gjøre filmopplevelsen mye fetere enn noen dyre effektforsterkere

AVshop - Alcons Screening / Hi-End Hjemmekino System

Ser jo ikke særlig pent ut menne....

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke mye penger er ingen garanti for at det skal låte bra, men uten penger blir det ikkeno

Det jeg reagerer på her inne er at det av noen blir sagt ting som "man får aldri nok effekt" klart man får nok av det, om jeg velger å gi Dynavoice F6 (995,-) strøm fra Bryston 28BSST² forsterkere til flere hundre tusen vil det fortsatt være begrensningene i F6 som er problemet, får ikke blitt bedre enn det. Derfor vil det alltid være bortkastet å bruke for mye penger på bare en del av anlegget om man faktisk er opptatt av å få mest/best mulig lyd for pengene.

Innen rimelighetens grenser ser jeg poenget dersom det finnes kvaliteter i det rimeligere produktet som går langt utover det man vanligvis kan forvente i prisklassen.

Jeg støtter BoGGis når det gjelder å gå for et system som er laget spesielt for oppgaven, men også her er det mye å velge mellom.
    Som tidligere nevnt her på forumet har jeg selv planer om å kjøpe en custom løsning fra Midgard Audio når sjansen byr seg :-D uansett pris har Centurion vert noe av det råeste jeg har hørt. Følte at det våknet en Balrog under meg sist LOTR demo :twisted:

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Vil også nevne at dersom du har plass så vil nok et høyttalersett som dette gjøre filmopplevelsen mye fetere enn noen dyre effektforsterkere

AVshop - Alcons Screening / Hi-End Hjemmekino System

Ser jo ikke særlig pent ut menne....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest gjennom tråden på nytt så det kan hende jeg har glemt noe nå, men det var vel et rendyrket kinoanlegg du ønsket?

Det mer jeg leser om BEF sitt anlegg så kan jeg ikke skjønne at det kan bli noe særlig råere enn dette på film. Jeg har aldri hørt det selv, men med bare positive tilbakemeldinger fra privatpersoner og magasiner er jeg ganske sikker på at dette er heftigt! Du snakket vel også om å gjemme vekk elektronikken så da hadde jeg ikke vært i tvil. Med billige komponenter (vs. Klipsch / McIntosh) har du mye penger til overs til snekker, kalibrering og akustiske tiltak.

Akto har jo også en fantastisk flott kino, men han har valgt å ha frontrekken synlig. Man slipper jo akustisk lerret og tilhørende tuning/tiltak med denne løsningen, men man betaler jo selvsagt mer for finish og ferdigproduserte høyttalere.

Jeg hadde uansett kikket ganske mye på disse to løsningene hvis jeg skulle bygget meg kino i dag. Jeg har jo blitt MC frelst, men innrømmer glatt at det ikke hadde vært like stas hvis jeg måtte gjemme dem vekk..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    McIntosh har en lydsignatur som mange liker. Den legger til i bassen og er myk i øvre frekvensområdet. Du betaler veldig mye for en likanes EQ for å si det slik.
    I et virkelig godt og balansert system, så tror jeg faktisk McIntosh hadde falt igjennom og blitt avslørt som farget på en negativ måte.
    Nå har ikke jeg tenkt å diskutere dette noe særlig, men jeg vil jo si at det må være positivt at McIntosh lager lyd som mange liker

Hvis ufarget og balansert betyr kjedelig og en lyd som få liker, kan jeg ikke skjønne at det er noe å etterstrebe

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, blir aldri for stort med forsterkere. Hverken i bil eller i hus Pøs på med det største du finnes

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Nå har ikke jeg tenkt å diskutere dette noe særlig, men jeg vil jo si at det må være positivt at McIntosh lager lyd som mange liker

Hvis ufarget og balansert betyr kjedelig og en lyd som få liker, kan jeg ikke skjønne at det er noe å etterstrebe
    Poenget er at man kan kjøpe en god forsterkerkombo til 20000kr som måler bedre enn Mcintosh og dersom man har noe som måler bra så kan man slå seg til ro med at anlegget evner å spille korrekt. En annen ting er som orso nevner at dersom anlegget i utgangspunktet er "nøytralt" så er det veldig enkelt å "tune" anlegget etter egne preferanser med en EQ .

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Neida, blir aldri for stort med forsterkere. Hverken i bil eller i hus Pøs på med det største du finnes
    Man kan godt pøse på med så mye man vil, men det kommer etterhvert til et punkt hvor større er bortkastet. Men i dette tilfellet handler det mer om hvor dyrt det er enn hvor kraftig den er da man kan få ekstremt mange ekstremt kraftige forsterkere når man bikker 20000kr

Siden bil-sammenligninger er så populært her inne

Om man skal kjøre billøp, hvorfor kjøpe en Ferrari til X antall millioner kroner når en Ultima GTR til 400.000kr knuser den på alle parametre hva ytelse angår?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal kjøre billøp, hvorfor kjøpe en Ferrari til X antall millioner kroner når en Ultima GTR til 400.000kr knuser den på alle parametre hva ytelse angår?

Er det jeg sier også 8)

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor pokker får man en Ultima GTR for 400 000kr?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Enkelt, du bestiller et kit og så bygger man selv (Dette er slik ultima opererer).

Et komplett kit uten motor og girkasse koster 28000$ ca dersom man ser ut ifra det amerikanske bestillingsskjemaet
    GTR Orderform

Dette blir sånn ca 160000nkr ekslusiv moms og frakt. Så må man jo i tillegg ha i en motor og girkasse etter eget ønske + at man kan regne med en del ekstrautgifter. Disse bilene blir jo ofte satt opp med amerikanske V8 motorer noe som er veldig kostnadseffektivt

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at man kan kjøpe en god forsterkerkombo til 20000kr som måler bedre enn Mcintosh og dersom man har noe som måler bra så kan man slå seg til ro med at anlegget evner å spille korrekt. En annen ting er som orso nevner at dersom anlegget i utgangspunktet er "nøytralt" så er det veldig enkelt å "tune" anlegget etter egne preferanser med en EQ .
    Forsterkere til 50, 100 eller 200K vil selvsagt aldri kunne forsvare prisdifferansen mot en til 20K. Det jeg syns er merkelig er at McIntosh har overlevd siden 1949 hvis man kan få samme lyden med en forsterker til 20K og en EQ? Jeg har ikke testet nok forsterkere til å vite om dette stemmer, men det regner jeg med at du har? Har du, eller har du hatt, McIntosh?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Forsterkere til 50, 100 eller 200K vil selvsagt aldri kunne forsvare prisdifferansen mot en til 20K. Det jeg syns er merkelig er at McIntosh har overlevd siden 1949 hvis man kan få samme lyden med en forsterker til 20K og en EQ? Jeg har ikke testet nok forsterkere til å vite om dette stemmer, men det regner jeg med at du har? Har du, eller har du hatt, McIntosh?
    Nei jeg har nok aldri hatt Mcintosh, men som du også er klar over så handler dyrere produkter like mye om eierglede som om faktisk ytelse. Man kommer til et punkt der hvor dyrere ikke nødvendigvis er bedre. Ditt eget oppsett er selvfølgelig mer skikket til å forsvare innkjøp av sinnsykt dyre forsterkere enn det et mye mye rimeligere oppsett er. Ville du anbefalt forsterkere til 300.000kr på et oppsett bestående av RF7?

Når det kommer til faktisk ytelse, ja jeg er ganske sikker på at man kan få samme eller bedre ytelse til en brøkdel av prisen Eiergleden vil dog ikke bli den samme^^

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt, du bestiller et kit og så bygger man selv (Dette er slik ultima opererer).

Et komplett kit uten motor og girkasse koster 28000$ ca dersom man ser ut ifra det amerikanske bestillingsskjemaet
    GTR Orderform

Dette blir sånn ca 160000nkr ekslusiv moms og frakt. Så må man jo i tillegg ha i en motor og girkasse etter eget ønske + at man kan regne med en del ekstrautgifter. Disse bilene blir jo ofte satt opp med amerikanske V8 motorer noe som er veldig kostnadseffektivt
    Jeg har god kjennskap til Ultima, og har vært med på byggeprosessen til en. Den har nå tippet 1,1 million i byggekostnader, og det er fremdeles en ren løpsbil for GT Racing serien i norge, ikke en gatebil der 2/3 av kostnader er registeringsavgifter.

Bare delene i fra england har vel tippet 500k (inkl mva), og da er det kun et rullende chassis uten motor/drivverk. Så for 400k så har man vel en nesten komplett bil, i deler, der man må skubbe den selv om den skal gå på fram. Den listen du henviser til er meget ukomplett, du kan se på denne prislisten hva du trenger for å få en komplett bil (fremdeles uten motor) Ultima Sports Ltd - The Sensational Ultima GTR Først £16K for chassis + karosseri, så godt over £20k for resten som skal til (da er ikke noe "luksus" tatt med, som lys på bilen, klimaanlegg etc. For 400 000k så har du bare en stor tråbil, i deler, i beste fall.

Ble veldig offtopic dette, men siden du dro inn dette som sammenligningsgrunnlag for et eller annet så var det interessant å høre hvor denne prisen din kom fra.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GTR Orderform

Er det virkelig så billig? Jeg visste om Ultima GT-R og at den banket biler som kostet millionbeløp (selv i USA før norske avgifter) men jeg trodde den var i hvert fall $60,000 ...

Å ja.. det virket litt for billig til å være sant. Jeg trodde uansett Nissan GT-R modded hadde best ytelse for pengene.

Man kan godt pøse på med så mye man vil, men det kommer etterhvert til et punkt hvor større er bortkastet. Men i dette tilfellet handler det mer om hvor dyrt det er enn hvor kraftig den er da man kan få ekstremt mange ekstremt kraftige forsterkere når man bikker 20000kr

Siden bil-sammenligninger er så populært her inne

Men akkurat i dette tilfellet syns jeg ikke at Mcintosh (er noe som Mark Levinson for den saksskyld) er Ferrarien til x antall millioner.. De er Ultima GT-R og en Audio Note, Goldmund, MBL Vorsterker, Burmester osv er det overpriset bilene til mange millioner...

Men til folk som sier Mcintosh ytelse kan man få til 20 lapper, hva slags forsterkere er det snakk om? Da skaffer jeg den med engang..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Men til folk som sier Mcintosh ytelse kan man få til 20 lapper, hva slags forsterkere er det snakk om? Da skaffer jeg den med engang..
    Du får ikke nødvendigvis en McIntosh lydende forsterker (de har jo sin egen "house sound"), men en forsterker som måler bedre med mer nøytral og åpen gjengivelse og mer kontrollert bass. Hypex Ncore. Ca. 15k i deler med kabinett. Legg eventuelt på noen tusen hvis noen skal bygge for deg. Under 20k altså. Betydelig bedre enn f.eks Mark Levinson sine klasse D monoblokker, de er jo direkte dårlige hvis målingene til Stereophile stemmer.
    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4466
    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=4664

Å kopierer McIntosh sin "sound" er fult mulig, men ikke med vanlig EQ.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god kjennskap til Ultima, og har vært med på byggeprosessen til en. Den har nå tippet 1,1 million i byggekostnader, og det er fremdeles en ren løpsbil for GT Racing serien i norge, ikke en gatebil der 2/3 av kostnader er registeringsavgifter.

Ble veldig offtopic dette, men siden du dro inn dette som sammenligningsgrunnlag for et eller annet så var det interessant å høre hvor denne prisen din kom fra.
    Prisen kommer forøvrig fra Ultima selv Det er mange av de tinga du ser der som koster masse men som ikke er nødvendig for å få god ytelse, feks. Alcantara sportsstoler til over 10000kr

Selvsagt blir det dyrt, men selve rullende chassis med dempere, karroseri og slikt er billig. Du vet jo også at man godt kunne bygd en mye billigere en enn den du har vært med på å bygge Man får feks. Billige "crate" engines fra USA som er tilstrekkelige til skikkelig moro og ferrari knusende ytelser.

Men ettersom du har vært med på å bygge en, hva koster det for "the bare minimum" samt girkasse? Da har jeg ikke lyst til å regne med elektronikk og slikt som man ellers kan legge opp selv.

[Edit] Kikka nå på noen prislister og hva det har kostet for å få disse Ultima bilene på veien med tilleggsutstyr (ikke i Norge) og det koster ca 600000kr, men dette inkluderer hauger og lass av ting man ikke trenger for ytelse, bla. Aircondition, skinnseter osv. I tillegg er en LS7 motor til 200000kr inkludert i prisen så min estimate er nok ikke så gal dersom man går får en billigere motor og mindre utstyr

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg tenkte hovedsakelig på brukt/DIY klasse D forsterkere Det finnes mange som er enormt kraftige samt måler ekstremt bra og disse bør derfor klare jobben meget godt som orso også påpeker

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har nok aldri hatt Mcintosh, men som du også er klar over så handler dyrere produkter like mye om eierglede som om faktisk ytelse. Man kommer til et punkt der hvor dyrere ikke nødvendigvis er bedre. Ditt eget oppsett er selvfølgelig mer skikket til å forsvare innkjøp av sinnsykt dyre forsterkere enn det et mye mye rimeligere oppsett er. Ville du anbefalt forsterkere til 300.000kr på et oppsett bestående av RF7?

Når det kommer til faktisk ytelse, ja jeg er ganske sikker på at man kan få samme eller bedre ytelse til en brøkdel av prisen Eiergleden vil dog ikke bli den samme^^
    Ja jeg vet jo at man betaler for mer enn selve ytelsen på dyre produkter, men regner ikke med at de ville klart å få solgt noe særlig hvis man fikk samme ytelsene for 1/10 del av prisen. Jeg snakker ikke om selvbygg nå, for det blir noe helt annet. Eiergleden spiller inn for min del og når jeg i tillegg har hatt lyst på MC forsterkere i årevis, forsvarer dette kjøpene for min egen del. Det høres sikkert dumt ut, men jeg blir i godt humør bare av å slå på VU-meterene

Nå har ikke jeg erfaring med RF-7, men jeg kunne funnet på å kjøpt ett par MC501/601 til disse selv. Så lenge kombinasjonen Klipsch/McIntosh spiller utrolig bra sammen ser jeg ikke noen grunn til at dette ikke skulle bli vellykket.

Du har selvsagt helt rett når du sier at dyrere ikke nødvendigvis blir bedre. Jeg hadde en Adcom GFA-7707 bi-ampet på P-39 før jeg kjøpte MC1201. Mellomlegget kan selvfølgelig ikke forsvares hvis man skal være ærlig, men jeg ville ikke byttet tilbake om jeg kunne

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •