klipsch til 60k og mcintosh til 300k = overkill? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 144
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, klart... Er man ikke kresen så er det ikke så nøye...
    Å kalle Klipsch lite "riktige" er på en måte feil sånn jeg ser det.
    Når det gjelder dynamikk, så er de blandt de mest presise som blir masseprodusert.
    tja heritage preges av rimelige standard deler iallefall. det er ikke noe klipsch i de. typisk eminence/electrovoice/atlas diskanter og mellomtoner med custom eminence bass.
    diskanten som står i flere heresy, la scala og cornwall er en av de billigste på PA markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Har selv hatt McIntosh, og kan klart anbefale dette. Selv hadde jeg MA7000, og jeg likte den svært godt lydmessig. Lydgjengivelse er subjektivt, og den tilfredstilte alle mine krav lydmessig. Kommer garantert til å kjøre Mc på et senere oppsett (sannsynligvis B&W CT8-kino).
    Det høres lovende ut. Hvilke høytalere brukte du?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Det høres lovende ut. Hvilke høytalere brukte du?
    Jeg brukte B&W 802 Diamond

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte B&W 802 Diamond
    Okey. Jeg var på hifiklubben idag å snakte litt om de. Han mente at de var mer til lytting av musikk enn til film. Hva syns du om det? Like bra på begge deler eller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål angående Damping Factor.

Fins det noen anslått verdi eller definisjon på hvor mye en "god" forsteker bør ha:-? . På siden linket under står det at vanligvis har forsterkere mellom 50-200, og jo høyere jo bedre. "A high damping factor means the amplifier has a better ability to control the woofer cone after the signal has stopped."

Men MC601,MC303,MC302 og sikkert flere har "bare" >40 Wideband. Mens feks MC1201 og MC2kw har 100. Dette sier meg ingenting , det er derfor jeg spør. Bør jeg tenke på dette tallet?

Damping Factor Definition - What is Damping Factor
    såvitt jeg forstår forsvinner stordelen av dempefaktoren til et utgangstrinn etter passivt delefilter og kabel. for å opprettholde de som spec må utgangen kobles rett til elementet.
    correct me if im wrong

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Jeg var på hifiklubben idag å snakte litt om de. Han mente at de var mer til lytting av musikk enn til film. Hva syns du om det? Like bra på begge deler eller?
    For å si det slik, dersom du skal bruke anlegget på film så er det waste å bruke så mye penger på elektronikk... Er ikke sikker på hvor mye du kan om lydproduksjon, opptak og teknikk, men det finnes ingen filmer som har så god lyd at det rettferdiggjør en slik sum med penger.

For å ta en enkel sammenligning:

Et stereooppsett til 20000kr gir ekstremt mye bedre (uforvrengt) lyd på en audiofil CD enn det et anlegg til 3000000kr gjør på film med god lyd, selv på blu-ray. Det er selvsagt heftig stor båndbredde på HD lydspor, men innspillingsteknikker og utfordringer ved lydopptak på et filmsett ødelegger sinnsykt mye av lydkvaliteten.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de passer utmerket til film også. De takler mye informasjon ved et høyt lydnivå. En glimrende allround-høyttaler innenfor de fysiske begrensingene de har.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    For å si det slik, dersom du skal bruke anlegget på film så er det waste å bruke så mye penger på elektronikk... Er ikke sikker på hvor mye du kan om lydproduksjon, opptak og teknikk, men det finnes ingen filmer som har så god lyd at det rettferdiggjør en slik sum med penger.

For å ta en enkel sammenligning:

Et stereooppsett til 20000kr gir ekstremt mye bedre (uforvrengt) lyd på en audiofil CD enn det et anlegg til 3000000kr gjør på film med god lyd, selv på blu-ray. Det er selvsagt heftig stor båndbredde på HD lydspor, men innspillingsteknikker og utfordringer ved lydopptak på et filmsett ødelegger sinnsykt mye av lydkvaliteten.
    Det vil jeg påstå er tull. Hva med et musikkopptak i multikanal da? Forsvinner "sinnsykt" mye av lydkvaliteten der også? Elektronikk er viktig uavhengig av om det er et filmanlegg eller et musikkanlegg. Men det trenger ikke koste x-antall millioner for å låte bra. Det er nok kinoen til BEF et glimrende eksempel på. Tror du burde hørt på en "high-end" hjemmekino før du uttalte deg :wink:

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg påstå er tull. Hva med et musikkopptak i multikanal da? Forsvinner "sinnsykt" mye av lydkvaliteten der også? Elektronikk er viktig uavhengig av om det er et filmanlegg eller et musikkanlegg. Men det trenger ikke koste x-antall millioner for å låte bra. Det er nok kinoen til BEF et glimrende eksempel på. Tror du burde hørt på en "high-end" hjemmekino før du uttalte deg :wink:
    Jeg tror du må forstå at det er enorm forskjell på multikanals musikkopptak gjort i akustikkforbedret lydstudio med ekstremt dyre mikrofoner kontra et opptak gjort med mye dårligere mikrofoner på location osv. Har du aldri lagt merke til at det er bedre lyd på musikk enn på film? Tror du dette har noe med musikkanlegget å gjøre? Selvfølgelig har det noe med opptaksutstyr, opptaksrom og produksjon å gjøre.

Og ja, jeg vet at en High-End hjemmekino låter ekstremt mye bedre på musikk enn det den gjør når man spiller av en film.

Når det kommer til lydgjengivelse så er det store forskjeller på hva som gjør en kino underholdende vs ett stereo oppsett, dette pga. Forskjell i kvalitet og produksjon.

På film er det gjerne imponerende med heftig dypbass og høye eksplosjoner samt plassering av lydbilde (Hvor realistisk det høres ut har ikke like mye å si da filmer ofte ikke har så utrolig gode opptak å skilte med).
    På et stereooppsett er det gjerne imponerende med realistisk lydgjengivelse, holografi osv.

[Edit] Vil gjerne nevne at det selvfølgelig finnes filmer med ekstremt god lyd, men disse vokser ikke på trær.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må forstå at det er enorm forskjell på multikanals musikkopptak gjort i akustikkforbedret lydstudio med ekstremt dyre mikrofoner kontra et opptak gjort med mye dårligere mikrofoner på location osv. Har du aldri lagt merke til at det er bedre lyd på musikk enn på film? Tror du dette har noe med musikkanlegget å gjøre? Selvfølgelig har det noe med opptaksutstyr, opptaksrom og produksjon å gjøre.

Og ja, jeg vet at en High-End hjemmekino låter ekstremt mye bedre på musikk enn det den gjør når man spiller av en film.

Når det kommer til lydgjengivelse så er det store forskjeller på hva som gjør en kino underholdende vs ett stereo oppsett, dette pga. Forskjell i kvalitet og produksjon.

På film er det gjerne imponerende med heftig dypbass og høye eksplosjoner samt plassering av lydbilde (Hvor realistisk det høres ut har ikke like mye å si da filmer ofte ikke har så utrolig gode opptak å skilte med).
    På et stereooppsett er det gjerne imponerende med realistisk lydgjengivelse, holografi osv.

[Edit] Vil gjerne nevne at det selvfølgelig finnes filmer med ekstremt god lyd, men disse vokser ikke på trær.
    Det er vel ikke akkurat on location lyden man hører i en film. Bortsett fra det er jeg enig i at det er effekter som er viktig i en film, klart viktigere en detaljer. Derfor er det hvordan anlegget kan håndtere disse effektene som er viktig. Her tror jeg at krefter i en effektforsterker er det viktige, ikke de ganske små forskjellene som ligger i dyrere elektronikk. Tror alle skal ha enormt problemer med å høre forskjell på en Midgard 600W og en Mc 600W i et godt hjemmekinoanlegg. Og da ville jeg heller kjøpt Midgard trinnene og heller brukt resten av pengene på selve rommet. Både høttalerne og rommet vil ha enormt mye mere å si for lyden en forsterkerne.

Må jo også legge til at jeg tror fremtiden vil bringe mye god musikk i form av konserter i surround, og her vil kanskje det være viktigere med mere finslepne effekttrinn. Men igjen, mye viktigere med høttalere og rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tja heritage preges av rimelige standard deler iallefall. det er ikke noe klipsch i de. typisk eminence/electrovoice/atlas diskanter og mellomtoner med custom eminence bass.
    diskanten som står i flere heresy, la scala og cornwall er en av de billigste på PA markedet.
    Hva så? det er vel lyden som teller!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "300løk"

Har ingen planer om å bestemt bruke 300løker ^_^ Det var det jeg fikk i tilbud på det spesifikke oppsettet av McI hos Soundgarden inkl mx121. Har ikke planlagt et budsjett, men det bør stå i forhold til de høytalerene jeg har Jeg har bare fått intrykk av at McI uansett ikke kan bli feil.
    McIntosh er i alle fall øverst på min ønskeliste. Snakker om musikalitet og spilleglede. Man blir rett og slett glad av å høre på film og musikk med McIntosh. En X-faktor om du vil.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål angående Damping Factor.

Fins det noen anslått verdi eller definisjon på hvor mye en "god" forsteker bør ha:-? . På siden linket under står det at vanligvis har forsterkere mellom 50-200, og jo høyere jo bedre. "A high damping factor means the amplifier has a better ability to control the woofer cone after the signal has stopped."

Men MC601,MC303,MC302 og sikkert flere har "bare" >40 Wideband. Mens feks MC1201 og MC2kw har 100. Dette sier meg ingenting , det er derfor jeg spør. Bør jeg tenke på dette tallet?

Jeg vil si nei, ikke tenk på dette tallet.

Om du vil lese mer om temaet og hvorfor det et irrelevant og oppblåst markedsføringstriks, finner du mer info HER

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Jeg vil si nei, ikke tenk på dette tallet.

Om du vil lese mer om temaet og hvorfor det et irrelevant og oppblåst markedsføringstriks, finner du mer info HER

Er uenig. Det er en vesentlig faktor, som sier noe om hvilken frekvensrespons du får. For høy utgangsimpedans (lav dempefaktor) vil gi en mer ujevn frekvensrespons, dersom impedansen til høyttaleren er ujevnt/lav. De aller fleste vanlige høyttalere har en mer eller mindre ujevn impedans.

Edit: Det er også frekvensavhengig

Truls: At de materialene du ramser opp har de samme egenskapene som de beste membranmaterialene er ikke rett. De du ramser opp har også vidt ulike egenskaper. Hva som er best, er forøvrig ahvengig av applikasjon, og intensjon. Ville du brukt magnesisum til en fulltone? Ville du brukt papp for best mulig stempelbevegelse i hele arbeidsområdet? Alt til sitt bruk. De nye materialene du sikter til gir større valgfrihet for konstruktørene til å optimaliesere enkelte parametere.

Nå er det egentlig bare diamant som er skikkelig nytt. Beryllium ble først brukt på 20-tallet en gang.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Truls: At de materialene du ramser opp har de samme egenskapene som de beste membranmaterialene er ikke rett. De du ramser opp har også vidt ulike egenskaper. Hva som er best, er forøvrig ahvengig av applikasjon, og intensjon. Ville du brukt magnesisum til en fulltone? Ville du brukt papp for best mulig stempelbevegelse i hele arbeidsområdet? Alt til sitt bruk.
    +1

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Klipsch er kult er jeg ikke i tvil om, har hatt RF-7 selv til både kino og musikk bruk og har hatt mange timer med morro forran dem.
    Om jeg skulle brukt litt mer vesentlige penger på en dedikert hjemmekino derimot, hadde jeg ikke tvilt lenge på at en en "purpose built" kino løsning hadde vert veien å gå.

Kan skjønne det dersom noe av poenget med dette er å vise utstyret, om alt skal være synlig i rommet, om du vill ha store lysende forsterkere under lerretet ditt. En aldri så liten skryte rekke, Men hvis målet er best mulig lyd og bilde- opplevelse i kinoen så er ikke store flashy uforholdsmessig dyre forsterkere veien å gå.

La imponator faktoren komme av resultatet ikke utstyret, det må da være noen andre mer synlige ting å vise frem enn dyre forsterkere?
    Om du tilfeldigvis skulle fått bakoversveis av kino serien til Klipsch, JBL eller kanskje la deg overbevise av en custom bygd Centurion kino fra Midgard Audio. Da har du bra med penge til gode til å oppgradere til 4k UHD bilde i kinoen og kjøpe det du måtte ønske av møbler og oppgraderinger ellers.
    (Om det ikke fantes noen andre leketøy du kunne tenkt deg da naturligvis :wink

Jeg er helt sikker på at du kan på en eller annen måte bli fornøyd om du bruker såpass med penger som du nevner innledningsvis, men poenget mitt er at det ikke trengs for å nå kino nirvana.
    Finnes ikke feil å bruke utstyr som er bygget for formålet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Er uenig. Det er en vesentlig faktor, som sier noe om hvilken frekvensrespons du får. For høy utgangsimpedans (lav dempefaktor) vil gi en mer ujevn frekvensrespons, dersom impedansen til høyttaleren er ujevnt/lav. De aller fleste vanlige høyttalere har en mer eller mindre ujevn impedans.
    Ja, høyttalere har ujevn impendans, og de aller fleste moderne forsterkere har det som betegnes som lav utgangsimpendans. Dermed skal ogd nok dempefaktor i utgangspunktet være på plass.

Forsterkere som oppgir dempefaktor er i beste fall misvisende, da de kun bør vise til utgangsimpendansen. Dempefaktor blir påvirket av alt fra lengde og tykkelse på høyttalerkablene også.

Frekvensresponsen skal ikke påvirkes noe mer enn mellom 0,09 og 0,4 dB ved større motstandsdipper i høyttaler, av forsterkere med nokså ulik utgangsmotstand. Vellykkede høyttalerkonstruksjoner bør ikke ha for sprikende motstand rent generellt sett. Frevensresponsen i rommet blir uansett langt mer påvirket av selve rommet, fremfor dempefaktoren i utstyr som kan betegnes som dugelig.

Både utregeninger og målinger generellt indikerer vel at dempefaktor fra moderne forsterkere ikke spiller noen nevneverdig rolle da dette automatisk er på plass i konstruksjoner som yter innenfor akseptable støynivå. Selv om man kan komme frem til svært uheldige kombinasjoner om man f.eks. matcher HT som dipper ned under 2 ohm med en av de enklere rørkonstruksjonene (SE) med høy utgangsimpendans

Å velge forsterker basert på damping faktor alene blir derfor nokså villedende. Man kan for all del ende med riktig forsterker, men årsaken bak treffet blir noe galt. Les, lytt, kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Både utregeninger og målinger generellt indikerer vel at dempefaktor fra moderne forsterkere ikke spiller noen nevneverdig rolle da dette automatisk er på plass i konstruksjoner som yter innenfor akseptable støynivå. Selv om man kan komme frem til svært uheldige kombinasjoner om man f.eks. matcher HT som dipper ned under 2 ohm med en av de enklere rørkonstruksjonene (SE) med høy utgangsimpendans
    Dempefaktoren på høye frekvenser er generelt sett meget lav i forhold til ved lave frekvenser. Det er også litt av problematikken. På samme måte som impedansen til høyttaleren er frekvensavhengig, er også dempefaktoren til forsterkeren (utgangsimpedansen) frekvensavhengig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epson
    Hva så? det er vel lyden som teller!
    klart. men 229kr diskanter i ferdigvarer til nærmere 100k er litt drøyt. har et par av de selv og de er langt ifra high end for å si det mildt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil dere alle skal vite at jeg setter veldig stor pris på alle deres kommentarer, både positive og negative. Jeg syns det er fryktelig vanskelig å bli klok på dette/disse forskjellige temaene innen AV. Derfor er det; jo flere som kommenterer jo bedre. Det hjelper meg å få et bilde av virkeligheten. Jeg har mistet all respekt og tilllit til hifiklubben og soundgarden. Jeg var på hifiklubben i stavanger idag, og først ble jeg møtt med en som sa han ikke kunne noe om "det" temaet (som var forslag til amps), og ble henvist til en svenske som jobbet der, (sikkert 40+). Han anbefalte meg en Denon receiver med 7x140w. Han påsto det var alt jeg noen gang ville trenge. Igår var jeg på Soundgarden i sandnes å brukte sikkert minst 40 min der inne. Fyren slet med å komme med anbefalinger om hvilke McI amps som ville passet. Han hadde ingen anelse hvilken forskjell en 300w og en 600w ville gjøre på mine RF-7. Han letet etter informasjon på internett mens vi snakket og spurte meg hva jeg hadde lest meg frem til på forumer siden jeg nevnte at folk har svært forskjellige meninger...

Greit nok at man ikke kan ha kunnskap innen alt, men syns disse tilfellene er litt for ekstreme til å komme fra ansatte i slike butikker. Kanskje jeg hadde feil oppfattning av disse kjedene i utgangspunktet. Jeg gleder meg til å dra til oslo å få demo på klipsch+McI for å lage min egen mening og om jeg klarer å høre forskjell på forskjellige amps og merker.

Kan meget lite om lydproduksjon, opptak og teknikk, men jeg vil tro at musikk i filmer er laget på samme vis og samme kvalitet som annen musikk på CD. Hvilken sum syns du vil være fornuftig å bruke når det bare skal sees film på setupet?

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Om jeg skulle brukt litt mer vesentlige penger på en dedikert hjemmekino derimot, hadde jeg ikke tvilt lenge på at en en "purpose built" kino løsning hadde vert veien å gå.
    "Purpose built". Tenker du da på selve rommet som ligner en ekte kino, eller med tanke på kino høytalere bak lerret osv? Ellers så har jeg planer om å bygge en "ekte" kino, utenom å tenke på utstyret med skikkelig akustikk, 2 rader osv.

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Kan skjønne det dersom noe av poenget med dette er å vise utstyret, om alt skal være synlig i rommet, om du vill ha store lysende forsterkere under lerretet ditt. En aldri så liten skryte rekke, Men hvis målet er best mulig lyd og bilde- opplevelse i kinoen så er ikke store flashy uforholdsmessig dyre forsterkere veien å gå.
    Har planer om å ha all elektronikk i et eget rom bak eller forran kinoen, mest sannsynligvis bak, hvor jeg også har projektoren plassert. Ingen av mine venner kan noe om AV. Så utstyret jeg handler vil bare ha en form for mental skryt til meg selv. 8)

Jeg synes de passer utmerket til film også. De takler mye informasjon ved et høyt lydnivå. En glimrende allround-høyttaler innenfor de fysiske begrensingene de har.
    Okey nyttig å vite. Du har nok mange ganger mer kunnskap enn selgeren mtp disse ht. Du bruker de jo hver dag, han har de ikke en gang utstilt i butikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vdv.
    Forresten. Har du sett mye film med hjemmekino? Har du en viss formening om hvor høyt du spiller og er det action det går i?
    Jeg spiller temmelig høyt på musikk, men til film så går anlegget mer på "tomgang" siden jeg ikke er så stor fan av å se film over lang tid på høyt volum.

Poenget mitt er vel om du egentlig trenger et så sinnsykt anlegg med så heftige forsterkere. Lysene på McIntosh kan forresten slåes av som en kommentar til lysene.

Musikk blir for meg litt annerledes. Her går det i stemmegjengivelse, detaljer, lydbilde, klang, kvalitet på bassen med mer.

Til film blir disse faktorene litt annerledes. En hjemmekino med en behagelig klang, skikkelig god subgjengivelse, et stort og realistisk lydbilde og et flott, stort bilde mer avgjørende for film enn å aktivt lytte til detaljer og stemmegjengivelse

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •