klipsch til 60k og mcintosh til 300k = overkill? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 144
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Muzikkmagasinet i Bergen har begge merkene Musik-Magazinet McIntosh MA-7000 Forsterker

Men de har ikke Heritage modellene til Klipsch.
    Takk for tipset. Synd de ikke har Heritage. Ble nyskjerrig på de, siden de har blitt laget så lenge.

Tror nesten jeg må ta meg en tur til bergen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Viste ikke Heritage serien ble brukt til hjemmekino. Er det å anbefale? Jeg trodde det var lytte høytalere for å si d på den måten.
    Neida. Heritage er mindre HI-FI enn RF serien, men mye villere, og mere oppløst. Det kan derfor være en utfordring med matching. men perfekt til film. Men når det funker så er det ingenting som slår Heritage.

Jeg har kun hørt de minste i serien(Heresy), og blir litt skremt av at det finnes ting som overgår disse.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det bortkastede penger etter min mening. Om du skal oppgradere senere så vil jeg si at 601 vil være ett fornuftig valg. Ikke mye som skjer utviklingsmessig på effektsiden, så den vil være bra i mange år fremover.

Jeg ville vel ikke akkurat valgt samme kost på effektdelene til senter og bakhøytalere. Til film er kvalitet ikke like viktig som til musikk. Så til de høytalerne du bruker til film ville jeg gått for rikelig men billigere krefter. (gjerne kl. D).

Prosessorer blir gamle før du har fått dem i hus. Og high end merkene har en tendens til å være gamle før de er ferdig utviklet. Her ville jeg personlig valgt ett av de større produsentenes prosessorer.

Ved å velge dette vil du kunne spare masse penger, disse kan du så enten bruke på høytalere, subber, eller selve rommet (sansynligvis den viktigste invisteringen).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Neida. Heritage er mindre HI-FI enn RF serien, men mye villere, og mere oppløst. Det kan derfor være en utfordring med matching. men perfekt til film. Men når det funker så er det ingenting som slår Heritage.

Jeg har kun hørt de minste i serien(Heresy), og blir litt skremt av at det finnes ting som overgår disse.
    hehe, det hørres bra ut.

Jeg syns det er skummelt å hørre på setups som er bedre enn mitt eget med mindre jeg skal ha noe nytt. Har en tendens til å bli svært missfornøyd når jeg kommer hjem å lytter til mitt etterpå ^^

Nesten som om en som har vært blind hele livet men får muligheten til å se i 1 time før han blir blind igjen for resten av livet. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Nå er det bortkastede penger etter min mening. Om du skal oppgradere senere så vil jeg si at 601 vil være ett fornuftig valg. Ikke mye som skjer utviklingsmessig på effektsiden, så den vil være bra i mange år fremover.

Jeg ville vel ikke akkurat valgt samme kost på effektdelene til senter og bakhøytalere. Til film er kvalitet ikke like viktig som til musikk. Så til de høytalerne du bruker til film ville jeg gått for rikelig men billigere krefter. (gjerne kl. D).

Prosessorer blir gamle før du har fått dem i hus. Og high end merkene har en tendens til å være gamle før de er ferdig utviklet. Her ville jeg personlig valgt ett av de større produsentenes prosessorer
    Takk for svar.

Kanskje jeg glemte å si det i hovedposten, men dette setupet skal være ment 100% for film, så alle høytalerene vil være ment for film. Hvor mye krefter vil du anslå er rikelig med krefter til disse forskjellige høytalerene?

Godt poeng det med prosessoren. Har du noen favorittmerker angående prosessor?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB

Prosessorer blir gamle før du har fått dem i hus. Og high end merkene har en tendens til å være gamle før de er ferdig utviklet. Her ville jeg personlig valgt ett av de større produsentenes prosessorer.

Ved å velge dette vil du kunne spare masse penger, disse kan du så enten bruke på høytalere, subber, eller selve rommet (sansynligvis den viktigste invisteringen).
    +1

Eller hva med en av disse om det er til kino bruk.
    Høyttalerpakker

Det er jo hundre alternativer. På disse settene ville jeg kanskje fått kjøpt et par subber for den aller dypeste responsen også, men det er jo en smakssak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film og ved deling på 80 hz vil hver kanal bruke ca 30 watt og allerede da er det temmelig høyt på så effektive høyttalere.
    Har du casha klare så kunne du f.eks prøvd den Sherborn forsterkeren som ble linket til tidligere.
    Denne har 45 dagers returrett også.
    Samtidig kan du se om en av Soundgarden butikkene eller andre vil låne ut McIntosh til deg.
    Så ser du om det er verdt det.
    Jeg kan aldri fatte å begripe at senteren og bakkanalene trenger McIntsosh monoblokker på 600 watt til xxxx tusen og dyre effektforsterkere til bakkanalene. Folk bruker så dyre forsterkere på svindyre høyttalere engang.

Jeg tør nesten vedde penger på at du ikke klarer å høre forskjell på en effektforsterker til 10000 kontra en McIntosh til 50+ på bakkanalene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tid til å skrive så mye nå, men kommer innom senere i dag!

McIntosh er selvfølgelig overpriset som alle andre dyre merker. Fordelen med MC blokkene er at de er veldig lett omsettelige på bruktmarkedet i motsetning til mange andre merker, hvis man skulle ombestemme seg. Kjøper man nytt får man et veldig stort verditap, så jeg hadde vurdert å kjøpe brukt fra feks. Audioclassics. Jeg vurderte også MX121, men har forhåndsbestilt Sherbourn PT-7030 fra Lsound. Som andre også skriver her er det vanskelig å forsvare priser på "high-end" prosessorer.

Med fare for å høres ut som en fjortis, så synes jeg at McIntosh er noe av det kuleste man kan kjøpe for penger! At det blir sammenlignet med "vanlig forbrukerelektronikk" (hva nå enn det er) har man jo lov til å mene, men jeg har aldri sett dette gjenspeilet i noen av de testene jeg har lest på McIntosh produkter. Har man først sett (det blå) lyset er det ingen vei tilbake

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner svært godt hva du mener Dolbytor. Ser jo helt rått ut og som du vet har jeg lyst på McIntosh selv. Dessuten kjører du Palladium serien.

Men å kjøpe 2 stk forsterkere til 53.500 per stk for å drive bakkanalne er helt hinsides.
    Skal det brukes til film tror jeg helt ærlig at f.eks en 5*200 fra Sherbourn hadde klart jobben like godt til RS62.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Synd de ikke har Heritage. Ble nyskjerrig på de, siden de har blitt laget så lenge.

Tror nesten jeg må ta meg en tur til bergen.
    eller bygge selv for bare ca. 10k inkl frakt og moms.
    mer og dypere bass enn la scala, med tilsvarende eller bedre mellomtone. i en helt annen klasse enn lille heresy som koster omtrent det doble.
    Cornscala Style A | Critesspeakers.com
    kassen er veldig enkel. kvalitet på finish er opp til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Men å kjøpe 2 stk forsterkere til 53.500 per stk for å drive bakkanalne er helt hinsides.
    Skal det brukes til film tror jeg helt ærlig at f.eks en 5*200 fra Sherbourn hadde klart jobben like godt til RS62.
    Ja, det skal brukes til film. I tilfelle jeg oppgraderer til Palladium så syns jeg 200w vil være for lite på senteren, kanskje ikke bak. Men mente du å bruke en 5x200 på bare 4 høytalere å la den siste være ubrukt?

Søker opp alt jeg finner av Sherbourn tester atm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en gang en Adcom gfa-5500 og hørte 0 forskjell når jeg brukte den i forhold til om jeg kjørte direkte fra recieveren til RF-7. Den ga 200w.

Kanskje derfor jeg er så power hungry, men det er godt mulig det var noe gale med den jeg fikk. Sendte den i retur ivertfall relativt raskt.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er meg hus forbi hvorfor noen i det hele tatt kjøper McIntosch.
    McIntosh er ikke high end, og har i målinger flere ganger vist seg å være sub par med vanlig forbrukerelektronikk.

.
    Til trådstarter: Jeg er enig med alle her som sier 300K på Mcintosh elektronikk er overkill for dine Klipsch RF-7. Skaff deg langt bedre høyttalere før du burde engang vurdere å kaste 300K på elektronikk! På de der så holder det godt med det du finner i under 100K klassen. Hva med å selge det du har, bruke 150K på elektronikk og 150K på ht?

-----

Til Truls:

Hvordan i huleste kan du mene noe slikt noe? Lyd er kanskje subjektivt emne men denne påstanden her er HELT på trynet. Mcintosh IKKE er high end? Hva definerer du som high end? er det pris?

Mcintosh elektronikk starter rundt en 15-20 lapper for de "rimeligste" og prisen stiger bare oppover mot 600K, ja du leste riktig 600 000,-
    Yter de for alle pengene? Tja, det er en helt annen sak.

Er det byggkvalitet? All Mcintosh are håndlaget i USA, og komponentene har høykvalitetsbygg alle sammen. Jeg syns designet ser helt flott ut. Med dette er min mening.

Er det ytelse du tenker på? Hvilket forbrukerelektronikk har du sett som gir som mye kraft som 2000 hi-fi watt? Eller 1.2KW for den saksskyld.. (denne koster vel 300 lapper hos stereofil?) Jeg vil gjerne tro at Mcintosh er helt oppe der med de beste forsterkerne markedet har å tilby! Alt fra MBL, Mark Levinson, Audio Note, Krell, D'Ambrissino, Ypsilon og Soloution.

Har du hørt på de beste Mcintosh forsterkerne med bra anlegg før eller basere du hatet på noe annet? Mange her på avforum vil bekrefte at Mcintosh er HELT RÅTT og er nærmest perfekt for Klipsch. Men gjerne fortell at Kipnis og andre av verdens beste lytte rom / media / studio at 65,000 watt Mcintosh watt på Snell THX Reference anlegg ikke er "high end" :roll: :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg skjønner svært godt hva du mener Dolbytor. Ser jo helt rått ut og som du vet har jeg lyst på McIntosh selv. Dessuten kjører du Palladium serien.

Jeg er helt enig og jeg hadde heller ikke kjøpt 2 stk. nye MC302 til dette formålet ;-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bygge et par med Klipsch La Scala

http://www.audiofanatic.it/Piani_cos...la/LaScala.jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal brukes til film. I tilfelle jeg oppgraderer til Palladium så syns jeg 200w vil være for lite på senteren, kanskje ikke bak. Men mente du å bruke en 5x200 på bare 4 høytalere å la den siste være ubrukt?

Ja. en kan stå ubrukt. Evt 4 stk monoblokker fra Emotiva. Emotiva og Sherborn 5 kanals. 2 stk Emotiva XPA 2. Parasound 5 og 2 kanals. Listen blir fort lang som brukenes forsterkere til dette formålet.

RF 7 mk 2 har 102 db følsomhet.

1 w = 102 db
    2 w = 105 db
    4 w = 108 db
    8 w = 111 db
    16 w = 114 db
    32 w = 117 db
    64 w = 120 db
    128 w = 123 db

Dette er på 1 høyttaler.

En dobling i effekt gir 3 db økning. LFE nivået på subbene ligger 10 db høyere og skal også greie å holde følge med systemet.
    Når du i tillegg deler ved 80 hz og avlaster forsterkerene og man sjelden spiller mer enn 115 db til film og da er det subbene som gir dette trykket, så får du en indikasjon på at du ikke trenger 3x600w i front + 4x300 w til bak.

2 stk Parasound JC-1 til frontene og en Parasound A51 hadde holdt i hauger og lass. Dyrt det også, men fremdeles billig kontra McIntosh settet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Til trådstarter: Jeg er enig med alle her som sier 300K på Mcintosh elektronikk er overkill for dine Klipsch RF-7. Skaff deg langt bedre høyttalere før du burde engang vurdere å kaste 300K på elektronikk! På de der så holder det godt med det du finner i under 100K klassen. Hva med å selge det du har, bruke 150K på elektronikk og 150K på ht?
    Hvilke McI forsterkere vil du si passer til dette setupet om noen i det hele tatt?

Når jeg oppgraderer høytalerene i kino rommet vil jeg kunne dra nytte av disse i stuen feks, så jeg har ingen planer om å selge dem (spesielt rf 7) selv om jeg oppgraderer til high end høytalere i kinoen. Så det beste ville kanskje vært å funnet noen forsterkere som kan følge med dette setupet (eller rf 7) når det blir replaced (i kinoen).

Jeg har ikke budsjett på 300k hvis det ble oppfattet slik, så hvis jeg skal ha både nye høytalere og elektronikk kan jeg godt bruke 500k på hver, men det er ikke der jeg er helt enda, siden jeg ikke vet hvilke high end høytalere jeg liker. Foreløpig er det bare effekt til mine nåværende høytalere jeg er på utkikk etter.

Bør elektronikk-ht cost ratio være på ca 50-50?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis

-----

Til Truls:

Hvordan i huleste kan du mene noe slikt noe? Lyd er kanskje subjektivt emne men denne påstanden her er HELT på trynet. Mcintosh IKKE er high end? Hva definerer du som high end? er det pris?

Mcintosh elektronikk starter rundt en 15-20 lapper for de "rimeligste" og prisen stiger bare oppover mot 600K, ja du leste riktig 600 000,-
    Yter de for alle pengene? Tja, det er en helt annen sak.

Er det byggkvalitet? All Mcintosh are håndlaget i USA, og komponentene har høykvalitetsbygg alle sammen. Jeg syns designet ser helt flott ut. Med dette er min mening.

Er det ytelse du tenker på? Hvilket forbrukerelektronikk har du sett som gir som mye kraft som 2000 hi-fi watt? Eller 1.2KW for den saksskyld.. (denne koster vel 300 lapper hos stereofil?) Jeg vil gjerne tro at Mcintosh er helt oppe der med de beste forsterkerne markedet har å tilby! Alt fra MBL, Mark Levinson, Audio Note, Krell, D'Ambrissino, Ypsilon og Soloution.

Har du hørt på de beste Mcintosh forsterkerne med bra anlegg før eller basere du hatet på noe annet? Mange her på avforum vil bekrefte at Mcintosh er HELT RÅTT og er nærmest perfekt for Klipsch. Men gjerne fortell at Kipnis og andre av verdens beste lytte rom / media / studio at 65,000 watt Mcintosh watt på Snell THX Reference anlegg ikke er "high end" :roll: :roll:

1. Lyd er subjektiv: Nei det er det ikke. Korekt er korekt, om du liker det eller ikke. Og hvis lyd er subjektiv så kan jo helt egentlig ingen ting være best, da folk kan trone sine egne vinnere ut fra helg egne kriterier.

2. Byggekvalitet: Det har fint lite å si hvem som har laget det eller hvordan den er laget. Det er sluttresultatet som teller. Kan du lage god lyd med billige komponenter så kudos, og det er faktisk tilfelle med de fleste forsterkere nå for tiden. Hvis du må bruke komponenter av høy kvalitet for å få god lyd så har du et søppeldesign.

3. Er det prisen: Nei det er sluttresultatet, jo mer det koster for samme resultat jo dårligere vil jeg anse et produkt.

4. Er det ytelsen: Den må jo yte nokk til å drive høyttaler ved den vanskleigste lasten den repsresenterer. Og watt er watt, finner ikke noen egen måleenhet som heter "Hi-Fi watt".

Om jeg har hørt det eller ei har lite å si, ørene til et menneske er ikke gode nokk til å bedømme om et produkt er bra eller ikke. Jeg baserer hatet mitt på lite bang4buck. Lyden en forsterker har kan lett resproduseres sålenge du har effekt nokk til å drive høyttaler, du har sikkert lest om Carver chalange, det er høyst reelt.

Ang Kipnis, jeg anser han som en med mer penger en vett. Han påstår han er ute etter renest mulig lyd med mest korekt gjengivning, men så bruker han en utdatert teknologi fra 1930, RØR, som en del av lydkjeden.

Så hvis du er ute etter opplevelse og behagelig lyd etter ditt øre så velger man hva som helst som tilfredstiller deg. Er du ute etter renest mulig og mest korrekt lyd så velger du etter standardiserte målinger.

Og når du sier at lyd er subjektivt, hva hvis vi sier det samme om bilde da? Blir det riktig å anbefale en TV til 300.000 til en person som foretrekker rødskjær i bildet og dermed konsekvent stiller TV'n inn feil?

Å ikke ser jeg hvorfor jeg må forsvare meg når jeg mener det er et dårlig valg å bruke så mye penger på noe som kan oppnås billigere.
    Kan ikke du istede forsvare hvorfor han skal bruke såmye penger på disse ampene. Og da vil jeg poengtere at anenhåndskunskap ikke er tillat.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det nytt utstyr du ser etter eller er brukt aktuelt?

Hvis du helst vil ha McIntosh og nytt, hadde jeg vurdert MC207 der du kan bi-ampe to kanaler til senteren hvis du ønsker. De har en kjipere modell MC8207, som vel er lik, men mangler VU-meterene. MC207 koster jo 67K så dette blir også kostbart, men bedre enn det andre alternativet. Ser de har 207 (og 302 ev. 205) hos Audioclassics så jeg hadde uten tvil spurt der først. De bygger dem om til 230V for noen hundrelapper.

Jeg har blitt skikkelig bitt av "MC-basillen" og har vel kommet til at noe annet er uaktuelt, for øyeblikket i alle fall. Jeg vurderer likevel ikke å kjøpe dette nytt da det blir utrolig kostbart. Kjøper man brukt vil man som regel unngå de største tapene. MC601 er vel ganske vanskelig å finne brukt, men det hadde blitt en råtøff frontrekke

Dette blir veldig vanskelig for andre å vurdere, men det er lurt å få noen andre synspunkter enn sine egne. Hvis det er McIntosh en har lyst på hjelper det ikke å kjøpe feks. Sherbourn. Sånn er jeg i alle fall og da sitter jeg bare å angrer noe senere. Nå kommer det jo an på hva man har råd til og hva som må prioriteres, men jeg støtter heller ideen om å kjøpe de forsterkerene du har lyst på nå, for så å oppgradere høyttalere siden. Tviler uansett på at noen har hørt RF-7 like bra som det hadde blitt med et par 601 på dem

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Er det nytt utstyr du ser etter eller er brukt aktuelt?
    Det er nytt utstyr jeg er ute etter ja.

Jeg har blitt skikkelig bitt av "MC-basillen" og har vel kommet til at noe annet er uaktuelt, for øyeblikket i alle fall. Jeg vurderer likevel ikke å kjøpe dette nytt da det blir utrolig kostbart. Kjøper man brukt vil man som regel unngå de største tapene. MC601 er vel ganske vanskelig å finne brukt, men det hadde blitt en råtøff frontrekke
    Jeg er redd jeg er på vei til å blitt bitt av MC-basillen selv, uten en gang å ha hørt dem...McI har jo vunnet et utall av priser for sine produkter. "Best of the best" år etter år.

Hvis det er McIntosh en har lyst på hjelper det ikke å kjøpe feks. Sherbourn. Sånn er jeg i alle fall og da sitter jeg bare å angrer noe senere. Nå kommer det jo an på hva man har råd til og hva som må prioriteres, men jeg støtter heller ideen om å kjøpe de forsterkerene du har lyst på nå, for så å oppgradere høyttalere siden. Tviler uansett på at noen har hørt RF-7 like bra som det hadde blitt med et par 601 på dem
    Min eneste prioritering er at jeg vil ha det beste. Jeg vil ikke oppgradere littegrann for å så om 1-2 år være lei og vil ha mer. Jeg har ingen økonomiske prioriteringer, det er derfor jeg vil hoppe rett opp på McIntosh med en gang. Det var kjekt å høre at du var positiv til McIntosh+Klipsch og tanken om å kjøpe forsterker først for å så gå for HT siden. Vet du hvor mye et fult Palladium sett koster nytt? Og evt hvem som selger det? (edit: fant ut hvem som solgte palladium, så never mind det)

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •