Audyssey - Måle en eller alle posisjoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey - Måle en eller alle posisjoner?

Hei! Jeg har en Denon AVR-3808 som har Audyssey MultEQ XT. Jeg har kjørt Auto setup ved flere anledninger, hvor jeg har målt alle åtte posisjoner. Men jeg har aldri vært fornøyd med lyden. Opplever den som flat, tam og innestengt med Audyssey romkorreksjon på. Lyden blir mer dynamisk og kommer til live uten romkorreksjon.

Hva kan dette skyldes? Høyttaleroppsettet er 2 front, 2 bak og 1 sub, og står i et relativt lite rom, med venstre høyttaler ca 1 meter fra sidevegg. Måleposisjonene er relativt tett samlet, i en hjørnesofa. Kan det likevel være slik at det er store forskjeller mellom dem, slik at Audyssey lager et kompromiss som gjør lyden lik, men uspennende, for alle? Kan det gi bedre resultater for sweet spot å bare gjøre en måling der, og ferdig med det?

Manualen anbefaler å måle minst 6 posisjoner. Men er det optimalt hvis man kun skal prioritere sweet spot? Erfaringer, tips eller innspill?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle!

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når du tar målinger burde alle være rundt 50cm fra første måling. Personlig tar jeg måling 2 og 3 til siden for punkt 1. Punkt 4, 5 og 6 foran 1, 2 og 3. Og de siste to bak punkt 1. Om det ikke er plass bak kan man ta de to siste målingene mellom første og andre rekke.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av Audyssey. Gjør akustiske tiltak og jobb med plassering. Først da er det håp om virkelig god lyd.
    Korreksjonen er grei til å justere avstand, selv om det også kan gjøres manuelt. Og da måler man selvsagt bare et sted, nemlig mellom ørene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Slå av Audyssey. Gjør akustiske tiltak og jobb med plassering. Først da er det håp om virkelig god lyd.
    Det tror jeg må være det beste tipset jeg noengang har sett her inne.

Geir Arne

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Korreksjonen er grei til å justere avstand, selv om det også kan gjøres manuelt. Og da måler man selvsagt bare et sted, nemlig mellom ørene.
    +10

Jeg ble anbefalt og flytte frontene mine inn litt denne uka og pga lerretet fant jeg bare 8cm og de alene fikk meg fra 'nesten ikke eksisterende bass' til 'Jøss visste ikke dem låt så bra'.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Romkorreksjonseksperter" for si hva de vil, men hos meg har jeg uten tvil best lyd (på musikk) når jeg måler kun en gang, altså i sweetspot.
    Jeg tester Direct og Pure Direct fra tid til annen, men ender alltid med å skru på Audyssey igjen.

I surround derimot er jeg mer i tvil om hva som er best.

Dette med Denon AVR-4311 og Audyssey MultiEQ XT32.

Plassering av fronter og sub ble testet før romkorrigering ble gjort, mens akustiske tiltak ellers er fraværende foreløpig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    "Romkorreksjonseksperter" for si hva de vil, men hos meg har jeg uten tvil best lyd (på musikk) når jeg måler kun en gang, altså i sweetspot.
    Dette er ikke overraskende. Hele vitsen med å måle på flere plasser er å få jevnet ut lyden over ett større område. Når du kun tar èn måling blir det optimalisert for den ene posisjonen.

Resultatet bør være likt på film også, så lenge du sitter i sweetspot.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste man kan gjøre er kjøpe seg måleutstyr og måle høyttalerne og subene for å finne beste plassering. I tillegg bør man alltid måle hvordan det låter med høyttalere satt til small og Large og ulike delefrekvenser. Man kan ikke stole på at autokorreksjonen velger det som måler jevnest.

Bruk eventuelt manuell EQ til å ta peaker i bassen om det er nødvendig. EQ til øvre frekvensområdet bør man i utgangspunktet styre helt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overrasket over at selv TimC som kaller seg akustiker ikke ser verdien av et vektet gjennomsnitt av flere målinger som utgangspunkt for korreksjon. Selv om man vil optimalisere en liten boble så er det i mine øyne alltid fordelaktig å ta flere målinger. For det første er ikke ørene våre på ett punkt, for det andre hender det at vi beveger oss litt når man sitter foran alteret. Min erfaring er at det er KLART best å bruke alle tilgjengelige målinger, og at man distribuerer disse ut fra området man vil ha korrigert best mulig. Audyssey har kjempet i årevis mot det diagrammet de fleste fabrikanter lager for måleposisjoner ifm Audyssey. Denon, Onkyo og de andre store anbefaler som regel å måle i hver lytteposisjon, som bare SVÆRT sjelden vil gi noe godt resultat. Om man har et lite sweetspot man vil ha optimalisert så bruk 8 målepunkter innen f.eks en 20cm stor 'boble'.
    En enkelt måling (XT32 tillater ikke mindre enn tre) vil gi en snorrett kurve (så langt det er fysisk mulig) på det ene punktet, men vill korrigere for ting som ikke gjelder 5cm til side.
    Jeg har hatt veldig godt resultat med å måle omtrent 60cmx60cm i ørehøyde. Veldig viktig å få første posisjonen så nøyaktig i sweetspot som mulig siden denne målingen også setter avstander.

Klart, alt over blir irrelevant om ikke utgangspunktet er bra....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir åpenbart et kompromiss å måle flere seter. Avstanden er ulike og optimaliserer man for alle, så blir det naturligvis mindre korrekt og nøyaktig for den i midten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter.
    Ingen av oss har vel spurt, men står sofaen din helt bak ved bakveggen? Hvis den gjør det vil Audyssey dempe bassen en god del siden du oppnår mest bass ved bakveggen.
    Hvis det er tilfellet kan du prøve å flytte frem sofaen 50 cm og ta målingene derfra. Sofaen kansettes tilbake etter romkorreksjonen er ferdig.

Hva setter du mikrofonen på? Jeg er forsåvidt enig med deg i at Audyssey Multi EQXT er en litt hanskelig romkorreksjon.

Du kan godt øke subben 6 db + slå på Dynamic EQ når det er film som snurres.
    Har du ikke Dynamic EQ bør du ansolutt betale de 400 det koster å instalere det.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic, men håper det går bra Jeg har en Denon AVR2310 som jeg tidligere brukte Audyssey kalibrering i fem posisjoner, med brukbart resultat. Nylig kjøpte jeg noen Dynaudio AIR20 aktive studiomonitorer til fronten og gjorde en ny kalibrering, det låt veldig feil, alt for lyst og anstrengende? Jeg tok en titt på EQ innstillingene og så at diskanten var justert opp mye. Eneste måten jeg fant til å det spille greit var å bruke manuel EQ. Noen som har samme erfaring? Jeg brukte bare tre posisjoner ganske nær bakvegg.
    Vidar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill så langt. Ang rommet: Det har sine begrensninger. Frontene og sub står relativt tett inntil vegg (ca 20 cm). Sofaen står helt inntil bakvegg, og sweet spot er sitteposisjon helt til høyre. Alle andre posisjoner er til venstre for denne. Jeg skulle gjerne gjort noe med akustikk og plassering, men mulighetene er begrenset.

Når jeg har målt, har mikrofonen vært montert på en mini-tripod som har stått på et par puter. Jeg har nå en større tripod, slik at jeg neste gang kan bruke denne rett i sofaen.

Jeg har vurdert A-upgrade ved flere anledninger, men har lest både positive og negative erfaringer til denne, som gjør at jeg ikke har slått til enda. Er det mulig å reversere oppgraderingen, dersom den gjør mer skade enn nytte? Eller er det mulig å holde alle nye funksjoner deaktivert?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen får rette meg underveis siden han kan alle fasitene:-)

- Du bør sette mikrofonen mellom høyttalerene under romkorreksjonen, så får du heller justere i receiveren når du skal se film hvis du sitter skjevt i forhold til dette.

- Å sette mikrofonen på puter blir som en bassfelle og du vil miste bass.

- Sofaen må ut ca 50 cm fra bakvegg før du måler.

- Dynamic EQ er temmelig irriterende til PS3 spill og jeg bruker det heller ikke til TV. Brukes til forspill på musikk for å øke bassen på lavt volum siden det er bass gjester vil ha og ikke diskant :-)
    Til film er det hvertfall i mitt oppsett helt fantastisk med Dynamic EQ. Bakkanalene står langt bak meg og de kommer mye mer aktivt med i filmen og handlinger. Slik at jeg egentlig ikke lider av at de står så langt bak.
    Får du for mye lyd bak justerer du bare ned i receiveren.
    Subdelen er også et enormt løft siden jeg spiller lavere til film enn folk flest. Denne gir den ekstra boosten i bassen som gjør at jeg har en god og fyldig bass selv på lave volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    - Du bør sette mikrofonen mellom høyttalerene under romkorreksjonen, så får du heller justere i receiveren når du skal se film hvis du sitter skjevt i forhold til dette.
    Bare for å oppklare: Sweet spot er midt mellom høyttalerne, men er altså helt til høyre i sofaen. Alle andre sitteposisjoner er til venstre for sweet spot, det finnes ingen som er lenger til høyre.

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Sofaen må ut ca 50 cm fra bakvegg før du måler.
    Når sofaen er dratt ut, hvor plasserer man da mikrofonen? I sofaen i framskutt posisjon, eller der hvor sofaen vil være i normalposisjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Litt overrasket over at selv TimC som kaller seg akustiker ikke ser verdien av et vektet gjennomsnitt av flere målinger som utgangspunkt for korreksjon.
    Problemet er at forskjellene mellom målepunktene ofte er veldig store. Da er man prisgitt hvordan korreksjonsboksen oppererer for å lage denne "boblen". Det er ikke sikkert at det er mulig å lage et slags "minste felles multiplum" som er bedre enn enkeltmåling.

Konseptmessig er jeg dog enig med deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler kun der jeg har hodet når jeg sitter i sweetspot.
    Dette gir den beste kurven der jeg alltid har hodet. Hva kurven er 5cm til siden for hodet er ikke så viktig da jeg ikke har hodet mitt der.

Men ser man som oftest film og er flere så kan det være lurt å måle flere punkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg måler kun der jeg har hodet når jeg sitter i sweetspot.
    Dette gir den beste kurven der jeg alltid har hodet. Hva kurven er 5cm til siden for hodet er ikke så viktig da jeg ikke har hodet mitt der.

Men ser man som oftest film og er flere så kan det være lurt å måle flere punkter.

Tror det atledreier siktet til er at du faktisk ikke sitter i sentrum. Ørene, og også sneglehuset, sitter litt til siden. Symetrisk om senter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Når sofaen er dratt ut, hvor plasserer man da mikrofonen? I sofaen i framskutt posisjon, eller der hvor sofaen vil være i normalposisjon?
    Det var et godt poeng Sven1978 hadde.

Ingen målinger skal tas nærmere enn 30cm fra vegger(noen bruker 50-60cm). Om du flytter sofaen litt frem skal du måle i "den nye" sitteposisjonen din. Og så flytte tilbake etterpå. Måling nær vegg blir som sven sier fort overkorrigert i bassen.

Ellers er jeg enig med atledreier ang "boblen". Men det hadde vært morsomt å testet dette selv for å sett.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •