Audyssey - Måle en eller alle posisjoner? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Beste man kan gjøre er kjøpe seg måleutstyr og måle høyttalerne og subene for å finne beste plassering. I tillegg bør man alltid måle hvordan det låter med høyttalere satt til small og Large og ulike delefrekvenser. Man kan ikke stole på at autokorreksjonen velger det som måler jevnest.

Bruk eventuelt manuell EQ til å ta peaker i bassen om det er nødvendig. EQ til øvre frekvensområdet bør man i utgangspunktet styre helt unna.
    Har opplevd akkurat det samme selv. Jeg ble aldri skikkelig fornøyd med lyden etter autokorreksjon. Det hele falt på plass etter at jeg målte hver enkelt høyttaler manuelt, men jeg har i tillegg korrigert litt med PEQ på frontene, noe som ga et mer homogent lydbilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppgradert 3808-en til A, og kjørt kalibrering med kun en måling, ca 60 cm fra bakvegg, rett i forkant av sweet spot. Det var noe annet! Betydelig mer livlighet og dynamikk. Dynamic EQ løfter bassen, nesten så det er i overkant.

Den eneste manuelle justeringen jeg har gjort er å sette frontene fra Large til Small, med crossover på 80 Hz. Litt pussig at ikke receiveren gjør dette selv, når Audyssey på sine egne nettsider sier: "After MultEQ is finished, check your speaker settings in the Setup Menu. If your AVR has set any speakers to “Large” or “Full Range”, change them to “Small”."

Skal evaluere dette en stund, og muligens prøve en ny kalibrering med flere enn kun et målepunkt senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående large og small, så har ikke Audyssey kontroll på dette. Audyssey-oppsettet gir beskjed til receiverens kontrollsystem hva laveste korrigerte frekvens er, og så er det opp til receiverfabrikanten hva de vil gjøre med dette tallet. Noen operere med 80Hz som cutoff, alt under er large. Andre graderer det mer. Men altså utenfor Audysseys kontroll.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier:
    Min Denon AVR4311 har XT32 og godtar fint bare EN måling. Man må absolutt ikke ta minst 3.

orso:
    Måler man mer enn ett punkt er det kun for EQ kurven sin del og ikke for avstand/tidskorrigering. Det beregnes utfra kun første måling uansett. Mao er det viktig at første måling foregår i sweetspot.
    En annen ting er at den manuelle eq funksjonen i receiveren er altfor dårlig til å få til en bra kurve, og mange har ikke mulighet for manuell justering under 60hz.

Jeg synes XT32 gjør en fenomenal jobb, men i mitt rom er beste resultat altså å måle kun i sweetspot. I forhold til mine preferanser da selvfølgelig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    atledreier:
    orso:
    Måler man mer enn ett punkt er det kun for EQ kurven sin del og ikke for avstand/tidskorrigering. Det beregnes utfra kun første måling uansett. Mao er det viktig at første måling foregår i sweetspot.
    Nå tror jeg ikke på EQ til noe annet enn forsiktig bruk til peaker og selv det er et kompromiss. Men EQ til flere målepunkter høres ikke mye logisk ut. Måler du frekvensresponsen i ulike seter, så er den ganske ulik. Spesielt med høyttalere som de fleste har. Må bli et enda større kompromiss.

Jeg vil gå langt i å si at autokorreksjon ødelegger lyden for mange til musikkbruk. Man velger en enkel og dårlig løsning framfor å jobbe med det som monner. Har selvsagt forståelse for at ikke alle kan gjøre store tiltak osv., men de aller fleste har nok muligheten til å jobbe en del med plassering og ha noen få stuevennlige remedier. Og man kunne brukt penger på å få litt proff hjelp til målinger, bass integrering osv.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke på EQ til noe annet enn forsiktig bruk til peaker og selv det er et kompromiss. Men EQ til flere målepunkter høres ikke mye logisk ut. Måler du frekvensresponsen i ulike seter, så er den ganske ulik. Spesielt med høyttalere som de fleste har. Må bli et enda større kompromiss.

Jeg vil gå langt i å si at autokorreksjon ødelegger lyden for mange til musikkbruk. Man velger en enkel og dårlig løsning framfor å jobbe med det som monner. Har selvsagt forståelse for at ikke alle kan gjøre store tiltak osv., men de aller fleste har nok muligheten til å jobbe en del med plassering og ha noen få stuevennlige remedier. Og man kunne brukt penger på å få litt proff hjelp til målinger, bass integrering osv.
    Poenget med å måle i flere posisjoner , er vel for å danne seg et inntrykk om de samme problemene/peakene går igjen i flere posisjoner!
    Og da mener jeg ikke i flere sitteplasser , men i et lite område som representerer en sitteplass(kanskje to) med litt forskjellige sitteposisjoner - fremover/bakover lent osv...
    Hvis en peak eller dipp i frekvensgangen forandrer seg ved å flytte målemic f.eks 30 cm frem har det vel ikke noen hensikt å gjøre noe justering der !
    Hvis peaken derimot går igjen uansett hvor du måler i det aktuelle området,så vil det vere hensiktmessig å gjøre en korrigering !
    Er hvertfall sånn jeg har forstått det , men noen må gjerne rette meg hvis dette er feil
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har fått kalibreringshjelp og det ble brukt måleutstyr.
    Fant ut av mye av bassproblemene på denne måten. Jeg øker bassen på visse frekvenser med opptil 13 db ved å ta frem sofaen 50 cm fra der den stod før. Fant også ut at jeg tjener 4 db ved 30 hz bare ved å ha døra til kjøkkenet på gløtt.
    Nettopp kjørt en ny romkorreksjon for 2 dager siden. Dette strammer opp bassen veldig mye og lydbildet sitter mer på plass enn ved Pure Direct.
    Bakdelen for meg med denne romkorreksjonen er at den legger til db i øvre mellomtone og diskant i forhold til Pure Direct. Dette er lett hørbart. Der har jeg ingen muligheter til å dempe med EQ. Da må det bli akustikktiltak eller valg av en annen romkorreksjon med EQ.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Autokorreksjon spesielt i øvre frekvensområdet er en katastrofe for å sitere Earl Geddes.

Et tips er å kjøpe/bygge skikkelige høyttalere. :wink:
    Ikke slikt møl som de tester i hifi blader med elendig powerrespons.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Da har jeg oppgradert 3808-en til A, og kjørt kalibrering med kun en måling, ca 60 cm fra bakvegg, rett i forkant av sweet spot. Det var noe annet! Betydelig mer livlighet og dynamikk. Dynamic EQ løfter bassen, nesten så det er i overkant.

Den eneste manuelle justeringen jeg har gjort er å sette frontene fra Large til Small, med crossover på 80 Hz. Litt pussig at ikke receiveren gjør dette selv, når Audyssey på sine egne nettsider sier: "After MultEQ is finished, check your speaker settings in the Setup Menu. If your AVR has set any speakers to “Large” or “Full Range”, change them to “Small”."

Skal evaluere dette en stund, og muligens prøve en ny kalibrering med flere enn kun et målepunkt senere.
    Får en grei indikasjon på om Audyssey eller deg selv har gjort ting noenlunde riktig. Setter Audyssey delinga på noen store kjøleskap av noen høyttalere til deling på 120 hz får man ta seg en ny runde.
    Når du setter til small, så bruker du Advanced hvis du har dette som valg. Der kan du sette det til 80 hz, men sett LFE til 120 hz.
    Dynamic EQ kan øke temmelig mye i fra ca 60 hz og nedover, så hvis du ikke har en stor og kraftig sub må du kanskje prøve deg litt forsiktig frem.

Hadde du gjort ting veldig feil hadde du allerede hørt ulyder fra subben på allerede -30 på receiveren din. Har klart å få til dette hos andre også.

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Best manuelt.

Jeg er skikkelig amatør og har drevet litt med surround nå i et par år. Prøvd alle former med kalibrering, men føler jeg aldri får lyden skikkelig til... Etter og pratet med en som hadde skikkelig peiling (virket slik for meg.) la jeg vekk medfølgende mic for godt. Målte avstander fra nesetipp til høytalere. Kjøpte en billig db måler. Satte på en 50 hz tone fra youtube. Justerte alt til 20 db, inkl. sub. Kjørte så tonen på front og sub, justerte avstand til sub til maks økning i db. ENDELG! Jeg som amatør hører en sinnsyk forskjell! Morro! Aldri mer autokalibrering

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måling med Audyssey. 6 plasseringer eller mer har jeg funnet ut er på sin plass.

Har bare SVS sin EQ1 som er utstyrt med Audyssey.

Etter et par målinger for og finne ut litt hvordan en skulle få mest ut av den tar jeg minst 6 possisoner.

Siste måling jeg gjorde kjørte jeg 8 målinger, og da kun rundt sweetspot som er 1 stol.
    Kunne gjort flere, men hadde ikke no og plassere mic på i riktig høyde rundt stolen.

Mulig dette ikke stemmer sammen med måling i flere kanaler da EQ1 er kun et subwoofer kalibrerings tool.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Autokorreksjon spesielt i øvre frekvensområdet er en katastrofe for å sitere Earl Geddes.

Et tips er å kjøpe/bygge skikkelige høyttalere. :wink:
    Ikke slikt møl som de tester i hifi blader med elendig powerrespons.

Hehe

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    timc kan bygge JBL kloner til hele gjengen.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og ha lest at første måleposisjon til Audyssey MultEQ XT32 måler
    kun avstand og nivå:???: Har prøvd meg frem,og får alltid best resultat med
    alle målepunktene(XT32-8 punkt)Er forøvrig veldig fornøyd med Audyssey:-D
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •