Hva bør jeg oppgradere ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør jeg oppgradere ?

Hei, jeg sliter med å bestemme meg. Har et 5.1 oppsett primært for film med en ca 10 år gammel Denon AVR 1800 reveiver og nye småhøytalere Argon Junior 40 fra Hi Fi klubben (mine gamle gulvstående Dali 7a tok kvelden, de skulle vært i front...)

Sliter med at lydbildet i surround både er lite tydelig og at det er litt "tomt" spesielt i mellomtone området.

Vil en nyere AV Receiver med auto oppsett kunne løse deler av dette eller bør jeg bytte ut de to fronthøyttalerne med større modeller?`

Blir vel begge deler etterhvert men hva bør ja først hvis budsjettet er ca 4000 kr?

Hater tanken på å investere i en surround receiver bare for å oppdage at den gamle Denon'en var like god ...

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min subjektive mening
    Har skjedd en del på reciver fronten de siste årene. Men om lyden hadde blitt bedre bare grunnet kalibreringen har jeg mer vanskeligheter for og tro.

Men uansett så ville jeg lagt alt i ny reciever og ved neste anledning byttet ut frontene -->senter-->sub-->bak høytalere

Man kan gjerne kjøpe brukt reciver som er av nyere dato!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye har skjedd på receiver fronten, dette er vel den enheten som det skjer noe mer fra år til år.

Med en så gammel receiver ligger du jo sånn sett godt ann til og få merkbar oppgradering om du kikker på brukten, de faller ganske fort i verdi siden det enda er mye utvikling på de. Så du kan f.eks finne en 2-3 år gammel receiver til under halvparten av hva den kosta ny om du også er villig til og kjøpe noe som er en par år gammelt.

Men til syvende og sist så er det jo høytalerne som lager lyden og har mest og si på hva du hører.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ny receiver i hus - stor forskjell

Oppgraderte / byttet ut 10 år gammel 5.1 Denon AVR-1800 med Yamaha RX-V773 (tilbud hos Elkjøp 3999 - faktisk billigere enn modellen et steg under som vant klasseprisen hos whathifi 2012)

Lydbildet endret seg vesentlig - om det skyldes auto kalibreringen eller andre forhold vet jeg ikke men hvis jeg skal sette ord på det så var lydbildet tidligere litt åpent og tomt på enkelte frekvenser og områder - det var surround ja, men det var alltid tydelig hvilken høyttaler lyden kom fra. Med den nye Yamaha'en på samme 5.1 høyttalere så er lyden godt plassert i rommet og fyller det på alle områder og frekvenser, tenker ikke over hvor den kommer fra, den er bare på riktig sted til riktig tid.

En bonus var jo at alt nå kommer over hdmi - hadde tidligere trøbbel med lyd og bilde synk på nett tv fra PC fordi bildet gikk til prosjektor på hdmi mens lyden gikk til receiver på analoge ledninger. Nå går alt til receiver på HDMI (3x10 meter hdmi med claes olsson hdmi forsterker) og synken blir perfekt.

Var veldig spent på om Yamaha'en ville få trøbbel med hdmi over lange kabler (trøbbel som jeg blant annet har sett flere har hatt med onkyo receiverne fra 2012) men det gikk helt smertefritt, den virker ikke kresen og sær på dette. Eneste som irriterer litt er at den bruker 1-2 sekunder på skifte av bilde mellom hdmi kilder og når on-screen display skal opp og ned igjen men det er til å leve med. Med kun en ledning mellom PC og receiver og kun en mellom receiver og prosjektor kunne jeg plukke ned 40 meter med kabelrot i går

Takk for gode råd - bytte av receiver var absolutt riktig valg. Faktisk så bra at videre utskifting av fronthøyttalere kan utsettes betydelig i tid. Med mitt behov (relativt lavt lydvolum i et rektangulært rom og med kilder som primært er pvr og netflix fra ps3) så er jeg faktisk i mål. Det er helt sikkert kvalitetsmuligheter i nyere Blue-Ray spiller og fronthøyttalere men det er ikke kritisk, jeg foretrekker leie foran å kjøpe Blue-Ray filmer å sette i hylla uansett.

Frister jo likevel med ekstra høyttalere for å prøve 7.1 presence oppsett med to ekstra fronthøyttalere høyt oppe (har ikke plass til høyttaler bak) - så kjøpe lysten ble jo ikke borte 8)

Takk for hjelpen ! :-D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner problemet med oppgraderings lysta godt ja.
    Og den receivern der hadde vel orginal pris på rundt 8000 :-D tenker jeg.

Bytta selv fra gammel nad 5.1 til en pioneer med hdmi innganger og det blei en mye enklere verden selv om jeg ikke har så alt for mange dingser (enda).

Merka og at jeg fikk markant bedre lyd med hdmi kabel enn med optisk (spessielt fra pc'n (men det kan være lydkortet), og TOSLINK kablene støtter ikke hd lyd I bluerays.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •