Atter en tråd om bass i et 'L' rom. *LØST*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atter en tråd om bass i et 'L' rom. *LØST*

Hovedsaklig for og ikke dra en tråd om effekt forsterker helt off topic så bare starter jeg denne.

Jeg nevnte rommet mitt i http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Løs copy paste fra en par poster i den tråden:

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg støtter Niels, plassering og vinkling gjør MYE med lyden. Men om man bare kan flytte 5-10cm hver vei skjønner jeg at man ikke opplever den store forskjellen i mange tilfeller.

Geir Arne
    Absolutt ingen tvil om at plassering og medfølgende akustikk har mest og si på lyd.

F.eks Frontene mine i påtenkt sweet spot mangler bass men dette er jeg sikker på egentlig er ei død-sone i rommet mitt (bassen ligger under taket, eller om jeg flytter sofa'n 2m lenger bak så er den der :P)

på 2.70 * 7m, som er armen på en L, så selv om jeg inbiller meg at rommet i praksis er 2.7 * 3.7 så er det jo selvsagt ikke det akustisk siden det ikke er vegg mellom. Anyhoo, effekt forsterker vil jo ikke gjøre noe med dette og jeg forventer jo selvsagt ikke det heller.

Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Har du kjørt romkorrigering i fra påtenkt sweetspot - med mic i ørehøyde 1m? Det er jo meningen RK skal korrigere for lite bass akkurat der.

En annen ting er at man bør gå inn i MCACC etterpå og finjustere EQ manuelt. Oppleves bassen å være for tam, så kan man heve 64Hz noen desibel i EQ. Man må ikke ta RK for gitt, bruker den bare som en grovinnstilling
    Ja har kjørt mcacc en 3-4 ganger og manuell justert eq etter øre, gjelder kun frontene
    subben fyller bra på i sitte posisjon så har i det siste månedene kjørt mye med den i plus modus fra 100hz og ned (frontene står som large)

Kan bli mye bass når jeg reiser meg men i sitte stilling høres det gromt ut.
    Og kan få sofan til og riste om jeg vil :-)

Nei får nok heller overbevise hus eiern om og renovere litt, lage en kombinert stue/kontor løsning gudene veit de kan trenges en oppdatering

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Litt OT, men i slike tilfeller kan det være gunstig å plassere en sub ved siden av eller bak lytteposisjon. Justerer du denne godt vil du slite med å høre hvor bassen kommer fra også på musikk.

Geir Arne
    Bak meg er stort sett senga mi og gang område, ikke noe sted og sette subben, jeg pleide og ha 'stua' i hjørnet der men det blei rett og slett lite praktiskt samtidig som det er mye bedre lyd i denne enden av rommet.

Det er jo heller ikke subben som er problemet den fyller overaskende godt opp og står under senter høytalern (har bare en sub)

Ja veit fargen på veggen er FÆÆÆL...
    Har en gammal plantegning fra februar, i sommer bytta jeg på stue og soverom, flytta kontoret inn i skrot rommet.

(Lettveggen er fjerna)
    Lyseblå feltet er påtenkte sweetspot, det grå der bassen fra frontene er god i sitte høyde.

Tak høyde er på en skarve 2.1m

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det var jeg, da ville jeg ta bort det bordet du har der, sette senter opp på subwooferen med noe møbelfilt eller noe sklisikker biter av en sort. Da trekker du høyttalerne inn hvor begge bord nå står og godt ut fra bakveggen.
    Du skrev i den andre tråden at du hadde lerret? Hvor er det, du har ikke tegnet det inn ....
    Med åpne løsninger er det vanskeligt å få god lyd, eneste du kanskje kan gjøre er å lukke av den delen du bruker til anlegget men det blir jo litt vanskeligt. Det blir vel også bare ca 10-11 kvm der og da vil jeg jo mene du har alt for store høyttalere. Med mindre modeller vil du få me bedre lyd tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om det var jeg, da ville jeg ta bort det bordet du har der, sette senter opp på subwooferen med noe møbelfilt eller noe sklisikker biter av en sort. Da trekker du høyttalerne inn hvor begge bord nå står og godt ut fra bakveggen.
    Du skrev i den andre tråden at du hadde lerret? Hvor er det, du har ikke tegnet det inn ....
    Med åpne løsninger er det vanskeligt å få god lyd, eneste du kanskje kan gjøre er å lukke av den delen du bruker til anlegget men det blir jo litt vanskeligt. Det blir vel også bare ca 10-11 kvm der og da vil jeg jo mene du har alt for store høyttalere. Med mindre modeller vil du få me bedre lyd tror jeg.

Er et 90" lerret som trekkes ned ovenfra og som faktisk går utover kantene på benken, jeg fant sånn sett ut nå nettop at jeg kunne flytte høytalerne inn en 10cm til omtrent men har ikke testa ut om det har gjort noe veldig for lyden for klokka har vel passert 11.

Det er jo sånn sett et lite feinschmecker problem, jeg retter opp på 'problemet' ved og kjøre suben i plus modus, men det er jo litt som og male seg med fersken farge om du våkner violett, fikser symptomet men ikke problemet.

Jeg begynner jo vel kanskje å innse at jeg ikke trenger store høytalere, har lurt litt på eventuellt og kjøpe noen ikon 7 eller spare enda mer og fleska på noen mentor 8.
    Men som du nevner de er jo enda mer overdimensjonerte enn de jeg har, og kan istedet kikke på noen mentor 1-2 eller lignende.

Liker store ting, spessielt høytalere 8)

Eller gått andre veien med akustisk lerret og store høytalere :P

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er alltid vanskeligt dette. Du kan jo også gå for et mindre lerret og flytte lytteposisjonen litt nermere, da blir resultatet det samme.
    Nå er det noen år siden jeg hadde kino, og jeg hadde egentlig ikke problemer med plassen heller, men jeg valgte et lite 72" lerret tror jeg det var, jeg tenkte også at desto mindre lerret desto bedre bilde, men jeg hadde jo et 3 rørs crt projektor.
    Høyttalerne er 140 liter transmisjonlinjer.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og tester litt musikk nå (uten sub), og jeg er nesten forbauset.

Syns nå disse conceptene spiller bedre enn jeg kunne forventa med bare de 8-10 cm jeg fant ut at jeg kunne dytte de inn.

Hadde kanskje forventa en liten bedring men dette ble jo nesten over all forventning

Nå har jeg også dytta opp eq innstillinge til på de lavere frekvensene til +3db på 63hz og +2db på 125 etc.

Mindre lerret er selvsagt en løsning, mener projektoren står såpass nærme at den er på maks for og fylle det

Men sånn i grunn jeg tror jeg erklærer det løst intill videre.

Og det er jo som dere nevner, frontene står fornærme sideveggene,
    men bare de få cm jeg fikk flytta de gjorde overaskende mye, de kunne sikkert ideelt sett hatt 20-30cm til

Så langt testa med standardene

'YELLO: Rythm divine'
    En par Mingus låter(primært Jelly roll og GG train)
    Samt Roger Waters : It's a miracle
    Også litt Infected mushroom sånn nå på tampen og jeg savner faktisk ikke subben på noe enda.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye der skal til egentlig. Normalt, om høyttalerne er dårligt plasert, da vil bassen høres rar ut, man har intet perspektiv og man hører tydeligt at lyden virkelig kommer fra høyttalerne og det er ikke meningen.
    Flytter man høyttalerne litt jobber høyttalerne sammen med rommet på en annen måte. Ved å flytte høyttalerne tettere sammen, og ut fra bakvegg frigjør man bassen og den får en helt annen karakter, samtidig får man perspektiv og lyden synes ikke lengere å komme fra høyttalerne i samme grad.
    Man taler noen ganger om lydbildets "plan", på noen høyttalere har man lydbildet foran høyttalernes plan, på andre litt bak, er høyttalerne dårligt plasert opplever man aldrig noen av egenskaperne høyttalerne egentlig har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, når man nesten dobler output i bassen med EQ så skulle det jo hjelpe....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Klart, når man nesten dobler output i bassen med EQ så skulle det jo hjelpe....
    har gjort det før og men fikk ikke noe effekt av det (den forsvant bare opp i taket)

Har egentlig hatt fantastisk stereo perspektiv og qsound lyder høres nesten ut som surround,
    om jeg skulle tippe så virker det som om bass bølgene før løp langs med veggen enn og reflektere inn i rommet.

Det er jo sånn sett to bære søyler som stikker ut fra veggene og det var litt bak disse jeg hadde god bass før, tenker da at disse begynte og spre bassen.

Sitter og små titter på et 80" lerret nå og det bør kunne gi meg omtrent 15cm til.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan låter det nå med sub og fronter til small da?

Kan vere mye god bass og hente fra sub , om det ikke sitter helt fra kun fronter - kan også hende du får mye mer skyv fra suben hvis du setter den litt nærmere et av hjørnene i front, og kanskje det beste av alt - kjøp en sub til
    Hvis stereobildet sitter som det skal ellers etter at du flyttet frontene,så hadde jeg heller forsket litt mer på omplassering/bytting/ kjøpe en til sub , i stedet for å bytte lerret !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en sub til er absolutt på 'hadde verdt fint og ha' lista.

Men med frontene i small syns den blir litt kald fra kantene, men ja en sub til og satt de ved på siden hadde nok laget mye god lyd.

Subben går jo selvsagt dypere (frontene går jo bare til 40hz) men bassen i de virker en del mere definert. (tror kanskje subben er satt litt høyt og)

Akkurat nå lener jeg litt mot 'ja takk alt sammen' 80" lerret, store fronter satt til large og 2 subber til film :-)

Det er jo bare musikk i stereo hvor fronter i SMALL høre noe smått ut, til film hadde jeg nok ikke merka noe.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info, med +3db på 63 hz må forsterkeren levere dobbelt så mye effekt, om man har en del eq i bassen løber forsterkeren fort tom for strøm.
    Veldig viktigt du eksperimenterer med plaseringen av høyttalerne FØR du bestiller nytt lerret, fort gjort å brenne seg der...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe dyrt lerret jeg vurderer uansett Komplett.no - Elite Screens 84" Manuelt lerret

En pioneer sc-lx 85 skulle klare to 91db 8ohms høytalere.

Ser på extract scenen i Act of valor her nå med EQ slått av og savner ikke noe (fronter som store og sub på 80hz)

Så kommer nok til og sette EQ på 0 igjen der og bruke den til og dempe den kjente dali diskanten litt.

Hadde jeg hatt to subber hadde jeg nok fint hatt de som small og bruke pure direct/direct til musikk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ja en sub til er absolutt på 'hadde verdt fint og ha' lista.

Men med frontene i small syns den blir litt kald fra kantene, men ja en sub til og satt de ved på siden hadde nok laget mye god lyd.

Subben går jo selvsagt dypere (frontene går jo bare til 40hz) men bassen i de virker en del mere definert. (tror kanskje subben er satt litt høyt og)

Akkurat nå lener jeg litt mot 'ja takk alt sammen' 80" lerret, store fronter satt til large og 2 subber til film :-)

Det er jo bare musikk i stereo hvor fronter i SMALL høre noe smått ut, til film hadde jeg nok ikke merka noe.
    Hvis du mangler bass på musikk med frontene som small ,og deling på enten 80 el 50 , så er det noe galt et sted!
    Enten med nivået , plasseringen eller fasen på suben - eller kanskje en kombinasjon av disse faktorene!

Dette bør vere den konfigureringen du bør strekke deg etter,da det gir mye mer headrom også !
    Hvordan er gain på suben din da - har du mye å gå på eller?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mangler ikke, den er bare ikke 'riktig' og det er godt mulig en vane sak fra min side :P

Hvis jeg skulle satt fingeren på noe så ville det verdt mangelen av stereo perspektiv, hadde fyllt veldig godt på med en sub til, men receivern sender bare mono sub signal.

Føler jo absolutt ikke at jeg mangler kraft uansett, men vurderer jo om jeg oppgraderer frontene til noe heftigere noe og kjøre på med en effekt forsterker om nødvendig.

Gain (volum står det på den knobben jeg har) var på ca 20%, har satt den ned til 10% ca nå, får kjøre MCACC igjen tenker jeg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mangler ikke, den er bare ikke 'riktig' og det er godt mulig en vane sak fra min side :P

Hvis jeg skulle satt fingeren på noe så ville det verdt mangelen av stereo perspektiv, hadde fyllt veldig godt på med en sub til, men receivern sender bare mono sub signal.

Føler jo absolutt ikke at jeg mangler kraft uansett, men vurderer jo om jeg oppgraderer frontene til noe heftigere noe og kjøre på med en effekt forsterker om nødvendig.

Gain (volum står det på den knobben jeg har) var på ca 20%, har satt den ned til 10% ca nå, får kjøre MCACC igjen tenker jeg.
    Det bør du nok gjøre siden du har flyttet på HT ja !

Den receiverem fortjener nok noe bedre enn Consept ja - og du kan koste på deg ganske dyre HT før effekt-trinn blir et must!
    Du har da bra med headroom høres det ut til,men prøv å sette den nærmere et av hjørnene - prøv med 1/3 in i rommet - det er ofte et bra utgangspunkt!

Du kan fint ha to suber selv om receiveren sender mono signal - det er fte det beste uansett!
    Hva slags sub er det forresten?

Jobber du med fasen (avstand til sub i receiver) så før det gå an å få det til å høres "riktig" ut - dette har veldig mye å si,og man skal ikke alltid stole på den avst som RK kommer opp med !

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det bør du nok gjøre siden du har flyttet på HT ja !

Den receiverem fortjener nok noe bedre enn Consept ja - og du kan koste på deg ganske dyre HT før effekt-trinn blir et must!
    Du har da bra med headroom høres det ut til,men prøv å sette den nærmere et av hjørnene - prøv med 1/3 in i rommet - det er ofte et bra utgangspunkt!

Du kan fint ha to suber selv om receiveren sender mono signal - det er fte det beste uansett!
    Hva slags sub er det forresten?

Jobber du med fasen (avstand til sub i receiver) så før det gå an å få det til å høres "riktig" ut - dette har veldig mye å si,og man skal ikke alltid stole på den avst som RK kommer opp med !
    Er en DALI SUB E-12 F Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Mener fasen står i 0 på den (er bare bryter) og med den andre stillinga blei det veeeldig bass fattig så den står nok der den skal.

Prøvde en del forskjellige plasser for subben når jeg flytta om og uansett hvor ellers jeg prøvde og sette den så hørte jeg hvor den stod hen og det ødelegger innlevelsen for meg, igjen så tipper jeg det har med størrelsen min på rommet, hadde jeg hatt lenger avstand fra selve subben der jeg sitter så hadde det nok verdt noe annet.

Så beste plassen jeg kom fram til var nettop sammen med sentern.
    Er jo ikke sikker heller om jeg vil ha en lik sub til og om jeg vil ha flere så tenker jeg at de er best om de er like, kunne jo kanskje kjøpt den 12" xtz pakka med 2 subber men de spiller vel dypere med mer trøkk, den jeg har har mere musikale preg over seg påstår noen (jeg har ikke hørt andre subber så hva veit jeg)

Da ville jeg vel satt subber på innsida av frontene.

Var nede på elkjøp nå nettop og tok med et 150cm kamera stativ til 300, bør være litt mer stødig enn og legge MCACC på sofa ryggen..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en DALI SUB E-12 F Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Mener fasen står i 0 på den (er bare bryter) og med den andre stillinga blei det veeeldig bass fattig så den står nok der den skal.

Prøvde en del forskjellige plasser for subben når jeg flytta om og uansett hvor ellers jeg prøvde og sette den så hørte jeg hvor den stod hen og det ødelegger innlevelsen for meg, igjen så tipper jeg det har med størrelsen min på rommet, hadde jeg hatt lenger avstand fra selve subben der jeg sitter så hadde det nok verdt noe annet.

Så beste plassen jeg kom fram til var nettop sammen med sentern.
    Er jo ikke sikker heller om jeg vil ha en lik sub til og om jeg vil ha flere så tenker jeg at de er best om de er like, kunne jo kanskje kjøpt den 12" xtz pakka med 2 subber men de spiller vel dypere med mer trøkk, den jeg har har mere musikale preg over seg påstår noen (jeg har ikke hørt andre subber så hva veit jeg)

Da ville jeg vel satt subber på innsida av frontene.

Var nede på elkjøp nå nettop og tok med et 150cm kamera stativ til 300, bør være litt mer stødig enn og legge MCACC på sofa ryggen..
    Kamerastativ er ikke dumt nei !
    Har ikke hørt Dalisuben , men skal vel ikke vere så dum den!
    Som jeg skrev over,så kan fasen justeres ved å endre avstand til sub i receiver - det er en mer nøyaktig og lettvint måte også!
    Da kan du sitte i sweetspot,og prøve deg frem til du hører at bassen "sitter" - prøv deg frem med 30cm i slengen !

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kamerastativ er ikke dumt nei !
    Har ikke hørt Dalisuben , men skal vel ikke vere så dum den!
    Som jeg skrev over,så kan fasen justeres ved å endre avstand til sub i receiver - det er en mer nøyaktig og lettvint måte også!
    Da kan du sitte i sweetspot,og prøve deg frem til du hører at bassen "sitter" - prøv deg frem med 30cm i slengen !
    Er meget fornøyd med den og vil tro MCACC har stilt den meget riktig og.

Og nå bare ved å flytte inn frontene de få cm jeg fant så spiller de bedre enn de noe gang har gjort, tar meg selv i og kikke på subben innimellom for det høres nesten ut som den er med.
    Selv infected mushroom mangler ikke for fylde.

Kjørte RK to ganger her nå (den har tendens til og variere litt) men var ikke store forskjellen mellom de, nå som jeg dempa volum på subben så har blei den satt fra -12 til -1 (resten av kanalene på -9 +/- 1 db)

Eq innstilling på frontene er flate, litt mer berg og dalbane på de andre kanalene, +7 ed 63hz punktet til bakkanalene f.eks men de står som small.

kan ta det i morra den manuelle finpussen i morra.

Det jeg eneste jeg kan utsi på det hele nå er at de er litt spisse i toppen men dette er jo også kjent sak på dali entry nivå som disse er.

Da blir jo neste spørsmålet nesten hva som skal kjøpes inn hehe.
    Oppgraderer jeg frontene så begynner centern for dårlig (dali lektor LCR)

Gode fronter, en sub til og senter. Kan bli penger til slutt hehe.
    Hadde jeg enda verdt avholds mann kunne jeg spart noen fler penger :-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •