Teoretisk faseforskyvning i delefilter, hva er riktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Teoretisk faseforskyvning i delefilter, hva er riktig?

Jeg har et lite anlegg i bilen, det består av et 2-veis komponentsett i front og en sub i bagasjerommet. Jeg kjører aktiv deling mellom komponentsettet og sub via en DSP, og nå prøver jeg meg litt frem og tilbake for å få dette til å spille sammen så godt som mulig i fase, og da er det et par ting jeg lurer på.

Komponentsettet har passivt delefilter mellom woofer og diskant som jeg bruker inntil jeg gidder å legge opp ekstra kabler fra DSPen slik at jeg kan kjøre aktiv deling på alle elementene hver for seg. Må jeg ta høyde for at det er et passivt delefilter der når jeg skal dele kompsettet og suben i DSPen? Jeg har funnet ut at low-pass filteret til wooferen i kompsettet er 1.orden. Vil det si at komponentsettet i teorien er -45 grader faseforskyvet? Jeg tenker at siden kompsettet har en faseforskyving på -45 grader i utgangspunktet så vil det gå over på pluss-siden når det går gjennom hi-pass filteret i DSPen. Hvis jeg for eksempel deler kompsettet på 18db/okt så vil det få en faseforskyving på +90 grader, eller er jeg på bærtur? Hvis jeg tenker riktig så må jeg da dele suben på 12db/okt med omvendt polaritet for å få +90 der også.

Noen som kan bekrefte/avkrefte teorien min?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noe å tenke på. Det er ved XO man har fasedreining i komponentsettet. Dvs rundt 3khz. Det vil si at der du deler mot suben vil du ikke ha noen fasedreining før du introduserer en ny deling.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    seriekondensator gir vel 90grader. ikke unormalt å reversere polariteten på diskanten ved 1.ordens iallefall. men subben er jo separat fra komponentsettet. det er muligens "ferdig" koblet fra produsenten isolert sett?
    phase shift of second order filter - diyAudio
    Why capacitor make 90 degree phase shift between voltage and current

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er nok ikke noe å tenke på. Det er ved XO man har fasedreining i komponentsettet. Dvs rundt 3khz. Det vil si at der du deler mot suben vil du ikke ha noen fasedreining før du introduserer en ny deling.

Geir Arne
    Okei, så det er sånn det fungerer. Men jeg finner ikke helt ut hvor bratt jeg skal dele, og med hvilken frekvens for å få elementene til å samspille best mulig. Det viser seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Greit nok å få det til å spille med masse trøkk, det er ikke noe problem, men jeg streber etter SQ, og det er ikke så lett å få til tydeligvis. Det kan godt hende jeg stiller altfor høye krav, jeg sammenlikner automatisk med lyden jeg har i stua, selv om det blir noe helt annet.

Skulle tro det bare var å dele sub og komponentsettet på for eksempel 50hz 12db/okt, men det låter ikke bra. Jeg husker før i gamle dager så blei det bare kastet en basskasse av et eller annet slag som ikke engang var bygget etter parameterne til elementet, baki bagasjerommet, pluss et par 6x9 tommere i hattehylla. Brukte som regel bare èn forsterker med innebygget delefilter til å drive alt sammen. Stilte inn denne på 63Hz eller noe sånt, og det spilte som bare rakkern Ikke noe eq eller tidskomp eller noen ting, det bare fungerte bra uten å gjøre noe som helst, noe jeg ikke skjønner den dag i dag..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk tidsforsinkelse i stedet.
    I bilen trenger du tidskomp for at midbass og subbass skal bli noenlunde sømløst.
    Glem teorier og utregninger utfra type delefilter osv.
    Vet ikke hvilke muligheter du har men kan du legge inn tidskomp i form av avstand eller millisek, så kan du måle opp avstandene i bilen og bruke det som utgangspunkt.

Skal du komme i mål må du gå for sweetspot i førerstolen og kjøre tidskomp på høyre front også, ønsker du SQ i hele bilen kommer du til å slite bigtime.

Du får tidsforskyving både pga fysisk avstand, aktive filtre, DSP osv så dette finnes det ikke noe fasitsvar på.

I de fleste tilfelle vil man få bedre resultat med å gå litt opp i delefrekvens, prøv f.eks 70-80hz. Da avlaster du frontsettet litt mer.

Plassering og retning på suber ifht type bil vil også være en faktor å teste ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!
    Det er relativt bra med muligheter i DSPen, Audison Bit One. Den har både Linkwitz-Riley og Butterworth 6-48db/okt, 31 bånds eq, fasevender og tidskompensering for hver kanal.
    Suben er en 15 tommer som spiller bakover i en 115 liters portet kasse som er tunet til ca 34Hz. Jeg har prøvd litt med tidskomp, men siden jeg ikke har separat kanal for diskant og midbass i komponentsettet så gjør det vel nesten mer skade enn nytte? Det låter litt rart i toppen for det blir jo ikke helt riktig, og jeg syns ikke jeg hører at det endrer spesielt mye på samspillet mellom sub og midbass heller egentlig. Noen hevder at tidskomp ikke er så viktig i de laveste frekvensene, jeg syns ikke bassen blir merkbart bedre ved å legge inn riktig avstand til hver høyttaler i hvert fall. Jeg hører at det er en liten endring, men jeg er usikker på om jeg kan si at det blir bedre.

Jeg har prøvd å dele på 70-80Hz også, men da forsvinner mye av dybden og den gromme gode lyden i lydbildet foran syns jeg, det blir ikke helt det samme når alt trykket kommer fra suben, det låter på en måte penere når midbassen spiller ned mot 50Hz syns jeg. Komponentsettet tåler å spille ned til 40-50Hz, og de trøkker bra helt ned faktisk. Jeg har modifisert dørene i bilen litt for å få best mulig lyd. Flyttet midbassen fra dørtrekket til karrosseriet og tettet alle hull og dempet døra så godt jeg kunne. Det må jeg si blei en midbass fra en annen verden, de trøkker skikkelig bra, de spiller ganske høyt helt ned til 40 Hz uten å falle av en eneste db. Dette kompsettet anbefales, det låter hi-fi samtidig som det sparker skikkelig. JL Audio ZR650-CSi

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Glem teorier og utregninger utfra type delefilter osv.
    Hmm... Men jeg hører jo veldig godt at bassen blir faseforskjøvet når jeg prøver forskjellige delefrekvenser og bratthet, det er ikke så lett å bare glemme det da.. Teorien går ut på at fasen forskyves 90 grader for hver orden (+45 for hi-pass, -45 for low-pass =90), stemmer ikke det? Det vil si at hvis jeg bruker 12db/okt så blir hi-pass forskyvet +90 grader og low-pass blir forskyvet -90 grader. Da spiller de i motfase, og det vil være nødvending med 180 grader fasevending på en av de for at det skal bli riktig. Men hvis man for eksempel kjører 12db/okt på hi-pass og 18db/okt på low-pass så blir det vel 45 grader faseforskjell, i teorien ihvertfall? Jeg hører godt at ikke alle kombinasjonene fungerer, det spiller i motfase så det holder noen ganger, så det må vel være noe i denne teorien som man må ta hensyn til?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at faseforskyvningen kan ses på som tidsforsinkelse, og derfor retter du det opp med tidskomp.
    Men du kan glemme teoriene om hvor mye, fordi du får forsinkelse pga plassering, DSP osv i tilegg. Mao du vil ikke klare å regne deg frem til det.

Stor stasjonsvogn?
    Trodde ingen hadde så store basskasser i bilen lenger jeg :grin:

Begynn med å finne rett tidskomp på h og v kanal foran. Nå er det er rett så vil vokal stå sentrert og lydbilde bre seg fra ht til ht, ofte må man dempe venstre kanalen en smule i tillegg.

Med rett tidskomp på sub, så vil ikke en deling på 70-80hz medføre at lyden kommer bakfra. Anslaget på en basstreng eller på skinnet på en basstromme ligger høyere i frekvens og vil komme forfra, mens trykket og dypet blir gjengitt av suben, noe øret/hjernen ikke oppfatter hvis det tidsmessig er på stell. Det er selvfølgelig viktig at man ikke har forvrengning eller skranglelyder etc fra sub, for da vil du selvfølgelig oppfatte lyden som bakfra.

Når sant skal sies så har jeg alltid fått til 3-veis frontsett med mellomtoner på dash bedre enn 2-veis.

BEF her på forumet burde ha noen gode tips ang innjustering vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor stasjonsvogn?
    Trodde ingen hadde så store basskasser i bilen lenger jeg :grin:
    Hehe, det er riktignok en stasjonsvogn, men den er ikke så veldig stor, bare en liten 3-serie. Det er ikke plass til så veldig mye annet baki der nå, kassa må ut når vi skal på harrytur, for å si det sånn. :-D

Med rett tidskomp på sub, så vil ikke en deling på 70-80hz medføre at lyden kommer bakfra. Anslaget på en basstreng eller på skinnet på en basstromme ligger høyere i frekvens og vil komme forfra, mens trykket og dypet blir gjengitt av suben, noe øret/hjernen ikke oppfatter hvis det tidsmessig er på stell.
    Basstrommer og slikt har nok hovedtyngden under 80Hz, og fjerner man det fra frontsettet så blir det veldig tamt. Hvis du prøver å høre på et frontsett som er delt på 80Hz uten sub, det er helt fritt for bass. Suben er ingen god erstatter for bass helt opp til 80Hz hvis målet er SQ, det optimale er jo å ha midbasser som spiller så dypt som mulig. Midbass er nøkkelen til gromlyd har jeg skjønt, og man trenger bare en sub som tar seg av de aller dypeste frekvensene. Lydbildet blir ikke så dypt og fyldig i front når man deler høyt selv om tidskomp og alt det der er på stell syns jeg, det blir liksom ikke det samme.

Jeg har egentlig alltid vært fornøyd med å dele på 70-80Hz, men det var før jeg hørte et frontsett som spiller skikkelig pent og med kraftig midbass ned til 40-50Hz, nå er det ingen vei tilbake Det er nesten sånn at ikke det er nødvendig med sub, den er bare for å fylle på helt nede i kjelleren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vet hva som fungerer best, hvorfor spør du da? :wink:

Jeg er enig i frontsett og midbass, men det er langt mellom hver gang man hører et frontsett som faktisk klarer det du ønsker.

Så når du spør, og uten å ha hørt eller sett oppsettet, så er det to ting jeg først og fremst "mistenker". At frontsettet ikke henger med (fordi det er helt vanlig) og for stor basskasse.
    Med for stor basskasse mister du trykket i suben og du må dele lavere, helt klart.

Jeg trenger ikke å høre eller teste, og jeg vet at man kan få SQ med deling på 70-80hz. Riktignok var det i bilstereobyggingens barndom jeg var aktiv på dette området, men hva som er lydkvalitet har vel ikke endret seg så mye?

Når det er sagt skulle jeg ønske noen gadd å sette inn DSP og tune inn anlegget i bilen min også. Det er Seas rund baut men godlyden er langt unna. Merkelig hvor likegyldig man kan bli til sånt med årene

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at faseforskyvningen kan ses på som tidsforsinkelse, og derfor retter du det opp med tidskomp.
    Faseforskyving og tidsforsinkelse er ikke det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vet hva som fungerer best, hvorfor spør du da? :wink:
    Jeg vet ikke hva som fungerer best, jeg prøver og feiler og forteller om mine erfaringer Spørsmålet var vel i utgangspunktet ment for prøve å forstå faseteorien Det er små marginer for å få go'lyden til å sitte, det er ikke noe fasitsvar her skjønner jeg. Jeg føler at ikke jeg kommer helt i mål. Min erfaring så langt er at jeg får best lyd ved å ikke dele frontsettet i det hele tatt faktisk, men kjøre full pupp i hele frekvensområdet, og bare dele suben på 50-60Hz. Jeg får det rett og slett ikke til å spille bra når jeg kjører hi-pass på frontsettet av en eller annen grunn. Det kan være som du sier at kassa er for stor. Jeg bygget den for å få så flat frekvenskurve som mulig, men det kan hende det går på bekostning av trykk i det frekvensområdet jeg ønsker. Produsenten (Hertz) anbefaler 60 liter, men jeg har kjørt to simuleringsporgram (WinISD og BassBox) hvor begge anbefaler hele 340 liter med 22Hz tuning. Det er litt i drøyeste laget, men jeg ville prøve en litt stor kasse og havnet på 115 liter.

..men hva som er lydkvalitet har vel ikke endret seg så mye?
    Skulle ikke tro det nei Greia er at hvis jeg deler på 70-80Hz så endrer lydkvaliteten på det nedre frekvensområdet seg drastisk i forhold til hvilken type musikk jeg spiller. Det spiller jo helt rått med musikk som har god dypbass og tunge dype basstrommer, da er nok kassa helt perfekt. Da spiller det også pent når jeg deler på 70-80Hz som du sier. Men det blir noe helt annet når jeg spiller musikk med en helt annen type midbass som er typisk for mye trance og dance/club-musikk. Da blir det mye finere midbass når frontsettet tar seg av den jobben syns jeg. Men jeg skulle gjerne fått det til å spille like bra ved å dele frontene høyere, for noen ganger vil jeg jo guffe på litt ekstra, og det er selvfølgelig grenser for hva det lille komponentsettet orker.

Jeg er enig i frontsett og midbass, men det er langt mellom hver gang man hører et frontsett som faktisk klarer det du ønsker.
    Montering montering montering

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg ikke så veldig mye her. Jeg har prøvd meg mye att og fram med tidskomp, men det har aldri blitt helt hundre. Men så testet jeg bare for moroskyld med å øke avstanden til suben med over tre meter lenger unna sweetspot enn frontsettet, og da kom go'lyden! Suben står jo bare ca en halvmeter lenger unna frontsettet, så det er veldig rart at det er mye bedre når jeg plotter inn over tre meter. Det er jo ikke noe rart at jeg har hatt problemer med å få bra lyd. Nå er det faktisk sånn at jeg kan dele mye høyere (60-70Hz) og det låter helt fantastisk, jeg har ikke hatt så deilig bass i denne bilen før nå. Så ja, norcad, jeg er helt enig i at man får SQ ved å dele høyere Det forutsetter bare at tidskompen er riktig.

Jeg kjører to forsterkere av forskjellig merke til frontsettet og suben. Kan det være forskjell på hvor lang tid lyden bruker gjennom de to forsterkerne? Kan det være andre årsaker til at avstanden til suben må settes så høyt for at den skal spille likt med frontsettet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips:
    Simulering i WinISD og Bassbox er lite (eller mindre) egnet for bil. Kassens volum må ha en viss sammenheng med rommets volum, pga "roomgain". I en bil så får man enorm hjelp nedover i frekvens, og har man da stor kasse som er lavt avstemt får man overskudd i dypbassen som drukner brystkassetrykket. Bassen blir romlete udefinert og slitsom.
    I de fleste biler vil en avstemming rundt 40-45hz fungere bra. Avrullingen under Fb blir "motvirket" av roomgain og man ender opp med en fhv balansert bassgjengivelse. Jeg vil nok tro du kan halvere volumet i kassen din og antagelig få bedre lyd (synsing).

Bølgelengden i bassen er mye lenger enn lengste avstand i bilkupeen, enkelt forklart kan du tenke deg en lydbølge som går frem og tilbake flere ganger og som "møter seg selv" og lager flere topper og dipper. Derfor kan det være at du må opp i lang tidsforsinkelse før du oppnår en trykktopp i lytteposisjon samtidig med frontene.
    Her kan plassering og vinkling/retning av suben endre mye. Som en tommelfingerregel kan man anta at i en sedan skal sub peke forover mot bakseteryggen, i en kombikupe peke bakover fra bakseteryggen, mens i en stasjonsvogn kan det ofte være lurt at sub peker opp mot taket.

timc har rett i at faseforskyvning og tidsforsinkelse ikke er det samme, men i en bil med lang avstand mellom elementene så blir en fasefeil på 90gr i delefilteret forsvinnende liten ifht tidsforsinkelsen pga plassering. Og som nevnt bølgelengdene enorme ifht plassen. Derfor kan man grovjustere inn det hele med tidskompensering.

Bra du er på rett spor! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølgelengden i bassen er mye lenger enn lengste avstand i bilkupeen, enkelt forklart kan du tenke deg en lydbølge som går frem og tilbake flere ganger og som "møter seg selv" og lager flere topper og dipper. Derfor kan det være at du må opp i lang tidsforsinkelse før du oppnår en trykktopp i lytteposisjon samtidig med frontene.
    Jeg er veldig usikker her nå, men jeg tenker sånn at bølgelengden ved en gitt frekvens må jo være like lang uansett hvor den kommer fra? Og da gjelder vel det samme prinsippet for frontene som det du beskriver for suben, og da er de på en måte like langt?

Hvis vi tenker oss en bil med lytteposisjonen i midten, med nøyaktig lik avstand til alle elementene. Da vil vel lydbølger fra frontene og sub treffe lytteposisjonen samtidig? Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å legge på 3 meter til suben for å få 9,3ms forsinkelse på frontene på grunn av at lydbølgene fra suben er lange, for lydbølgene ved samme frekvens fra frontene er jo like lange, og bruker like lang tid på å nå lytteposisjonen, eller tenker jeg helt feil her nå?

Jeg har egentlig aldri hatt behov for å justere avstanden til suben så langt ut av kurs før, det har alltid fungert bra til og med uten tidskorrigering noen ganger, så jeg syns det er litt merkelig at suben i denne bilen må ha en avstand til frontene som er 3 meter lenger enn den reelle differansen. Er det vanlig?

Hva med forsterkerne, jeg går og lurer på om det i det hele tatt mulig at en forsterker kan utgjøre en betydningsfull forsinkelse på signalet?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg er veldig usikker her nå, men jeg tenker sånn at bølgelengden ved en gitt frekvens må jo være like lang uansett hvor den kommer fra? Og da gjelder vel det samme prinsippet for frontene som det du beskriver for suben, og da er de på en måte like langt?

Hvis vi tenker oss en bil med lytteposisjonen i midten, med nøyaktig lik avstand til alle elementene. Da vil vel lydbølger fra frontene og sub treffe lytteposisjonen samtidig? Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å legge på 3 meter til suben for å få 9,3ms forsinkelse på frontene på grunn av at lydbølgene fra suben er lange, for lydbølgene ved samme frekvens fra frontene er jo like lange, og bruker like lang tid på å nå lytteposisjonen, eller tenker jeg helt feil her nå?

Jeg har egentlig aldri hatt behov for å justere avstanden til suben så langt ut av kurs før, det har alltid fungert bra til og med uten tidskorrigering noen ganger, så jeg syns det er litt merkelig at suben i denne bilen må ha en avstand til frontene som er 3 meter lenger enn den reelle differansen. Er det vanlig?

Hva med forsterkerne, jeg går og lurer på om det i det hele tatt mulig at en forsterker kan utgjøre en betydningsfull forsinkelse på signalet?
    Det Norcad tenker på er bølgelengden av bassen er fysisk lengre enn bilcupeen. Derfor vil den reflektere tilbake til lytteposisjon. Og kanskje skape utfasing der. Du må huske på at ting reflekterer, og kommer tilbake. Så du vil ha et veldig komplekst lydbilde. det er ikke bare direktelyden fra høyttalerne som påvirker lyden. Også refleksjonene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det Norcad tenker på er bølgelengden av bassen er fysisk lengre enn bilcupeen. Derfor vil den reflektere tilbake til lytteposisjon. Og kanskje skape utfasing der. Du må huske på at ting reflekterer, og kommer tilbake. Så du vil ha et veldig komplekst lydbilde. det er ikke bare direktelyden fra høyttalerne som påvirker lyden. Også refleksjonene.
    Jeg er med på den, det er et problem man alltid vil ha i bilen, men jeg er usikker på om det er grunnen til at jeg må ha 3 meter lengre avstand til suben. Er det ikke uansett sånn at man vil få minst problemer og best resultat når høyttalerne har lik avstand til lytteposisjonen, er ikke det hele poenget med tidskorrigering? Mener dere at det er helt normalt å måtte legge på 3 meter ekstra til suben for at den skal spille godt sammen med frontene ved delefrekvensen på grunn av lange bølgelengder og refleksjoner?

Jeg syns jo 3 meter avvik er ganske mye, og jeg har personlig aldri opplevd å måtte gjøre det i andre biler jeg har bygget anlegg i, men det trenger ikke nødvendigvis bety at ikke det hadde blitt bedre hvis det hadde blitt gjort. Men jeg har vært fornøyd med lyden i de andre bilene, så da har jeg ikke hatt behov for å gjøre noe mer med det.

Anlegget i denne bilen har jeg ikke vært fornøyd med før nå, og det var bare tilfeldig at jeg prøvde å justere opp avstanden til suben så mye som jeg gjorde. Jeg har aldri hørt om noen som har måtte gjøre det, så det er ikke noe jeg har tenkt på. Hadde bare vært moro og visst hvorfor det måtte til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Her om dagen testet jeg et tips fra norcad om at suben bør peke opp mot taket i stasjonsvogn. Halleluja, sier jeg nå, det må jeg si var forskjell! Det ble utrolig mye bedre, neste ikke til å tro. Nå kan jeg sette riktig verdi på avstanden til sub, alt falt liksom på plass nå, helt nydelig bass, endelig.
    Det neste blir å kjøpe en firekanaler til frontsettet for å få kjørt tidskomp på diskantene. Noen tips til fremgangsmåte for å få best mulig resultat her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •