Hva er viktigst å prioritere i et stereo oppsett? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    XTZ høyttalere 99.25 og sub 99W12 - FINN Torget

Her kommer du billig unna og godt igang

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok dovenskapen lenge leve......et par klikk på google og der var HIFI Huset som selger MA GX100:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Jimbeam]Ja jeg vil helst tenke utenfor "HFK boksen" men hvis jeg skal tenke høyttalere og forsterker først må jeg spørre om noen vet hvor de selger Monitor Audio GX100. Er litt svak for "pene" høyttalere:-D Hvilken type lydsignatur/ forsterker passer dette merket.[/

Til Monitor Audio synes jeg hvertfall Hegel er en dårlig match.
    14.000 for GX100. Tror du klarer å prute de ned til 12.000, men da mangler du stativ.
    Som forsterker ville jeg handlet på brukten og ser for meg noe slikt som en megamatch :
    Parasound Halo P3. 10.000 ny. 3500-4000 på brukten.
    Parasound Halo A23 10700 ny. 4000-5000 på brukten.

Både P3 og A23 har XLR innganger og utganger, så hadde gått for en DAC eller cd-spiller med XLR.
    På Hifisentralen finner du mye av slike produkter.

Parasound HALO P 3 - Bass Brothers AS
    Parasound HALO A 23 - Bass Brothers AS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenig med andre her inne angående prioritering men jeg mener faktisk kilde betyr mye mer enn folk her inne skal ha d til. Jeg har bytta forsterkere, høyttalere, kabler men INGENTING ga like "wow" som da jeg kjøpte ny cd-spiller for 3 år siden.

Jeg hadde en "vanlig" cd-spiller før til 3-4000 som mange har og bytta til en Vincent cd6 å du verden for en forandring. Detaljene åpnet seg til de grader, stereoperspektivet ble jo noe helt annet, instrumentskildringen ble jo en helt annen verden, den "grøtete bassen" jeg hadde tidligere ble mye mer presis nå osv. Vil absolutt ikke nedprioritere kilde var jeg deg.

Forsterkeri er også viktig i mine øyne, hadde tidligere noen små stativhøyttalere til 3000kr som spilte på forsterkeri til 40lapper og senere forsterker til 18lapper som jeg har nå og dette spilte MEGET bra. Får aldri samme lyden ut av en billig drittreciver å en billig cd-spiller. Hadde disse høyttalerne med meg til en kompis, å de spilte "helt ok" der også men langt fra like godt som her hjemme.

Poenget mitt er at man kan få forholdsvis små og billige høyttalere til å blomstre på en god kilde å bra elektronikk, men d er veldig vanskelig å få gode høyttalere til å spille godt på dårlig elektronikk eller dårlig kilde......da sitter du alltid igjen med at "grei lyd men ikke noe mer enn d"

Så start med en GOD cd-spiller, så kjøper du en GOD forsterker å resten av pengene bruker du på høyttalere. Kan vedde på at du vil syns dette spiller veldig bra, siden "fundamentet" ditt er iorden. Så kjøper du dyrere å større høyttalere når du har fått julebonusen på jobb og har litt mer penger å rutte med. Da vil du få bra lyd i starten å alltid glede deg til den dagen du får spart opp nok til "drømmehøyttalerne" samtidig som du vet at kilde å forsterker er klar til nye større høyttalere

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Litt uenig med andre her inne angående prioritering men jeg mener faktisk kilde betyr mye mer enn folk her inne skal ha d til.
    Det er ikke uenighet om det, ikke her i gården Har selv vært gjennom cd-oppgradering og fått bedre lyd så jeg skjønner hva du snakker om.

Budsjettet her nevnt av whiskey mannen er et meget godt budsjett, og han kan få både og. Godt forsterkeri, bra lydkilde og høytalere. Utfordringe ligger ofte i å få dette å passe lydmessig sammen. Men for all del, en god kilde (cd) er viktig det.

Det finner vel ikke en helt riktig prioritering, men lydkildene er nok viktig å prioritere, og så kommer godlyden ut av høytalerne

Så kommer ønsker om "pene" høytalere, og "pene" forsterkere osv. Da begynner det å koste mer en det lyder pr. krone. Det som har råd og lyst å kjøpe design som låter fett står selvsagt fritt til det. Andre kan gjøre godt i å tenke kavlitet og lyd før design.

Selv har jeg Dali Ikon surround i tv-stuen, det er ikke akkurat pene vil noen si, men akk så fint det låter når Ingvild Bryn leser opp siste nytt om rikets tilstand

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Akustikk
    2. Høyttalere
    3. Forsterker
    4. Kilde

Har man opplevd stor forskjell på en kilde, så er det trolig fordi man har hatt noe veldig dårlig. Gode kilder trenger ikke å koste mye. En DAC til 3-5k holder meget bra nivå.

Rommet er som regel den svakeste delen hos de fleste. Jobber man ikke med akustikk og plassering, så får man ikke utnyttet potensialet av utstyret. Selv de beste høyttalerne låter ikke bra i et dårlig rom.

Høyttalere kan man gjerne kjøpe basert på målinger alene. Måler de bra, så låter de også bra. Lytterunder i butikker er overdrevet da man hører minst like mye akustikken i rommet og man vet sjelden hva som er hva.
    Av rimelige høyttalere som måler bra vil jeg trekke frem PSB.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC blir nevnt her flere ganger men dette syns jeg blir noe utenfor og ikke bør tenkes med det første.
    På brukt markedet er det ofte svært gode Cd spillere som selv mange DAC ikke vil slå. Å bruke DAC til 3-5K så mener jeg man heller vil få mer for pengene dersom man setter disse på HT.
    F.eks. Denon 3930 (eller 3910) riktig nok DVD spiller for man ned til 2500! Og det er svært kompotent som cd avspilling!

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt forskjellige meninger her men setter pris på alle innspillene Jeg skal ha et tradisjonelt anlegg med høyttalere, forsterker og cd spiller. Når jeg kjøpte Fazon LCR høyttalere og Fazon sub2 til kinoen var det via en 5 min. demo men valget ble bla. gjort pga design, godt tilbud og praktiske årsaker ift. montering på vegg. Når det kommer til musikk er jeg mer kritisk og denne gang vil jeg ta en del test runder før jeg kjøper. Av de jeg finner mest interessante er PSB Imagine B, Canton Chrono 530.2 eller MA GX100 selvom det vel er et kvalitets- og pris nivå over de to andre.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Litt forskjellige meninger her men setter pris på alle innspillene Jeg skal ha et tradisjonelt anlegg med høyttalere, forsterker og cd spiller.
    Det som kan være greit å vite er hva du ønsker ut av anlegget. Og prioritering kan dreies litt deretter.

Men i utgangspunktet ville jeg brukt rundt 10k på høyttalere, 10k på forsterker og 5k på kilde.

Geir Arne

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har man opplevd stor forskjell på en kilde, så er det trolig fordi man har hatt noe veldig dårlig. Gode kilder trenger ikke å koste mye. En DAC til 3-5k holder meget bra nivå.
    Mulig det, men jeg opplevde ihvertfall en grunnleggende, svært vesentlig forbedring da jeg gikk fra Pioneer PDS901 (som slett ikke var dårlig) til McIntosh MCD301 til 40 000,-. Har sikkert litt sammenheng med at MCD301 har variabel utgang og kan kobles rett i sluttrinnet uten forforsterker.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. En aktiv forforsterker kan tilsløre ganske mye. Og noen mener det er det som låter bra.........

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •