Sikringer (fuse)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Sikringer (fuse)

Hallo! , eg på jakt etter noen 6x30mm glassrør sikringer til cerwin vega!. har vert innom Clas o. ikke biltema enda da det er et stykke og kjøre. er det noen som vet om en nettbutikk som selger dette?. sikringene i 215 og i 15 gjidde seg rimeli fort for og si det sånn -.- , er på jakt etter noe 10-20Amper 250V ( vet dette er overdim) men og bruke 100 kr i uken på sikringen er ikke noe jeg er så veldi interesert i . er det noen som kan evt komme med en link til en nettside som har greie priser ?, gjør ikke noe om det er hele sett med 100 sikringer da har jeg no ivertfall til jeg dør hehe !

Takker for all hjelp !

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en forsterker ?

Er jo ikke noen elektriker eller ekspert, men om sikringer går hele tiden så tyder det på at noe ikke stemmer ellers i systemet og bruke for store sikringer kan være ganske risikabelt med tanke på brannfare og ellers skade på annlegget ditt.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Putt i sikringer tilsvarende de som sto i fra før. Sikringen er til for å beskytte delefilter, kabel og elementene i høyttaleren mot for store strømmer (Varme). Du vil risikere å ødelegge høyttalerne hvis du spiller høyt over lengre tid siden sikringen er beregnet for enda større strømmer enn det høyttalerene tåler, dermed vil ikke sikringen ryke når det nærmer seg farlige nivåer.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 2 sikringer med samme dim som de originale og en stk forsterker som er kraftig nok for høyttalerne dine. Problem løst.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unnskyld jeg var kansje ikke tydelig nokk. jeg snakker om sikringene som står i høytaleren, jeg har en cxa 8 og en cxa 10 og en A2,6KW. de sikringene eg helt fint ( cxa har breaker sikringer ) og 2,6kw klarer seg, det som er problemet eg at orginalsikringene i xls 215 og xls 15 ryker hver gang jeg spiller høyt. de er jo 1000w max. og de ryker, altså så trenger jeg noe på 2000 eller eventuelt 3,6 som er ca20a 250v. problemet mitt her er jo det at jeg ikke klarer og finne noen butkker som selger dette -.-

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først har bestemt deg for å bruke overdimmensjonerte sikringer er det vel like greit å bare lodde seg forbi sikringsholderen....

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjusken
    unnskyld jeg var kansje ikke tydelig nokk. jeg snakker om sikringene som står i høytaleren, jeg har en cxa 8 og en cxa 10 og en A2,6KW. de sikringene eg helt fint ( cxa har breaker sikringer ) og 2,6kw klarer seg, det som er problemet eg at orginalsikringene i xls 215 og xls 15 ryker hver gang jeg spiller høyt. de er jo 1000w max. og de ryker, altså så trenger jeg noe på 2000 eller eventuelt 3,6 som er ca20a 250v. problemet mitt her er jo det at jeg ikke klarer og finne noen butkker som selger dette -.-
    De ryker fordi du skal slippe dyre reparasjoner på høyttalerne. Nye høyttalerelementer, delefiltre, og hva vet jeg. Men det er jo dine høyttalere og dine penger.......

Men ellers tipper jeg at Elfa har det du trenger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet med ett par originale sikringer fra hifiklubben, eller noen av samme type ?Jeg hadde A.2.6kw på mine 215cls og de sikringene holdt i 5år og holder mest sannsynlig enda. Er jo noe som er galt hvis sikringen ryker ofte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd alt, nor jeg kjører de latterlige 4 amp 240 V som skal tåle 1000w så ryker de lenge før elementer og delefilter tar kvelden, jeg vet hvor mye CV tåler og forsterkerene går i prot mode lenge før de bli ødelagt . trenger bare en online butikk som selger store sikringer :-D

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd alt, nor jeg kjører de latterlige 4 amp 240 V som skal tåle 1000w så ryker de lenge før elementer og delefilter tar kvelden, jeg vet hvor mye CV tåler og forsterkerene går i prot mode lenge før de bli ødelagt . trenger bare en online butikk som selger store sikringer :-D
    elfa selger sikringer:

https://www.elfaelektronikk.no

Du bør virkelig ikke kaste inn noe mer enn max 7-8A

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten - tipper jeg riktig hvis jeg sier du bruker en datamaskin som kilde?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI. Diskanten din skal IKKE tåle 1000W. Den tåler neppe noe særlig mer enn 50W, og om elementet er 8ohm så ryker denne sikringen når vi passerer 128W.

Grunnen til at dine sikringer ryker er muligens at du drar på mye bass eller har et urent signal inn til effektforsterkeren, slik at denne sender ut noe som ligner på en firkantpuls. Denne firkantpulsen sørger for at det blir pøst ganske store mengder effekt i retning diskanten din, og for å beskytte elementet har luringene hos CV lagt inn en sikring. Å putte inn en på 10A betyr at den ryker når du prøver å forsyne diskanten din med 800W.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Mr.Evo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    De orginale sikringene skal ikke ryke med dette oppsettet ditt.
    For har jeg forstått deg riktig så bruker du en CXA-8 til toppen,og en
    CXA-10 til bassen på ett par med XLS-215.
    Greit å nevne at du bør ha en 16A C-kurs til dette.
    Mulig det er noe med kilden din?.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sakt så ber jeg om noen som vet om en nettside til 20A til 250V. om elementer eller diskanter tåler det bryr meg fint lite

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sakt så ber jeg om noen som vet om en nettside til 20A til 250V. om elementer eller diskanter tåler det bryr meg fint lite
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...1%253D20%2520A

Lykke til
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bass du mangler siden du ønsker mer lyd?
    Dersom ja, kjøp en subwoofer.

Du kan sett inn andre sikringer enn det som er inni, men da ryker garantien når du sprenger elementene eller ryker delefilteret.
    Glassrørsikring, kvikk - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig sikring?

XLS-215 skal ha 5A sikring, ikke 4. Og det skal være trege sikringer.

For eksempel: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...3-18&toc=20435

Ref: http://www.cerwinvega.com/manuals/home/xls-manual.pdf

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bytt til større sikringer, det kommer med stor sannsynlighet til å føre til at høyttalerne får sprengte elementer istedet (Det er mange med CV her inne som har erfart dette). CV folket har bare å innse det at høyttalerne dems kanskje ikke tåler så mye som man skulle tro. Sikringene er garantert der for en god grunn og det er rett og slett at høyttalerne ikke tåler stort mer.

Husk på at CV XLS215 kun er oppgitt til å tåle 500w peakeffekt... Vitner om dårlig konstruksjon...

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La han nå sprenge de

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    XLS-215 skal ha 5A sikring, ikke 4. Og det skal være trege sikringer.

For eksempel: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...3-18&toc=20435

Ref: http://www.cerwinvega.com/manuals/home/xls-manual.pdf
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •