Vanskelig valg , eller ja takk begge deler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelig valg , eller ja takk begge deler?

Hei!

Jeg har som signaturen sier i dag SA Explorer Master, Hegel H200, Yamaha 767 og 2 stk XTZ 10.16

Jeg bruker Hegel til musikk i stereo, og som effekt til yamaha når jeg ser film, siden den har denne Home Theater funksjonen.

Dillemaet mitt her er subbene. De er i dag koblet opp på en heller "spekulativ måte" Litt vanskelig å forklare, men skal prøve:

De er begge koblet opp med vanlig sub-kabel fra sub til yamaha, så den biten er vel standard. MEN de er også koblet opp med vanlig høytaler kabel fra hver sub og til Hegel H200. Dette pga jeg IKKE vil bruke Yamahaen i stereo musikk, men jeg vil ha med subbene. Syntes dette fungerer bra på musikk, og vil ha det slik.

Spørsmålet er hva som skjer her når jeg ser film? Da brukes jo Hegel H200 som effekt til Yamahaen, og den driver jo fronter + sender signaler til subbene. Men så har jeg jeg jo subbene koblet opp på "vanlig måte" til yamahaen også. Så de får på en måte "doble signaler" - eller gjør de det? Vil jeg miste noe av film-sub-lyden (LFE?)for å si det på amatør måten? Kan de ta imot signaler via 2 ulike innganger?

Føler at det mangler Bang og Kræasj i lyden når jeg ser film....

Håper dette var forståelig, og har du kommet helt hit i lesningen av innlegget så fortjener du en kaffekopp og en liten pause
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke pre-out på hegelen? Da får du nå med subbene når du hører musikk, samt at utgangen er vel aktiv når du kjører den som et rent effekttrinn også!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hvorfor ikke bruke pre-out på hegelen? Da får du nå med subbene når du hører musikk, samt at utgangen er vel aktiv når du kjører den som et rent effekttrinn også!
    Jeg har testet dette , vel og merke før jeg fikk surround i det hele tatt, og av en eller annen grunn så blir bassen ikke så "presis i timingen" som når de er koblet til høytaler utgangene. Subbene blir mye mer "usynlige i lydbildet" selv om de er der hvis du forstår. Det har alltid plaget meg at subber er biiiittttelitt forsinket i forhold til fronter, har derfor unngått å bruke sub til musikk, men dette ordnet seg da jeg koblet opp mot høytaler-utganger.

Men om jeg kobler subbene til pre-out på hegel, så vil vel det ikke gjøre noen forskjell her? Jeg ønsker jo at Yamahaen skal "styre subbene" på film, siden jeg da har mulighet for mye flere innstillinger. Jeg kan i teorien få det til nå, men må da dra ut høytaler kablene i begge subbene før jeg setter på film.

Så det jeg lurer på er om subbene "prioriterer" noen av signalene her?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et helt annet spørsmål. Jeg har ikke noe fasit på det, men ser for meg at signalene vil sammenfalle i forsterkeren til subben, slik at dette er en potensiell kilde til signalkluss.

Men hvordan har det seg at subbene kan være forsinket i forhold til frontene? De har jo akkurat like "lang" signalvei som frontene ved bruk av pre out.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Jo men da mister man jo LFE sporet på film !

Nei er ikke så helt enkelt med denne problemstillingen!

Spørsmålet er jo om suben har noen form for "prioritering på inngangen, hvis ikke så får den jo dobbelt med signaler,og det kan jo fort føre til noe rotete bass vil jeg tro!

Men hva skjer om man setter frontene til small og deler på f.eks 100 hz tro ?
    Da får jo ikke suben særlig med bass signal på høynivå inngangen siden frontene da ikke spiller bass under 100 hz,men den får LFE sporet OG bassen frontene skulle hatt !

Men det er ikke sikkert at suben takler å få signaler på begge innganger uansett,men kan vere verdt et forsøk....

En annen løsning kan jo vere å koble på en bryter på HT-ledningene som går fra Hegelen til suben,og då slå av denne når du skal se film!

Eller koble til med Rca fra både Hegel OG sub utg på Yamaha , og bruke en rca switch (inngangsvelger)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jo men da mister man jo LFE sporet på film !
    Det tenkte jeg ikke på :???: men vil ikke disse signalene ligge i pre-outen til hegeln? Lfe er vel bare en filtrert pre-out! Eller tar jeg helt feil? Uansett ville trådstarter bruke yamahaen til å konfigurere subben, så diskusjonen er vel dødfødt 8)

EDIT: Leste i manualen til Yamahaen din og ble straks litt klokere (Lenge siden jeg holdt på med surround) Tror nok bananplugger på kablene fra hegeln til subben er greit, så kan du koble ut når du ser film. Eller forske litt mer på hvordan signalbehandlingen er i subbene!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Jeg har testet dette , vel og merke før jeg fikk surround i det hele tatt, og av en eller annen grunn så blir bassen ikke så "presis i timingen" som når de er koblet til høytaler utgangene. Subbene blir mye mer "usynlige i lydbildet" selv om de er der hvis du forstår. Det har alltid plaget meg at subber er biiiittttelitt forsinket i forhold til fronter, har derfor unngått å bruke sub til musikk, men dette ordnet seg da jeg koblet opp mot høytaler-utganger.

Fasejustering er vel er en tidsforsinkelse, og brukes for å rette opp de tidsforsinkelsene som delefilteret og forsterkeren i subene legger til.
    Men om jeg kobler subbene til pre-out på hegel, så vil vel det ikke gjøre noen forskjell her? Jeg ønsker jo at Yamahaen skal "styre subbene" på film, siden jeg da har mulighet for mye flere innstillinger. Jeg kan i teorien få det til nå, men må da dra ut høytaler kablene i begge subbene før jeg setter på film.
    Blir innstillinger å veksle mellom + huske av hvem kabler sitter hvor dette.
    Skjønner jo at det kan gå på et vis men.......

LFE får du uansett ikke Hegel måten eller om du bruker reciver til å avspille 2.1
    (LFE er forbeholdt surround)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen erfaring med bruk av begge innganger på en XTZ, men på en REL SKAL man bruke begge. LFE signalet tilføres subben samtidig med at høynivå er koblet til. Om ikke noe har kortsluttet ved deg virker ditt setup vel, men du får vel ikke justert volum på subben når du da spiller stereo?
    Du mister jo ikke noe LFE signal på denne måten, men kanskje du ikke har justert subbene bra for LFE og rommet?

Du kunne jo evt, skifte til 2 stk REL T5 subs, de ligger på bruktmarkedet til små 6K for begge.
    REL har to innganger, èn LFE, som du kobler til Yamaha sin LFE utgang, og èn høynivå inngang som du kobler til høyttaler terminalene på din Hegel. Nå vil LFE virke ved film og subbene vil funke ved stereo også.
    De to inngangene på subben har hver sin volum regulering så det er lett å justere til både film og stereo.
    2stk REL T5 subwoofere - Torget
    REL T5 Subwoofer | Home Theater

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har ikke noen erfaring med bruk av begge innganger på en XTZ, men på en REL SKAL man bruke begge. LFE signalet tilføres subben samtidig med at høynivå er koblet til. Om ikke noe har kortsluttet ved deg virker ditt setup vel, men du får vel ikke justert volum på subben når du da spiller stereo?
    Du mister jo ikke noe LFE signal på denne måten, men kanskje du ikke har justert subbene bra for LFE og rommet?

Du kunne jo evt, skifte til 2 stk REL T5 subs, de ligger på bruktmarkedet til små 6K for begge.
    REL har to innganger, èn LFE, som du kobler til Yamaha sin LFE utgang, og èn høynivå inngang som du kobler til høyttaler terminalene på din Hegel. Nå vil LFE virke ved film og subbene vil funke ved stereo også.
    De to inngangene på subben har hver sin volum regulering så det er lett å justere til både film og stereo.
    2stk REL T5 subwoofere - Torget
    REL T5 Subwoofer | Home Theater
    Løp og kjøp Pelzi80 :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slår meg som en potensiell kilde til trøbbel, er at det vil være tidsforsinkelse mellom LFE-utgangen på Yamahaen og høyttalerutgangene på Hegelen. LFE-kanalen i Yamahaen er sikkert stilt inn på en eller annen avstand/forsinkelse i forhold til frontene? Når man så kjører disse to sammen i film-modus, vil du få to "like" signaler inn på suben men forskjøvet i tid. Og selv om signalet som Yamahaen sender til Hegelen er delt ved f.eks. 80 Hz, vil det alltid være signaler et godt stykke ned under 80 Hz på høyttalerutgangene fra Hegelen som vil sammenfalle med signalene fra sub-kanalen på Yamahaen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, LFE er vel ganske mye høyere i nivå, uansett har REL hatt dette setup i mange år og jeg tror de vet hva de gjør.
    Home Theatre Subwoofer World Wide| Connectivity | REL Acoustics
    I motsettning til de fleste andre anbefaler REL også at høyttalerne kjører fullrange, altså ikke settes til "Small".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •