DAC eller receiver til aktive høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC eller receiver til aktive høyttalere

Hei!

Trenger noen tips i forbindelse med et forsøk på å oppgradere lydopplevelsen i stua mi.

Er i gang med å investere noen penger i en streaming-løsning (Sonos) for mitt digitale musikkbibliotek. I samme slengen tenkte jeg å oppgradere lyden fra A/V apparatene mine (PS3, WD TV Live Hub, GET HD PVR).

Per i dag har jeg et slikt oppsett:

PS3/Get HD PVR/WD TV Live Hub (HDMI) > Samsung 40" LCD-TV LE40M86BD (RCA phono - analog out) > NAD C 320BEE Stereo Integrated Amplifier (RCA phono - Pre-out) > Fostex PM-1 MKII (active speakers).

(Samsung TVen har "TOSLINK digital out" som mulighet for lyd ut, i tillegg til nevnte analog RCA. Den har HDMI 1.3, så dessverre ikke mulighet for HMDI Arc).

Har sett litt på en CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-konverter.

Hva tror dere om å bruke følgende oppsett?
    TV (TOSLINK) > DacMagic (XLR balanced out) > Fostex PM-1 MKII
    og
    Sonos:Connect (digital out) > DacMagic (XLR balanced out) > Fostex PM-1 MKII

Vil det heve kvaliteten på lyden kontra det oppsettet jeg allerede har? Vil det fungere (Optisk ut vs. analog out fra Tven?).

Er jeg bedre tjent med å kjøpe en receiver med en god DAC og streaming muligheter?

Hovedproblemet mitt er at jeg har lyst til å beholde de gode aktive høyttalerne mine, og da trenger jeg en receiver/DAC med mulighet for pre-out.

Håper på gode forslag til nye lydmuligheter, men fortsatt beholde de aktive høyttalerne mine.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på siden, men Get HD-PVR har jeg lyttet til både analogt, og digitalt igjennom min Bryston dac, og jeg er faktisk overrasket over hvor lite forskjell der er i lyden.
    Ellers, du bør ha en dac med fjernkontroll, det blir bare irriterende i lengden om du ikke har det.
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab M-DAC
    Hegel HD20 DAC D/A-konverter - Sort
    En annen ting er å få en dac med de innganger du trenger, du vet vel selv dette, men når tv`en er slått av, føres da de digitale signaler fra kilderne fortsatt igjennom den? Ellers må du alltid slå på tv`en for å få lyd ut til en dac.
    En receiver vil gi deg mange flere muligheter, Airplay f.eks., romkorreksjon (om denne virker i bare stereo....)
    Prosessorer er der ikke så mange av på markedet, men det er kanskje dette du trenger? En forforsterker med dac.
    UMC-1 A/V Processor | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplif
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Marantz AV7005
    Så ja, mange ting å tenke på her...
    Vet ikke om du har, men du bør absolutt også investere i en liten aktiv subwoofer, REL f.eks., det vil gi deg et veldig stort løft i lyden.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UMC-1 er bra valg

Nielsen nevner at tv må stå på om du skal ta optisk ut tv til feks en CAMBRIDGE DacMagic

Jeg nevner også at tv vil med HDMI inn behandle lyd før optisk ut som med enkelte tv kan bety dårligere lyd + mulighet for lip sync problem (bilde/lyd blir usynkronisert)

Ved å bruke en UMC-1 vil du også få mulighet til high def lyd å ikke bare 16 bit , 48 kHz på alt du avspiller (som jeg ser som sansynlig at din tv gir optisk ut)

HDMI ARC ut tv cockpit er da du bruker intergrert tv tuner/intergrert bd spiller i tv....................å ville aldri fungert til dine mål..........å kople til mange hdmi bokser å sende lyden fra tv til reciver

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lett etter en DAC med fjernkontroll og fant, bl.a. tips her på forumet, en som heter Emotiva XDA-1. Den skal visst være god, og vesentlig billigere en Hegel og Audiolab. Men jeg mistenker at dem ikke selger den lenger, for jeg finner den ikke på Emotiva sine hjemmesider.

Det gjør for så vidt ikke noe at TVen må stå på dersom jeg skal ha lyd til DACen, for HDMI kildene består av PS3, Get HD PVR og WD media hub, som ikke gir mening uten bilde ;-). Sonos vil være koblet til DACens andre digitale input, så den går i fall utenom TV selvfølgelig.

Jeg har meget lyst til å anskaffe meg en aktiv sub, og dermed et solid 2.1 oppsett. Det er kanskje bedre for meg å investere i en god prosessor eller receiver i stedet for en DAC med andre ord...? Denne UMC-1... vil den kunne sende pre-out signaler til mine aktive høyttalere, pluss til en aktiv el. passiv sub? Vil den duge til et ålreit 2.1 system?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preout stereo + subwoofer ja
    delefrekvens på stereo lyden der laveste hz tas ut å sendes til subwoofer
    (dypbass spor LFE i ekte surround dolby/dts tror jeg ikke blir sendt subwoofer)
    http://nsm05.casimages.com/img/2011/...1497892076.jpg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få LFE ut til en subwoofer er alternativet kanskje igjen en REL subwoofer. Disse har to innganger, èn man kan bruke til LFE fra prosessor/receiver, og èn man kan bruke fra f.eks. SUBOUT eller PREOUT fra prosessor/receiver.
    http://rel.net/wp-content/uploads/20...nual_08-11.pdf
    Normalt anbefaler REL at man bruker HighLevel inngangen på subben og lar denne supplere også ved bruk av LFE, men siden du har aktive høyttalere må du da tappe det signalet fra èn av høyttalerterminalene på en av høyttalerne.
    Som alltid, anbefaler deg å lese manualen til Emotivaen før du kjøper, ting skal passe sammen og det er for sent å angre når du har kjøpt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror muligens jeg sitter og ser på løsningen min nå, nemlig en Marantz NR1603:
    Marantz US | NR1603
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Marantz NR1603

Den har både AirPlay og nettverksfunksjonalitet med Spotify + andre streamingtjenester. Og viktigst av alt, 2.1 pre-amp out.

Hva tror dere om å bruke denne med et par sett aktive høyttalere + en aktiv sub?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dum den nei, men den har bare èn optisk inngang jo, og den bruker du da kanskje til Sonos om du får det.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en eldre Meridian prosessor? Da får du et lass av digitale innganger og analoge utganger (og digitale utganger om du vil ha bedre da-konvertering).

Jeg har en på låns nå som funker fint som signalvelger for mine aktive høyttalere i påvente av en mer up-to-date prosessor fra Meridian.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos boksen har både coax og optisk utgang, så der kan jeg velge, siden Marantzen både har coax og optisk inngang.

Men nå spørs det om jeg gidder å investere i en Sonos, siden Marantzen har både AirPlay og Spotify til disposisjon...

Litt på siden av topic; noen forslag til budsjett Blu-Ray spiller, som kan parres med den nevnte Marantz-receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Hva med en eldre Meridian prosessor? Da får du et lass av digitale innganger og analoge utganger (og digitale utganger om du vil ha bedre da-konvertering).

Jeg har en på låns nå som funker fint som signalvelger for mine aktive høyttalere i påvente av en mer up-to-date prosessor fra Meridian.
    Ikke så dumt det heller, nei... Men nå har jeg en plan om å oppgradere til 5.1 etterhvert, så da vil jeg nok investere i ålreit receiver som takler alle disse nymotens HD-lydsignalene

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er en eldre receiver med 5.1 analoge inngange og en BD spille med ditto ut, da får du også HD lyd. Ville selvfølgelig hellere velge Marantzen jeg....
    Med en BD spiller kan du velge om receiveren eller BD spilleren skal dekode signalet, så du kan kjøpe en billig BD spiller og la receiveren dekode. Bildet varierer ikke mye på BD spillere egentlig. Philips, LG og Panasonic f.eks. har noen gode billige modeller.
    Noen spillere kan du også betjene via en iPad/iPhone f.eks., da slipper man ørten fjernkontroller på bordet.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cockpit
    Ikke så dumt det heller, nei... Men nå har jeg en plan om å oppgradere til 5.1 etterhvert, så da vil jeg nok investere i ålreit receiver som takler alle disse nymotens HD-lydsignalene
    Det vil fort bli en svakhet. For min del er jeg avhengig av digitale utganger og da blir også prioriteringene litt annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått Marantz NR-1603 i hus. Koblet mine aktive høyttalere til receiveren og er meget fornøyd med resultatet. Virkelig god fylde i bassen. Vurderer om jeg i det hele tatt har behov for en sub. I følge madamen, så har vi *ikke* det ;-).

Neste prosjekt blir å lete etter noen gode, små, vegghengte bakhøyttalere, samt en liten sub + fronthøyttaler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fronthøyttaler mener du senter. Ikke sikkert du trenger en sånn, prøv uten først, bare huk av for "No Center" i menyen.
    Subwoofer er noe man mener man absolutt ikke trenger, prøver man en kan man absolutt ikke leve uten. Høyttalere er ikke bygget for å produsere dyb bass, plaseringen gjør det også gjerne endda vanskeligere for den dybe bassen. Til film er det et must for du får ikke LFE bass ut til høyttalerne.
    Du kan sjekke din Marantz med tilkoblinger og justeringer i menyen, som f.eks. Double Bass (da skal subben spille i stereo også) men om du vil bruke sub i både stereo og til musikk må du noen ganger ha en sub med to innganger, med hver sin volumkontroll, REL har dette. Men, igjen, avhenger av utstyret du bruker.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Nad M51?

2x hdmi inn, 1x optisk, 1xcoax og usb. Den har også fjernkontroll og heldigital volumkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det var fronthøyttaler jeg mente. Takk for tips! Jeg kommer nok til å poste nye spørsmål på AVforum når jeg går i gang med å lete etter bakhøyttalere og sub.

P.S. REL-sub'ene er relativt kostbare, er de ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Hva med Nad M51?

2x hdmi inn, 1x optisk, 1xcoax og usb. Den har også fjernkontroll og heldigital volumkontroll.
    Denne så veldig snasen ut! Syns dog at den kunne ha spandert på seg minst én HDMI inn ekstra.

Men, akk, den var altfor dyr i forhold til budsjettet mitt (som nå har gått til Marantz NR-1603, som nevnt).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, normalt er de litt dyre, men Kontrapunkt har noen tilbud, f.eks. T2 i hvit eller sort til 5K.
    Kontrapunkt HiFi :: Tilbud, Brukt, Demo
    Der ligger også 2 stk REL T5 på bruktbørsen, hifisentralen, til 6K for begge.
    Kjøpte selv min T3 ved Kontrapunkt i fjor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •