Oppgradering Hifi/Surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Luvaton sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering Hifi/Surround

Jeg ønsker å oppgradere en smule og ser på forskjellige løsninger. Tenker jeg kunne få noen innspill fra gjengen her.

Jeg har i dag et 5.1 oppsett som består av B&W 804N, 805N, HTM2N & ASW 825. På forsterkersiden har jeg et 5 kanals effekttrinn fra Bryston (9b SST) som mates med signaler fra Emotiva UMC-1.

Jeg ønsker primært å få bedre musikkgjengivelse, men det gjør ikke noe om alt blir oppgradert.

Første tanke var å kjøpe en DAC og koble squeezeboxen til denne, men er usikker på pre-delen i Emotiva. Dac + Stereo pre m/HT bypass utgår, da det blir for mange komponenter i stua.

Å bytte ut Emotiva med annen pre/pro er en løsning. Jeg har sett en del skryt av Marantz, men vet ikke hvordan denne er mot Emotiva.

Marantz har jo både AV og SR modellene. Om jeg f.eks kjøper en SR7007 kan jeg kjøre denne på bakkanalene og brokoble Bryston til front + senter. Denne muligheten mister jeg jo med AV serien. Da kan jeg jo supplere med et ekstra effekttrinn, men så var det dette med antall komponenter igjen da.

Noen som har noen tanker om dette?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luvaton
    Jeg ønsker å oppgradere en smule og ser på forskjellige løsninger. Tenker jeg kunne få noen innspill fra gjengen her.

Jeg har i dag et 5.1 oppsett som består av B&W 804N, 805N, HTM2N & ASW 825. På forsterkersiden har jeg et 5 kanals effekttrinn fra Bryston (9b SST) som mates med signaler fra Emotiva UMC-1.

Jeg ønsker primært å få bedre musikkgjengivelse, men det gjør ikke noe om alt blir oppgradert.

Første tanke var å kjøpe en DAC og koble squeezeboxen til denne, men er usikker på pre-delen i Emotiva. Dac + Stereo pre m/HT bypass utgår, da det blir for mange komponenter i stua.

Å bytte ut Emotiva med annen pre/pro er en løsning. Jeg har sett en del skryt av Marantz, men vet ikke hvordan denne er mot Emotiva.

Marantz har jo både AV og SR modellene. Om jeg f.eks kjøper en SR7007 kan jeg kjøre denne på bakkanalene og brokoble Bryston til front + senter. Denne muligheten mister jeg jo med AV serien. Da kan jeg jo supplere med et ekstra effekttrinn, men så var det dette med antall komponenter igjen da.

Noen som har noen tanker om dette?
    Du har jo her meget gode komponenter og om du skal få til klare forbedringer må du se på høytalerne dine og rommet ditt (du har ikke skrevet noe om det så jeg vet ikke om du har muligheter for forbedringer). Det er disse to faktorene du har klart størst muligheter for å få forbedringer. Er rommet ditt ubehandlet, og du kan behandle det, ville jeg starte der.

Så sett på høytalerne, de er jo absolutt av god kvalitet, men det finnes bedre, og det finnes noen som låter bare anderledes, men det kan jo hende at anderledes blir bedre for deg.

Bytte av elektronikk tror jeg bare vil føre til bruk av penger uten egentlige forbedringer. (Og la oss ikke snakke om kabler).

Newcomer Luvaton sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet kan jeg gjøre lite med slik det er nå. Anlegget står i stua i påvente av at jeg kan starte med innredning av kjeller. Plasseringen er ikke optimal, men det funker.

Å bytte høyttalere har jeg vurdert tidligere, men satte det litt på hold da jeg utvidet til surround. Tenker det kan bli kostbart og oppgradere hele linja men en gang, men kan være jeg skal vurdere dette igjen.

Jeg tror fremdeles at Emotiva er det svakeste leddet her nå. Jeg testet en Rega Dac tilkoblet Emotiva og fikk litt større lydbilde, mer åpenhet og holografi. Men ikke på det nivået jeg har hatt før. kommer nok til å teste noen flere DACer

Marantz fikk jeg lyst å teste da det sies at den er veldig bra på musikk, men om det er verdt pengene vet jeg ikke. Når jeg kommer igang med kjelleren blir det nok endringer igjen uansett, men det er en stund til og vel så det.

Er litt i tenkeboksen her...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •