FLAC vs MP3 (320kbs)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FLAC vs MP3 (320kbs)

Jeg leser om div. "blindtester" som sier det at det er lik lydkvalitet på MP3(320kps) og FLAC. Jeg har hørt på noen FLAC filer og jeg synest at lydkvaliteten er mye bedre enn i MP3 (320kbs).

Hva er deres erfaringer med FLAC formatet ?

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange forskjellige meninger rundt dette, men i teorien skal det være stor forskjell, selv om jeg ikke så veldig mye til det i praksis. Men så har ikke jeg de mest nøytrale høyttalerene eller.

Men min erfraring så langt er at jeg ikke kan høre forskjellen mellom orginalen, og en som er blitt konvertert av orginalen

-Ole

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat erstattet biblioteket mitt fra mp3 320vkbit til flac cd rip og hører stor forskjell. Har også lastet ned noe 24bit musikk, og syns tilogmed det gir en merkbar forbedring fra 16bit (flac).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har også hørt de komentarene...

Til og med kona hører forskjell på MP3 og FLAC, og hun er ikke kresen.
    Jeg hadde batch convertert biblioteket mitt til MP3 for bruk på hytta, da min kone skulle spille sin favoritt artist, hadde Squeezeserver scannet de nye filene også slik at det lå dobbelt opp av hvert album, hun valgte da mp3 versjonen.
    Etter at hun hadde spillt av 2-3 låter spurte hun om vi hadde 2 versjoner av dette albumet, fordi det låt anderledes.
    Da jeg sjekket så jeg at hun spillte av MP3 filene, kjente jeg ble ekstra glad i henne da :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må også ta i betraktning hva slags utstyr man lytter til musikken på.
    Med et "dårlig" anlegg er det ikke sikkert man hører forskjell i det hele tatt, men hvis man har et anlegg med bedre komponenter som er mer avslørende så vil man kanskje høre stor forskjell

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stejorge
    Jeg hadde batch convertert biblioteket mitt til MP3 for bruk på hytta, da min kone skulle spille sin favoritt artist, hadde Squeezeserver scannet de nye filene også slik at det lå dobbelt opp av hvert album, hun valgte da mp3 versjonen.
    Etter at hun hadde spillt av 2-3 låter spurte hun om vi hadde 2 versjoner av dette albumet, fordi det låt anderledes.
    Da jeg sjekket så jeg at hun spillte av MP3 filene, kjente jeg ble ekstra glad i henne da :-)
    Vi hadde samme erfaring.... testet også FLAC mot AIFF, der er det mer tvilsomt om man kan høre forskjell siden begge skal være "lossless". Dog så krever FLAC noe CPU kraft siden det er kodet - det gjør ikke AIFF på samme måte. Jeg re-rippet alt jeg har til AIFF av den grunn.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ening med de fleste her, mao så er det klar forskjell mellom Flac og MP3, selv 320 kbs. Mp3 høres "kornete" ut hos meg og ikke riktig. Dermed har jeg heller ikke Spotify, selv om det er er annen format, så låter det ikke vesentlig bedre ut i mine ører. Bare å vite at det er komprimert er nok....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fult oppløst Flack utklasser 320 mp3 uten tvil

Rune Bakke
    Guest
    Det ER forskjell, det kan bare være vanskelig å skille noen ganger. Som Eirik84 sier, alt avhenger av utstyret du spiller på!

På et godt anlegg hører man definitivt forskjellen, mens i MP3 spilleren, i bilen eller på kontoret, så er MP3 godt nok.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipper denne inn fra en annen tråd:

Quoter også meg selv, så det er sagt

Nå har jeg finlyttet litt etter forskjeller i lyd mellom Spotify 320kbps og FLAC og jeg må jaggu si at jeg ikke finner noen forskjell verken i nivå, detaljer, plassering eller generell lydkvalitet. Materialet jeg sjekket ut var FIM Audiophile Reference IV

Utstyr jeg bruker på datamaskinen er som følger:
    Media player classic -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i
    Spotify -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i

Omtale av utstyr: Grado SR60i (Relativt rimelige øreklokker beregnet for studiobruk)

What Hifi Awards 2009

The SR60is have even greater neutrality than the old version, allowing the music to hit your ears almost entirely uncoloured.

Headphones Product of the Year

Disse burde dermed være mer enn gode nok til å vise eventuelle forskjeller.
    I tillegg vurderer jeg å kjøre en "pass through" på lydkortet og ta opp signalet både fra flac og Spotify for evt. Å Se om det er noen målbare forskjeller i lydsignal.

Dersom jeg får gjort dette pass through eksperimentet nå snart så skal vi se

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk, nok ei runde med dette. Og de samme påstandene, type "hører du ikke forskjell, så har du ikke bra nok utstyr/ører/etc."

Min påstand: det er ikke hørbare forskjeller på 320 mp3 og FLAC.

MEN, av arkivhensyn, burde det taes en lossless kopi av CD'ene. 320 mp3 er lossy, og det er uryddig om en oppskalerer tilbake igjen f eks til (brent kopi) CD fra 320 kbps mp3-fila.

Man kan enkelt finne ut av dette selv:

1. Først tager man en Windowsbasert PC med digitalt ut.
    2. Koble den til forsterker/receiver/DAC.

3. Installer foobar - gratis mediaplayer.
    foobar2000

[paranoid-mode]
    installer gratis wasapi-drivere, som bypasser windows' kernel lydmikser.
    foobar2000: Components Repository - WASAPI output support
    [/paranoid-mode]

4. Installer abx-plugin til foobar - gratis
    foobar2000: Components Repository - ABX Comparator

KJØR BLINDTEST TIL DU BLIR ...BLIND(ka-da-bish) OG KONKLUDER SELV, benytt egne gullører og lydanlegg NASA verdig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av dere trenger åpenbart å gjennomføre noen blindtester...... Nesten ingen av dere vil klare å skille MP3 i 320 kbps vs flac i de fleste tilfeller. At noen av dere mener forskjellen er stor, bekrefter det vi allerede vet. Nemlig at innbillingen er stor og man lar forutinntatte tanker bestemme utfallet. Motbevis med en blindtest om du tror jeg tar feil.

Jeg sier ikke at det absolutt ikke er mulig å skille mellom 320 kbps og flac, men til det meste av musikk vil man ikke klare det. Selv 256 kbps vil i mange tilfeller ikke være mulig å skille fra flac.

Audio Musings by Sean Olive: The Dishonesty of Sighted Listening Tests

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Bare å vite at det er komprimert er nok....
    Det er nok hele grunnen for de fleste.
    Seende lytting lyver som artikkelen i mitt forrige innlegg beviser. Det man vet på forhånd, påvirker en.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessuten må riktig encoder brukes når man ripper, man kan ikke bare ta hvilken som helst 320kbit. nyere utgaver av Lame er best tror jeg.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både mp3, AAC og OGG er utviklet av entusiaster som har sittet å finlyttet med veltrente ører på topp utstyr, så hvis encodingen er gjort rett skal de kunne gi like god analog lyd som lossless. Husk bare at mye av det som legges ut til nedlasting er kodet/pakket på raskest mulig vis, og da blir gjerne resultatet deretter. Selv har jeg eksperimentert med forskjellige instillinger og bitrates, og dette utgjør stor forskjell, helt tydelig hørbar forskjell.
    Denne låta ble brukt som referanse for mp3-formatet, her er en link til spotify, som bruker ogg-formatet:
    Tom's Diner by Suzanne Vega on Spotify

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifigutten
    Jeg leser om div. "blindtester" som sier det at det er lik lydkvalitet på MP3(320kps) og FLAC. Jeg har hørt på noen FLAC filer og jeg synest at lydkvaliteten er mye bedre enn i MP3 (320kbs).

Hva er deres erfaringer med FLAC formatet ?
    Litt merkelig er det jo, men som dem sier så mister man kanskje litt over hele registeret ved å komprimere, nå er jo 320kbs uansett usedvanlig bra kvalitet! Kanskje noen innspillinger faktisk blir litt dempet i områder der de kan låte kvast i ukompromert stand! .

Uansett, for min del er det vanskelig å høre forskjell på FLAC og 320kbs mp3. Men Klipsch, dem sa jaggu meg ifra fort om det var for komprimert iallefall. Ellers har jeg ikke noe dårlig erfaring med Mp3 over 192kbs. Det funker rett og slett .

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare en monoton vokal i den låta der da AV-Fallet, som gjør det enda vanskeligere å skille formatet? bør vel helst vær flere instrumenter og periodisk trøkk i musikkstykket for å kunne skille klinten fra hveten, eller hva?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stejorge
    Jeg hadde batch convertert biblioteket mitt til MP3 for bruk på hytta
    hva slags bitrate og hvilke converter brukte du?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bare en monoton vokal i den låta der da AV-Fallet, som gjør det enda vanskeligere å skille formatet? bør vel helst vær flere instrumenter og periodisk trøkk i musikkstykket for å kunne skille klinten fra hveten, eller hva?
    The "Mother of the MP3"
    Music Facts*|*Suzanne Vega

antar det var det avfallet henviste til.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha