FLAC vs MP3 (320kbs) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ta en CD, Rip den og prøv selv.

For meg er det natt og dag, på SONOS / lyngdorf / B&W.
    Ingen forskjell på logitech x-530 / lyd fra hovedkort til Gamer PC.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være kjip folkens, men når jeg ikke klarer å høre noe forskjell fra spotify til flac på en referanseplate laget for audiofile (FIM Audiophile Reference IV) så tviler jeg meget sterkt på at dere klarer å høre forskjell når dere hører på dårligere innspillinger og andre plater.

Utstyret er forøvrig et Steinberg lydkort for musikkproduksjon samt Grado studioøretelefoner...

Dere bør forøvrig sjekke ut denne plata på spotify! Den har noen ekstremt gode tracks som virkelig tryller magi frem fra anlegget!

The All Star Percussion Ensemble - Canon and Gigue in D Major

Dette lydsporet har noe av den beste holografien jeg noen gang har hørt som ikke er mikset med faseforskyvning (Qsound) Tom. Støygulvet i opptaksrommet er hørbart og setter en god stemning sammen med romklang. Dynamikken føles ekstremt bra!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er fult klar over at mye av musikken hos streaming tjenestene er betydelig lavere enn 320 eller 256 kbps. Spesielt Wimp har mye musikk i veldig lav kvalitet. Så ikke rart man ofte hører forskjell hvis man sammenligner musikk mot en av disse tjenestene. Og det er sikkert en del som bruker volumutjevningen som har en negativ effekt også.

Ingen som nekter på at mp3 i 192 kbps eller lavere låtere klart dårligere enn flac eller wav. Når man derimot kommer opp i 256 kbps, så sliter de aller fleste å skille. Og 320 kbps er det nesten ingen som greier å skille fra flac. Men med riktig kidemateriale, meget godt opptrente lytte-egenskaper og veldig bra anlegg/hodetelefoner så er det riktig nok mulig. De færreste befinner seg derimot der og mye musikk er uansett for dårlig mikset.
    Ta en blindtest. :wink:

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Ikke for å være kjip folkens, men når jeg ikke klarer å høre noe forskjell fra spotify til flac på en referanseplate laget for audiofile (FIM Audiophile Reference IV) så tviler jeg meget sterkt på at dere klarer å høre forskjell når dere hører på dårligere innspillinger og andre plater.

Utstyret er forøvrig et Steinberg lydkort for musikkproduksjon samt Grado studioøretelefoner...

Dere bør forøvrig sjekke ut denne plata på spotify! Den har noen ekstremt gode tracks som virkelig tryller magi frem fra anlegget!

The All Star Percussion Ensemble - Canon and Gigue in D Major

Dette lydsporet har noe av den beste holografien jeg noen gang har hørt som ikke er mikset med faseforskyvning (Qsound) Tom. Støygulvet i opptaksrommet er hørbart og setter en god stemning sammen med romklang. Dynamikken føles ekstremt bra!
    Seriøst...:shock:

Kan starte med at jeg ikke har fulgt med på denne tråden men...,

BoGGis: du trenger helt klart en ørevask/hørseltest/høreapparat, er ikke mulig...

Har selv langt ifra noen Gullører, godt dokumentert igjenom hørselstester oppigjenom årene og de blir ikke bedre.

Hvis du må ty til ekstrem plingplong musikk for å høre nyanser i musikk inspillinger så...

Hører selv STOR forskjel på spotify og 320kbps/flac.., med tanke på dynamikk, oppløsthet....og generell lydkvalitet.. lett!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er du redd for å finne ut sannheten?
    Holder det ikke å bruke ørene?
    Sannheten at ikke alle foretrekker nøytral lyd? Der kommer vel også frem av blindtestene du stadig refererer til, eller er det slik at 100% velger den lyden med rettest frekvenskurve i disse testene?

Godt mulig det er vanskelig å skille flac og 320, og at forskjellene er små, men blindtesting syns jeg bare er en så utrolig lite spennende greie ved denne ellers fine hobbyen. Blindtester har helt sikkert noe for seg, men personlig syns jeg de profesjonelle kan ta seg av det. Er bare sånn passe lei av å lese at en blindtest skal fortelle meg hva jeg liker(bør velge) i enhver situasjon.
    Jeg har i hvert fall ikke kjøpt anlegget for sitte å switche mellom noen sekunders snutter med dørgende kjedelig testmusikk for å finne ut om det 0,05 prosent verre eller dårligere lyd på formatet.

I dag håper jeg og få testet en ny dac mot min V6.0. Det skal i hvert fall ikke blindtestes, det skal kun avgjøres på magefølelse!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STOR forskjel på dynamikk? teoretisk dynamikkområde for cd:
    10*log(Px/Pq)=10*log((2^(2B)*Q^2/12)/(Q^2/12))=6.02*B. For 16 bit 96.33dB.
    mange utgivelser bruker bare 3-6db, og 320kbit mp3 er for dårlig til det?
    som en vhs kassett konvertert til dvd, deretter til blu-ray (høyoppløst audioformat) i håp om at det hjelper på alt

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt

BoGGis: du trenger helt klart en ørevask/hørseltest/høreapparat, er ikke mulig...

Har selv langt ifra noen Gullører, godt dokumentert igjenom hørselstester oppigjenom årene og de blir ikke bedre.

Hvis du må ty til ekstrem plingplong musikk for å høre nyanser i musikk inspillinger så...

Hører selv STOR forskjel på spotify og 320kbps/flac.., med tanke på dynamikk, oppløsthet....og generell lydkvalitet.. lett!
    STOR?? Da tør jeg påstå grunnen til det ligger andre steder i kjeden enn i kildematerialet...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Sannheten at ikke alle foretrekker nøytral lyd? Der kommer vel også frem av blindtestene du stadig refererer til, eller er det slik at 100% velger den lyden med rettest frekvenskurve i disse testene?
    Hva har det med mp3 i 320 kbps vs lossless å gjøre? Tullprat.
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Godt mulig det er vanskelig å skille flac og 320, og at forskjellene er små, men blindtesting syns jeg bare er en så utrolig lite spennende greie ved denne ellers fine hobbyen.
    Er du uenig at en blindtest angående temaet vi snakker om er mer sann enn seende lyttetester?
    Det er jo rimelig hårreisende å mene.

Folk har altfor stor tiltro til seende lytting. Når folk sier de hører stor forskjell mellom 320 kbps vs lossless, så bekrefter bare det viktigheten av placebo. Stor forskjell mellom de eksisterer enkelt og greit ikke. De færreste vil klare å skille de når de ikke vet hvilke det lytter til. Heller ikke 256 kbps....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten blindtest man kan utføre (trykk på filene under "rammen"):
    Comparisson of audio compression using ogg vorbis, mp3 CBR & VBR, flac and wma at different bit rates
    Det er selvsagt ikke tilstrekkelig til å noe om 320 kbps vs lossless, men kan gi en liten pekepinn. Scorte selv 100% på den testen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjører man en blindtest og spiller den beste versjonen først og en dårligere utgave etterpå vil nesten alle favorisere den siste. fordi man alltid legger merke til flere detaljer når man hører et ukjent stykke på nytt. Lars Kristensen brukte denne metodikken for å demonstrere kabler for nordost. gullørene går rett i fella hver gang

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kjører man en blindtest og spiller den beste versjonen først og en dårligere utgave etterpå vil nesten alle favorisere den siste. fordi man alltid legger merke til flere detaljer når man hører et ukjent stykke på nytt. Lars Kristensen brukte denne metodikken for å demonstrere kabler for nordost. gullørene går rett i fella hver gang
    For å få et resultat man kan forholde seg til, må man kjøre testen flere ganger med de forskjellige stykkene i tilfeldig rekkefølge.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    STOR?? Da tør jeg påstå grunnen til det ligger andre steder i kjeden enn i kildematerialet...
    Kan da legge til at jeg da bruker en ASRock Htpc koblet optisk til forforsterker og DAC skjer da i denne. Så kan ikke se at det skal ha noen stor betydning.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STOR forskjel på spotify og 320kbps/flac......Kan da legge til at jeg da bruker en ASRock Htpc koblet optisk til forforsterker og DAC skjer da i denne. Så kan ikke se at det skal ha noen stor betydning.
    Du bruker en avspiller i pc til flac der innstillinger i avspiller /software farger lyd + du kan laste ned 10 ulike avspillersoftware å oppleve 10 ulike lydsignaturer på lyden du sender optisk ut..............konklusjon blir------>ikke grunnlag for sammenligning lyd

MP3 på pc blir på samme måte som FLAC kjørt gjennom en avspiller som påvirker lyd

Spotify bruker ogg i ulike bitrate.....avspilleren har innstillinger for lyd

Det er bare en måte å sammenligne lyd å det er å lage en ogg vorbis 320 vbr , mp3 320 vbr og flac kopi av cd........brenne alt til CD som cda ...putte disc inn i en CD spiller (dvd/bd)

om ikke så er det pc software du sammenligner å ikke lydkvalitet

Så må man huske at lydkvalitet er lydkvalitet
    er volum dempet med et codec så er det volum å ikke lydkvalitet
    (blir det ulik volum på disc mellom de ulike cda testene må dette kompanseres så man avspiller dette like høyt............da kan man snakke om er det lydforskjell eller ikke )

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var da et seriøst innlegg :roll: . Poenget var gjerne at jeg ikke klarer å høre forskjell på OGG 320kbps og Flac på denne innspillingen og ettersom denne har så mange klanglag og så kompleks plassering og lyd over et så bredt frekvensområde for ikke å snakke om dynamikken. Dersom jeg ikke klarer å høre forskjell på 320kbps og lossless med studioøreklokker og studiolydkort tror jeg neppe du klarer å høre forskjell på anlegget ditt...

Dessuten synes jeg ikke dette kan bli kalt for "Ekstrem pling plong" da det er en helt "mainstream" låt med melodiøse instrumenter som slår tonen an på en velkjent men orginal måte.

Kan også nevne at jeg har holdt på med musikk og tildels musikkproduksjon i noen år for å si det slik. Ørene mine er nok ikke superbra, men hvem sine øre er vel det? Dessuten så har jeg heldigvis sluppet alt som har med tinitus og slikt å gjøre... Regner meg selv som en med god hørsel

Før du kommer med så bastante "konklusjoner" som at jeg trenger ørevask/høreapparat så tror jeg du bør begynne å lese inleggene for så å svare på en seriøs måte. I tillegg tror jeg du bør lese deg litt på dette emnet da det er veldig spennende med mye kontroversitet.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er trist at du omtaler dette verket som plingplong musikk.
    Canon i D av Pachelbel er et av barokkmusikkens mest spennende verker.
    Og det egner seg ypperlig til bruk i musikklære da det har en spennende oppbygning. Verket er ofte brukt også i nyere tid.

Fra Wikipedia

Pachelbels kanon i dag:

Dette musikkstykket har overlevd gjennom århundrene, og har spesielt etter 1970-årene fått en stor utbredelse. Det er i dag velkjent for et stort publikum og er kanskje et av de mest gjenkjente klassiske komposisjoner. Verket har stor betydning innen dagens populærmusikk og fremføres fortsatt ofte; akkordprogresjonen brukes i nær sagt alle musikksjangre.
    Elementer fra komposisjonen i finnes igjen i en rekke av dagens populærmusikalske låter, blant annet i disse:
    When a Man Loves a Woman (Percy Sledge)
    Piano Man (Billy Joel)
    In The Garden (Bob James)
    Galway Races
    Streets of London (Ralph McTell)
    All together Now (The Farm)
    Go West (Village People (1979) / Pet Shop Boys (1993) / West End Girls (2006))
    Basket Case (Green Day)
    I Need Some Sleep (The Eels)
    You Can't Steal My Love (Mando Diao)
    Die Eine (Die Firma)
    Forever Young Alphaville
    Don't Look Back In Anger (Oasis)
    C U When U Get There (Coolio)
    Life Is Cool (Sweetbox)
    Variations on the Kanon by Johann Pachelbel (George Winston)
    Pachebel cha om (Oliver Shanti)
    Everytime (Britney Spears)
    On & On & On (Catch 22 (Band))
    Big City Life (Mattafix)
    The End Of The World (Skeeter Davis)
    K.I.K. III (Keiner ist kleiner) (WIZO)
    Don't Sleep in the Subway (Petula Clark)
    Volverte a Ver (Juanes)
    Welcome to the Black Parade (My Chemical Romance)
    O Caroline (Matching Mole)
    Julia (Ekseption)
    Drowning By Numbers (Michael Nyman)
    The Seven Angels (Avantasia)
    Wenn ein Mensch lebt (Puhdys)
    Spicks And Specks (Bee Gees)
    Collide (Howie Day)
    No ni saku hana no you ni (Piano Version) (Gackt)
    Prinzessin (Prinz Pi)
    Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space (Spiritualized)
    Christmas Canon (Trans-Siberian Orchestra)
    Christmas Canon Rock (Trans-Siberian Orchestra)
    Graduation song, Vitamin C (Can)
    One Last Breath (Creed)
    1995 Scatmans World (Scatman John)
    Canon rock (Jerry C)
    Lemon Tree' (Fools Garden)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så har jeg problemer med å høre forskjell på de to formatene.
    Iallefall mtp. populærmusikk.
    Den har gjerne mere fokus under 1000hz enn over.
    Når man nærmer seg akustisk musikk så er det straks lettere.
    Det har i hovedsak med utklingningen av feks. cymbaler på jazz, surkling fra trompeter og leppelyder.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe ennå en som lurer seg selv...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hva har det med mp3 i 320 kbps vs lossless å gjøre? Tullprat.

Er du uenig at en blindtest angående temaet vi snakker om er mer sann enn seende lyttetester?
    Det er jo rimelig hårreisende å mene.

Folk har altfor stor tiltro til seende lytting. Når folk sier de hører stor forskjell mellom 320 kbps vs lossless, så bekrefter bare det viktigheten av placebo. Stor forskjell mellom de eksisterer enkelt og greit ikke. De færreste vil klare å skille de når de ikke vet hvilke det lytter til. Heller ikke 256 kbps....
    Akkurat...Jeg er bare lei av alt gnålet om blindtester. Det skjønte du vel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal da prøve og svare litt på tiltale. ;-)
    "BoGGis
    Ikke for å være kjip folkens, men når jeg ikke klarer å høre noe forskjell fra spotify til flac"
    Jeg reager da på: spotify til flac.

Ser du endrer dette til:
    "Poenget var gjerne at jeg ikke klarer å høre forskjell på OGG 320kbps og Flac"
    Blir da noe helt annet.

"hygen
    Du bruker en avspiller i pc til flac der innstillinger i avspiller /software farger lyd + du kan laste ned 10 ulike avspillersoftware å oppleve 10 ulike lydsignaturer på lyden du sender optisk ut"
    Dette er faktisk litt nytt for meg, har i all min enkelhet trodd at de fleste mediaspillere i en pc var forholdsvis tro mot orginal signal dvs. uten noen form for "farging" så fremt man da ikke legger til dette selv med EQ medmer...

"Supertramp
    Det er trist at du omtaler dette verket som plingplong musikk.
    Canon i D av Pachelbel er et av barokkmusikkens mest spennende verker.
    Og det egner seg ypperlig til bruk i musikklære da det har en spennende oppbygning. Verket er ofte brukt også i nyere tid."
    Lytter faktisk til litt klassisk musikk en gang iblant, utrolig nok , også til dette stykket, men denne varianten/tolkningen er for meg meget spesiell.....

Bruker da standard spotify ikke premium, og med en flac/320kbps mp3 spilt av med Winows MediaPlayer uten noen form for EQ/tweaks opplever jeg lyden som betydelig mer oppløst/mindre komprimert enn med spotify.

"eddie
    Hehe ennå en som lurer seg selv..."
    Er slettes ikke umulig. :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal da prøve og svare litt på tiltale. ;-)

1: Jeg reager da på: spotify til flac.
    Ser du endrer dette til: [OGG 320kbps vs Flac] Blir da noe helt annet.

2: Bruker da standard spotify ikke premium, og med en flac/320kbps mp3 spilt av med Winows MediaPlayer uten noen form for EQ/tweaks opplever jeg lyden som betydelig mer oppløst/mindre komprimert enn med spotify.
    Svar på 1:
    Spotify Premium strømmer mye i 320kbps OGG, noe som ivaretar informasjon en god del bedre enn 320kbps MP3.

Svar på 2: Har du huket av den derre "set same volume level for all tracks"? Dette er det første du bør gjøre for å få god lyd i spotify. Når denne står på så komprimerer den all musikken på spotify til Helv*te. Det som er interessant er at du her sier at du får bedre lyd med Windows Media Player og 320kbps enn det spotify tilbyr via. Strømming. Dette stemmer ikke. OGG 320kbps (Spotify) er en god del bedre enn MP3 320kbps.

For å sette ting litt i perspektiv skal jeg sitere fra en liten blindtest gjort med Foobar. Dette er da en bruker på Head-Fi.org som har lagt ut.

Test between Flac and Ogg Vorbis 224kbps. Slide by The Goo Goo Dolls

17:13:23 : 01/01 50.0%
    17:13:40 : 01/02 75.0%
    17:14:08 : 01/03 87.5%
    17:14:39 : 02/04 68.8%
    17:15:03 : 03/05 50.0%
    17:15:31 : 03/06 65.6%
    17:15:53 : 04/07 50.0%
    17:16:07 : 05/08 36.3%
    17:16:32 : 06/09 25.4%
    17:17:01 : 07/10 17.2%
    17:18:48 : 07/11 27.4%
    17:19:09 : 08/12 19.4%
    17:19:28 : 08/13 29.1%
    17:20:24 : 08/14 39.5%
    17:20:40 : 08/15 50.0%
    17:20:54 : Test finished.

----------
    Total: 8/15 (53.3%)

My results comparing a FLAC file with a 224kbps OGG Vorbis file. One file was flatter and harsher sounding and the other was more natural, rich, and deep. That's what it seemed like to me anyways. I'm guessing the harsher one was the vorbis file. I guess I can't really tell the difference, so 224kbps files it is!
    Noe som er morsomt å observere er at han mente at han klart hørte tydelig forskjell gjennom hele testen men når han så resultatet så viste det seg at hjernen hans hadde lurt han (Se kursiv).

OGG Vorbis vs. MP3 LAME

[Edit:] Lagt til link til siden det refereres til.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •