FLAC vs MP3 (320kbs) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Man må også ta i betraktning hva slags utstyr man lytter til musikken på.
    Med et "dårlig" anlegg er det ikke sikkert man hører forskjell i det hele tatt, men hvis man har et anlegg med bedre komponenter som er mer avslørende så vil man kanskje høre stor forskjell
    Der har vi vel grunnen til at jeg ikke har klart å høre forskjell de gangene jeg har prøvd da.

Hvor gode komponenter må man opp i for å høre forskjell tror du?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Der har vi vel grunnen til at jeg ikke har klart å høre forskjell de gangene jeg har prøvd da.

Vanskelig å si, men i "budsjett-klassen" er jo ikke produktene så avslørende som de litt opp i prisklasse. Ofte vil en dårlig innspilling høres bedre ut på utstyr som ikke er i high end klassen, og følgelig vil man på gode innspillinger med mye detaljer miste noe av detaljeringen i budsjett-klassen..

Men akkurat hvor disse grensene går kronemessig er veldig vanskelig å si, da noen produsenter tar seg bedre betalt enn andre

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det går en magisk grense ved kr.25000,- pr.komponent, over det hører du forskjell, under hører du ikke. Dermed blir mp3 for dårlig for folk med dyrt anlegg. Dette kalles "det audiofiule klasseskille"

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, men i "budsjett-klassen" er jo ikke produktene så avslørende som de litt opp i prisklasse. Ofte vil en dårlig innspilling høres bedre ut på utstyr som ikke er i high end klassen, og følgelig vil man på gode innspillinger med mye detaljer miste noe av detaljeringen i budsjett-klassen..

Men akkurat hvor disse grensene går kronemessig er veldig vanskelig å si, da noen produsenter tar seg bedre betalt enn andre
    Ja for er det utstyret mitt som ikke er bra nokk som gjør at jeg ikke har hørt forskjell så vil jeg jo gjerne opp på et nivå som gjør at jeg kan høre forskjell.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, en svært svært god dac på FLAC/WAV osv, kan være (konstruert for å være) mindre god på lossy-formater. Betyr jo på ingen måte at lossy er dårlig, bare dacen. Andre ledd kan vel også diskriminere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for er det utstyret mitt som ikke er bra nokk som gjør at jeg ikke har hørt forskjell så vil jeg jo gjerne opp på et nivå som gjør at jeg kan høre forskjell.
    Hvis du ikke hører forskjell med ditt sinnsyke anlegg, så må forskjellene være så små at det ikke er noe å hige etter

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring er forskjellene på 320 mp3 og flac veldig små, og absolutt ikke der de stor forskjellene ligger, og ikke der man bør putte alle pengene sine. Og argumentet om at hører du ikke forskjell så er ikke annlegget bra nokk, er som alltid bare en hersketeknikk.

Så som alltid konsentere seg om det viktige og ikke det som ikke er det. De fleste i denne hobbyen har en tendens til å gjøre det omvendte.

Men selvfølgelig så går det ann å komprimere lyden i stykker.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør heller noen tiltak i rommet UOB. Du har sikkert mer en god nok elektronikk.
    Rommet sauser mye mer til enn noe annet. Har testet elektronikk i både ubehandlet rom og behandlet rom. Og i det ubehandlete rommet er det så mye uheldige rombidrag at det i stor grad dekker over forskjeller på elektronikk og det blir langt vanskeligere å skille.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Gjør heller noen tiltak i rommet UOB. Du har sikkert mer en god nok elektronikk.
    Rommet sauser mye mer til enn noe annet. Har testet elektronikk i både ubehandlet rom og behandlet rom. Og i det ubehandlete rommet er det så mye uheldige rombidrag at det i stor grad dekker over forskjeller på elektronikk og det blir langt vanskeligere å skille.
    Du har helt rett i at jeg har mye å hente ved å behandle rommet, og at er det noe som ville gjøre at jeg ville hørt detaljer og forskjeller bedre, så hadde det helt klart vært svaret. Vi er helt enige i at rommet er absolutt den viktigste faktoren. Jeg har hørt budsjett anlegg i gode rom som har vært mye bedre en ekstremt dyre anlegg på messer. (Ofte dårlige rom)

Desverre så er det ingen ting annet en lammelgardiner jeg kan gjøre om det fortsatt skal være godtatt som en stue. (og lammelgardinene har heller ikke gått gjennom sensuren enda)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe du har jaggu humor det skal du ha! Nei hos meg så kan jeg ofte höre forskjell på spotify,wimp,cd og flac men det kan gå i favör alle parter sä tror nok de fleste har inne skulle gått på trynet i en evt blindtest slik som med kabler

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sannelig mye dårlig i høy prisklasse og av og til går kvaliteten nedover med høyere prislapp.
    Vis meg et knippe DACer over 20k som måler bedre enn f.eks NAD M51. Eller en aktiv forsterker som låter like åpent og gjennomsiktig som en passiv volumkontroll.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se...Den ultimate lyd får man i et anlegg bestående av en NAD M51 som forès med maksimalt 320kbps kvalitet. Alle som påstår at noe annet er bedre, må bevise det med abx-blindtester og målinger hvis det skal være noe vits i å diskutere det videre?

Fra spøk til alvor. Har ikke testet om det er forskjeller på flac vs mp3 320, men merker i hvert fall her hjemme at det ikke er samme gnisten over anlegget når jeg bruker wimp kontra direkte cdavspilling.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jevne MP3-bruker har vel gjerne musikken med seg på en telefon eller annen MP3-spiller og hører på med hodetelefoner ute på farta.

Jeg tør påstå at ingen hadde lagt merke til hvilke låter som var MP3 og hvilke som var FLAC i en blindtest her, da selve spilleren, hodetelefonene og støy rundt forringer mer enn komprimeringen i seg selv.

Har et anlegg til 15.000-20.000, og klarer neppe å høre forskjell dersom jeg spiller av en låt i MP3 og FLAC.

De som har et såpass kostbart anlegg at man klarer å skille slikt, de sitter vel neppe med MP3 som kilde for musikken sin uansett?

Blir litt som å fylle hjemmelaget biodiesel på sin splitter nye BMW 740d?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig i at wimp kunne vært bedre. i tillegg til høyere komprimering er det en slags loudnesseffekt over det hele.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Den jevne MP3-bruker har vel gjerne musikken med seg på en telefon eller annen MP3-spiller og hører på med hodetelefoner ute på farta.

Jeg tør påstå at ingen hadde lagt merke til hvilke låter som var MP3 og hvilke som var FLAC i en blindtest her, da selve spilleren, hodetelefonene og støy rundt forringer mer enn komprimeringen i seg selv.

Har et anlegg til 15.000-20.000, og klarer neppe å høre forskjell dersom jeg spiller av en låt i MP3 og FLAC.

De som har et såpass kostbart anlegg at man klarer å skille slikt, de sitter vel neppe med MP3 som kilde for musikken sin uansett?

Blir litt som å fylle hjemmelaget biodiesel på sin splitter nye BMW 740d?
    Hvorfor? Har hatt mange innom her på div anlegg og ingen har reagert negativt på spotify,wimp etc kontra cd. Noen plater låter faktisk bedre på spotify enn cd etc etc. Mange sverger til vinyl mens andre missliker det på grunn av knitring, stöy etc etc. Har også hört audiofile innspillinger som i mine örer låter crapp...spiller du nils lofgren live på spotify så låter det uansett bedre enn de fleste cd'er på markedet. Det vel utfört flere blindtester rundt om som viser at det er vanskelig og höre forskjell. Det kommer jo litt ann på dac osv...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkstrømming: Låter det godt nok? | Lyd & Bilde

Greit oppsummert syns jeg.

Ordet blindtest skulle forresten vært forbudt på forumet her på lik linje med ubekvems ord! :evil:
    Er så lei av at det kreves ved nesten enhver anledning. Folk har forskjellig smak når det gjelder lydgjengivelse, lev med det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Musikkstrømming: Låter det godt nok? | Lyd & Bilde

Greit oppsummert syns jeg.

Ordet blindtest skulle forresten vært forbudt på forumet her på lik linje med ubekvems ord! :evil:
    Er så lei av at det kreves ved nesten enhver anledning. Folk har forskjellig smak når det gjelder lydgjengivelse, lev med det.
    Amen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører enkelt og greit forskjellen mellom 320kbps mp3 og cirka 1309 KBPS Flac. Lastet en del album i Flac format og det er som å se filmer i HD for første gang. DTS-HD MA bluserråd filmer som sspiller musikk i 24 bit / 192khz med 3000-5000 KBPS er på et helt annet nivå og forskjellen er såpass ekstrem at jeg velger alltid å høre på sangene under filmen uansett hvor dårlig den er når credits ruller ..... :shock:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du redd for å finne ut sannheten?
    Holder det ikke å bruke ørene?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et typisk argument i "alternativmiljøene", de sier gjerne ting som: " det er utenfor vitenskapens rekkevidde" eller "energiene forstyrres når de blir målt og testes".

Selv analogt musikkutstyr med transistorer krever avansert vitenskap, kvantefysikk, for å fungere, og digital lyd krever ytterligere vitenskapelig forståelse for å få fungere, spesielt streaming!

Blindtesting er bare et vitenskapelig verktøy, et verktøy som kan brukes til å sjekke om sansene våre lurer oss.

NB! For et år eller to siden ville jeg stått på motsatt siden av denne argumentasjonen.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •