Strømforgrenere på AV-utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforgrenere på AV-utstyr

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en Emotiva XPA-3 og begynte å tenke på om det ville ha noe å si på hvilke stikk jeg koblet opp denne sammens med annet utstyr. Ikke at denne er av den kraftigste sorten, og jeg spiller heller ikke så fryktelig høyt, men greit å være på den sikre siden..
    I mitt tilfelle så er det ikke så alt for raust med stikkontakter i leiligheten, men får da tak i 2stykk doble stikk i nærheten av tv-benken. Men med TV, div. spillkonsoller, reciever, efektforsterkeren, sub, tuner samt ting som modem, router osv, så er jeg helt avhengig av å bruke forgreninger.
    Bør jeg da tenke meg litt om slik at de mest strømkrevende komponentene ikke blir forgrenet utfra samme stikk? Eller er ikke dette noe problem, og det er gode marginer?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10A eller 16A du har i stikket?

10A = 230V*10 = 2300w
    16A = 230*16 = 3680w
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg jammen ikke sikker på du.. det samme som i sikringsskapet det eller? Der har jeg bare en kurs på hele stua (inkl. varmekabler) Men er ikke oppe i leiligheta nå, så får ikke sjekket. Er hvertfall et gammelt bygg med krussikringer og gamledagse stikkontakter

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle strømpadder som er i salg i norge med schoku kontakt og 2.5mm2 ledninger skal være sertifisert til å tåle 15A gjennom seg. Altså opp til 15A på en singel kontakt.

Det eneste du må være obs på er at det er ulovlig å koble en strømpadde i en annen strømpadde.

Og før noen aresterer meg på å skrive 15A istede for 16A så minner jeg på at reglene har blitt oppdatert etter nyttår. Nye instalasjoner krever nå 4mm^2 for 16A.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenker jeg at det går bra da. 2300W skulle vel ikke være så langt ifra full belastning på alle komponentene samtidig. Så da kan jeg nok bruke de forgreningene som passer meg best.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •