cd vs streaming fra pc! ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cd vs streaming fra pc! ?

Har myye musikk på datamaskinen(spotify), men bli aldri så jeg sitter og hører på det. Å spille av fra cd er jo som en helt annen verden. Nå bruker jeg usb fra pc til D/A konverter, og derreter ned til forsterker selvfølgelig. Men finnes det noe annet der ute som kan brukes istedet får å få den "cd kvaliteten" jeg er ute etter når jeg spiller av fra pc ? Fryktelig irriterende... Takker så mye får svar=)

Mvh Rolv

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Spotify Premium og har du huket av for "high quality streaming"?
    Hvilken dac har du? Bruker du samme dac når du spiller cd? Spiller du cd fra pc eller cd spiller?
    Du skriver ikke så mye om utstyr osv....
    Du har et problem ja, det er virkelig ikke mange av oss der hører forskjell på 320 kbps Spotify og en cd.....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Extreme bitrate, ikke "bare" High, Niels.

High to 160
    extreme to 320

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Extreme bitrate, ikke "bare" High, Niels.

High to 160
    extreme to 320
    Heter bare "High quality streaming" på pcen min også Extreme er kun på iOS/Android..

Men du har Extreme også på pcen?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd låter tydeligere og renere spessielt diskant i forhold til Spotify premium. Værtfall her i gården

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Heter bare "High quality streaming" på pcen min også Extreme er kun på iOS/Android..

Men du har Extreme også på pcen?
    Oops, jeg sitter på iPad'en. Beklager til deg og Niels.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du Spotify Premium og har du huket av for "high quality streaming"?
    Hvilken dac har du? Bruker du samme dac når du spiller cd? Spiller du cd fra pc eller cd spiller?
    Du skriver ikke så mye om utstyr osv....
    Du har et problem ja, det er virkelig ikke mange av oss der hører forskjell på 320 kbps Spotify og en cd.....
    Har spotify premium ja, og huket av "high quality streaming". Har en Hegel HD2, som jeg bruker fra pc, med coax ned til forsterker. Spiller av cd'er med en Pioneer BDP 320, som da er en dvd/blu-ray spiller men er veldig fornøyd med den. Kjører opitisk fra den til forsterker. Selvfølgelig, forskjellen er ikke sååå stor men den er der.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Cd låter tydeligere og renere spessielt diskant i forhold til Spotify premium. Værtfall her i gården
    Ja, det gjør det til meg og. Litt irriterende igrunn, for er jo ikke all musikk jeg har på cd'er.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilken bktrateamn får ut av spotify så er det vel enda en detalj droppende komprimering.

Om du nysgjerrig på og prøve så kan du ta en av cd'ene og rippe til FLAC, eller bare spille den av direkte i pc'.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange album er fortsatt i 160kbit, selv om du velger high quality.
    kan også vær en fordel å bruke asio, så er man sikker på at klienten ikke fucker opp mer enn bitrate.
    Fidelify

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner fortsatt ikke helt ditt setup, kan du kanskje lage en signatur med ditt utstyr?
    Har du surround? Du skriver du bruker coax fra HD til forsterker, da bruker du jo IKKE HD2 som d/a konverter, da bruker du d/a konverteren i din receiver. Om du vil bruke HD2 som dac må du bruke rca analog ut til en linjeinngang på din forsterker.
    Du bruker også optisk fra din BD spiller til receiver, da bruker du også d/a konverteren i din receiver jo, så altså, du bruker samme dac, den i receiveren, til både musikk fra pc og BD spiller.
    Kan nevne at jeg kan streame /bruke Spotify på to måter, enten kan jeg streame fra min windows pc via Squeezeboksen til min Bryston dac, eller jeg kan koble en MacbookPro til min dac, og jeg synes også at Spotify lyder best med MacbookPro, dette er sikkert placebo, men likevel. Helt samme kilde, Spotify, og samme dac. Forskjellen er større gain i signalet fra MBP, dvs jeg trenger ikke ha volumen så veldig høyt for samme nivå. Jeg har samme fornemmelse når jeg bruker iTunes fra MBP kontra Squeezeboksen.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner fortsatt ikke helt ditt setup, kan du kanskje lage en signatur med ditt utstyr?
    Har du surround? Du skriver du bruker coax fra HD til forsterker, da bruker du jo IKKE HD2 som d/a konverter, da bruker du d/a konverteren i din receiver. Om du vil bruke HD2 som dac må du bruke rca analog ut til en linjeinngang på din forsterker.
    Du bruker også optisk fra din BD spiller til receiver, da bruker du også d/a konverteren i din receiver jo, så altså, du bruker samme dac, den i receiveren, til både musikk fra pc og BD spiller.
    Kan nevne at jeg kan streame /bruke Spotify på to måter, enten kan jeg streame fra min windows pc via Squeezeboksen til min Bryston dac, eller jeg kan koble en MacbookPro til min dac, og jeg synes også at Spotify lyder best med MacbookPro, dette er sikkert placebo, men likevel. Helt samme kilde, Spotify, og samme dac. Forskjellen er større gain i signalet fra MBP, dvs jeg trenger ikke ha volumen så veldig høyt for samme nivå. Jeg har samme fornemmelse når jeg bruker iTunes fra MBP kontra Squeezeboksen.

Har surround ja. Har en Onkyo TX-NR 809 paret med en Nad 218, som jeg da bruker på frontene. Har (som sagt) pioneere'n koblet til onkyoen med optisk, og pc'en til HD2'en via usb kabel. Med coax fra den ned til onkyoen. Men vil det da si at HD2'en egentlig bare står til pynt? Trodde at en ekstern d/a konverter bare forbedrer eventuelt innbygd d/a konvertere. Men vennligs, rett med tar jeg feil...er ikke noe ekspert men prøver så godt jeg kan med de kunnskapene jeg nå har Men skal prøve med rca istedet får coax ned til Onkyoen. Vurderer også en ny dac da, men tiden vil vise...

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruffe
    Men skal prøve med rca istedet får coax ned til Onkyoen. Vurderer også en ny dac da, men tiden vil vise...
    Tror dette kan gjøre litt for lyden.
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Tror dette kan gjøre litt for lyden.
    rca eller dac ?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge dela

Hehe, nei. Men om du kjører digitalt signal fra DAC til reciever så er jo poenget borte. Så bytt til Analoge kabler
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Begge dela

Hehe, nei. Men om du kjører digitalt signal fra DAC til reciever så er jo poenget borte. Så bytt til Analoge kabler
    Hehe;p Byttet til analog nå, ble bedre nå ja. Mer pressis bass og klarere mellomregister. Noe fårslag til dac ? har hørdt at hegel kan være litt skarp i høyere toner, og kanskje ikke de beste dac'ene...smak og behag alt selvfølgelig men. Artig å prøve noe nytt

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei der er nok ikke jeg til noen stor hjelp, har bare testet en DAC selv. Det er den jeg bruker. Kan jo anbefale den selvfølgelig, Stello er merket.
    Min tråd

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital ut er en rca (coax) utgang, derfor kan man bruke en rca/coax kabel. Om du bruker digital ut fra Hegel til en digital inngang på din Onkyo bruker du jo IKKE Hegel som digital-analog konverter, signalet er jo fortsatt digitalt og det er Onkyo der må omforme det til analogt.
    Mange bruker HD2 som en mellomstasjon før en dac, f.eks. settes Hegel HD2 i kjden etter HD2. Signalet går da digitalt fra HD2 til HD20 og det er HD20 der omformer det til analogt. Fordelen med dette kan være at HD2 kan undertrykke jitter før signalet omformes av HD20, men for mange er dette bare smør på flesk.
    Det er ikke alltid gitt at en ekstern dac er bedre enn den du har i receiveren, dette må man prøve ut, men som du har brukt systemet inntil videre har du IKKE brukt HD2 som en dac i det hele tatt og du kunne fjernet den fra systemet uten ulempe tror jeg.
    Dog, som sagt, du kan fortsatt bruke HD2 som en mellomstasjon om du får en ny dac, du må prøve det selv, hører du ikke forskjell kan du bare selge den.
    Hvilken dac du skal ha avhenger av mange ting, hvilke innganger trenger du, bruker du hodetelefoner f.eks.
    Se bruktbørsene, der er alltid mange dacs derute. Elkjøp hadde jo også for en stund siden tilbud på Abrahamsen V6 dac, så hold øynene åpne.

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ønsker CD kvaliteten, stort utvalg av musikk og bruker pc som kilde er det kun en ting som duger. Ikke mange som har fått det med seg tydeligvis. Kjør programmet du finner her : Téléchargement de musique en haute qualité. Ecoute en streaming.. Står på fransk, så kan være greit å kjøre oversetter i nettleseren (Crome)
    Fordel med det her er at du slipper å rippe cder i flac å styre med det.. Du har kjempe utvalg av musikk og kvaliteten: 16 bit (24bit kan kjøpes i programmet) og 44,1 khz..

Anbefales!!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erthor
    Om du ønsker CD kvaliteten, stort utvalg av musikk og bruker pc som kilde er det kun en ting som duger. Ikke mange som har fått det med seg tydeligvis. Kjør programmet du finner her : Téléchargement de musique en haute qualité. Ecoute en streaming.. Står på fransk, så kan være greit å kjøre oversetter i nettleseren (Crome)
    Fordel med det her er at du slipper å rippe cder i flac å styre med det.. Du har kjempe utvalg av musikk og kvaliteten: 16 bit (24bit kan kjøpes i programmet) og 44,1 khz..

Anbefales!!
    Og her dukker neste problem opp. Null informasjon om hvilke masteringer som blir brukt hos disse streamingstjenestene. Som regel de nyeste remasterene, som da er heftig komprimert og smiley-EQet.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •