cd vs streaming fra pc! ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer Ruffe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Digital ut er en rca (coax) utgang, derfor kan man bruke en rca/coax kabel. Om du bruker digital ut fra Hegel til en digital inngang på din Onkyo bruker du jo IKKE Hegel som digital-analog konverter, signalet er jo fortsatt digitalt og det er Onkyo der må omforme det til analogt.
    Mange bruker HD2 som en mellomstasjon før en dac, f.eks. settes Hegel HD2 i kjden etter HD2. Signalet går da digitalt fra HD2 til HD20 og det er HD20 der omformer det til analogt. Fordelen med dette kan være at HD2 kan undertrykke jitter før signalet omformes av HD20, men for mange er dette bare smør på flesk.
    Det er ikke alltid gitt at en ekstern dac er bedre enn den du har i receiveren, dette må man prøve ut, men som du har brukt systemet inntil videre har du IKKE brukt HD2 som en dac i det hele tatt og du kunne fjernet den fra systemet uten ulempe tror jeg.
    Dog, som sagt, du kan fortsatt bruke HD2 som en mellomstasjon om du får en ny dac, du må prøve det selv, hører du ikke forskjell kan du bare selge den.
    Hvilken dac du skal ha avhenger av mange ting, hvilke innganger trenger du, bruker du hodetelefoner f.eks.
    Se bruktbørsene, der er alltid mange dacs derute. Elkjøp hadde jo også for en stund siden tilbud på Abrahamsen V6 dac, så hold øynene åpne.

Grunnen til at jeg kjøpte HD2'en var for og få digitalt signal fra pc til reciever. Men måtte jo ha HD2 som mellomstasjon, får det er jo ikke usb inngang bak på reciveren til digital tilkobling får lyd(tror jeg ikke?). Er en foran, men tror ikke den går igjennom dac'en i forsterkeren. Hadde gjerne brukt bare dac'en i Onkyo'en, men såg ingen annen løsning...8) Har jeg rett, eller har jeg dritti på leggen?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte jack plugg ut fra pc, og rca in til reciever før det. Men det ble bare rævva...så da ble det bare slik.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ser opp til venstre bak på revideres din er det en USB inngang. Koble pc' n din rett inn på den inngangen så går det fint.

Om det eller å gå via Hegelen med rca ut fra den gir best lyd, er det dine ører som bestemmer:-D

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Om du ser opp til venstre bak på revideres din er det en USB inngang. Koble pc' n din rett inn på den inngangen så går det fint.

Om det eller å gå via Hegelen med rca ut fra den gir best lyd, er det dine ører som bestemmer:-D
    Trodde den bare var der for oppgradering av programvare og slikt jeg Men ja, da skal jeg prøve dett

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruffe
    Trodde den bare var der for oppgradering av programvare og slikt jeg Men ja, da skal jeg prøve dett
    Skal du oppgradere programvaren bruker du inngangen til høyre som er nettverkinngang.

Det å lese litt i manualen er også lurt8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan bare anbefale å lese i manualen, det er forbavsende hva man kan finde av info der, faktisk finder man lett ut at receiveren kan mer enn man egentlig trodde.
    Usb vil jo alltid gå igjennom dac`en i receiveren, ellers kan du jo ikke avspille musikk fra f.eks. en ekstern harddisk.
    Du har jo egentlig sammenliknet dac i HD2 med dac i receiver allerede så der er vel ikke noen vits i å gjøre det igjen, du sagde jo selv at med HD2 fikk du fastere bass og bedre mellomtone, men om det gjør det enklere for deg kan du jo gjerne koble pc`en rett i receiveren, ikke noe i veien for det. Du bestemmer selv.

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Og her dukker neste problem opp. Null informasjon om hvilke masteringer som blir brukt hos disse streamingstjenestene. Som regel de nyeste remasterene, som da er heftig komprimert og smiley-EQet.

Ser ikke helt hva spørsmålet ditt er her..
    Eller om du prøver å avfeie ett seriøst alternativ til CD/spotify osv..
    Man ser jo hvilken verson av sangene som ligger ute, om du mente det.
    Man kan også veldge lydutgang/behandling i programmet(wasapi osv)

Til trådstarter: Kjør på med Pc-HD2-Reciver. Og om du syntes spotify er for lukket lyd og cd høres bra ut så prøv med Qobuz. Koster 29 euro i mnd og 2 første mnd gratis, så da går det jo ann å prøve gratis!
    Les abonnements Qobuz Streaming - Téléchargement et écoute de musique

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Skal du oppgradere programvaren bruker du inngangen til høyre som er nettverkinngang.

Det å lese litt i manualen er også lurt8)
    Man kan også oppgradere via USB, ved og først laste ned linken til pc;p Bare så jeg fikk sagt det 8)

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, jeg som så feil. Ja, det er den til høyre på fronten jeg bruker til det ;p Har også brukt nettverkstilkoblingen bak, men får tiden så har jeg bare trådløs nett så litt værre

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erthor
    Ser ikke helt hva spørsmålet ditt er her..
    Eller om du prøver å avfeie ett seriøst alternativ til CD/spotify osv..
    Man ser jo hvilken verson av sangene som ligger ute, om du mente det.
    Man kan også veldge lydutgang/behandling i programmet(wasapi osv)

Til trådstarter: Kjør på med Pc-HD2-Reciver. Og om du syntes spotify er for lukket lyd og cd høres bra ut så prøv med Qobuz. Koster 29 euro i mnd og 2 første mnd gratis, så da går det jo ann å prøve gratis!
    Litt om hva mastering er: SH Forums

For å bruke et nogenlunde kjent band som eksempel så er hvert album gitt ut med flerfoldige masteringer på CD opp igjennom tidene. Noen masteringer vil ha til dels store lydmessige forskjeller seg i mellom. Pink Floyd.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, kan bare anbefale å lese i manualen, det er forbavsende hva man kan finde av info der, faktisk finder man lett ut at receiveren kan mer enn man egentlig trodde.
    Usb vil jo alltid gå igjennom dac`en i receiveren, ellers kan du jo ikke avspille musikk fra f.eks. en ekstern harddisk.
    Du har jo egentlig sammenliknet dac i HD2 med dac i receiver allerede så der er vel ikke noen vits i å gjøre det igjen, du sagde jo selv at med HD2 fikk du fastere bass og bedre mellomtone, men om det gjør det enklere for deg kan du jo gjerne koble pc`en rett i receiveren, ikke noe i veien for det. Du bestemmer selv.
    Du har rett i det med å lese maualen, er bare at jeg hater det Har nå samme oppsett som før ennå, men skal kjøpe meg en USB og prøve og koble rett til reciever. Så får jeg bare grubble på hva jeg syns gir best resultat. Når jeg hadde tilgang til nettverkskabel, og brukte spotify'en igjennom Onkyoen så ble det anderledes lyd i forhold til det er nå. Men så var det i en annen leilighet og så vanskelig å si. Rommet anlegget står i har mye å si for lyden sin del har jeg lagt merke til 8) Visste det fra og da, men ikke i så stor grad.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg finlyttet litt etter forskjeller i lyd mellom Spotify 320kbps og FLAC og jeg må jaggu si at jeg ikke finner noen forskjell verken i nivå, detaljer, plassering eller generell lydkvalitet. Materialet jeg sjekket ut var FIM Audiophile Reference IV

Utstyr jeg bruker på datamaskinen er som følger:
    Media player classic -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i
    Spotify -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i

Omtale av utstyr: Grado SR60i (Relativt rimelige øreklokker beregnet for studiobruk)

What Hifi Awards 2009

The SR60is have even greater neutrality than the old version, allowing the music to hit your ears almost entirely uncoloured.

Headphones Product of the Year

Disse burde dermed være mer enn gode nok til å vise eventuelle forskjeller.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå har jeg finlyttet litt etter forskjeller i lyd mellom Spotify 320kbps og FLAC og jeg må jaggu si at jeg ikke finner noen forskjell verken i nivå, detaljer, plassering eller generell lydkvalitet. Materialet jeg sjekket ut var FIM Audiophile Reference IV

Utstyr jeg bruker på datamaskinen er som følger:
    Media player classic -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i
    Spotify -> Asio -> Steinberg lydkort -> Grado SR60i

Omtale av utstyr: Grado SR60i (Relativt rimelige øreklokker beregnet for studiobruk)

What Hifi Awards 2009

The SR60is have even greater neutrality than the old version, allowing the music to hit your ears almost entirely uncoloured.

Headphones Product of the Year

Disse burde dermed være mer enn gode nok til å vise eventuelle forskjeller.
    Skal kjøre noen tester jeg også og høre når jeg får i meg kabler. Det er vel som du sier...det er vel igrunn ingen forskjell. Men nyskjerrigheten min sier at jeg bare er nødt til og teste det ut Kjører lyd fra laptop jeg da. Skal bygge egen stasjoner maskin for og bruke til musikk, men har ikke sett på verken kabinett eller "innmat" til maskinen enda. Noen tips ?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruffe
    Skal kjøre noen tester jeg også og høre når jeg får i meg kabler. Det er vel som du sier...det er vel igrunn ingen forskjell. Men nyskjerrigheten min sier at jeg bare er nødt til og teste det ut Kjører lyd fra laptop jeg da. Skal bygge egen stasjoner maskin for og bruke til musikk, men har ikke sett på verken kabinett eller "innmat" til maskinen enda. Noen tips ?
    Dersom du skal bruke ekstern DAC ville jeg bare ha skaffet meg en relativt rimelig stillegående (helst lydløs) PC med HDMI ut samt digital lydutgang. Grunnen til HDMI er at du da kan sikre god overføring av full HD materiale med lyd til reciever samt mulighet for romkorreksjon i reciever. Personlig er jeg av den oppfatning at romkorreksjon gjerne gjør mye mer for lyd enn det forskjellen mellom en god og en meget god DAC gjør

Merk deg at du ikke kommer til å få noe bedre lyd uansett hvor bra denne mediapc'n er (Når du bruker ekstern DAC), derfor er det greit å gjøre den mediavennlig og rimelig

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dersom du skal bruke ekstern DAC ville jeg bare ha skaffet meg en relativt rimelig stillegående (helst lydløs) PC med HDMI ut samt digital lydutgang. Grunnen til HDMI er at du da kan sikre god overføring av full HD materiale med lyd til reciever samt mulighet for romkorreksjon i reciever. Personlig er jeg av den oppfatning at romkorreksjon gjerne gjør mye mer for lyd enn det forskjellen mellom en god og en meget god DAC gjør

Merk deg at du ikke kommer til å få noe bedre lyd uansett hvor bra denne mediapc'n er (Når du bruker ekstern DAC), derfor er det greit å gjøre den mediavennlig og rimelig
    Okei Takker så my får gode tips

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig liten vits i å bruke en hi-end DAC også overføre dette signalet til en middels bra reciver. For disse digitaliserer gjerne den analoge lyden inn, prosesserer den og konverterer den tilbake til analogt før det sendes til effektdelen i reciveren (eller til pre-out). Det gir nødvendigvis ikke den beste lyden.

Så jeg ville som flere andre sier her overført lyd direkte fra PC med HDMI til reciver for å unngå flest mulig mellomledd. Men med HDMI får du plutselig også muligheten til å høre på lydkvalitet som er overlegen den fra CD også (44,1Khz 16bit) som mange mener at egentlig ikke er god nok; det er jo en eldgammel standard egentlig. HDMI lar deg høre på kvaliteter som vanligvis kun er forbeholdt digitale mastere rett fra studio på 192kbit/24bit f.eks. Det er noe slik kvalitet tilgjengelig man kan kjøpe, men dessverre ikke så mye enda.

Hva Spotify angår så er det helt grei komprimert CD-lyd men ikke noe mer. Som nevnt er kvaliteten på enkoding av lyden varierende og ikke all musikk kommer i "full" bitrate heller har jeg merket meg.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Egentlig liten vits i å bruke en hi-end DAC også overføre dette signalet til en middels bra reciver. For disse digitaliserer gjerne den analoge lyden inn, prosesserer den og konverterer den tilbake til analogt før det sendes til effektdelen i reciveren (eller til pre-out). Det gir nødvendigvis ikke den beste lyden.
    Er jo funksjon på de fleste recievere som gjør at de ikke behandler lyden, Pure Direct f,eks. Så akkurat dette skal gå bra.
    Min tråd

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Er jo funksjon på de fleste recievere som gjør at de ikke behandler lyden, Pure Direct f,eks. Så akkurat dette skal gå bra.

Pure Direct er en godt alternativ.

Bruker denne stort sett hele tiden når jeg spiller musikk :-D

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Byttet til Pure Direct jeg også nå når jeg hører musikk. Ble rettere bass, og ikke så "buldrende" lyd. Og mellomtone og diskant ble noe heelt annet, mye renere. Har slitt med bassen tidligere, så har ikke får Pure Direct til og fungert noe særlig. Men det visste seg at problemet kun var at høytalerene stod feil plassert i forhold til bakre og side vegg. Har skrevet innlegg flere ganger og spurt om dette problemet tidligere, og har fått tips om både det ene og det andre. Men ikke før først nå ble det som jeg ville

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erthor
    Og om du syntes spotify er for lukket lyd og cd høres bra ut så prøv med Qobuz. Koster 29 euro i mnd og 2 første mnd gratis, så da går det jo ann å prøve gratis!

Jeg prøvde Qobuz men jeg klarte ærlig talt ikke å høre noen forskjell mellom Qobuz og Spotify.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •