Høytallere Ohm og frosterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere Ohm og frosterker

Hei,
    Har noen spørsmål angåande detta, da ein kompis gjorde meg oppmerksam på dette, har lest litt rundt blant anna her:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...-vs-8-ohm.html

Mine gamle pioneer høytalere som er 6 ohms er nå nesten solgt, til ein kompis av meg, han har ein eldre (20 år ca.) phillips forsterker som er i 8 ohm mitt spørsmål er da som følger, vill dette ha "farlige" konsekvenser?

Satt ein snau time ca og hørte litt fram og tilbake det var ingen forvrenging i lyden eller noko anelse til varme i forsterkern.

Magefølelsen seier at det skal gå bra, men vill høre for og være sikkert og da kanskje ein lærer noko nytt og

vill nødig og selje noko til han som ikkje fungerer samman og som kan resultere i at enten den eine eller andre delen ryker.

Har som sagt 0 peiling innenfor dette emnet, og ser det er noko ein skal lese seg litt opp på!
    Takk for svar på førehand

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere har ikke ohm, det er høyttalere der med delefilter og elementer har ohm. Ohm er ikke en konstant faktor men varierer igjennom frekvensområdet.
    Du trenger ikke bekymre deg om dette i det hele tatt.....medmindre du planlegger kjøp av elektrostater eller f.eks. Infinity Kappa 8 eller 9 serien, da kan du søke her på forum og finde forslag til egnede forsterkere der klarer den belastning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør vel også nevne at de fleste forsterkere for hjemmbruk trives best med høyttalere som har en 8ohms motstand. I bil er det 4 ohm som gjelder. Men hjemmeforsterkere kan fint drive høyttalere med en 4ohms last dersom de har god nok strømforsyning og som Nielsen sier så er ikke ohm konstant,men varierer hele tiden ved avspilling.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [ QUOTE=Niels Nielsen]Forsterkere har ikke ohm, det er høyttalere der med delefilter og elementer har ohm. Ohm er ikke en konstant faktor men varierer igjennom frekvensområdet.
    Du trenger ikke bekymre deg om dette i det hele tatt.....medmindre du planlegger kjøp av elektrostater eller f.eks. Infinity Kappa 8 eller 9 serien, da kan du søke her på forum og finde forslag til egnede forsterkere der klarer den belastning.[/QUOTE]
    Takk for svar Trur eg skjønte det nå så det er kun HT som har ohm.

Da har sikkert min "kompis" snakka litt for mykje om noko han ikkje kunne så mykje om for han snakka om at ht forvrengte seg ved feil ohm i forhold til forsterkern og at det var viktigt at ht hadde same ohm som manualen anbefalte, dette er da egentlig bare vås om en ikkje går på spesielle systemer som som nevnt over.

Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Bør vel også nevne at de fleste forsterkere for hjemmbruk trives best med høyttalere som har en 8ohms motstand. I bil er det 4 ohm som gjelder. Men hjemmeforsterkere kan fint drive høyttalere med en 4ohms last dersom de har god nok strømforsyning og som Nielsen sier så er ikke ohm konstant,men varierer hele tiden ved avspilling.
    Da lært en 1 ny ting i dag og drit i Ohm enn så lenge :P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du trenger ikke bekymre deg. Et tilfelde hvor det kan være ekstremt kritisk er f.eks. om man har to 4 ohms høyttalere koblet til en forsterker, kobler du da to høyttalere til på i samme terminaler, da vil ohm halvere seg og forsterkeren "ser" bare 2 ohm. Da vil de fleste ikke stabile forsterkere takke for seg, enten ved å bli varme og sikringskretsløbene setter inn, eller forsterkeren vil bryte sammen.
    Mine høyttalere er 4 ohm, laveste impedans er ved 19.000 hz, da er den 1,3 ohm. På en forsterker der ikke er stabil vil diskanten helt forsvinne og lyden blir mørk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •