Oppgradering: DVD-spiller og Behringer Digital EQ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering: DVD-spiller og Behringer Digital EQ...

Ser ut som om jeg har en kjøper på DVD-spilleren, så da må jeg anskaffe en ny. Det er vel 2910 eller 3910 som gir mest for pengene nå for tiden?

Det store spørsmålet er mer hva jeg skal gjøre på receiver/prosessorsiden.

Har lenge tenkt på 3805, men synes det blir veldig mye mellomlegg for lite ekstra funksjoner i forhold til det jeg har på min 3801. Har også vært inne på tanken om Rotel prosessor, men får jo faktisk ikke så mange av de funksjonene jeg gjerne ville hatt, når jeg først skal bytte ut "hovedenheten" i anlegget (se tråd under).

Så tenkte jeg at kanskje Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2496 (til i overkant av 4000,-) kan være et alternativ for å få romkorreskjon. Den har den begrensning at det kun er stereo, men nå er det jo frontkanalene som er viktigst, og anlegget brukes mye til musikk (der uansett lyden er viktigere enn på film).
    Produktet: http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Men det er et par ting som jeg er litt usikker på, derfor denne tråden.
    For å oppsummere det jeg egentlig lurer på:

Vil Behringeren være bedre eller dårligere D/A enn 2910 eller 3910 (evt 3801/3805)?

Tviler, men takler den digitale surround inn/ut? (Dvs. trekker den i såfall ut frontkanalene, og sender den resten (med frontkanalene behandlet) videre?

Den lange spørsmålsformuleringen:
    Om jeg bruker Behringer (som D/A) før effekt-trinnene til frontene:

-Musikk i stereo: Vil AKM® 24-bit/96 kHz D/A konverteren til Behringer være bedre eller dårligere enn de som sitter i 2910? Enn 3910?

-Ved surround: Må jeg koble meg analogt til Behringer (fra Receiver), for at den igjen skal gjøre signalet digitalt igjen (og så analogt ut)? Eller kan jeg ta digitalsignalet som kommer fra DVD-spiller (evt. Receiver) og koble til Behringer, slik at denne da skiller ut kun frontkanalene fra bitstrømmen (DD/DTS/PCM)?

Eller vil det være likesågreit å koble Behringer digitalt fra DVD, og så:
    -Analogt til receiver kun for stereo musik, og bruke "direct" funksjonen til recieveren.
    -Digitalt til receiver - greit nok til stereo (men er receiverens D/A bedre enn Behringer da), men hva med surround??

Tråd om mine behov for funksjoner og prosessor (f.eks. Rotel):
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=13645

Tråd om romkorrigerings-prosessorer: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7424

Tar imot alle innspill, også forslag til utstyr og koblinger...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Oppgradering: DVD-spiller og Behringer Digital EQ...

er det ikke slikt at jo mindre ledd jo bedre?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Oppgradering: DVD-spiller og Behringer Digital EQ...

Sitat Opprinnelig postet av tech
    er det ikke slikt at jo mindre ledd jo bedre?
    Joda, men i de fleste tilfellene vil ikke Behringer være et ledd ekstra. Kun om jeg kobler den mellom DVD/receiver, men ser ikke helt hensikten med en slik kobling, og kvalitetstapet er uansett ikke stort når man kjører analogt direkte gjennom 3801.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da venter jeg på en Behringer 8024 sak....
    Blir interresant å prøve seg, kanskje jeg kun bruker den som DAC/EQ når jeg spiller stereo CD-er, eller kanskje jeg kobler den analogt til og da er den aktiv hele tiden på alle ting (på frontente da)...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg børstet støv av min 8024 denne uken for å prøve den med det nye dipol bassystemet mitt. Den fungerer svært bra. Jeg bruker den for tiden som DAC, men har også brukt den analogt. På nettet finnes det mange gode oppskrifter til bruk og modifisering av 8024. Lykke til!

Frode

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det..
    Har du forslag til oppkobling i et surround anlegg?

Leser at det er peak limiter innebygd også. Er det noen form for kompresoor også? Hadde vært kjekt om den kunne dempe lyden litt fra reklamen på TV...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville begynt med koble den opp som DAC. Kompressor tror jeg ikke det er. Jeg har sendt deg en e-post med noe info fra Thorsten Loesch, en som kan mye om 8024. Her er en link til en test han har skrevet: http://www.enjoythemusic.com/magazin...ringer8024.htm

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •