Equalizer mellom forsterker/CD-spiller og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Equalizer mellom forsterker/CD-spiller og høyttalere

Hei,

Har en Densen DM-10 forsterker, en Primare CD21 avspiller og noen B&W 502 (?) høyttalere som hovedkomponenter i mitt lydanlegg.

Opplever ofte at CD-lyden kan være slitsom for ørene, særlig om jeg skrur opp lyden liten. Spiss diskant, er den beste beskrivelsen jeg kan komme på.

Selv om det ikke er så trendy blant dagens hifi-purister, tror jeg at en eller annen form for equalizing vil kunne løse problemet mitt. Er imidlertid ikke interessert i grafisk eq med masse bånd, ideelt sett skulle jeg hatt en parametrisk eq der jeg selv kan velge frekvensområde for justering på bass, mellomtone og diskant.

Finnes noe sånt tilgjengelig uten at en må donere bort kroppsdeler for å kunne ta seg råd til å investere? :|

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Du har et oppsett som jeg i utgangspunktet ville tro skulle fungere bra. Densen og B&W skal være en god kombinasjon. Densenforsterkeren din skal i alle fall ha en varm og behagelig klang. Kan det være 602 som er den riktige benevnelsen på høyttalerne? Det kan jo være at diskanten på høyttalerne gradvis har blitt dårlig hvis de begynner å dra på årene? I såfall, så er det ikke noe løsning å sette inn en equalizer. Forsterkeren din er konstruert for kortest mulig signalvei, og et ekstra ledd tenker jeg i så måte vil være en forringelse av lyden.

Jeg ville i alle fall ha testet andre høyttalere for å finne ut om det er de som er problemet. Hvis det er diskanten som er dårlig, så kan det jo være at det er mulig å skaffe en ny diskant til de også.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er benyttet av flere:

Behringer: ULTRACURVE PRO DEQ2496

4SOUND.no - PA Behringer DEQ2496 (Art:129784)

Behringer er helt strait å bruke såfremt du ikke skal ha det med deg på veien(aka proffbruk), og du har tid/mulighet til å trykke litt. Har 10-bånds parametrisk EQ.

EDIT: OBS, den har kun XLR som analoge tilkoblinger, i tillegg til digitale.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, hvordan kobler jeg inn denne, da? Forsterkeren har bare vanlige audioutganger, men CD-spilleren har litt flere muligheter ( http://www.kinozuhause.de/manuals/primare_cd21.pdf )

Finnes det et alternativ som er hakket enklere?

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Denne er benyttet av flere:

Behringer: ULTRACURVE PRO DEQ2496

4SOUND.no - PA Behringer DEQ2496 (Art:129784)

Behringer er helt strait å bruke såfremt du ikke skal ha det med deg på veien(aka proffbruk), og du har tid/mulighet til å trykke litt. Har 10-bånds parametrisk EQ.

EDIT: OBS, den har kun XLR som analoge tilkoblinger, i tillegg til digitale.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve oppkoblinga er relativ grei skuring:

Optisk ut av CD-spiller* -> optisk inn i DEQ2496 [PROSESSERING] optisk ut av DEQ2496 -> optisk inn i forsterker**.

*=Posisjon F på side 4 i manualen.
    **Gitt at den støtter det.

Optiske kabler ser slik ut:

Oppsett er det sikkert flere her inne som kan bistå med, men du kan kanskje kikke litt i manualen om det ser overkommelig ut eller ei? se side 8 i den.

Ift pris/ytelse kjenner jeg ikke til noe tilsvarende produkt, kanhende andre har inputs?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •