Retur av utstyr etter boligbrann

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Retur av utstyr etter boligbrann

Hei, alle.

Opplevde forrige uke mitt største mareritt, da vår families bolig tok fyr.
    Vi kom oss alle ut og uten fysiske skader, selv om både barna og vi to voksne har våre tanker og søvnproblemer.

Det jeg ville høre med dere andre om, er imidlertid om en bagatell i det hele og store, men likevel viktig nok.

Andre etasje i vår bolig ble utbrent. Første etasje ble kraftig vann og røykskadet.

I første etasje stod alt AV utstyr og her begynner saken.

Alt utstyr (Receiver, effekttrinn, spiller, PC'er, TV og høyttalere) ble sendt til "tørking". Disse vil de returnere til meg hvis de før dem til å fungere å uten røyklukt. Det vil si, fronthøytalerne er såpass våte att fineren har løsnet på dem, så vil de erstatte.

Hvordan ville dere stilt dere til dette ?

Har liten lyst til å få tilbake ting som kanskje vil få etterskader o.l. (selv om takstmann sier jeg vil få dem med en eventuell garanti.)

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kontaktet forsikringsselskapet og dokumentert alt og si at vann og elektronikk hører ikke hjemme. Veldig trist situasjon dere har havnet i her, husker min far opplevde det samme for noen år tilbake som var helt sinnsykt ille å tenke på. Håper det løser deg for dere med alt, har ikke opplevd dette selv men takstmann og forsikringselskap må se over hva du har rett på. Lykke til på ferden og det trenger dere.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    Hei, alle.

Vi kom oss alle ut og uten fysiske skader, selv om både barna og vi to voksne har våre tanker og søvnproblemer.

Det jeg ville høre med dere andre om, er imidlertid om en bagatell i det hele og store, men likevel viktig nok.

Andre etasje i vår bolig ble utbrent. Første etasje ble kraftig vann og røykskadet.

Alt utstyr (Receiver, effekttrinn, spiller, PC'er, TV og høyttalere) ble sendt til "tørking". Disse vil de returnere til meg hvis de før dem til å fungere å uten røyklukt. Det vil si, fronthøytalerne er såpass våte att fineren har løsnet på dem, så vil de erstatte.

Har liten lyst til å få tilbake ting som kanskje vil få etterskader o.l. (selv om takstmann sier jeg vil få dem med en eventuell garanti.)
    Først at alt vil jeg si det er godt at alle har det bra! Fæl opplevelse for alle vil jeg tro...

Når det gjelder utstyret ditt kan du ta imot det de mener virker. Få dokumentert skriftelig at du får det erstattet ved en senere anledning om det oppstår senskader.

Er det skikklig kostbart utstyr kan du kreve å få det sjekket av imortør/garantiverksted før du godtar å få de returnert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, alle.

Glad alle er i god behold tross alt.
    Er en stund siden jeg jobbet med det,men elektrisk utstyr som er røyk/sotskadet i tillegg til vann kan man ikke bare tørke sånn uten videre å tro at det skal virke. Det vet skadesaneringsfirmaet som får jobben fra forsikringsselskapet deres. Langtidsskader dukker gjerne opp fordi ved en brann så blir det jo nødvendigvis en smule varmt og det dannes mye forskjellige gasser (fra bl.a plast som brenner) og annet dritt som f.eks saltsyre ( = korrosjon ) som kan skade elektriske komponenter i lang tid fremover. Hvis utstyret i tillegg har vært utsatt for slukkepulver fra brannslukningsapparat så skal det IHVERTFALL sendes til spesialister da pulveret lett kan gi korrosjonsskader (det kan utvikles salter) fordi partiklene er så små at de trenger inn absolutt overalt og ofte så danner det seg en usynlig hinne av bl.a silikon over kontaktflater mm slik at man kan få dårlig kontakt i elektriske apparater,problemer med lodding osv..
    I min tid som skadebegrenser (snart 15 år siden) så ble slikt utstyr sendt til et firma som het AREPA. Mener å huske at vi sendte det til den svenske avdelingen,men ikke helt sikker. AREPA Corporate | Technical restoration and damagecontrol Arepa gir såvidt jeg husker garanti på arbeidet. Uansett så vil et seriøst skadesaneringsfirma som f.eks Polygon ha full kontroll på slikt å vite hva man skal gjøre. LYKKE TIL!! Bare spør mer om du lurer på noe :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar.

Da tolker jeg det dithen, att er det ett seriøst firma som er brukt, så kan jeg ta utstyret tilbake, MED en skriftlig garanti på xx antall måneder.

Når det gjelder gasser og partikler i forbindelse med brann, så nevnte en kollega av meg det samme. De fikk returnert utstyr som virket helt topp i ca. 1år, så begynte det ene etter det andre å kollapse. Dette viste seg skyldtes "syre" som "spiste opp" kretskortene/banene.

Mvh
    Tommy

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff huff, kondolerer og lykke til framover.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar.

Da tolker jeg det dithen, att er det ett seriøst firma som er brukt, så kan jeg ta utstyret tilbake, MED en skriftlig garanti på xx antall måneder.

Når det gjelder gasser og partikler i forbindelse med brann, så nevnte en kollega av meg det samme. De fikk returnert utstyr som virket helt topp i ca. 1år, så begynte det ene etter det andre å kollapse. Dette viste seg skyldtes "syre" som "spiste opp" kretskortene/banene.

Mvh
    Tommy
    Godt å se at jeg husket riktig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •