Vask av ørene ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Vask av ørene ?

Hei. Har gått å grublet litt på dette med ørene våre. Det nytter ikke mye med dyre kabler og god kilde om øret vårt ikke henger med på leken.

Jeg spør så enkelt; er det noen vits å gjøre noen ekstra innsats med rehold i ørene i tilegg til vanlig q-tips ? Jeg går bare rundt med en følelse av at jeg har et slags slør over hva ørene oppfatter, selv om jeg vil tro er over middels flink med q-tips

Hva gjør dere for at ørene skal være i topp "stand" ? :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper de fleste ignorerer øra sine med mindre noe skjer og lever i fornektelse og er overbevist at hørselen er like god som når de var 11 år gamle.

Angående q-tips trodde jeg egentlig dette var noe legestanden anbefalte at man lot være, større sjangse for at man dytta de for langt inn og skadet trommehinnen når hoved oppgaven til ørevoks er å 'renne' skit og uhumskheter ut av øret, så 'vasken' min består stort sett av at jeg vrir en lille finger i øret når jeg dusjer.

Om man har en 'propp' i øret som ikke går over er det best og gjøre noe så unorskt som og gå til legen (fant ut at det var i bunn og grunn greiest og gå til legen først som sist etter at ei tå blei svart og vesket verk for noen år sida; anyhoo off topic)

Selvsagt bruk øre beskyttelse når anbefalt. Jeg foretrekker klokker framfor propper, sistnevnte kan dytte ørevoks inn igjen og kan skape blokkeringer (dette går dobbelt for øreplugger)

Du nevner et visst slør i øra. Om dette har vart mer 2-3 dager hadde jeg skaffet en legetime, første jeg tenker er om en q-tipene har lagt igjen noe bomull i dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe en boks på apoteket med dråper (olje) som helles i ørene med en medfølgende "ballong" med tut på som skal fylles med vann og skylle ut voks.
    Hvis det er væskesamling så kan dette fikses med tabletter. Har du dette vil du mest sannsynlig føle små dunk i ørene når du prøver å sove.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Du kan kjøpe en boks på apoteket med dråper (olje) som helles i ørene med en medfølgende "ballong" med tut på som skal fylles med vann og skylle ut voks.
    Hvis det er væskesamling så kan dette fikses med tabletter. Har du dette vil du mest sannsynlig føle små dunk i ørene når du prøver å sove.
    Og den "pakken" der er no drit..

Men trådstarter er inne på noe, dra til legen din å få en rens.
    Det er seriøst digg og funker garantert bedre enn å kjøpe en mer glamorøs ledning..

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda bedre; Dra til legen og få rekvisisjon til øre-nese-hals-spesialist og la de ta seg av "ørerensen". De er 12 ganger mer drevne på sånt, og bruker andre teknikker. Går blant a. inn med en "tang" og drar ut faenskapet, og det bare kiler Jeg går til en sånn en én gang i halvåret. De har også masse fæncy kjemikalier de kan spraye inn for å åpne opp, istedet for at du må gå med olje i øra i flere dager for å _kanskje_ få åpna opp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en gammel tråd som omhandler dette temaet.
    Legg spesielt merke til det som står i innlegg nr. 36
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - kjenner at jeg begynner å høre dårlig....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tbend

1. Det nytter ikke mye med dyre kabler og god kilde om øret vårt ikke henger med på leken.

2. Jeg spør så enkelt; er det noen vits å gjøre noen ekstra innsats med rehold i ørene i tilegg til vanlig q-tips ?

3. Jeg går bare rundt med en følelse av at jeg har et slags slør over hva ørene oppfatter, selv om jeg vil tro er over middels flink med q-tips

4. Hva gjør dere for at ørene skal være i topp "stand" ?
    1. Det er mange HiFi-fanatikere med dårlig/nedsatt hørsel, og det henger ikke på greip.

2. Nei, for daglig vedlikehold har jeg god erfaring med q-tips...når det benyttes korrekt.

3. Uansett bør du ta en status på hørselen din og bestille time på øre-nese-hals for visuell kontroll, evt. utsuging og påfølgende hørseltest.

4. se pkt. 3 - kontroll 1 gang pr. år - husk at det mange tusen timers lytting mellom hver service - så det er det ingen grunn til å sluntre unna - for å optimalisere lytteopplevelsene

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Det er mange HiFi-fanatikere med dårlig/nedsatt hørsel, og det henger ikke på greip.

2. Nei, for daglig vedlikehold har jeg god erfaring med q-tips...når det benyttes korrekt.

3. Uansett bør du ta en status på hørselen din og bestille time på øre-nese-hals for visuell kontroll, evt. utsuging og påfølgende hørseltest.

4. se pkt. 3 - kontroll 1 gang pr. år - husk at det mange tusen timers lytting mellom hver service - så det er det ingen grunn til å sluntre unna - for å optimalisere lytteopplevelsene
    Mnm - synes det var mye lakrissnører og en standard powerkabel på den utrustning og det duger vel ikke her inne :roll:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Mnm - synes det var mye lakrissnører og en standard powerkabel på den utrustning og det duger vel ikke her inne :roll:
    Så det var ikke bare jeg som fikk sjokk - når det ser ut som den medisintekniske eliten ikke tar kabler mer på alvor...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tbend

Hva gjør dere for at ørene skal være i topp "stand" ? :-)
    Når du har "gjort" alt det andre som er foreslått i tråden får du et sertifikat som bekrefter at du har "gull-ører" og du er kvalifisert til å stille som deltager i kabel-tester...

Legger ved utskrift av hørseltest som pr. definisjon er "normal"(godkjent), selv om grensen går ved 20dB for de lavere frekvensene...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vask av ørene er ikke dumt.
    Viktig er vinklingen på selve øret (vi har jo ikke like)
    Noen har flate , noen utstående osv
    Er jo for ingen ting at feks dyr vinkler ørene mot lyden.
    Tips...få tak i et par briller med litt for korte stenger
    (vil garantert gjøre større underverk enn kabler)

Størelse ører er jo forskjellig...har man veldig små ører kan man jo dra litt i dem hver dag i håp om at de strekkes ut
    (billigere en kirurgisk inngrep for å bygge på dem litt)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Vask av ørene er ikke dumt.
    Viktig er vinklingen på selve øret (vi har jo ikke like)
    Noen har flate , noen utstående osv
    Er jo for ingen ting at feks dyr vinkler ørene mot lyden.
    Tips...få tak i et par briller med litt for korte stenger
    (vil garantert gjøre større underverk enn kabler)

Størelse ører er jo forskjellig...har man veldig små ører kan man jo dra litt i dem hver dag i håp om at de strekkes ut
    (billigere en kirurgisk inngrep for å bygge på dem litt)

Når det gjelder ører så er de så viselig innrettet at de vokser med alderen - bare legge merke til eldre, spesilelt menn, de kan ha dugelig store ører...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da ikke måte på hva spesialister på ØNH skal kunne ta seg av, inkludert ørevask... Har dere cash til å betale private klinikker, så gjør for all del det.
    Hold ting unna øregangen, det være seg q-tips, sov-i-ro (bortsett fra på konsert selvfølgelig) og ørepropper (bærbar musikk). Ørevoksen skal komme ut av seg selv, ta det gjerne bort når det er helt ytterst i øregangen, men ikke begynn å rense inni der. Har man plutselig innsettende nedsatt hørsel: kontakt fastlegen for en kjapp sjekk og otoskopi. Kan være ørepropp, kan være noe mer alvorlig. Er det residiverende ørevoksproblematikk fungerer trikset med olje og spyling helt fint.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Har dere cash til å betale private klinikker, så gjør for all del det.
    Private klinikker koster da bare en brøkdel av et par skikkelige kabler...av den typen vi bare MÅ ha. De fleste hiver jo penger etter enda dyrere kabler enn det igjen...

Kunsten er å prioritere....riktig(viktig)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være greit å investere i nesehorn også.
    Da før du rensa opp i bihulene som er tilknyttet mellomøret.
    Merker stor forskjell mellom nyrenset og "tilstoppet".
    Du hører en masse skaraping og en liten "pop" før det åpner seg opp.
    Obs... Ha ett lommetørkle for hånden

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller ta litt olivenolje på en q-tips smøre det lett rundt i øret, dette løser opp ørevoksen så den renner ut og ikke blir liggende øret. Gjelder bare på eksisterende ørevoks og gjøres rett før man legger seg.

Dette gjelder da vanlig ørerensing.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Private klinikker koster da bare en brøkdel av et par skikkelige kabler...av den typen vi bare MÅ ha. De fleste hiver jo penger etter enda dyrere kabler enn det igjen...

Kunsten er å prioritere....riktig(viktig)

Tenk å vært kabeltester. Må være mye bedre enn å være vin/campagnetester. Kan reise rundt i hele verdens og sjekke ut kvalitetskabler mot betaling. Man får reist til alle de landene som har de beste forutsetningene til å lage skikkelige kabler. Ikke bare teste ferdig produkt, men sjekke ut råvarene. Få innsideinformasjon om hvor det beste kobberet kommer i fra, hvilken olje lager best plast... osv. 8)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av power_metal
    Tenk å vært kabeltester. Må være mye bedre enn å være vin/campagnetester. Kan reise rundt i hele verdens og sjekke ut kvalitetskabler mot betaling. Man får reist til alle de landene som har de beste forutsetningene til å lage skikkelige kabler. Ikke bare teste ferdig produkt, men sjekke ut råvarene. Få innsideinformasjon om hvor det beste kobberet kommer i fra, hvilken olje lager best plast... osv. 8)
    Man hadde mao blitt veeeldig godt kjent i kina..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om alle typer matoljer kan benyttes?

I de fleste eksempler har jeg lest at de anbefaler olivenolje, som vi ikke bruker hjemme. Kun rapsolje.

Rent generellt sett så går det sterkt i mot oppdragelsen min å fylle opp ørene med noe, så en vil jo være helt sikker

Hittil har jeg brukt den pakken fra apoteket for en rens i ny og ne, men matolje er jo langt mer tilgjengelig, og rimeligere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •