Spiller du demolåtene fra Spotify? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 197
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Flottings at du har god kunnskap om dette. Håper du kan forklare på en enkel måte hva en PC gjør/ikke gjør med et slikt 1411 kbit/s musikk signal. Hvordan virker f.eks de forskjellige volum instillingene man har i operativ systemet og i spotify osv, hvordan er "miksebordet" utformet i en PC, når man kan få inn operativ system meldings lyder osv oppnå musikk sporet som spilles av osv. Har man en grei måte å slå av alle mulige påvirkninger i PCen for å få et så identisk signal som mulig å sende inn i DAC. Vil f.eks ASIO4ALL være en grei løsning for dette?
    Både mixing med systemlyder og digitale volumkontroller er med i en serie faktorer som gjør at strømmen ikke lenger er bitperfect når den når lydkort/DAC. For å sikre en bitperfect overføring bruker man normalt ASIO drivere. Da går strømmen direkte og urørt fra kilde til lydkort.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Et veldig enkelt spor å høre forskjell er f.eks Dire Straits - Money for nothing.

På dette sporet starter Spotify versjonen på veldig høyt lydnivå, og har derfor ikke mulighet til å gå høyere slik som orginalsporet fra 80- tallet. Dette er jo et problem med musikkindustrien generelt, men på CD/Flac kan jeg i det minste velge den versjonen med skikkelig dynamikk.
    Jeg hører nå på versjonen fra Private Investigations samleplata og nivået blir aldri makset en eneste gang gjennom hele sangen. Skal ta en sammenligning og legge ut en screenshot som sammenligner SACD utgivelsen med den som har best dynamikk på spotify

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sammenlignet disse to forskjellige utgivelsene av Dire Straits - Money For Nothing og resultatene er relativt overaskende!

Screenshot:
    -spotify-vs-sacd-jpg

Noe vi kan anta ut ifra dette er at det er noe høyere nivå på SACD utgivelsen enn det det er på den utgaven som ligger på Brothers in Arms på Spotify.

Dynamikken er ikke strupet like mye på Spotify utgaven, lydnivået ligger med et par desibel headroom ved anslagene. På SACD utgivelsen har dog nivået blitt helt makset ut ved anslagene noe som antakelig gjør at den høres litt fetere ut for folk som kjøper SACD og mener at jo, denne var bedre og ting kom tydeligere frem, men egentlig så er det bare nivået som har blitt skrudd opp slik at man bruker hele det dynamiske nivået (Les. Det øvre skiktet, ikke det nedre).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flottings at du har god kunnskap om dette. Håper du kan forklare på en enkel måte hva en PC gjør/ikke gjør med et slikt 1411 kbit/s musikk signal. Hvordan virker f.eks de forskjellige volum instillingene man har i operativ systemet og i spotify osv, hvordan er "miksebordet" utformet i en PC, når man kan få inn operativ system meldings lyder osv oppnå musikk sporet som spilles av osv. Har man en grei måte å slå av alle mulige påvirkninger i PCen for å få et så identisk signal som mulig å sende inn i DAC. Vil f.eks ASIO4ALL være en grei løsning for dette?
    Det spørs hvordan man benytter seg av pc-en som kilde. Om man benytter lydkortet som utgang, eller nettverket f.eks. Men poenget er å sikre at signalet er bit-perfect fram til dacen. Finnes uhorvelig info om dette ved å søke på f.eks "computer bit perfect audio" eller lignende. Jeg benytter squeezebox og max volum på denne. Dette skal som jeg har forstått gi et bit-perfect signal. Da trenger du ikke bekymre deg for mixeren i windows heller.

Det er enklere med cd sånn sett, litt tryggere da dette allerede er tenkt på. Men man har jo sine "problemer" der også.

Huff, ble et rotete innlegg.. Men det får være. Beklager dette.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boogis, hvordan har du rippet SACD'en? Er det mulig?

For det er vel redbook 2 kanals hybridlaget du ha rippet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Boogis, hvordan har du rippet SACD'en? Er det mulig?

For det er vel redbook 2 kanals hybridlaget du ha rippet?
    Hei, ja det Redbook hybridlaget, men regner med at det er samme miks (Dersom det ikke er det kan det jo kalles svindel). Dersom man kjøper en SACD/Redbook hybrid så blir man lurt dersom det er to forskjellige mikser. Jeg lastet ned FLAC fra nettet (Piratkopiering) kun for å sjekke nivåer og evt forskjeller i master og materialet er nå slettet igjen da det uansett ligger på spotify

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel ærlig innrømme jeg aldrig har hørt fordelen ved sacd, derfor har jeg ikke mange sacd plater. Har rippet cd laget.
    Noe som jeg har nevnt før er dette med gain, og det sliter jeg fortsatt med å skjønne. Jeg synes f.eks. at når jeg bruker MBP`en som kilde, direkte inn i dac, da opplever jeg lyden som bedre enn når jeg streamer fra windows pc`en. Kan ikke sette fingeren på det, men jeg mistenker at gain fra MBP er litt sterkere, ikke at lydkvaliteten per se er bedre, men sånn oppleves det jo. Placebo er garantert inne i bildet også.
    Har som mange andre før i tiden eksperimentert med å legge cd`er over på cd-r plater, dette var diskutert for noen år siden og mange opplevde bedre lyd, tilskriver også dette endringer i gain.
    De der har lyst å eksperimentere litt med forskjellige oppløsninger kan jo laste ned en sang fra Linn i f.eks. 320 kbps, cd kvalitet og Studio Master.
    Linn Records - Glad Rag Doll

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå har jeg sammenlignet disse to forskjellige utgivelsene av Dire Straits - Money For Nothing og resultatene er relativt overaskende!

Screenshot:
    -spotify-vs-sacd-jpg

Noe vi kan anta ut ifra dette er at det er noe høyere nivå på SACD utgivelsen enn det det er på den utgaven som ligger på Brothers in Arms på Spotify.

Dynamikken er ikke strupet like mye på Spotify utgaven, lydnivået ligger med et par desibel headroom ved anslagene. På SACD utgivelsen har dog nivået blitt helt makset ut ved anslagene noe som antakelig gjør at den høres litt fetere ut for folk som kjøper SACD og mener at jo, denne var bedre og ting kom tydeligere frem, men egentlig så er det bare nivået som har blitt skrudd opp slik at man bruker hele det dynamiske nivået (Les. Det øvre skiktet, ikke det nedre).
    Nå har jeg ikke denne på SACD, så mitt sammenligningsgrunnlag er den orginale CD-en fra 80- tallet samt vinyl fra samme periode.

Har en følelse av at den SACD-en har vært gjennom en remastring.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..På SACD utgivelsen har dog nivået blitt helt makset ut ved anslagene noe som antakelig gjør at den høres litt fetere ut for folk som kjøper SACD og mener at jo, denne var bedre og ting kom tydeligere frem, men egentlig så er det bare nivået som har blitt skrudd opp slik at man bruker hele det dynamiske nivået (Les. Det øvre skiktet, ikke det nedre).
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Har en følelse av at den SACD-en har vært gjennom en remastring.
    Er dette positivt eller negativt?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Både mixing med systemlyder og digitale volumkontroller er med i en serie faktorer som gjør at strømmen ikke lenger er bitperfect når den når lydkort/DAC. For å sikre en bitperfect overføring bruker man normalt ASIO drivere. Da går strømmen direkte og urørt fra kilde til lydkort.
    Det er nettop det med problemstillingen om man virkelig får bitperfect overføring fra kilde til DAC jeg som et utgangspunkt er skeptisk til å ha en PC i signalveien. Testet ASIO4ALL for noen år siden da jeg brukte WinXP og en extern USB kobblet DAC, men man må vel ha litt flaks for å få det til å kjøre uten problemer. Man vet vel strengt tatt ikke om man får bitperfect med en slik løsning heller, så jeg er litt enig med Qrt i denne tråden også.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Det spørs hvordan man benytter seg av pc-en som kilde. Om man benytter lydkortet som utgang, eller nettverket f.eks..
    Bruker man nettverket er jeg ganske sikker på at man får bit-perfect på en enkel måte, men bruker man lydkortet med f.eks en optisk eller en SPDIF utgang, så må man vite hva man gjør. Bruker i dag en Abrahamsen V6 DAC kobblet med USB mot en Win7 PC, men er fremdeles ikke 100% sikker på om
    dette kjører bit-perfect.

Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Men poenget er å sikre at signalet er bit-perfect fram til dacen. Finnes uhorvelig info om dette ved å søke på f.eks "computer bit perfect audio" eller lignende. Jeg benytter squeezebox og max volum på denne. Dette skal som jeg har forstått gi et bit-perfect signal. Da trenger du ikke bekymre deg for mixeren i windows heller.

Det er enklere med cd sånn sett, litt tryggere da dette allerede er tenkt på. Men man har jo sine "problemer" der også.

Huff, ble et rotete innlegg.. Men det får være. Beklager dette.
    Takk for at du prøvde å forklare wiuuu, tror jeg skjønner hva du mener. :-D
    Har testet ut en del rundt dette tidligere. Har også benyttet en squeezebox (duet) løsning til den sa takk for seg, men blir litt skeptisk til at max volum uten videre skal sikre en bit-perfect gjennomgang mot DAC, det er vel ingen enkel måte å sjekke det på i det digitale domene heller, uten at man benytter en PC som igjen kan ha et oppsett som tuller med resutlatet... :???:

Brukes en CD spiller som digital kilde eller man har en god DAC innebygd i denne, så har man mindre mulighet til å påvirke signalet både på godt og vondt. Har ikke problemer med å skjønne at noen foretrekker en slik løsning for å demonstrere hva som er av ytelser i anlegget ved demo...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja det Redbook hybridlaget, men regner med at det er samme miks (Dersom det ikke er det kan det jo kalles svindel). Dersom man kjøper en SACD/Redbook hybrid så blir man lurt dersom det er to forskjellige mikser. Jeg lastet ned FLAC fra nettet (Piratkopiering) kun for å sjekke nivåer og evt forskjeller i master og materialet er nå slettet igjen da det uansett ligger på spotify
    Tja, vil vel nesten si det er "svindel" hvis SACD lydsporet var identisk med Redbook laget på samme medium. Da ville den ektra oppløningen og mulige 120db dynamikken vært litt bortkastet... SACD og CD sporet skal selfølgelig være hentet fra samme master/miks slik at musikken er identisk. (hvis ikke man har en multishannel versjon da. Litt på samme måte som at BD filmen er den samme som DVD utgivelsen, bare man har 5x så god oppløsning på bildet, og et mindre komprimert og bedre oppløst og dynamisk lydspor..)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]Man vet vel strengt tatt ikke om man får bitperfect med en slik løsning heller, så jeg er litt enig med Qrt i denne tråden også.
    Jo, du vet du får bitperfect når du bruker ASIO...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows: Tips, triks til multimediaavspilling (Audio)
    Samtidig er der en del tråder om Amarra, Pure Audio, Audio Lense osv.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne siden: DR Database

Nå er det ingen som har lagt inn SACD-versjonen av Money For Nothing, men de har lagt inn både CD-laget og et downmikset SACD-lag av Brothers in Arms (De to fra 2005). Det er ganske stor forskjell i dynamikken på de to lagene. Rent dynamisk er altså CD-laget en dårlig CD-utgivelse, og SACD-laget en relativt god SACD-utgivelse.

Forøvrig er jo poenget med SACD å kunne ha en bedre miks enn på CD, så forhåpentligvis har de ulike mikser på alle utgivelsene. Men i dette tilfellet har de altså bare strupet CD-laget.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD hybridlaget (redbook) kan vel dekodes forskjellig fra SACD 2-kanals laget? Det behøver ikke være "svindel" selv om det blir en forskjell i den andre enden?

Er du 100% sikker på at det VAR lossless (FLAC) du lastet ned? Man kan vel ikke vite dette for 100% sikkert? Filstørrelse og bitrate bør allikevel gi en god pekepinn på om det er "ekte" vare.

Kun spørsmål, overhode ikke ment som kritikk
    Hvilket program er det du bruker for analysen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vil vel nesten si det er "svindel" hvis SACD lydsporet var identisk med Redbook laget på samme medium. Da ville den ektra oppløningen og mulige 120db dynamikken vært litt bortkastet...
    Det er på en måte dette jeg skal frem til. SACD har høyere dynamisk område enn vanlig CD, men er det noe poeng?

Vanlig CD har 96db dynamisk rekkevidde og SACD har 120db. I de fleste lytterom så ligger støygulvet på ca 30-40db. Da må man teoretisk spille 126db før man lett kan høre hvor den nedre grensen på dynamikkområdet starter. Er det altså slik at de som bruker SACD spiller så høyt at de faktisk har bruk for større dynamisk spekter? Faktisk er det slik at man må spille 150db før man får fullt utbytte av den dynamiske rekkevidden i SACD... Husk at det alltid er støygulvet på opptaket som senkes når man øker den dynamiske rekkevidden på et medium.

De som driver med å mikse og mastre plater er ikke ute etter å bruke et visst dynamikkområde, de er faktisk ute etter å få det til å låte bra og kult. Man trenger ikke 120db dynamisk område for å få til dette...

Nå handlet jo tråden om hvorvidt vi bruke lossy formater til å imponere vennene våre og dersom 320kbps høres likt ut som 1411kbps så er det tvilsomt at lyden blir bedre om man mangedobler dette igjen

[Edit] Skriveleif

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    SACD hybridlaget (redbook) kan vel dekodes forskjellig fra SACD 2-kanals laget? Det behøver ikke være "svindel" selv om det blir en forskjell i den andre enden?

Er du 100% sikker på at det VAR lossless (FLAC) du lastet ned? Man kan vel ikke vite dette for 100% sikkert? Filstørrelse og bitrate bør allikevel gi en god pekepinn på om det er "ekte" vare.

Kun spørsmål, overhode ikke ment som kritikk
    Hvilket program er det du bruker for analysen?
    Jeg er 100% sikker på at det var FLAC jeg lastet ned. Deretter måtte jeg konvertere til WAV for å analysere i programmet (Dette skal i teorien bli bit-perfect).

Programmet jeg bruker er et forholdsvis enkelt musikkproduksjonsprogram som heter FL Studio.

Grunnen til at jeg mener det delvis er svindel er rett og slett fordi denne SACD Hybriden skal være audiofil. Når man sammenligner det dynamiske spekteret fra 1985 utgivelsen ift. Redbook utgaven på SACD'n så kommer det tydelig frem at de har strupet ned dynamikken (I Redbooken) utelukkende for at SACD'n skal høres bedre ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 100% sikker på at det var FLAC jeg lastet ned. Deretter måtte jeg konvertere til WAV for å analysere i programmet (Dette skal i teorien bli bit-perfect).

Programmet jeg bruker er et forholdsvis enkelt musikkproduksjonsprogram som heter FL Studio.

Grunnen til at jeg mener det delvis er svindel er rett og slett fordi denne SACD Hybriden skal være audiofil. Når man sammenligner det dynamiske spekteret fra 1985 utgivelsen ift. Redbook utgaven på SACD'n så kommer det tydelig frem at de har strupet ned dynamikken (I Redbooken) utelukkende for at SACD'n skal høres bedre ut.
    Jeg er betrygget. Takk for fin avklaring og takk for fint tips om analyseprogram. Jeg får ikke MasVis til å fungere.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Screenshot:
    -spotify-vs-sacd-jpg

Wtf, SACDen virker helt tam for dynamikk... Slik jeg ser det er det Spotify som har mest dynamikk? Ikke det at den er til å skyte av uansett. Lurer på hvordan tilsvarende LP hadde vært.

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •