Spiller du demolåtene fra Spotify? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 197
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takket være denne tråden har jeg snart lagt inn 600 album i lossless på harddisk! I følge dere "eksperter" kunne jeg like godt lagt det inn i 320kbps...

Nei da, men jeg vil bare si hva jeg opplever med wimp kontra lossless.
    - det er som natt og dag
    - det er kjempelett å høre forskjell
    - forskjellene er kjempestore
    - høre man ikke forskjell er man evneveik
    - jeg hadde truffet 100% på en blindtest
    - de som ikke hører forskjell sitter sikkert med en svett surrerundtforsterker( eller bruker den som preamp)
    - ingen med emotiva greier å høre forskjell.(det sier jo sitt)
    - ellers har jeg det bare bra

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Ser at du ikke quoter meg på utsagnet, og det har jo en naturlig forklaring..
    En høvelig godt designet CDspiller er konstruert for å enten konvertere signalet fra digitalt til analogt med så lite støy og forringelser som mulig, eller sende det videre digitalt med de samme premissene.
    En pc er i utgangspunktet en stor kalkulator, og det er lite fysisk som har forandret seg siden da. Teknologien har gjort at det kan regne ut mer på samme tid etterhvert men den er fremdeles full av potensielle "støykilder" som overhodet ikke har noe med lydoverføringen å gjøre.
    Her sier du i klartekst at en pc ikke egner seg til å overføre et digitalt signal grunnet potensielle "støykilder", men det virker ikke som du ser på dette som et problem i en cd-spiller.

--Teskje modus--

Det folk prøver å fortelle her, er at hvis du putter f.eks 1411 kbit/s (16bit, 44khz) inn i en DAC, så spiller det fint lite rolle hvor disse bitene kommer fra. Om det er en PC, mobil, CD-spiller osv. Hvis du da mener at man ikke kan benytte en PC som signalkilde, så betyr det at du mener at det er større fare for bitfeil ved overføring av bitene fra PC-en til DAC-en, enn hva det er fra CD-drevet til DAC-en.

For å spørre rett ut: er det dette du mener?

Og hvis du mener dette, kan du forklare hvorfor det er mer bitfeil i det ene overføringsmediet kontra det andre?

Hvis du ikke mente dette, så kan du vel prøve på nytt å si hva du mente?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Takket være denne tråden har jeg snart lagt inn 600 album i lossless på harddisk! I følge dere "eksperter" kunne jeg like godt lagt det inn i 320kbps...

Nei da, men jeg vil bare si hva jeg opplever med wimp kontra lossless.
    - det er som natt og dag
    - det er kjempelett å høre forskjell
    - forskjellene er kjempestore
    - høre man ikke forskjell er man evneveik
    - jeg hadde truffet 100% på en blindtest
    - de som ikke hører forskjell sitter sikkert med en svett surrerundtforsterker( eller bruker den som preamp)
    - ingen med emotiva greier å høre forskjell.(det sier jo sitt)

hehe evneveik er vel når en person tror han hører forskjell selv om han faktisk ikke gjør det

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Ja, si det

Nylig skrev du jo at blåtann/minijack "bare funker" til streaming. Noe det vitterlig ikke gjør i denne sammenhengen. Hvordan har du koblet opp Wimp om jeg tør spørre?

For forskjellen mellom Wimp og Spotify med digitalt signal og full bitrate fram til DAC av god kvalitet - og CD er ikke "enorm". Den er der, men det er et langt større problem at minst 95% av artistene ikke bryr seg overhodet om lydkvaliteten på innspillingene sine. Her må jeg dog trekke fram de fleste norske artister som et hederlig unntak.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og btw, lurer litt på dette og det her må jo være plassen på internett å få svaret. Hvor henter spotify sine kilder fra? Går ut fra at de ikke har kjøpt alle cdene i verden og skalert de ned til 320kbps?
    Spotify har 100% av utvalget sitt i 16 bit 44.1kHz wav. Det er de selv som tar seg av konverteringen til Ogg Vorbis, i de tre forskjellige bitratene de tilbyr.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehe evneveik er vel når en person tror han hører forskjell selv om han faktisk ikke gjør det
    Så du sitter altså i all din visdom og skriver på Norges største lyd-forum at man er evneveik hvis man hører forskjell på komprimert og ukomprimert matriale?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Så du sitter altså i all din visdom og skriver på Norges største lyd-forum at man er evneveik hvis man hører forskjell på komprimert og ukomprimert matriale?
    Som tidligere vist i blindtester så sliter selv de mest "erfarne" med og høre forskjell

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varierende kvalitet men det som er bra holder seg veldig tett på cd, nå kommer det jo litt ann på dac etc også
    Men her åpner du jo for at det faktisk er forskjeller?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Men her åpner du jo for at det faktisk er forskjeller?
    jepp kan være forskjeller på hvordan mediumet er lagt inn på de div avspillere. Akkurat som at det er forskjell fra en cd spiller til en annen. Men i en blindtest så skal du klare og skille ut den sangen med høyest oppløsning og da blir det nok ikke så lett! er noe annet når du vet hva du selv spiller av...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Spotify har 100% av utvalget sitt i 16 bit 44.1kHz wav. Det er de selv som tar seg av konverteringen til Ogg Vorbis, i de tre forskjellige bitratene de tilbyr.
    Har du referanse til dette?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Her sier du i klartekst at en pc ikke egner seg til å overføre et digitalt signal grunnet potensielle "støykilder", men det virker ikke som du ser på dette som et problem i en cd-spiller.

--Teskje modus--

Det folk prøver å fortelle her, er at hvis du putter f.eks 1411 kbit/s (16bit, 44khz) inn i en DAC, så spiller det fint lite rolle hvor disse bitene kommer fra. Om det er en PC, mobil, CD-spiller osv. Hvis du da mener at man ikke kan benytte en PC som signalkilde, så betyr det at du mener at det er større fare for bitfeil ved overføring av bitene fra PC-en til DAC-en, enn hva det er fra CD-drevet til DAC-en.

For å spørre rett ut: er det dette du mener?

Og hvis du mener dette, kan du forklare hvorfor det er mer bitfeil i det ene overføringsmediet kontra det andre?

Hvis du ikke mente dette, så kan du vel prøve på nytt å si hva du mente?
    Du har heelt rett, jeg tror at karene som lager cdspillere som skal henvende seg til et marked med folk som bryr seg om lydkvalitet opererer med fullstendig andre kriterier enn de som lager pcer og ikke ikke har hørt et ord om de samme kravene..

Har jeg med et enste ord nevnt bitfeil ang overføring, eller lesing? Nei..
    Har jeg antydet at en pc er en potensiell støykilde, ja.
    Hva du driver med og snakker om må nu gudene vite men det er vel neppe lovlig..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fra plateselskapene. Hvilket format disse leverer i varierer nok, men det er naturlig å anta at de må levere i minimum 320kbps, det gir lite mening å "upscale" et dårligere format. Forhåpentligvis er det lossless

Fra plateselskapene er et supert argument. Kjempeargument faktisk..
    Det beskriver mesteparten av det som har blitt sagt i denne tråden..
    Hadde de båndbredde til å sende ut hele katalogen i "lossless" 320 montro? Isåfall måtte de jo ha alt på HD klart til sending i samme fantastiske kvalitet..

Og som du sier, det er naturlig å anta at.. Jeg velger å ikke anta men vite..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp kan være forskjeller på hvordan mediumet er lagt inn på de div avspillere. Akkurat som at det er forskjell fra en cd spiller til en annen. Men i en blindtest så skal du klare og skille ut den sangen med høyest oppløsning og da blir det nok ikke så lett! er noe annet når du vet hva du selv spiller av...

Så, en lydfil kan lagres på CD med variabel kvalitet av et og samme lydstudio. Vi kan kjøpe en CD der vi overhodet ikke vet hva vi får, og putte den i cdspilleren vår som sannsynligvis er et ***** dårlig instrument til avspilling av cder? Er jeg heldig blir det match men sannsynligheta er ikke akkurat stor sånn statistisk sett?

Den der soppen der, det er forbudt og ikke bra for psyken så la den nå være..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har heelt rett, jeg tror at karene som lager cdspillere som skal henvende seg til et marked med folk som bryr seg om lydkvalitet opererer med fullstendig andre kriterier enn de som lager pcer og ikke ikke har hørt et ord om de samme kravene..

Har jeg med et enste ord nevnt bitfeil ang overføring, eller lesing? Nei..
    Har jeg antydet at en pc er en potensiell støykilde, ja.
    Hva du driver med og snakker om må nu gudene vite men det er vel neppe lovlig..
    Klarer fortsatt ikke å skjønne prinsippene bak digital lydoverføring ser jeg. Å bruke din egen uvitenhet som argument i en diskusjon er spenstig, kudos til deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er dette du klarer å framvise i denne diskusjonen ihvertfall...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra plateselskapene er et supert argument. Kjempeargument faktisk..
    Det beskriver mesteparten av det som har blitt sagt i denne tråden..
    Hadde de båndbredde til å sende ut hele katalogen i "lossless" 320 montro? Isåfall måtte de jo ha alt på HD klart til sending i samme fantastiske kvalitet..

Litt usikker på hva du mener her. Alle plateselskapene har selvsagt all musikken sin ikke bare i lossless men også i hi-res (masteropptaket).

En annen i tråden her sa de mottok alt i CD-kvalitet, jeg har spurt om referanse til dette - da jeg er enig med deg at det hadde vært interessant å få bekreftet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer med CD/FLAC vs Wimp/Spotify (Jeg abbonerer på begge). Det største problemet jeg har med streamingtjenestene er ikke direkte dårlig lydkvalitet, men mangel på dynamikk. Jeg var lenge en av dem som predikerte at det ikke er særlig forskjell på spotify/Wimp vs CD/Flac. Den siste tiden har jeg irritert meg mer og mer pga mangel på dynamikk på sporene på streamingtjenestene. Jeg vet at det skyldes i stor grad at streamingtjenestene bare tilbyr "remaster" utgavene til et album, men i like stor grad et problem for min del.
    Et veldig enkelt spor å høre forskjell er f.eks Dire Straits - Money for nothing.

På dette sporet starter Spotify versjonen på veldig høyt lydnivå, og har derfor ikke mulighet til å gå høyere slik som orginalsporet fra 80- tallet. Dette er jo et problem med musikkindustrien generelt, men på CD/Flac kan jeg i det minste velge den versjonen med skikkelig dynamikk.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt usikker på hva du mener her. Alle plateselskapene har selvsagt all musikken sin ikke bare i lossless men også i hi-res (masteropptaket).

En annen i tråden her sa de mottok alt i CD-kvalitet, jeg har spurt om referanse til dette - da jeg er enig med deg at det hadde vært interessant å få bekreftet.
    Min kilde for dette er utviklere hos Spotify. Dette kom frem etter samtaler med de da det ble en del oppmerksomhet i media om at kun ~50% av biblioteket var tilgjengelig i 320 kbps. Dette var fordi de først måtte konverterte alt til 160 kbps, og deretter prioriterte 320 etterhvert som de hadde ledig kapasitet. Men så lanserte de mobil, og dermed trengte de 96 kbps for å tilpasse seg begrensningene i mobil data, og nok en gang ble 320 nedprioritert.

Men det er et krav Spotify stiller til sine leverandører, alt skal leveres i lossless, og transkoding skjer alltid direkte fra lossless til levert bitrate.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu

--Teskje modus--

Flottings at du har god kunnskap om dette. Håper du kan forklare på en enkel måte hva en PC gjør/ikke gjør med et slikt 1411 kbit/s musikk signal. Hvordan virker f.eks de forskjellige volum instillingene man har i operativ systemet og i spotify osv, hvordan er "miksebordet" utformet i en PC, når man kan få inn operativ system meldings lyder osv oppnå musikk sporet som spilles av osv. Har man en grei måte å slå av alle mulige påvirkninger i PCen for å få et så identisk signal som mulig å sende inn i DAC. Vil f.eks ASIO4ALL være en grei løsning for dette?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xoop
    Tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer med CD/FLAC vs Wimp/Spotify (Jeg abbonerer på begge). Det største problemet jeg har med streamingtjenestene er ikke direkte dårlig lydkvalitet, men mangel på dynamikk. Jeg var lenge en av dem som predikerte at det ikke er særlig forskjell på spotify/Wimp vs CD/Flac. Den siste tiden har jeg irritert meg mer og mer pga mangel på dynamikk på sporene på streamingtjenestene. Jeg vet at det skyldes i stor grad at streamingtjenestene bare tilbyr "remaster" utgavene til et album, men i like stor grad et problem for min del.
    Et veldig enkelt spor å høre forskjell er f.eks Dire Straits - Money for nothing.

På dette sporet starter Spotify versjonen på veldig høyt lydnivå, og har derfor ikke mulighet til å gå høyere slik som orginalsporet fra 80- tallet. Dette er jo et problem med musikkindustrien generelt, men på CD/Flac kan jeg i det minste velge den versjonen med skikkelig dynamikk.
    Godt poeng der xoop, mye av dagens musikk utgivelser er vel offer for Loudness War prblematikken. mye av musikken er vel tiltenkt å kunne spilles av på ørten forskjellige utstyrs plattformer og steder, og noe slikt utstyr takler dynamiske opptak på en dårlig måte, samt at mange av kundene av en eller annen grunn foretrekker en "høyt" justert innspilling der dynamikken dessverre må lide. Kanskje ikke så rart at vinyl er blitt litt populært blant enkelte.... :-D

Husker jeg fikk en demonstrasjon av noen moderne remastrede CD utgivelser som en representant fra DALI høytalere hadde med som skrekk eksempler for det som skjer i platebransjen. Han mente at de som hadde satt opp støyfilere osv for dette bare kunne ha sett på grafiske visualisering av lydforbedringene uten å ha hørt på lyden av resultatet. Skulle ikke forundre meg om han hadde rett ut i fra det resultatet..

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •