Spiller du demolåtene fra Spotify? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 197
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så din påstand er altså at alle som hører på Spotify eller lignende, de reflekterer ikke over lydkvaliteten overhodet, de bare trykker på en knapp på PCen og er fornøyd med at det kommer lyd ut?

Det er vel heller slik (hvertfall her på avforum) at man tvert i mot HAR reflektert over lydkvaliteten og funnet ut at ikke bare slipper jeg gå å skifte CD, lydkvaliteten er også så bra at det er tilnærmet umulig å høre forskjell, derfor er det ingen som helst grunn til å slite ut stuegulvet + begrense seg til den musikken man måtte ha på fysisk medium.

Dette er et annet argument jeg hører i disse debattene, men som jeg har problemer med å forstå. Hvis du i det hele tatt har brukt Spotify, så vet du sikkert at musikken ligger organisert i album også der. Det er ikke slik at man sitter og hører på en endeløs rekke med singler.

Hvis jeg finner en låt eller en ny artist jeg liker så hører jeg selvsagt på hele albumet og kanskje også andre album fra same artist for å finne flere skatter.

Og hvis andre har et annet bruksmønster enn meg (f.eks bruker Spotify radio eller andres spillelister eller lignende), så ser jeg heller ikke problemet med dette. Det er ikke slik at den eksklusive gruppen "vi som fortsatt hører på CD-plater" har noen form for bestemmelsesrett over hva som er riktig eller best måte å høre på musikk.

Du fremstår for meg som nedlatende og bedrevitende, det synes jeg burde være unødvendig. Er ikke målet med alt dette først og fremst musikken og musikkgleden?

Hvem er du til å avgjøre om en 14-åring med dårlige øreklokker fra Skullcandy på trikken som sitter og digger Gangnam Style har en dårligere musikkopplevelse enn deg når du sitter i sofaen og hører på en CD med Dire Straits? Og når vi faktisk har fått en tjeneste som dekke behovet til både deg og 14-åringen (du har bare ikke skjønt det enda) - burde vi ikke klappe i hendene i stedenfor å sitte å surmule?

Streaming av lossless / tilfredsstillende kvalitet selv for særingene blant oss er bare et spørsmål om tid og teknisk utvikling.
    Vel, jeg mener iallefall ikke å påstå at alt jeg sier gjelder alle. Men mange.. Og som allerede sagt sier jeg det overhodet ikke for å prøve å heve meg over noen og rakke ned på dem.
    Som leder til din påstand nr 1, og der er jeg uenig. Det var kanskje en selvfølgelighet på AVforum (for 3-4 år siden) at valgene til folk ble tatt utelukkende pga lydkvalitet, og det backer du altså opp med at du ikke sliter ut gulvet/fjernkontrollen siden det er tilnærmet umulig å høre forkjell..

Og joda jeg er såpass bevandret på spotify at jeg vet at det (ofte) fins hele album og kataloger med artister der, men jeg vil uansett påstå at det er lettere å skippe låter/album når jeg aldri fysisk har holdt plata i hånden.
    Mulig grunnen til det er at jeg er en gammel akterutseilt tosk men det forandrer ikke på det faktum at når cden ligger i spilleren trenger jeg ikke å lure på om det kunne hørtes bedre ut hvis jeg valgte feks spotify i stdet..

Syns overhodet ikke at jeg har noen bestemmelsesrett over hva folk skal spille musikken sin på nei. Men, jeg er ganske overbevist om at en ganske stor prosent "brukere" på AVforum ville fått myye mer personlig utbytte av hobbyen/interessen hvis de stolte mer på egne preferanser og egne valg.
    Og de ser jeg for meg kan være vanskeligere å tilegne seg og bli sikre på med såpass varierende kvalitet man trossalt finner på det o`store internet.

Om han med Scullcandy på trikken syns at det er så bra at han må hjem og bytte boxer er det intet mindre enn toppers, og jo, når det finnes en tjenste som er god nok til å gjelde alle lover jeg å klappe.

Som du selv sier, det er et spørsmål om tid før streaming er tilfredstillende for særingene. Mine erfaringer, både når det gjelder lyd og det meste annet, er at jo færre ukjente faktorer man har jo lettere blir det å tilpasse resultatet..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du alle dine cd`er over på en cd-r også? Da får du endda bedre lyd vet du...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Legger du alle dine cd`er over på en cd-r også? Da får du endda bedre lyd vet du...

Jeg? Nei det gjør jeg ikke. Og hvis du med det mener at en oppskalering av en nedkskalering fra mastertape er bedre enn originalen, da har jeg misforstått 100% av dine tidligere innlegg jeg har lest på dette forumet..

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Som du selv sier, det er et spørsmål om tid før streaming er tilfredstillende for særingene.
    Refererer nok en gang til Qobuz, streaming i lossless. Som er en realitet, ikke noe å drømme om.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg mener iallefall ikke å påstå at alt jeg sier gjelder alle. Men mange.. Og som allerede sagt sier jeg det overhodet ikke for å prøve å heve meg over noen og rakke ned på dem.
    Som leder til din påstand nr 1, og der er jeg uenig. Det var kanskje en selvfølgelighet på AVforum (for 3-4 år siden) at valgene til folk ble tatt utelukkende pga lydkvalitet, og det backer du altså opp med at du ikke sliter ut gulvet/fjernkontrollen siden det er tilnærmet umulig å høre forkjell..
    Jeg har ikke sagt at valg blir tatt UTELUKKENDE pga lydkvalitet, det var neppe en sannhet hverken for noen år siden eller nå. Kompromissløse audiofile er det nok ikke så mange av. Det betyr ikke at man ikke reflekterer over lydkvaliteten og foretar valg hvor lydkvaliteten er en sterkt medvirkende faktor.

Jeg har eksempelvis lagt mest penger i høyttalere fordi det er der jeg oppfatter at jeg får mest igjen for pengene mine mtp. lydkvalitet, men valget jeg har tatt på høyttalersiden er også tatt på bakgrunn av utseende og WAF, ikke kun lydkvaliteten.

Valget med å gå bort fra CD ble tatt for mange år siden i stor grad fordi det var langt mer praktisk, jeg hadde tilgang til langt mer materiale, og at jeg ønsket å støtte en tjeneste hvor jeg lovlig kunne streame musikk (har vært betalende medlem siden dag én) etter mange år med piratkopiering grunnet en håpløst akterutseilt bransje. At lydkvaliteten i tillegg var så godt som identisk med CD (og blir stadig bedre) gjorde jo ikke valget vanskeligere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg? Nei det gjør jeg ikke. Og hvis du med det mener at en oppskalering av en nedkskalering fra mastertape er bedre enn originalen, da har jeg misforstått 100% av dine tidligere innlegg jeg har lest på dette forumet..
    Hei hva består ditt anlegg av?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har ikke sagt at valg blir tatt UTELUKKENDE pga lydkvalitet, det var neppe en sannhet hverken for noen år siden eller nå. Kompromissløse audiofile er det nok ikke så mange av. Det betyr ikke at man ikke reflekterer over lydkvaliteten og foretar valg hvor lydkvaliteten er en sterkt medvirkende faktor.

Jeg har eksempelvis lagt mest penger i høyttalere fordi det er der jeg oppfatter at jeg får mest igjen for pengene mine mtp. lydkvalitet, men valget jeg har tatt på høyttalersiden er også tatt på bakgrunn av utseende og WAF, ikke kun lydkvaliteten.

Valget med å gå bort fra CD ble tatt for mange år siden i stor grad fordi det var langt mer praktisk, jeg hadde tilgang til langt mer materiale, og at jeg ønsket å støtte en tjeneste hvor jeg lovlig kunne streame musikk (har vært betalende medlem siden dag én) etter mange år med piratkopiering grunnet en håpløst akterutseilt bransje. At lydkvaliteten i tillegg var så godt som identisk med CD (og blir stadig bedre) gjorde jo ikke valget vanskeligere.
    Men det er lett å oppfatte enkelte utsagn fra den kanten som at du mener at lydkvaliteten, alltid, er fullt på høyde med en godt mixet CD. Og da er vi ved sakens kjerne i mine argumenter og poenget med denne tråden, hvis man utelukkende fokuserer ved det enkle og positive ved noe og ikke nevner det som evt kan være negativt er det fullt mulig å ende opp med at noe halvbra er toppers.

Ser begrunnelsen for valgene dine og er langt på vei enig i at høyttalerne er de som setter størst preg på lyden, men mine erfaringer er at en høytaler jeg i utgangspunktet liker kan ha overraskelser på lur når du treffer blink på det du forer den med.

Og, back in the days hadde jeg latterlig mye vinyl og en spiller/pickup som kosta penger. Så ble CDen lansert nesten som det beste som har skjedd menneskeheten og jeg var jo ikke dårligere enn å kjøpe en sånn spiller.
    Syntes det låt litt tamt men det var jo fremtiden og den fulgte jeg selvsagt med på så vinylen ble solgt til fordel for cder.
    Er på grensa til selvmordsgunnlag..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei hva består ditt anlegg av?

Det består sånn hovedsaklig av en Cdspiller, en DAC, noen høyttalere og noen forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spørsmålet i tråden svarer jeg JA. Grunnene er flere, men som noen allerede har nevnt hører ikke brorparten forskjell på det ene eller det andre. En annen grunn er at jeg ikke har all musikk tilgjengelig på cd, så til å finne gamle slagere fra ungdomstiden er jo Spotify genialt!

Jeg har sammenlignet cd med Spotify og mener at cd er bedre selv om marginene ikke er veldig store. Jeg bruker iPad3 og AppleTV med kvaliteten på nedlasting/streaming er satt til "Extreme". Hovedpoenget mitt er uansett at jeg ikke kan huske sist jeg spilte så mye musikk som nå. Jeg har vært mer "bilde-entusiast" tidligere, mens jeg nå bruker anlegget mye mer til musikk en film.

Jeg venter nå på en brukt McIntosh cd spiller som jeg har kjøpt. Kameratene mine har stemplet meg som gal tidligere, men nå har de fått et et par ekstra gir å legge inn (hvem f...kjøper cd spiller i dag). Jeg på den andre siden vil finne ut om det bor mer i cd-mediet enn det utstyret mitt klarer å gjengi, så da starter jeg med en gammel brukt cd spiller :wink:

Spotify/streaming er uansett kommet for å bli i min musikk-hverdag. Jeg spiller stort sett musikk fra 70, 80 og (tidlig)90-tallet, mens nye plater jevnt over har elendig lydkvalitet. Gamle slagere på Spotify spiller som regel bedre enn det meste nye. Når jeg drar i gang gode/gamle (og dessverre døde..) Freddie og Queen feks., kan jeg spille utrolig høyt selv på Spotify med veldig bra lyd. Det blir uansettt et hakk eller to bedre på cd syns jeg og da kanskje spesielt når volumet øker på.

Dette var nå mine meninger Kl.3 i natt så får vi se om jeg er enig med med selv i morgen :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det består sånn hovedsaklig av en Cdspiller, en DAC, noen høyttalere og noen forsterkere.
    Ganske godt svart

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Dolbytor:

Jeg spiller da både musikk på spotify og, gud forby, youtube jeg også.
    De gamle slagerne og de gromme mixene av dem blir det vanskeligere og vanskeligere å finne i feks flac hvis du ikke har dem fysisk i hus..
    Så, hva skjer med allt som ikke er mainstreem og "månedens" låt på mp3radioen din etterhvert?
    Hvorfor i all verden skal en artist bruke loads of penger på studiotid når kravet er at det kan spilles av på en mobiltelefon..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt riktig implentering, hva er feil med en mobiltelefon som kilde?( Sier ikke at dette er den beste kilden nå)
    Dette er jo bare pc'er i miniformat?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Gitt riktig implentering, hva er feil med en mobiltelefon som kilde?( Sier ikke at dette er den beste kilden nå)
    Dette er jo bare pc'er i miniformat?

Er vel slunkent med telefoner på markedet som har digitalutgang, så vidt jeg vet iallefall.

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste har MiniHDMI..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    De fleste har MiniHDMI..
    Der du kan route musikken ut digitalt?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kan du, testet faktisk dette for litt siden for moro skyld. koblet den opp som kilde i kinoen og spilte av både musikk og film digitalt ut fra en galaxy s2.. synes det er fantastisk å se at teknologien er kommet såpass langt :grin: ikke at jeg kommer til å bruke det som permanent lydkilde da, men morsomt at det er mulig.

EDIT: det var et mas å få det til å virke.. så endel polering må til for at det skal fungere i praksis for hvermannsen :P var ikke akkurat satt opp på 2 minutter.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle iphoner f.eks kan det, bruker det masse i bilen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og uansett hvor mye eller lite mas det er er det ikke verdt det, om det så er i bilen eller hjemme. Det er selvsagt bedre lyd fra en CD enn en telefon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og uansett hvor mye eller lite mas det er er det ikke verdt det, om det så er i bilen eller hjemme. Det er selvsagt bedre lyd fra en CD enn en telefon.
    Hvis du leverer ut signalet digitalt til en ekstern dac så driter vel den i om kilden er en cd-spiller, mobiltelefon eller katta til naboen, så lenge kildematerialet er det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det lurer jeg også på, så lenge kilden er digital til en ekstern dac ift telefonen, hvor er da degraderingen av signalet?

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •