Spiller du demolåtene fra Spotify? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 197
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til meg går det mest i Spotify og lista her: Testmusikk by Alexander Hultgren on Spotify

Med Spotify bruker jeg bestandig Callas Went Away med Enigma for å dele ut demo. Men når det kommer til CD, så bruker jeg Dark Side of The Moon med PF

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig svært sjeldent jeg har demo her, men de få gangene jeg har hatt det så har jeg stort sett først satt på noe musikk som jeg liker å teste med som ikke er alt for sært :P Og da er det musikk jeg har liggende på pcen enten i 320kbs Mp3 eller FLAC.

Etter på lar jeg gjestene høre noe musikk de selv liker og kjenner til, og da kan kilden være alt fra Wimp, Spotify, MP3, FLAC eller CD. Altså der som det er tilgjengelig
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker aldri spotify, er så dårlig utvalg der

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av power_metal
    Bruker aldri spotify, er så dårlig utvalg der

Bedre utvalg i cd hyllen da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store hyller, eller så foretrekker han utvalget torrents byr på.

On topic, mer eller mindre: Hjelper lite med FLAC om kilden ikke var perfekt, finnes ikke mye FLAC som har opphav i studio masters, for å si det sånn.

Blindtest: Hva med å arrangere en? LP/CD rett til Flac, samme LP/CD fra MP3 320kbps eller direkte fra Spotify/iTunes til Flac. Så får vi se hvem som gjetter riktig...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1/2 Tam
    Bedre utvalg i cd hyllen da?
    Eller f.eks at favorittbandene er AC/DC, Metallica, Pink Floyd og Led Zeppelin, som alle har valgt å ikke gjøre katalogen sin tilgjengelig der

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Lal, Qrt. Nå har du startet en tråd hvor du uten tvil har tatt deg vann over hodet. Dersom du ikke får god holografi når du hører på låter via spotify så får du heller ikke god holografi når du setter på høyoppløst materiale. Holografi handler ikke om filstørrelse, det handler om produksjonsteknikk.
    +1 til BoGGis her. Holografi handler om produksjonsteknikk samt plassering/fase på høytalerene.

Det samme gjelder også kvaliteten på inspillinger, enten det er CD eller Spotify vi snakker om. Man finner mye rart i begge leire. Ikke noe problem å ha en god 128kb innspilling som høres bedre ut enn en 320kb innspilling.

Her kan dere jo teste gulløra på en 128kb og 320kb innspilling:

Do 320kbps mp3 files really sound better? Take the test!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som på hifisentralen har der også vært arrangert tester med sammenlikning her på forum, siste her blev vel laget av Tiger om jeg husker rett.....

Skal jeg nevne bare èn låt som oppfylder mine kriterier til god lyd, da må det bli denne: spotify:track:40krTfxpE4g2wuSRn1ubrs
    Ellers, et ensligt piano gjør susen som regel, trenger ikke noe big-band.

Sven1978, åh ja, sorry, så det Qobuz der var snakk om ja.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Bør jeg gi spotify gode betingelser da?
    Selvsagt ikke.. Noen som ikke klarer å skille 128k fra feks flac gidder jeg ikke engang å forholde meg til, om det så var på AVforum eller gudene vet.
    DA har de lite peiling da..
    Alle klarer vel det hvis de prøver! Ser hvor denne tråden er på vei! Ett tips til deg qrt, regner med at noen har sagt det allerede men har ikke lest hele tråden enda, vanskelig og få en konstruktiv tråd når du angriper alle og enhver som ikke gjør det samme som deg!
    Selv hører jeg på Spotify, youtube, Blu Ray og Flac fra NAS i boden.

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Eller f.eks at favorittbandene er AC/DC, Metallica, Pink Floyd og Led Zeppelin, som alle har valgt å ikke gjøre katalogen sin tilgjengelig der

Sjekket opp på Qobuz nå og kan glede noen der ute med at AC/DC, Metallica, Pink Floyd og Led Zeppelin er tilgjengelig i "Vraie qualité CD (Lossless) en FLAC (16 bits - 44.1 kHz)" kvalitet!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hva? Når jeg fotograferer så får jeg typisk filstørrelser på rundt 25mb pr bilde (RAW .cr2 format). Så åpner jeg disse filene i Photoshop og retusjerer, får bilde til å se bedre ut og så lagrer jeg som jpg og bildene tar en brøkdel av størrelsen, men alikevel ser de jaggu like bra ut! Hvordan er det mulig mon tro?
    Så du sender altså ut bilder som skal på 8 meter høye reklameprint som jpg'er?
    For det er sammenligningen du kommer med her. Satt på spissen, vel og merke.

Anywho;
    Spiller man musikk på et anlegg til la oss si 100k, der man har brukt mye tid og energi på å få det til å låte best mulig, så er det for ille at man skal lempe på kravene når det kommer til kildematrialet.

Det er klart, det forutsetter jo at man faktisk mener det er forskjell på spotify og cder.
    For det er vel det tråden handler om. Ikke hvorvidt det er mulig å rippe en plate i såpass bra kvalitet at det er vanskelig å høre forskjell.

Jeg satte meg ned en kveld for en tid tilbake og kjørte noen a/b-tester mellom et knippe plater jeg har originalene av, og tilsvarende på spotify.
    CD-spiller og airport express gikk gjennom samme dac.

Jeg opplevde uten unntak at cd-platene var både 1 og 2 og 3 hakk bedre enn tilsvarende på spotify, og det var med cheapo-miragene jeg for tiden har stående.
    Jeg skal innrømme at på enkelte plater var forskjellene relativt små, så små at jeg måtte "vite" hva jeg hørte etter, men detaljnivået var bedre på cd, never the less.

Det er klart, folk kan hyle så mye de vil om psykoakustikk, blindtester etc etc etc... enkelt å avfeie påstandene mine:smile:

Edit: Jada, skal bryte sammen og innrømme at jeg koblet AKG K141'ene mine til laptopen, fast bestemt på å høre forskjell på den 128 vs 320-linken tidligere i tråden, og klarte det ikke.
    Men det skal sies at det klippet der er vel på ingen måte noe ideell måte å framheve foskjellene på...

Ble sittende å høre på spotify, det slår meg hver gang at jeg bruker AKG'ene for sjeldent

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje han mente at en RAW-fil innehar en hel del informasjon som ikke nødvendigvis er med i et ferdig digitalt, fremkalt bilde. Kanskje TIF hadde vært bedre eksempel enn JPG, men det er ingen som blåser opp print direkte fra RAW-filer.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Kanskje TIF hadde vært bedre eksempel enn JPG, men det er ingen som blåser opp print direkte fra RAW-filer.
    Jeg vet at ingen sender ut CR2/RAW-filer. I stand by my previous statement.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Alle klarer vel det hvis de prøver! Ser hvor denne tråden er på vei! Ett tips til deg qrt, regner med at noen har sagt det allerede men har ikke lest hele tråden enda, vanskelig og få en konstruktiv tråd når du angriper alle og enhver som ikke gjør det samme som deg!
    Selv hører jeg på Spotify, youtube, Blu Ray og Flac fra NAS i boden.
    Hvis du/dere ikke har skjønt det så mener jeg selvsagt ikke å angripe noen av dere (sånn direkte iallefall) men heller litt sånn godlynt provosere for å få frem argumentene.
    Selvsagt får hele bunten lov til å bruke hvilken kilde de vil uten at jeg bryr meg stort om det, jeg er uansett fornøyd med det jeg hører på.

Det er ikke såå lenge siden det var "en alminnelig oppfatning" på forumet her at man fikk bedre lyd av å bruke bananplugger til en hundrelapp i enden av høytalerkablene, og jeg påsto da som nå at det er nok massesuggesjon og ikke erfaringer man (veldig ofte) snakker om.

Selvsagt kan komprimert musikk høres ok ut under riktige forutsetninger. Jeg vil si det går et markant skille på 320k og jeg syns alt under høres skikkelig rævva ut.

Men, når jeg en skjelden gang skal sette meg ned og nyte golyden velger jeg musikk jeg føler for å høre akkurat da og i et format jeg vet "leverer"
    Kanskje finnes det en komprimert utgave av akkurat samme låta som høres ok ut, men jeg slipper nå iallefall å sitte å lure på om lyden kunne vært hakket bedre..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lal, Qrt. Nå har du startet en tråd hvor du uten tvil har tatt deg vann over hodet. Dersom du ikke får god holografi når du hører på låter via spotify så får du heller ikke god holografi når du setter på høyoppløst materiale. Holografi handler ikke om filstørrelse, det handler om produksjonsteknikk.

Forøvrig synes jeg det er dårlig av deg å starte en tråd kun for å rakke ned på andre.

Forøvrig så kan jeg fortelle at du Qrt nå har opptrådd som et forumtroll i denne tråden, kanskje du selv er uvitende men nå er det nå slik.
    Har jeg startet en tråd for å rakke ned på andre altså? Nytt for meg..

Og nei, jeg får ikke god holografi via Spotify. Det er der som på de fleste innspillinger varierende kvalitet og jeg tviler sterkt på at komprimering tilføyer noe til det bedre.

Men hvis du syns at ikke jeg syns at høyoppløst materiale er bedre enn komprimert så er det vel du som har rett..

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvis du/dere ikke har skjønt det så mener jeg selvsagt ikke å angripe noen av dere (sånn direkte iallefall) men heller litt sånn godlynt provosere for å få frem argumentene.
    Selvsagt får hele bunten lov til å bruke hvilken kilde de vil uten at jeg bryr meg stort om det, jeg er uansett fornøyd med det jeg hører på.

Det er ikke såå lenge siden det var "en alminnelig oppfatning" på forumet her at man fikk bedre lyd av å bruke bananplugger til en hundrelapp i enden av høytalerkablene, og jeg påsto da som nå at det er nok massesuggesjon og ikke erfaringer man (veldig ofte) snakker om.

Selvsagt kan komprimert musikk høres ok ut under riktige forutsetninger. Jeg vil si det går et markant skille på 320k og jeg syns alt under høres skikkelig rævva ut.

Men, når jeg en skjelden gang skal sette meg ned og nyte golyden velger jeg musikk jeg føler for å høre akkurat da og i et format jeg vet "leverer"
    Kanskje finnes det en komprimert utgave av akkurat samme låta som høres ok ut, men jeg slipper nå iallefall å sitte å lure på om lyden kunne vært hakket bedre..
    Det er det som er problemet hos mange inkludert meg. Lyden kan ALLTID bli bedre men det viktigste er jo og nyte musikken ikkesant? Jeg tror man sover bedre om natta ved og være litt fleksibel kontra kritisk til alt man hører på anlegget sitt!

Newcomer Gemini68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wimp

og Roger Waters "Amused to Death". Alltid moro.

Mer moro blir det når jeg trykker "Pure Direct" og starter denne;QSound Labs: Jet Taking Off -- 3D Audio Demo. Folk skjønner lite da.

Mvh
    Ove
    Musikk og film skal være moro!

Yamaha RX-V1067 - JBL ES80, ES 25C, Proson HFC1266, XTZ 99 W8.16- Samsung LE46C535 - PS 3 slim.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er problemet hos mange inkludert meg. Lyden kan ALLTID bli bedre men det viktigste er jo og nyte musikken ikkesant? Jeg tror man sover bedre om natta ved og være litt fleksibel kontra kritisk til alt man hører på anlegget sitt!

Tror du? Da er isåfall du og jeg fullstendig uenige..
    Kan ikke se for meg et eneste argument for å være fleksibel når det kommer til lydkvalitet..
    At jeg spiller musikk både på spotify og youtube av og til når det er fest og kravet er så høyt som mulig og ferdig med det. Selvsagt..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Gemini68
    og Roger Waters "Amused to Death". Alltid moro.

Mer moro blir det når jeg trykker "Pure Direct" og starter denne;QSound Labs: Jet Taking Off -- 3D Audio Demo. Folk skjønner lite da.

Mvh
    Ove

Det finnes også en demo klipp som heter noe i nætheten av : Qsound tour of London.

Spilte den tilfeldig av i en bil når min farmor satt på da den lå på en cd.

Farmor til og se seg rundt, vanskelig og holde maska som at det er helt normat da.
    Men måtte forklare det etter på så kjærringa ikke skulle tro hun var blitt gal hehe :-D

Qsound er morro :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mange her på forumet som er mer opptatt av lyden og komponentene sine enn musikken. De sitter alltid og analyserer, og svært sjeldent bare nyter musikk/film.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •