Spotify/Wimp/Apple=5 % av lyden...her er fremtiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
  1. #1
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,014
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt sttte for bde HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Hyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

  2. #2
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig at ingen har tatt tak i dette fr egentlig? Det virker jo som "de fleste" er men en fornyde med 16bit 44,1kHz (= "cd-kvalitet")som vi har levd med som "perfekt lyd" i en mannsalder snart. Og de fleste av oss hrer jo gjerne p en komprimert utgave av denne cd-kvaliteten ogs...

  3. #3
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,612
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tullball. Hirez lter ikke bedre hvis nedkonverteringen er riktig og ikke har mer kompresjon. Og over 96Khz er faktisk hrbart drligere. Det vi trenger er bedre innspillinger (gode opptaksrom og kontrollrom) og mindre bruk av kompresjon.
    24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har sammenlignet 16 bit/44,1 kHz og lpcm 24bit/192 kHz p 2Ls Divertimenti/Trondheimssolistene. HiRes var absolutt ikke drligere. Begge var utmerket men mener at HiRes var bedre. Sikkert bare tullball siden du er s sikker p det

  5. #5
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,612
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bnimks
    Har sammenlignet 16 bit/44,1 kHz og lpcm 24bit/192 kHz p 2Ls Divertimenti/Trondheimssolistene. HiRes var absolutt ikke drligere. Begge var utmerket men mener at HiRes var bedre. Sikkert bare tullball siden du er s sikker p det
    Det kan faktisk vre skadelig som artikkelen forklarer.
    Ellers finnes det ingen blindtester som pviser at hirez lter bedre.

  6. #6
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,184
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv ingenting imot hye bitrater, velger heller og bry meg mer om kompressjonen som n som jeg har annlegg til og hre det dreper mye av musikk jeg likte fr. Nightwish f.eks n som jeg har satt opp en ekte sweetspot hres dem bare enormt flate ut UANSETT bitrate.

    S n gr det mest i gamle skinnerd/jazz pink floyd (5.1 sacd versjon til dark side of the moon er kos)

    Synd det ikke kunne verdt omvendt fr da hadde jeg klart og nyte mye mer musikk :-)

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det kan faktisk vre skadelig som artikkelen forklarer.
    Ellers finnes det ingen blindtester som pviser at hirez lter bedre.
    Artikkelen er en fin gjenomgang av teoriene rundt mulige og umulige resultater av forskjellige samplingsfrekvenser og bitrater.
    Antar du mener mulig intermodulasjonsforvrenging nr du skriver skadelig.
    En slutning av artikkelen kan vel vre at 192/24 er fornuftig i studio og tilsynelatende undvendig i hjemmeanlegg av normal kvalitet.

  8. #8
    Moderator HkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med high-res musikk er jo en evig diskusjon, ogs blant kyndige. Det var en lang trd om dette p et annet forum. Diskusjonen gikk ikke p om vi har flaggermus rer, men snarere hvordan ulik opplsning pvirker/forrsaker ulike effekter i DA-konverteren (for eks. pre-ringing).

    Likevel (som orso nevner), i praksis er det ting som tyder p at superopplsning kanskje ikke har den helt store effekten nr testen blir utfrt blindt. Det er dog kritikere av enkelte tester ogs, i form av bruk av high-res diskanter og type DAC benyttet under testene ogs. Og om det gir en strre opplevelse (!) av musikken uten markant kning i pris - who cares?

    Jeg har p en mte gitt opp konkludere med noe hndfast, men har opplevd mindre forskjeller under testing hjemme. Mulig det var placebo. Likevel er det s enormt mye strre forskjeller spore ved endre p for eks. akustikken, eller en liten endring p EQ at det bruke tid/energi/penger p high res virker helt absurb. Om bransjen vil tilby meg bedre kvalitet skal jeg selvsagt ikke vre negativ til det, men mener de burde heller fokusere p rydde opp i loudness krigen som har drept all dynamikk i musikken. Nr stortrommer hres ut som plastbtter er noe selv de fleste forbrukere kan enkelt hre - for en entusiast er det grunn til seris panikk.

    DET burde artistene bruke all energien sin p! High rez virker for meg mer som et salgspitch som konomen i Neil Young har funnet opp, ikke artisten.

    God forretningsid: Start opp en streamingtjeneste al Spotify der musikken i samarbeid med artist/platestudio streames ukomprimert - gjerne i high-res. Inkluder en god EQ i avspilleren, og mulighet for ASIO. Gjerne ogs en knapp i avspilleren som svitsjer over til komprimert lyd om man er p farten med sm hyttalere eller drlige hodetelefoner.

    Forskjellen vil vre hrbar for ALLE, og denne tjenesten ville blitt et minimum for alle som er opptatt av god lyd - helt uten konkurrenter, ikke en gang av piratene. Og man kan kreve mer, folk flest betaler gjerne for kt kvalitet de enkelt kan se/hre.

  9. #9
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,612
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hrbare grensen for bitrate ligger hyere enn 16 bits. S her kan det potensielt vre rom for en liten forbedring. Men det innebrer at man m ha ekstremt lavt stygulv for utnytte det. Usikker p om det i et hele tatt finnes noen som har det i hjemmene sine. Kanskje noen av de som bygger hjemmekino med svrt god styisolering?

    Ellers ville det ikke overraske meg om at man vil redusere kompresjon i hirez og dermed vil det lte bedre enn redbook. Da blir det selvsagt noe annet.

  10. #10
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det hrbare grensen for bitrate ligger hyere enn 16 bits. S her kan det potensielt vre rom for en liten forbedring. Men det innebrer at man m ha ekstremt lavt stygulv for utnytte det. Usikker p om det i et hele tatt finnes noen som har det i hjemmene sine. Kanskje noen av de som bygger hjemmekino med svrt god styisolering?
    Her er en interessant artikkel som omhandler dette; Dynamic Range of Home Listening Roomes and Theaters

  11. #11
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med orso her.
    La oss frst f gode innspillinger uten at de er ihjelkomprimerte fr vi diskuterer hyere bitrate.

    Selv enkelte gamle kassetter hadde bedre lydkvalitet enn flere av dagens innspillinger p tross av et fhv begrenset frekvensomfang, lav S/N osv osv.

  12. #12
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,188
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig med orso her.
    La oss frst f gode innspillinger uten at de er ihjelkomprimerte fr vi diskuterer hyere bitrate.

    Selv enkelte gamle kassetter hadde bedre lydkvalitet enn flere av dagens innspillinger p tross av et fhv begrenset frekvensomfang, lav S/N osv osv.

    N kan musikk i Wimp lte veldig bra, mens minst 90% av CD utgivelsene har det jeg vil omtale som direkte drlig lydkvalitet. S problemet med drlig lyd skyldes i all hovedsak innspillingen. Enig i dette. Drlig dynamikk, tynn bass og generelt lite opplst lyd. Man kan sprre seg om hvorfor s ytterst f artister bryr seg om lydkvalitet! Faktisk har norske artister jevnt over den beste lyden.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fordelen med bedre streaming er at de med virkelig gode innspillinger kommer enda bedre frem. Dvs gapet mellom de gode og drlige innspillingene blir strre.

    Fr hpe dette legger litt press p de som henger litt etter!

  14. #14
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,612
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare snn til opplysning s tilbyr franske Qobuz streaming i flac (og 320 kbps rimeligere).

    Trolig vil hirez vil komme i strre grad da tilbyderne vil se det som en mulighet til ekstra inntekter. Prisforskjellen er stor og det vanskelig se en fornuftig grunn til hvorfor.
    Og så kom resten av livet by  Kari Bremnes | GubeMusic
    Og så kom resten av livet (24Bit96khz) by  Kari Bremnes | GubeMusic

    Skulle vrt artig og sett begge disse albumene testet med Masvis e.l. for se om det var noen forskjeller p dynamikk.

Stikkord for denne trden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •