Spotify/Wimp/Apple=5 % av lyden...her er fremtiden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
  1. #1
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,883
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

  2. #2
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig at ingen har tatt tak i dette før egentlig? Det virker jo som "de fleste" er men en fornøyde med 16bit 44,1kHz (= "cd-kvalitet")som vi har levd med som "perfekt lyd" i en mannsalder snart. Og de fleste av oss hører jo gjerne på en komprimert utgave av denne cd-kvaliteten også...

  3. #3
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tullball. Hirez låter ikke bedre hvis nedkonverteringen er riktig og ikke har mer kompresjon. Og over 96Khz er faktisk hørbart dårligere. Det vi trenger er bedre innspillinger (gode opptaksrom og kontrollrom) og mindre bruk av kompresjon.
    24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har sammenlignet 16 bit/44,1 kHz og lpcm 24bit/192 kHz på 2Ls Divertimenti/Trondheimssolistene. HiRes var absolutt ikke dårligere. Begge var utmerket men mener at HiRes var bedre. Sikkert bare tullball siden du er så sikker på det

  5. #5
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bnimks
    Har sammenlignet 16 bit/44,1 kHz og lpcm 24bit/192 kHz på 2Ls Divertimenti/Trondheimssolistene. HiRes var absolutt ikke dårligere. Begge var utmerket men mener at HiRes var bedre. Sikkert bare tullball siden du er så sikker på det
    Det kan faktisk være skadelig som artikkelen forklarer.
    Ellers finnes det ingen blindtester som påviser at hirez låter bedre.

  6. #6
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv ingenting imot høye bitrater, velger heller og bry meg mer om kompressjonen som nå som jeg har annlegg til og høre det dreper mye av musikk jeg likte før. Nightwish f.eks nå som jeg har satt opp en ekte sweetspot høres dem bare enormt flate ut UANSETT bitrate.

    Så nå går det mest i gamle skinnerd/jazz pink floyd (5.1 sacd versjon til dark side of the moon er kos)

    Synd det ikke kunne verdt omvendt får da hadde jeg klart og nyte mye mer musikk :-)

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det kan faktisk være skadelig som artikkelen forklarer.
    Ellers finnes det ingen blindtester som påviser at hirez låter bedre.
    Artikkelen er en fin gjenomgang av teoriene rundt mulige og umulige resultater av forskjellige samplingsfrekvenser og bitrater.
    Antar du mener mulig intermodulasjonsforvrenging når du skriver skadelig.
    En slutning av artikkelen kan vel være at 192/24 er fornuftig i studio og tilsynelatende unødvendig i hjemmeanlegg av normal kvalitet.

  8. #8
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med high-res musikk er jo en evig diskusjon, også blant kyndige. Det var en lang tråd om dette på et annet forum. Diskusjonen gikk ikke på om vi har flaggermus ører, men snarere hvordan ulik oppløsning påvirker/forårsaker ulike effekter i DA-konverteren (for eks. pre-ringing).

    Likevel (som orso nevner), i praksis er det ting som tyder på at superoppløsning kanskje ikke har den helt store effekten når testen blir utført blindt. Det er dog kritikere av enkelte tester også, i form av bruk av high-res diskanter og type DAC benyttet under testene også. Og om det gir en større opplevelse (!) av musikken uten markant økning i pris - who cares?

    Jeg har på en måte gitt opp å konkludere med noe håndfast, men har opplevd mindre forskjeller under testing hjemme. Mulig det var placebo. Likevel er det så enormt mye større forskjeller å spore ved å endre på for eks. akustikken, eller en liten endring på EQ at det å bruke tid/energi/penger på high res virker helt absurb. Om bransjen vil tilby meg bedre kvalitet skal jeg selvsagt ikke være negativ til det, men mener de burde heller fokusere på å rydde opp i loudness krigen som har drept all dynamikk i musikken. Når stortrommer høres ut som plastbøtter er noe selv de fleste forbrukere kan enkelt høre - for en entusiast er det grunn til seriøs panikk.

    DET burde artistene bruke all energien sin på! High rez virker for meg mer som et salgspitch som økonomen i Neil Young har funnet opp, ikke artisten.

    God forretningsidè: Start opp en streamingtjeneste alà Spotify der musikken i samarbeid med artist/platestudio streames ukomprimert - gjerne i high-res. Inkluder en god EQ i avspilleren, og mulighet for ASIO. Gjerne også en knapp i avspilleren som svitsjer over til komprimert lyd om man er på farten med små høyttalere eller dårlige hodetelefoner.

    Forskjellen vil være hørbar for ALLE, og denne tjenesten ville blitt et minimum for alle som er opptatt av god lyd - helt uten konkurrenter, ikke en gang av piratene. Og man kan kreve mer, folk flest betaler gjerne for økt kvalitet de enkelt kan se/høre.

  9. #9
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det hørbare grensen for bitrate ligger høyere enn 16 bits. Så her kan det potensielt være rom for en liten forbedring. Men det innebærer at man må ha ekstremt lavt støygulv for å utnytte det. Usikker på om det i et hele tatt finnes noen som har det i hjemmene sine. Kanskje noen av de som bygger hjemmekino med svært god støyisolering?

    Ellers ville det ikke overraske meg om at man vil redusere kompresjon i hirez og dermed vil det låte bedre enn redbook. Da blir det selvsagt noe annet.

  10. #10
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det hørbare grensen for bitrate ligger høyere enn 16 bits. Så her kan det potensielt være rom for en liten forbedring. Men det innebærer at man må ha ekstremt lavt støygulv for å utnytte det. Usikker på om det i et hele tatt finnes noen som har det i hjemmene sine. Kanskje noen av de som bygger hjemmekino med svært god støyisolering?
    Her er en interessant artikkel som omhandler dette; Dynamic Range of Home Listening Roomes and Theaters

  11. #11
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med orso her.
    La oss først få gode innspillinger uten at de er ihjelkomprimerte før vi diskuterer høyere bitrate.

    Selv enkelte gamle kassetter hadde bedre lydkvalitet enn flere av dagens innspillinger på tross av et fhv begrenset frekvensomfang, lav S/N osv osv.

  12. #12
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig med orso her.
    La oss først få gode innspillinger uten at de er ihjelkomprimerte før vi diskuterer høyere bitrate.

    Selv enkelte gamle kassetter hadde bedre lydkvalitet enn flere av dagens innspillinger på tross av et fhv begrenset frekvensomfang, lav S/N osv osv.

    kan musikk i Wimp låte veldig bra, mens minst 90% av CD utgivelsene har det jeg vil omtale som direkte dårlig lydkvalitet. Så problemet med dårlig lyd skyldes i all hovedsak innspillingen. Enig i dette. Dårlig dynamikk, tynn bass og generelt lite oppløst lyd. Man kan spørre seg om hvorfor så ytterst få artister bryr seg om lydkvalitet! Faktisk har norske artister jevnt over den beste lyden.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fordelen med bedre streaming er at de med virkelig gode innspillinger kommer enda bedre frem. Dvs gapet mellom de gode og dårlige innspillingene blir større.

    Får håpe dette legger litt press på de som henger litt etter!

  14. #14
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare sånn til opplysning så tilbyr franske Qobuz streaming i flac (og 320 kbps rimeligere).

    Trolig vil hirez vil komme i større grad da tilbyderne vil se det som en mulighet til ekstra inntekter. Prisforskjellen er stor og det vanskelig å se en fornuftig grunn til hvorfor.
    Og så kom resten av livet by  Kari Bremnes | GubeMusic
    Og så kom resten av livet (24Bit96khz) by  Kari Bremnes | GubeMusic

    Skulle vært artig og sett begge disse albumene testet med Masvis e.l. for å se om det var noen forskjeller på dynamikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •