Effekt av DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt av DAC?

Okay, så spørsmålet er dette:

Vil en dac overstyre det innebygde lydkortet i en laptop? Med den konsekvensen at uansett hvor dårlig laptopen er på lyd vil jeg alltid unngå det problemet?(vurderer å gå til anskaffelse av en ultrabook - som neppe overbeviser på lyden..). Eller er det slik at dac'en, uansett hvor god den er, alltid vil være "begrenset" når det kommer til lyden fra en laptop? (jitter, støy o.l.)

Godt mulig dette er et banalt enkelt spørsmål, men velger å stille det likevel da jeg ikke har funnet noen fornuftig svar ellers på nettet. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden dac'en mottar bare data ( 0 og 1) så kommer det ann på dataen du gir den dvs kvaliteten på lydsporene du har på datamaskinen å ikke datamaskinen i seg selv.

så ja, dac'en vil få signaler før de går i lydkortet ditt. Den vil gjøre den samme jobben som lydkortet bare bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel an på hva slags DAC du tenker på. Hvis det er en som du kobler til med USB, så er vel dette i praksis et eget lydkort, og dermed bypasser du laptopens lydkort fullstendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har en Hegel HD2 for øyeblikket og meget fornøyd med den. Men det var godt å høre! Var egentlig det jeg trodde, men usikkerheten ble stor et øyeblikk. Ingen vil jo gå ned i lydkvalitet! :P
    Takker for svar

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg også spørre om en ting? Nysgjerrigheten ble brått vekket her rundt et spesifikt spørsmål.

Vil det endelige resultatet en gitt DAC gir, være avhengig av kvaliteten på lydkilden?

Altså i dette tilfellet: vil det bli bedre lyd i siste instans med en bedre PC enn en dårlig, med samme DAC koblet til?

Håper jeg gjorde meg forstått her

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I all den tid det finnes mange forskjellige implementasjoner av USB i USB-dacer så må det nødvendigvis være avhengig av hvilken dac det er snakk om.

Noen potensielle momenter for diskusjonen:

1. Det er mange som rapporterer om forskjell i lydkvalitet etter USB-kabel.

2. Noen USB-dacer trekker strøm fra USB-pluggen. Her vil da tilgjengelig strømkvalitet spille godt inn.

3. En pc som belastes tung vil kunne påvirke lydkvalitet i negativ retning.

Det er helt sikkert andre ting som spiller inn, men fellesnevneren er at de ikke i veldig stor grad er avgjørende for lydkvaliteten, men at de kan spille inn.

Jeg ville ikke nølt med å bruke en ultrabook som kilde i mitt anlegg (utover det at jeg har en SB Touch og kanskje etterhvert en "vanlig" dedikert HTPC der.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vitsen med en dac er jo at man IKKE vil bruke lydkortet i pc`en....
    Med en laptop, eller annen pc, ved bruk av dac må man jo ta det digitale signalet ut fra pc`en og tilføre det dac`en, da tar man det analoge signalet ut fra dac til f.eks. aktive høyttalere eller til en linjeinngang på en forsterker.
    Lydkortet vil jo aldrig "overstyres" helt på en laptop, signalet går jo bare ut av pc`en også. Spiller du Spotify med de innebygde høyttalerne på laptoppen er det jo lydkortets lyd du hører, ikke dac`en. Det skjønner vel alle.
    Noen dacs er veldig følsomme overfor kilden den skal jobbe sammen med og man hører tydelig forskjell, andre er ganske ufølsomme og det er vanskeligt å høre forskjell fra kilde til kilde.
    Mange har rapportert forbedring med f.eks. en Hegel HD2 i kjeden hvor denne settes inn før en annen dac. Dette skyldes kanskje redusering av jitter, vet ikke bestemt.
    Der er mange variabler derute, og software der skal forbedre lyden fra en pc, tenker her på PureMusic f.eks. Man får selv prøve seg frem her....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •