Snart ny epoke. Kompromiss 2 + 5 kanaler (1 pre)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snart ny epoke. Kompromiss 2 + 5 kanaler (1 pre)

Hei. Lenge siden jeg har vært aktiv på forumet nå.

Har tidligere hatt forskjellige receivere og har pr. dags dato litt vintage stereo (Denon) jeg bruker i stereo oppsettet. Resten av høytallerne er pr. dags dato ikke i bruk.

Jeg har noe så spennende som Klipsch Reference og har et 5.0 oppsett. Prioritering er 50/50 film, men samtidig hovedsaklig stereo, for spiller det bra i stereo - ja, så vil det også spille bra på film er min erfaring.

Ville dere gått for reciever, eller prosessor? Tenker da noe fra Marantz på receiver siden, eventuelt anthem, og for eksempel Sherbourn hvis ren prosessor. På effektsiden tenker jeg en brukt Mcintosh rør amp. Eller mener dere det er lite å hente på relativt kostbar rørforsterker dersom flerkanals pre i mellomklassen? Problemet er at jeg ikke ønsker og ha mange pre'r i racket for øyeblikket. Ønsker å ha det så enkelt som mulig.

Budsjett er vel rundt 20/30 laken. Har dessverre student og hifi-syken, så er god stemning dersom jeg får potent elektronikk til under budsjett (he-he).

(Klipsch blir ikke byttet da jeg har prøvd mye forskjellig, men disse rakkerne kommer alltid tilbake, så hetsing er det nulltoleranse for i denne tråden.)

Hva er deres meninger og erfaringer når det kommer til de velkjente "antall kanalers-kompromissene?"
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ikke hvilke Reference det er du har....hva med en mellomklasse receiver med preout og en god integrert forsterker med prosessorinngang. Da kobler du alle filmkilder til receiveren og alle stereokilder til den integrerte. Ulempen er at du ikke kan benytte subwoofer til stereo medmindre du har en subwoofer med to innganger.
    Ved stereo bruker du da den integrerte der driver dine fronter, og dens effektforsterker vil også drive dine fronter når du ser film.
    Ellers, Anthem er sikkert et godt valg, men les om de forskjellige modeller på nettet for det kan skje at den receiveren du velger ikke har en og annen feature du trodde alle receivere har.....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du skriver ikke hvilke Reference det er du har....hva med en mellomklasse receiver med preout og en god integrert forsterker med prosessorinngang. Da kobler du alle filmkilder til receiveren og alle stereokilder til den integrerte. Ulempen er at du ikke kan benytte subwoofer til stereo medmindre du har en subwoofer med to innganger.
    Ved stereo bruker du da den integrerte der driver dine fronter, og dens effektforsterker vil også drive dine fronter når du ser film.
    Ellers, Anthem er sikkert et godt valg, men les om de forskjellige modeller på nettet for det kan skje at den receiveren du velger ikke har en og annen feature du trodde alle receivere har.....
    Takk for svar. Skal sies at jeg ikke er ny i gamet, og har brukte overnevnte løsning i en lengre periode tidligere. Men flytter til liten leilighet rett over nyttår, og tenker dermed litt fremover. Blir trangt langs frontveggen, som resulterer i ønske om færrest mulig komponenter. Men mulig jeg må bite i eplet og bruke denne løsningen likevel.

Men angående subwoofer. Har en SVS pc12 Plus. Denne har vel to stk innganger?

Har RF 82 og RF 3 (ikke bestemt meg for hvilke jeg skal ta i bruk, eller om jeg skal selge og/eller oppgradere. Blir fort RF 7 eller noe vintage). + RC 64 og RS 62.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponenter MÅ ikke nødvendigvis stå på frontveggen jo.....

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Hei. Lenge siden jeg har vært aktiv på forumet nå.

Har tidligere hatt forskjellige receivere og har pr. dags dato litt vintage stereo (Denon) jeg bruker i stereo oppsettet. Resten av høytallerne er pr. dags dato ikke i bruk.

Jeg har noe så spennende som Klipsch Reference og har et 5.0 oppsett. Prioritering er 50/50 film, men samtidig hovedsaklig stereo, for spiller det bra i stereo - ja, så vil det også spille bra på film er min erfaring.

Ville dere gått for reciever, eller prosessor? Tenker da noe fra Marantz på receiver siden, eventuelt anthem, og for eksempel Sherbourn hvis ren prosessor. På effektsiden tenker jeg en brukt Mcintosh rør amp. Eller mener dere det er lite å hente på relativt kostbar rørforsterker dersom flerkanals pre i mellomklassen? Problemet er at jeg ikke ønsker og ha mange pre'r i racket for øyeblikket. Ønsker å ha det så enkelt som mulig.

Budsjett er vel rundt 20/30 laken. Har dessverre student og hifi-syken, så er god stemning dersom jeg får potent elektronikk til under budsjett (he-he).

(Klipsch blir ikke byttet da jeg har prøvd mye forskjellig, men disse rakkerne kommer alltid tilbake, så hetsing er det nulltoleranse for i denne tråden.)

Hva er deres meninger og erfaringer når det kommer til de velkjente "antall kanalers-kompromissene?"
    Tror jeg hadde valgt en prosessor løsning!

Har hørt Sherbourn prosessoren (den utgående modellen),og den gjorde det meget bra også på musikk!

Kan vere litt rom avhengig selvsagt,men med de muligheter en prosessor har mtp. sub integrering og RK,så vil jeg påstå man kan ta det lengre i mange tilfeller , enn med en ren/enkel to-kanals pre - også til musikk !

Og siden du skal ha kringlyd uansett,så mener jeg det er et fornuftig valg!

Disse har jo også innebygd dac av rimelig bra kvalitet,så da slipper man den biten i tillegg!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Tror jeg hadde valgt en prosessor løsning!

Har hørt Sherbourn prosessoren (den utgående modellen),og den gjorde det meget bra også på musikk!

Kan vere litt rom avhengig selvsagt,men med de muligheter en prosessor har mtp. sub integrering og RK,så vil jeg påstå man kan ta det lengre i mange tilfeller , enn med en ren/enkel to-kanals pre - også til musikk !

Og siden du skal ha kringlyd uansett,så mener jeg det er et fornuftig valg!

Disse har jo også innebygd dac av rimelig bra kvalitet,så da slipper man den biten i tillegg!
    Takk for svar! Styrker absolutt det jeg tror er det mest "fornuftige" valget til mitt bruk. Musikk for meg er viktig, men det er også enkelthet og automatisk tweaking, samt gode ambisjoner for dynamiske og råe filmopplevelser.

Kjører jeg på med Sherbourn pre og rør amp til frontene bør jeg ha go'lyd i stereo som er første pri, og heller finne ut hva slags effektløsning jeg trenger på rc 64 og rs 62 etterhvert når jeg får multi-kanals abstinsene igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •