Har du stereoanlegg for å høre på musikk, eller musikk for å høre på stereoanlegget?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du stereoanlegg for å høre på musikk, eller musikk for å høre på stereoanlegget?

Overskriften er tatt fra en artig vinklet artikkel i Dagbladet idag som er skrevet ift hifimessen i Horten forrige helg.

Artikkelen harselerer vel littegrann med oss hifi "nerder", men det må vi tåle

God lesning:

Har du stereoanlegg for å høre på musikk, eller musikk for å høre på stereoanlegget? - kultur - Dagbladet.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det kan du si.

Noe musikk tror jeg nok folk har for å høre på anlegget. Jeg ser det for eksempel er overraskende mye Kari Bremnes cd'er som blir solgt på slike messer og jeg vil tro det er en del som har en cd av hu uten å nødvendigvis like hu så godt.

Men for min del, absolutt andre veien. Det er, og har alltid vært, musikken i førersetet. Hvis jeg hadde hatt musikken for anleggets del hadde jeg nok hørt på helt annen musikk, for det er ikke alltid metal har den beste lydkvaliteten for å si det sånn.

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Overskriften er tatt fra en artig vinklet artikkel i Dagbladet idag som er skrevet ift hifimessen i Horten forrige helg.

Artikkelen harselerer vel littegrann med oss hifi "nerder", men det må vi tåle

God lesning:

Har du stereoanlegg for å høre på musikk, eller musikk for å høre på stereoanlegget? - kultur - Dagbladet.no
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne likt å kunne si at jeg utelukkende har et stereoanlegg for at jeg er interessert i musikk, men må nok vedgå at det delvis ville vært en løgn. Jeg ser jo at jeg kjenner de som er enda mer interessert i musikk enn det jeg er, men som likevel har stereoanlegg til en femdel av prisen jeg har lagt i mitt. Det er altså ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom styrken på musikkinteressen og hva en er villig til å legge i et anlegg.

Det handler nok vel så mye om eieglede. Vi liker og kjøpe ting for å ha dem og kunne vise dem fram. En som kjøper en bil til en million, gjør det jo heller ikke fordi det er et fem ganger bedre framkomstmiddel enn en til to hundre tusen. Jeg vet også av de som legger relativt store summer i båt, men som bruker båten svært få dager i året. Det blir litt av det samme. Vi higer etter å eie ting. Og når vi først har fått de tingene vi higer etter, så er de ikke så viktige lenger...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jeg reagerer på dette i artikkelen:

JEG SPØR en ringrev i bransjen om det bare er den lille gruppen hi-fi-selgere som insisterer på å kjøre den samme spillelista på repeat. Langt ifra, svarer han; det er dette mange vil ha. For sjokkerende mange audiofile er musikk mest et signal, et verktøy for å teste og demonstrere anlegget, hevder den erfarne importøren av fin hi-fi.

Sagt på en annen måte: Man har ikke stereoanlegg for å lytte til musikk, man har musikk for å lytte til stereoanlegget.

"Ikkje bra..."

[youtube]kpBr-c4KssE[/youtube]

Det var rett og slett befriende å sitte i 'Morel-rommet' og få velge litt av musikken som Scrooge hadde tilgjengelig.
    Å gå fra rom til rom med 'balla-jazz-hus-musikk' er ganske kjedelig.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne er nok her for å høre på lyden og gjerne litt ekstra pluss hvis innspillingen er god, jeg selv synes det er stas at platene låter godt men har slutta med den værste kritiske lyttingen. Det er mer glede å høre på produksjonen enn å sitte å finne feil med sitt eget anlegg, om dette låter bra på de fleste sjangre så er man i veldig godt i mål. Det er mye småfeil vi finner men det beste er å høre på plata og nyte musikken.

Når det kommer til Kari Bremnes så bruker jeg ikke ho som noen referanse, hun har noen fine sanger og de er velprodusert også. Jeg synes når man kun skal høre etter "lyd" blir det et veldig sært utvalg av musikk det går i, nei heller bra musikk enn flisespikkerei.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg skulle gjerne likt å kunne si at jeg utelukkende har et stereoanlegg for at jeg er interessert i musikk, men må nok vedgå at det delvis ville vært en løgn. Jeg ser jo at jeg kjenner de som er enda mer interessert i musikk enn det jeg er, men som likevel har stereoanlegg til en femdel av prisen jeg har lagt i mitt. Det er altså ikke nødvendigvis en direkte sammenheng mellom styrken på musikkinteressen og hva en er villig til å legge i et anlegg.

Det handler nok vel så mye om eieglede. Vi liker og kjøpe ting for å ha dem og kunne vise dem fram. En som kjøper en bil til en million, gjør det jo heller ikke fordi det er et fem ganger bedre framkomstmiddel enn en til to hundre tusen. Jeg vet også av de som legger relativt store summer i båt, men som bruker båten svært få dager i året. Det blir litt av det samme. Vi higer etter å eie ting. Og når vi først har fått de tingene vi higer etter, så er de ikke så viktige lenger...

Gode poeng Gimsegutten, og i siste avsnittet ditt så toucher du innom noe fundamentalt i livet. Hvilket fikk meg til å tenke litt videre.

Et lite sidespor ift de refleksjonene du begynte på: Jeg så den utmerkede filmen "Company men" i helgen med blant andre Ben Affleck, som har fått mye god omtale i det siste. Kort fortalt så omhandler filmen en rik familie hvor Ben spiller en fremgangsrik ansatt, som sikter mot direktørstilling. Han kjører flott Porsche, har dyre dresser og en enorm herskapsbolig. Så blir det brått nedskjæringer,livet forandres radikalt og han mister jobben. Livsstilen må endres sakte men sikkert, bil og hus må selges for å nevne noe.

Filmen skildrer hvor tøft dette er for familien og spesielt den suksessrike familiefaren, som har bygget livet sitt rundt dyre TING som bil,dyre designerdresser og vellykkethet utad. Men samtidig får filmen da frem hva som betyr noe i livet. Dama elsker han fortsatt og holder rundt han i vanskelige stunder (hun driter i hvor mye penger han tjener), han får brått tid til å spille basket med sønnen på gårdsplassen fordi han ikke er konstant opptatt lenger osv: de små tingene kommer tilsyne. Varm anbefaling for de som ikke har sette denne.

Så ja du har helt rett: vi vil eie ting, men til syvende og sist er det ikke så viktig alikevel

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, RW.

Mye, kanskje mesteparten, av det som ble spilt låter jo bra uansett hva slags anlegg man har. Det hadde vært veldig spennende om noen turte å sette på en Rainbow LP/CD produsert av Roger Glover - f.eks Down to Earth. Det er ikke akkurat god lyd, men fremragende musikk (det meste av låtene)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stereoanlegget for å se på Dagsrevyen med kvalitetslyd. Nei da, for musikkens skyld selvfølgelig. Såkalte "testplater" er bare så lattis!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo veldig kult å få bilder på trykk i dagbladet 8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det var jo veldig kult å få bilder på trykk i dagbladet 8)
    Ja, det var vel fortjent. Håper du i det minste fikk kommende utgave av Magasinet gratis

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa til Jan at han kunne bruke de uten vederlag, morsomt nok å bli kreditert i avisa.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagt på en annen måte: Man har ikke stereoanlegg for å lytte til musikk, man har musikk for å lytte til stereoanlegget.

Den tungt audiofiles psykologiske sammensetning kan nok minne en del om den man finner oss han som mekker bil i garasjen inn i de små timer, eller han som sitter krumbøyd over frimerkesamlingen. Det er tweakerens og samlerens psykologi; en lidenskapelig og på grensen til tvangsnevrotisk søken etter absolutt innsikt og kontroll på et begrenset felt. Da er det ikke alltid så lett å slippe til den sanselige gleden.
    Eller rett og slett bare at når vi gutta kommer i 40-årskrisa eller hva det måtte være og får god råd til annet enn huslån - da er det "han med flest og dyrest leker vinner"
    (Se bare på folk som driver med sykling eller sportsfiske - "Det er ikke utstyret det skal stå på!" :-D )

Ellers, ref. artikkelen; når man ser hvor vanskelig det tilsynelatende er å få skikkelig god messe-lyd , så skjønner jeg forsåvidt godt at det velges musikk som får det meste til å lyde godt :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er det mye musikk jeg syns låter ok i bilen eller på iPod, men når det kommer på anlegget så avslører det såpass mye at det ikke blir til at jeg orker å høre på det. da blir det ofte den gode musikken som i tillegg låter bra som blir spilt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært på messa på et par år, men mener å huske at jeg småløp opp trappene da jeg hørte introen til Depeche Mode-Enjoy the silence, mens jeg tenkte; "Endelig musikk jeg spiller til vanlig".
    Ble da møtt av en bråte mennesker som var i vill flukt ut fra rommet og det ble skuffende nok en særdles kort avspilling av DM på dyre Martin Logan. Deretter bar det tilbake til all den musikken som jeg ellers aldri ville finne på å lytte til(med unntak av Mr.Lofgren acustic, og da særlig track 5

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det går begge veier for min del. Har en del musikk (spotify-spillelister) som blir spillt for anleggets del ref: "testmusikk". Men også musikk jeg liker for musikk-smakens del. 8)

En del av "testmusikken" er/blir også musikk jeg faktisk liker, så det er ikke helt svart/hvitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begge delar

Har anlegget fordi eg likar å høyra på musikk, og film. Vil derfor ha "ok" formidlar for å få mest mulig ut av musikken.

Men når eg sit med eit anlegg som ikkje er i bruk, som er betre, fordi eg "måtte" ha det, så må eg nok inrømma at eigarsjuka spelar nok inn.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg står musikkgleden øverst på lista. Eg har mye større glede av eit 35år gammelt bootlegopptak av ein god fremføring enn "perfekte innspillinger" som ikkje engasjerer meg. Kjøpte noen testplater for fleire år siden, men det er nok dei som har blitt minst brukt...vell bortsett fra dei som fortsatt har plast på 8)
    Men selfølgelig er det best når faktorene kvalitetsmusikk (etter egne preferanser) og lydkvalitet/god innspilling forenes.

Istedenfor å tenke for meg sjølv kor godt anlegget høres ut, så tenker eg: Hør hvor god musikk det går ann å lage. DET gir meg inspirasjon, så kommer lydkvalitet som ein god nr 2 ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •