Lite bass i sittehøyde, men bra bass i ståhøyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite bass i sittehøyde, men bra bass i ståhøyde

Hei,

nok et underlig problem:

Jeg merker i stuen min (L-formet med høyttalerne plassert innerst i den korteste delen av L. HT er i rødt, sitteposisjon i blått.) at jeg har mer bass når jeg står oppreist i rommet enn når jeg sitter. Dette er testet med testlyder og Radioshack dB-måler.

Dette er spesielt merkbart på bass rundt 60Hz. I forhold til f.eks. 90Hz kan det være snakk om forskjell i dB på opptil 15.

Fenomenet oppstår både med AP Cardeas med 2 10" elementers pr HT og Burmester B25, f.eks.

Er det noe spesielt jeg kan gjøre? Kan jeg sette noe i visse hjørner, f.eks.? Noen metoder eller basstraps jeg kan bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo bare prøve deg litt fram og tilbake, trekk høyttalerne 15cm lenger ut fra veggen eller sett de 10cm lenger inn mot veggen. Vinkle de litt mer innover, eller hvis de står vinkla mye så vinkle de litt rett igjen osv.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle rom får du problemer med stående bølger både horisontalt og vertikalt.
    Dette er helt normalt, men er ikke særlig morsomt.

For å få bukt med dette kreves det ganske enorme mengder bassfeller, eller å montere sub i hvert av de fire hjørnene foran for å utligne de stående bølgene både horisontalt og vertikalt. Det førstnevnte hjelper en del, men det reparerer ikke problemet helt. Sistnevnte funker desidert best, men krever mer av både innsats, kostnad og plass.

Ikke noe av dette er så enkelt å få til i en stue for å si det sånn

Men uansett, prøv deg litt frem med plassering av både sofa og høyttalere, og evnt sette noe under høyttaleren for å endre noe på høyden på den og se om det hjelper.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nøyaktig samme problemet sjøl omtrent med frontene mine.

Har også nå en 'L' formet stue, men siden jeg flytta litt om på meg nå så sitter jeg med like lange side vegger, det er bare bakveggen som ikke eksisterer.

Jeg nevner frontene for jeg syns subben min kan fylle godt på så har godt med trykk når den står i plus. Om jeg kunne hatt øra en meter høyere i sweetspot ville jeg ikke trengt subben mener jeg til meste parten av musikk.

Jeg fant og en annen ting som hjalp veldig på trykket og det var rett og slett mcacc som hadde i min mening rota noe veldig med EQ justeringene, har ikke fått kjørt noen REW målninger så veit ikke helt hvor ille det er.
    Men MCACC hadde kjørt opp 4k hz til +2DB på enkelte høytalere (ikke rart noe blei en smule skarpt) og dempet 125 hz området over samtlige høyttalere med -6DB.

Etter og justert ned 4k hz området så har jeg fått vekk mye av disse såkalte skarpe s'ne og fikk merkbart mere trøkk når jeg økte 125hz til ca 0 igjen.

Men nå syns jeg nesten bassen kan bli overveldende (litt høy, men ikke romlemde) når jeg står oppreist igjen da :\

Vil og påstå at lydtrykket egentlig sitter dønn i sweetspotten min (går jeg en meter ut av den så forsvinner 70% av trykket), er bare bassen som legger seg 70cm for høyt når jeg sitter :P

Men kortsagt, jeg 'fyller' på med sub og grov EQ justering så har jeg fått bass nede i sitte positur, men det er enda mer bass 70cm over hodet på meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er MER bass ett sted betyr ikke at det er for lite i sweetspot....

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at det hjelper hvis rommet ikke funker, men Yamahaen min spiller milevis bedre i Pure Direct enn når YPAO er aktivert. Og jeg hadde også bassproblematikk før jeg oppdaget dette. Jeg sier ikke at det er perfekt nå, men veldig veldig mye bedre

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mye av samme problemstillingen så ble litt interesert i dette.

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    For å få bukt med dette kreves det ganske enorme mengder bassfeller, eller å montere sub i hvert av de fire hjørnene foran for å utligne de stående bølgene både horisontalt og vertikalt.
    Kan jeg tolke dette slikt at dersom en har problem med stående bølger kan en muligensa plassere høyttalere i motstående hjørner og dermed mer eller mindre bli kvitt problemet? Så viss jeg har problem med 50-150hz så kunne jeg kanskje prøvd å plassere "midbasser" i hjørnene bak i rommet?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, ikke nødvendigvis. du får - mest sannsynlig - nye problemfrekvenser (kopling og utfasing) ved å dytte inn flere høyttalere rundt forbi.

@TS - her det slik å forstå at det er det samme med og uten sub? eller kjører du kun stereo/2.0 ? har du f eks prøvd å vende fasen / bytte + og - på kabel fra amp-> HT?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    nei, ikke nødvendigvis. du får - mest sannsynlig - nye problemfrekvenser (kopling og utfasing) ved å dytte inn flere høyttalere rundt forbi.
    Så lenge en justerer inn for kun sweetspot burde ikke utfasing/tidsjustering være noe stort problem å kompensere for. Stående bølger derimot er det ihvertfall etter min erfaring mye vanskeligere å gjøre noe med

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for svar.

Jeg får nok ikke justert høyden på disse (er gulvstående høyttalere på 55kg) Dog har jeg prøvd å flytte de mye rundt i rommet uten særlig suksess. Skal prøve å tømme rommet for møbler etterpå og se om det er noe demping/refleksjon som skaper dette.

Kan det f.eks. være gulv/tak-refleksjoner som skaper de "vertikale" problemene?

Litt nederlag med sub når det er 4 10" i rommet allerede, men man får prøve det og

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er trøst Brummund har jeg 4x15 og samme problem. Litt nedtur når de lager mindre trøkk enn minianlegget som jentungen på 8 har på rommet

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en test til her, og det er over 16 dB forskjell ved å flytte mikrofon 1m opp eller ned. Har jeg mik en meter over sitteposisjon er det som å være på rave; sitter jeg er det fullstendig dødt fra 65 til 50Hz omtrent, og på kunstig åndedrett opp til 70. Utrolig merkelig.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke gi meg her, så jeg tok en tur ut i boden og hentet skjøteledninger og fant en 10m RCA-kabel fra Biltema.

Inspirert av Sølvpilens taktikk med å tenne motild på prærien var "Operasjon motbass" i gang. Etter en del fikling har jeg nå redusert gapet til noe som ser ut som +/- 5dB på Radioshacken her.

Ulempen er selvsagt at subwooferen må stå midt i en sofa i nederst i høyre hjørne. :-) Videre får jeg litt "trykkkabin"-følelse i ørene av bassen, så det er nok noen justeringer som må gjøres her.

Edit: Merker at bassen blir mer pløsete også, selvom det er mer av den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •