Klarer forsterkeren å drive dette, og hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klarer forsterkeren å drive dette, og hvorfor?

Hei godtfolk.

Jeg er ny på forumet. I tillegg til det er jeg lei av å kjøpe drit på elkjøp, og har endelig fått øynene opp for hva god lyd er, eller kan være, rettere sagt.

Jeg prøver å få tak på hvordan man "leser" at en forsterker klarer å drive et gitt par med høyttalere.

For en liten tid tilbake kjøpte jeg Denon AVR 1612. Høyttalerne jeg sugler litt etter er et par B&W CM1. Vært innom HiFi-klubben flere ganger og hørt på forskjellige, men i forhold til pris (og hva samboeren aksepterer i størrelse), er CM1 de som peker seg ut.

Så, klarer Denon'en min og drive disse greit? Og i så fall, hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkere klarer å drive stort sett alle høytalere i den forstand at det skal lite til for å sette et høytalerelement i bevegelse så du trenger ikke å bekymre deg for akkurat dette. De høytalerne du sikter til vil spille 84 db med en watt tilført på en meters avstand. Når det gjelder lydkvalitet så øker jo den proposjanalt med hvor mye penger du bruker på kilde og forsterker og her er det ingen tak. Du vil nok ikke på langt nær klare å hente ut potensialet (lydkvalitet) som ligger i disse høytalerne med din reciever desverre. Men lyd vil du få, også høy lyd

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka andre mener skal til for å drive ett par ht er etter min mening ofte helt urelevant, for viss eg synest at ett par ht spiller perfekt med 60 w inn, så er det jo urelevant om noen andre mener at den trenger 200w. Det er jo til syvende og sist dine ører (og lommbok ) som skal tilfredstilles Men det er jo Watt per DB som ofte gir en god pekepinn. Men en watt er jo ikkje en watt heller, så der err det store forskjeller.
    så mitt råd er jo og evt låne med deg hjem ht'ene og prøve i fred og ro, eller få prøve med en lik forsterker i verstefall!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smellymells
    Hei godtfolk.

Jeg er ny på forumet. I tillegg til det er jeg lei av å kjøpe drit på elkjøp, og har endelig fått øynene opp for hva god lyd er, eller kan være, rettere sagt.
    Velkommen til galskapen :-D

Jeg vil tro det bare er og kjøre på med de høytalerne du tenker på og den recievern du har, skal egentlig bruke utstyret feil for og gjøre noe skade så kan du se på nyere reciever på tilbud eller på brukten.

Fullt surround eller stereo du går etter ?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjoh
    Når det gjelder lydkvalitet så øker jo den proposjanalt med hvor mye penger du bruker på kilde og forsterker og her er det ingen tak
    Lydkvaliteten øker vel ikke proporsjonalt, for 20/80 regelene gjelder vel i aller høyeste grad innenfor audio (dvs en betaler 20% for 80% ytelse, og 80% for de siste 20% ytelse)...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det når man kommer opp i de virkelig høye prisklassene, men når man snakker om en reciever til 2000 kroner, er det mye å gå på og man får mye for de neste tusenlappene hva lydkvalitet angår

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest meg opp på emnet så er det vel ikke watten som driver høyttalerne ? men mengden strøm (ampere) som presses igjennnom.

Det er jo ikke uten grunn at en 50-70W ren stereo forsterker gruser surroundrecievere på "150W". De leverer simpelthen mer strøm.

Faren i dette oppsettet er vel at du lett kan ende opp med å blåse elementene om du presser dem med alt for lite strøm og kontroll.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Skummel galskap å begi seg ut på skjønner jeg. Men det er på høy tid at en musikkelsker må få lov til å kose seg litt...

Jeg har trålet forum og andre skriverier om dette spørsmålet, og det er som det blir nevnt her, ingen bra fasitsvar på det. Det samme "irriterende", men dog riktige, svaret går igjen; det er kun dine egne ører som kan bestemme om lyden du hører er bra nok for deg. I og for greit nok.

Quisten: Så vidt jeg har skjønt, så er det mulig å høre seg til når HT mener det er nok, når den begynner å "stresse"? Har jeg forstått det riktig at på denne Denon'en jeg har valgt, så er det mulig å supplere med en effektforsterker på toppen, om jeg skulle finne på å oppgradere i ettertid?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden: Skal bruke CM1 i stereo foreløpig. Grunnen til at jeg valgte Denon'en var litt fordi jeg fikk den råbillig fra forhandler, og muligheten for å koble til PS3, Getbox, Xbox etc via alle HDMI inngangene...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke preout front terminaler så du kan ikke bruke ekstern effektforsterker.
    Kjøp deg en liten god subwoofer, da får du mye bedre lyd plutselig, og det trenger ikke koste så mye. Kjøper du en sub med "Hi Level Inn" kan du bare koble den på dine høyttalere, eller receiveren, med noen billige tynne kabler.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror sånn sett du ikke vil skade høytalerne med mindre du vil starte nattklubb og er observant mot eventuelle ulyder.

svogers hadde en svakere denon på to 15/20 år gamle gulv stående paradigm høytalere og det funka jo helt ok sånn sett. Men nå i sommer arvet han min NAD reciever og de rett og slett blomstret i lydbildet særdeles i bassen :-)

Blei mildt sagt missunnelig på de paradigmene (selv om søstera mi malte dem hvite for en 15 år siden ) :-P

CM1 er jo gode høytalere og fortjener sikkert god elektronik men går du litt forsiktig fram så bør ikke noe galt galt.

Men nå er jeg rimelig fersk i gamet sjøl så jeg burde kanskje bare holde kjeft.

Kikka sjøl etter en ny reciever i sommer i 7-8 000 klassen og endte opp med og bruke 13, hifi butikker er farlige greier :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farlige greier ja, kan jeg tenke. Spesielt siden du sier det var i sommer, da var vel feriepenger vel på plass også...! Gleder meg til å teste oppsettet, tenker jeg låner en skikkelig forsterker og sjekker forskjellene på den måten.

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Uten å ha lest meg opp på emnet så er det vel ikke watten som driver høyttalerne ? men mengden strøm (ampere) som presses igjennnom.

Det er jo ikke uten grunn at en 50-70W ren stereo forsterker gruser surroundrecievere på "150W". De leverer simpelthen mer strøm.

Faren i dette oppsettet er vel at du lett kan ende opp med å blåse elementene om du presser dem med alt for lite strøm og kontroll.
    +1

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    og hvor mye strøm høyttaleren trekker , kommer an på impedanskurven .

F.eks enkelte B&W høyttalere som har nominell impedans oppgitt til 8 ohm - men hvor impedansen i bassområdet er nedpå 2-tallet. Den vil da kreve en strømsterk forsterker for å spille godt.
    Hvis forsterkeren da ikke klarer å levere nok strøm, så vil den gå i klipping - som genererer en masse overtoner. Og det er disse overtonene som da kan gå hardt utover mellomtone og helst diskantelementer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •