Hva er du mest stolt av når det gjelder ditt eget anlegg? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 216
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det er faktisk det dummeste utsagnet jeg noensinne har hørt/lest. Ever..

Tja, jeg syns utsagnet til en viss grad har noe ved seg Utviklingen har vært enorm på ulike tekniske og teknologiske plattformer de siste årene, og iallfall hvis vi tenker de siste 30 årene. Tenker da ikke utelukkende på hifi (høyttalere,elektronikk), men også tv-spill konsoller, PC ,kompaktkameraer osv. Utviklingen går fremover, det har den også gjort på lydsiden naturligvis.

Man finner sikkert mye spennende som er 30 år gammelt, spesielt om man er vintage interessert. Men det jeg personlig har hørt av komponenter/høyttalere som er fra for eks 80 tallet, har ikke vært veldig imponerende for å si det forsiktig.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Men det jeg personlig har hørt av komponenter/høyttalere som er fra for eks 80 tallet, har ikke vært veldig imponerende for å si det forsiktig.
    Da trenger du å høre på mere/flere for det finnes mye meget bra der ute....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Du har nok et poeng når det gjelder hette -og luefolk og deres definisjon på hva som er god nok lyd (gratis).

Men lydkvaliteten på komponentene har blitt dramatisk forbedret de siste 20 år. Det er det ingen tvil om. 20 år gammel hifi er stort sett huff huff, selv om det nok finnes ekstreme rigger som fremdeles låter bra.

Det er også mitt inntrykk, utviklingen har vært rivende, også på hififronten som jeg påpeker i forrige innlegg.

Som du sier så er det heller unntakene enn regelen med spesielt god lyd, når det gjelder 20-30 år gamle oppsetts lydkvalitet.

Bare for å ta et konkret eksempel på forsterkersiden: Idag kan man få kjøpt en topp integrert stereoforsterker som Cambridge 851A til kun 10 000 kr.Jeg mener lydkvaliteten man her får til denne prisen nærmest er revolusjonerende. Tar man en gammel Fischer eller Sony forsterker fra 80 tallet innen noenlunde samme prisklasse og sammenligner, så tror jeg dette ville være rått parti på alle måter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har vel mer med effektiv produksjon og prisutvikling enn noen teknisk revolusjon, siden mange fortsatt sitter med rørforsterkere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det har vel mer med effektiv produksjon og prisutvikling enn noen teknisk revolusjon, siden mange fortsatt sitter med rørforsterkere.
    eller Tandberg Huldra

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tr-200 fra 1971 var ganske god. eide den en stund..

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel være senteren min. En Mirage OMD-C2 som i sin tid kostet 20.000 veiledende i Norge, men nå selges for latterlige $599 hos Vanns i USA (løp og kjøp sier nå jeg!). Uansett er dette et smykke av en høyttaler og en orgie i omnipolar lyd!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipp.......Som du sier så er det heller unntakene enn regelen med spesielt god lyd, når det gjelder 20-30 år gamle oppsetts lydkvalitet.

klipp....... Men det jeg personlig har hørt av komponenter/høyttalere som er fra for eks 80 tallet, har ikke vært veldig imponerende for å si det forsiktig.

klipp........Utviklingen går fremover, det har den også gjort på lydsiden naturligvis
    Noe sier meg at du, i tillegg til Ultima, også har svært liten erfaring med eldre hifiutstyr.

Dere har alt for stor tillitt til dagens "prisvinnende designerutstyr" med søte små mikke mus-elementer. De blir overgått på veldig mange parametere av svært mange vintage høyttalere. Prisutviklingen på hifiutstyr er noe helt annet, der har det skjedd store forandringer, men ikke bland lydkvaliteten bort i det.

Ta dere en tur på Nebys HiFi-Museum å se på hvor mye gromt ustyr som ble laget i "gamledarr", så skjønner dere muligens hvor fjerne utsagnene deres høres ut.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [
    Niks, det som kostet ei årslønn for 30 år siden, låter slett ikke bra i dag.
    Det kommer nok litt an på.
    Eksempelvis mine IMF RSPM MKIV fra 1984 er fortsatt high-end idag og du skal meget høyt opp i pris for å overgå de med noen av dagens høyttalerprodukter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest fornøyd med min sorte Marantz nr1602 (7.1), selv om jeg foreløpig bare har 2.1 oppsett med Tannoy Mercury V1 og XTZ 8'' sub. Fornøyd med hvordan den binder sammen 37'' PV70 Panasonic plasma TV, WD media player, Panasonic bluray, Getboks og Apple Airport Express (airplay m optisk ut til Marantz).

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Noe sier meg at du, i tillegg til Ultima, også har svært liten erfaring med eldre hifiutstyr.

Dere har alt for stor tillitt til dagens "prisvinnende designerutstyr" med søte små mikke mus-elementer. De blir overgått på veldig mange parametere av svært mange vintage høyttalere. Prisutviklingen på hifiutstyr er noe helt annet, der har det skjedd store forandringer, men ikke bland lydkvaliteten bort i det.

Ta dere en tur på Nebys HiFi-Museum å se på hvor mye gromt ustyr som ble laget i "gamledarr", så skjønner dere muligens hvor fjerne utsagnene deres høres ut.

Som jeg skrev ettertrykkelig;
    så avviser jeg ikke at det finnes en del eldre - svært dyre rigger - som låter bra, selv etter dagens målestokk.

Men denne diskusjonen er generelt like tullete som å skryte av ytelsene til en farge TV kjøpt på 70 tallet til kr 5000. Tilsvarende kr 50-60 000 i dag - for en 26" 4:3 TV. 1,5 - 2 mnd lønn for de fleste.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ta et konkret eksempel på forsterkersiden: Idag kan man få kjøpt en topp integrert stereoforsterker som Cambridge 851A til kun 10 000 kr.Jeg mener lydkvaliteten man her får til denne prisen nærmest er revolusjonerende. Tar man en gammel Fischer eller Sony forsterker fra 80 tallet innen noenlunde samme prisklasse og sammenligner, så tror jeg dette ville være rått parti på alle måter.
    På alle måter. Og tar vi hensyn til pengeverdien, så snakker vi om at en forsterker fra 70-80 tallet til kr 80.000,- blir latterliggjort av en forsterker i dag til kr 10.000.

En annen god sammenligning er DVD spillere. Min første DVD spiller - en Toshiba DVD i simpel hardplast kostet kr 6000,- i 1999. Dette tilsvarer minst kr 15000,- i dag! Men tanke på at Cambridge Azur 751BD koster knappe 7k i dag, så er det ganske rått å tenke på hva man får av ytelser pt krone dag, kontra bare for noen få år siden. Når vi snakker om 70-80 tall, så er sammenligningen helt absurd
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen god sammenligning er DVD spillere. Min første DVD spiller - en Toshiba DVD i simpel hardplast kostet kr 6000,- i 1999. Dette tilsvarer minst kr 15000,- i dag! Men tanke på at Cambridge Azur 751BD koster knappe 7k i dag, så er det ganske rått å tenke på hva man får av ytelser pt krone dag, kontra bare for noen få år siden. Når vi snakker om 70-80 tall, så er sammenligningen helt absurd
    Du kan jo kanskje forklare hva denne nye Cambridge Blu Ray spilleren gjør bedre enn en til 600kr dersom man gjør som de fleste, nemlig kjører bitstream ut? En ting er sikkert, dersom man bruker analoge utganger (noe nesten ingen gjør) så har man bedre DAC enn i en billig en, men det har jo ikke en døyt å si for de fleste av oss? Jeg vil heller ha mulighet for romkorreksjon med en god DAC enn en super DAC uten mulighet for romkorreksjon...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Du kan jo kanskje forklare hva denne nye Cambridge Blu Ray spilleren gjør bedre enn en til 600kr dersom man gjør som de fleste, nemlig kjører bitstream ut? En ting er sikkert, dersom man bruker analoge utganger (noe nesten ingen gjør) så har man bedre DAC enn i en billig en, men det har jo ikke en døyt å si for de fleste av oss? Jeg vil heller ha mulighet for romkorreksjon med en god DAC enn en super DAC uten mulighet for romkorreksjon...
    Det beste er vel nesten bildebehandling av dvd og bluray. Perfekt bilde egentlig..

Så har du byggekvaliteten, lydkvaliteten og gullbelagte kontakter, brukervennlighet, nettverk og SACD spiller.

En god spiller for prisen egentlig.

Skal du kun spille bluray og bruke HDMI kan jeg være enig med deg.

Cambridge er en fullkommen multispiller.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Det beste er vel nesten bildebehandling av dvd og bluray. Perfekt bilde egentlig..

Så har du byggekvaliteten, lydkvaliteten og gullbelagte kontakter, brukervennlighet, nettverk og SACD spiller.

En god spiller for prisen egentlig.

Skal du kunn spille bluray og bruke HDMI kan jeg være enig med deg.

Cambridge er en fullkommen multispiller.
    Dersom du bruker HDMI (Som de fleste gjør, og det med god grunn) får du samme bildekvalitet, samme lydkvalitet og ellers ingen ting... Er det verdt 7000 spenn for å få et kabinett som kanskje ser litt fetere ut enn et LG kabinett til 600kr? Ikke for min del iallefall. Jeg er enig i det med DAC og slikt, men det er i mine øyne mye viktigere med kontroll av lytterom enn at DAC'n er noe bedre. Romkorreksjon gir gjerne veldig mye større resultater enn å gå fra en god DAC til en bedre DAC...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker HDMI (Som de fleste gjør, og det med god grunn) får du samme bildekvalitet, samme lydkvalitet og ellers ingen ting... Er det verdt 7000 spenn for å få et kabinett som kanskje ser litt fetere ut enn et LG kabinett til 600kr? Ikke for min del iallefall. Jeg er enig i det med DAC og slikt, men det er i mine øyne mye viktigere med kontroll av lytterom enn at DAC'n er noe bedre. Romkorreksjon gir gjerne veldig mye større resultater enn å gå fra en god DAC til en bedre DAC...

Bildebehandlingen er nesten verd prisen allene, du må se på helheten...

Dessuten er det jo en smaksak, blir som å sammenligne en Toyota med en Ferrari...
    Cambridge touchter highend og fås til mellomklasse pris.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildebehandlingen er nesten verd prisen allene, du må se på helheten...

Dessuten er det jo en smaksak, blir som å sammenligne en Toyota med en Ferrari...
    Cambridge touchter highend og fås til mellomklasse pris.
    Men det er jo ingen bildebehandling som foregår i bluray spilleren el? Det er det jo TV'n som gjør?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo ingen bildebehandling som foregår i bluray spilleren el? Det er det jo TV'n som gjør?
    Uvitenhet.

Det er en meget god bildeprosessor i Cambridge, er liksom derfor folk er så glad i den, og det som er gjevt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uvitenhet.

Det er en meget god bildeprosessor i Cambridge, er liksom derfor folk er så glad i den, og det som er gjevt.

Korrekt, den gir gnistrende blu-ray og ikke minst dvd bilder. Marvel og mediatek er vel navnene på brikkesettet i Cambridge 751.

Ikke minst så er de påkostede gode analoge stereoutgangene helt suverene, for oss som bruker spilleren til multispiller av all slags plater i stereo

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange tråder skal ødelegges av at noen på død og liv skal ha frem sin egen mening?

En tråd som dette oppfordrer neppe til diskusjon, og da er det vel greit å også unngå dette?

Geir Arne

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •