Subwoofer og Hegel H70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer og Hegel H70

Hei.

Jeg flørter med tanken om å integrere en subwoofer inn mitt stereooppsett som per dags dato består av en Hegel H70 og System Audio Mantra 60. Til musikk fungerer det bra allerede, men kunne tenkt meg litt mer trykk når jeg ser på film.

Har skjønt det slik at jeg kan koble en sub til høyttalerterminalene på forsterkeren, og fra den videre til høyttalerne, men er dette en optimal løsning? Det betyr vel også at jeg alltid må ha subben påskrudd, med mindre jeg skal drive å koble til og fra hele tiden.

Er det eventuelt mulig å kjøpe en rimelig surroundreceiver og koble sub til denne og RCA-kabler inn i en av de analoge inngangene til H70? H70 har jo ikke HT-inngang, men hørte at jeg like godt kunne bruke noen av de andre. Stemmer det?

Takk for hjelp!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også bare hekte subben på dine høyttalere om det er lettere. Et ekstra sett billige kabler fra høyttalernes terminaler til Speaker Inn høyttaler terminaler på subben og du er klar. Subben vil da supplere dine høyttalere dybest nede.
    Last ned manualer fra f.eks. XTZ eller REL med modeller der har høyttaler terminaler og du kan se hvilke muligheter du har for oppkobling.
    Å koble subben til forsterkeren, og da høyttalerne til subben ville jeg ikke gjøre av den simple grunn at dine høyttaleres signal da må igjennom endda et delefilter, ingen grunn til å forringe signalet mer enn nødvendigt synes nå jeg.

Det med surroundreceiver, glem det....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetter ikke det at høyttalerne har mulighet for biamping? På Mantra 60 er det kun to terminaler, så det blir vel vanskelig å bruke høyttalerne som mellompunkt?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høynivå. Se etter sub med høynivå inn / ut.

Send høytalerkablene via suben(e) så videre til Høytalere.

XTZ har ingen amper med mulighet for høynivå inn / ut

Men alternativer.

System Audio SE 200 Subwoofer - Sort

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det forutsetter ikke at høyttalernes har biamping terminaler. Man låner av signalet der går til høyttalerne, det er alt. Du trenger bare veldig tynne kabler til subwooferen.
    Som HK skriver kan man også koble via subben, som trådstarter også nevner, men det er det jeg ikke liker. Da introduserer man et delefilter til i kjeden. Fordelen er selvføgelig at dine høyttaler befris for den dybe bassen men alt i alt synes jeg det er best å la høyttalerne spille som de alltid har gjort og da la subben supplere.
    Man trenger bare en sub med høynivå inn.
    Eksempel på en sub med høynivå inn :http://sumikoaudio.net/rel/manuals/R...nual_08-11.pdf her laget som et Neutrik plugg, denne følger med, og man bare kobler kablen til høyre pluss og minus, og venstre minus på forsterkerens høyttaler terminaler.
    Eller en med vanlige høyttaler terminaler : 99W10.16 Matt
    Les manualene så du skjønner....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fra Hegel H70 til sub

Har Hegel H70.

Har sub med high inn signal. Og utgang, men som nielsen nevnte trenger jeg bare inn til sub?

Kan jeg hente signalet dirkete fra høytalerutgangen på forsterkeren? Eller må det være fra kontakten på høytaleren?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hvor du henter det fra, men IKKE ta det fra begge steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Soundgarden og fikk et tips der. Jeg tenkte på forhånd at det bare var mulig å bruke bananplugger på H70, men er selvfølgelig mulig å koble til suben ved å bruke spader, eller sette en kabel i klem, samtidig som høyttalerne er koblet til med bananplugger.

Da prøver jeg trolig ut en XTZ 99 W10.16 om ikke så altfor lenge. Burde forhåpentligvis hjelpe litt ved filmtitting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •