HD lyd via optisk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD lyd via optisk?

Jeg bruker en pc som mediacenter og lurte derfor på og bruke hdmi opp til tvèn og optisk bort til en dac for så inn til receiver..
    Men vil ikke dette fungere optimalt siden ikke optisk kan kjøre HD lyd?

Jeg spiller av musikken på spotify og youtube men da får jeg ikke brukt dac sånn som det er nå , vil ha bilde men oppskaleringen fra dac.. tips?

Mvh Bendik

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror enda vägen är att ändra ljudutgång i pc och inngång i receiver beroende på vad du skall göra. Vi får hoppas att DAC's snart kommer med HDMI med bypass switch.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av benjarn
    Jeg bruker en pc som mediacenter og lurte derfor på og bruke hdmi opp til tvèn og optisk bort til en dac for så inn til receiver..
    Men vil ikke dette fungere optimalt siden ikke optisk kan kjøre HD lyd?

Jeg spiller av musikken på spotify og youtube men da får jeg ikke brukt dac sånn som det er nå , vil ha bilde men oppskaleringen fra dac.. tips?

Mvh Bendik
    Du får bare stereolyd via en dac, ikke 5.1 lyd.
    Blir litt vanskeligt når du ikke skriver hvilket utstyr du har, men du kan jo kjøre hdmi til receiver, da får du 5.1 lyd derfra, og HD lyd om din pc eller receiver kan dekode de formater.. Da kobler du fra hdmi ut på receiver til tv. Les manualen til din receiver.
    Har din receiver ikke hdmi ut kan du bruke hdmi fra pc til tv, og da optisk eller digital coax fra pc til receiver, da får du også 5.1 lyd. Du kan jo også bruke optisk eller digital coax ut fra din pc til din dac og da analogt inn i en linjeinngang på din receiver, da får du stereo.
    Setter du pc`ens lyd ut til pcm vil din dac fortsatt levere lyd fra filmen og Spotify i stereo, og du kan velge HD lydspor fra fimen du ser. Om det ikke er ekte HD lyd spiller ikke den store rolle, lyden er kanskje bedre likevel.
    Upsampling fra dac tviler jeg veldig på om du hører forskjell på, mange gjør ikke det, men om du synes du gjør det er det jo fint.
    Jeg bruker jo litt samme oppsett nå, har BS spiller med analoge utganger så jeg får HD lyd fra de til forsterker, men som oftest bruker jeg bare optisk ut fra BD spiller til forsterkerens dac, og velger HD lydspor når det findes på filmen, fungerer jo fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har asrock vision 3D mediacenter og onkyo hoved receiver med parasound effektforsterker.
    Onkyo forsterkeren har hdmi ut, og asrocken har hdmi og optisk ut , det som er problemet er at jeg vil ha muligheten på en enkel måte og få dac'et lyden når jeg sitter på spotify og youtube på tv skjermen og spiller musikk, men også at jeg kan sette på BD filmer som jeg laster ned med full HD surround lyd.
    Klarer ikke helt og finne ut hva som blir den beste løsningen for og få dette til:P

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare som jeg skrev at du bruker optisk ut fra din pc også, forutsetter jo at din pc kan sende ut hdmi og optisk samtidigt.
    Optisk ut går til dac, analog ut fra dac til receiver. Nå kan du jo bruke dac både ved film og Spotify fra pc`en. Eller, du kan bruke hdmi om du vil ha full hd lyd, den er jo også koblet til.
    Du bare veksler imellom linjeinngang (aux f.eks.) og hdmi inngangen på din receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det hørest bra ut:-) håper bare det fungerer i praksis:-)
    det blir slik jeg prøver det vertfall, vet du hvor på innstillinger på pc'n jeg kan sette lyd og bilde utganger?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig fungerer det, bruker det jo selv. Bare sjekk lydkortet ditt om du kan aktivere optisk ut samtidig som du har hdmi slått på. Sett lyd ut til pcm, da er det receiveren din der dekoder signalet, og du får da hd lyd fra din receiver, og dac`en kan sende ut vanlig stereolyd, som sagt.
    Innstillinger finder du i egenskaper for ditt lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det hørest bra ut:-) håper bare det fungerer i praksis:-)
    det blir slik jeg prøver det vertfall, vet du hvor på innstillinger på pc'n jeg kan sette lyd og bilde utganger?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ikke dum:-) den går jeg til innkjøp av om jeg ikke får det til å funke med direkte koblinger ned til receiver og den biten..
    Takk for hjelpen deres B-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Selvfølgelig fungerer det, bruker det jo selv. Bare sjekk lydkortet ditt om du kan aktivere optisk ut samtidig som du har hdmi slått på. Sett lyd ut til pcm, da er det receiveren din der dekoder signalet, og du får da hd lyd fra din receiver, og dac`en kan sende ut vanlig stereolyd, som sagt.
    Innstillinger finder du i egenskaper for ditt lydkort.
    Det er vel bitstream som er ukodet og da dekodes i receiver. PCM mener jeg er ferdig dekodet.

Jeg gjorde noe lignende tidligere. Løsningen var da å sette optisk ut(i ditt tilfelle) som primær lydkilde i Windows. Men i avspillingsprogrammet overstyrte jeg slik at det sendte lyd via hdmi.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •