Ang filmer og forvrengt lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ang filmer og forvrengt lyd

Hei,

Har noen blu ray filmer jeg har rippa og kjører fra imacen min. Bruker en optisk kabel til en av receiver. Hdmi for bildet rett i tven. Lyden blir forvrengt når det ligger flere frekvenser over hverandre. Høres ikke bra ut! Er dette pga komprimering eller pga den optiske kabelen? Når jeg kjøpte den optiske kabelen ble jeg fortalt at den skulle kunne kjøre 5.1 lyd, så jeg synes dette høres rart ut. Kan det være en innstilling i receiveren eller macen som jeg ikke vet om?

All hjelp mottas med glede og stor takknemmelighet!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optisk støtter ikke HD lyd.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller med hdmi hele veien for både lyd og bilde. Din Denon har hdmi inn og ut, så det skulle ikkje by på problemer

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optiskt støtter ikke hd men hvis lydkortet har optisk ut burde også kunne mikse ned bit raten eller det rett og slett ikke skulle kommet lyd i det hele tatt er i alle fall slik det har fungert hos meg, enten lyd eller ikke.

Det kan være rippingen/komprimeringen, eller en avspilings kodec, eller en haug andre ting som lager krøll.

Ikke så alt for mye hjelp i meg som vanlig, beste jeg kan tenke meg er og spille den av lokalt med noen øreklokker og se om det samme skjer (luke vekk annlegget) eller prøve en annen pc for og se om det fila i seg selv eller noen som har skjedd software messig etc.

Vil selv og anbefale og kjøre hdmi for begge deler, gjorde det selv når jeg bytta reciever og fikk et massivt løft og dybde i lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint kjøre DTS og Dolby Digital over optisk kabel, men da får du kun "vanlig" DTS core som er 1.5mbit og ikke DTS master HD som er 25mbit. Vanlig DTS låter også veldig bra (mkv 720-1080p rips fra nettet er kodet med dette), bare ikke like høyoppløst, og er i allefall helt uten ulyder, Så jeg tror ikke det er at du kjører optisk som er problemet om det ikke høres riktig ut. Sørg for at lydkortet ditt kjører passthrough (bitstreaming) til receiver, ellers vil du ikke få riktig flerkanalslyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Skal teste ut det som blir nevnt. Grunnen til at jeg har valgt hdmi til tv er at når neg kjørte gjennom receiver fikk jeg ikke så høyoppløst bilde. Har en sony hx720 og på denne er hdmi inngang 1 ordnet for å kjøre fra mac/pc. I tillegg har jeg fått denne inngangen kalibrert slik at bildet er veldig bra. Eneste er som sagt lyden. Har ikke 5.1 enda, så "vanlig" dts skal være fint når jeg kjører rippa filmer. Vet noen hvordan jeg sjekker etter om jeg kjører passthrough fra lydkortet på en mac? Benytter meg av det innebygde lydkortet. Har et annet eksternt lydkort, men dette er dedikert til musikk produksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magus
    Takk for svar. Skal teste ut det som blir nevnt. Grunnen til at jeg har valgt hdmi til tv er at når neg kjørte gjennom receiver fikk jeg ikke så høyoppløst bilde. Har en sony hx720 og på denne er hdmi inngang 1 ordnet for å kjøre fra mac/pc. I tillegg har jeg fått denne inngangen kalibrert slik at bildet er veldig bra. Eneste er som sagt lyden. Har ikke 5.1 enda, så "vanlig" dts skal være fint når jeg kjører rippa filmer. Vet noen hvordan jeg sjekker etter om jeg kjører passthrough fra lydkortet på en mac? Benytter meg av det innebygde lydkortet. Har et annet eksternt lydkort, men dette er dedikert til musikk produksjon.
    I windows på man velge SPDIF/Optical out som playback device i programmet man bruker. F eks. Power DVD, Plex mediacenter, VLC (dog litt knotete) kan bitstreame eller spille i passthrough. Dyrere lydkort med optisk utgang, som f eks ASUS Xonar serien har egen passthrough kanal som mater alt man spiller direkte til receiver. Men alle lydkort med optisk ut kan dette, bare avhengig av software. Men forstår det slik at du ikke har surround oppsett? Isåfall kan du jo bare kjøre stereo. Burde iallefall defaulte til stereo downmix på receiver om den får flerkanalslyd via passthrough. Sjekk at programmet du kjører filmen i ikke tror at du har 5 kanaler Om du kjører passthrough fra macen din vil det stå "DTS" eller "Dolby Digital" i displayet på receiver når du spiller av filmene du har rippet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er 2.0 system så kansje der er vært og vurdere og kjøre stereo...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •