Lydtrykkmålar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtrykkmålar

Heisann!

Har fått med meg at veldig mange her inne har lydtrykksmålar, og brukar det flittig. Det ser ut til å vera eit ganske nyttig verktøy for å kalibrera det eina og andra. Og sikkert moro å testa kva lydtrykk ein kan få...

Ser ut som radioshack sin digitale frå avshop er den mest brukte. No vurderer er å skaffa meg ein slik, men før det har eg nokre spørsmål eg håpar nokon kan hjelpa meg med.

Er det andre, betre alternativ der ute i omtrent same, eller lågare, prisklasse?
    Er det nokon som veit om lydtrykksmålar app til smarttelefon fungerer bra? (har ikkje smarttelefon no, men vurderer å skaffa det. Spesielt viss det gir meg brukande lydtrykksmålar)
    Kva utstyr treng eg dersom eg skal få sånn fin grav over lyden i rommet mitt? Ikkje at eg forstår desse grafane heilt endå, men det gjer sikkert andre...

På førehand takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det punktet med app til smarttelefoner, så er dette ikke noe å satse på.

En mobiltlf har en mikrofon som ikke er laget for høyt lydtrykk, og heller ikke ta et så stort frekvensspekter.
    Så du vil kun da få målt innenfor et begrenset område, uten særlig volum.
    Og hvor nøyaktig de er, vet man heller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Ante1; 03-07-2014 kl 07:18

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har noe belegg annet enn magefølelsen, så vil jeg tro de fleste dedikerte målere (ikke app) vil fungere noenlunde til "husmor"-bruk. Skal du måle mer nøyaktige nivåer under 20 Hz og over 4-5000 Hz er nok de fleste billigmålere heller uegnet.

Fordelen med Radioshacken er at det er mye support å finne på nettet, og det ligger også kalibreringsfiler ute som du må bruke hvis du skal koble den til PCen og bruke f.eks. RoomEqWizard REW. Jeg tror derfo den er vel verd de ekstra kronene det koster i forhold til billigutgavene.

Det finnes også mer proffe og dyrere saker til iPhone og iPad, de leveres med kalibrert mikrofon osv, men de koster gjerne en hel del.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for svara karar!

Ser ut som det får bli ein digital Radioshack på meg og testa ut dette programmet for grafar. Så håpar eg dere hjelper meg med å forstå grafane og

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den digitale Radioshacken er mer unøyaktig enn den analoge. Gå for den analoge i så fall.
    Radioshacken fungerer fint til å måle bass med, men er unøyaktig i øvre frekvensområdet.

Den finnes forøvrig kopier på ebay til en billig penge. Om de er like bra, vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, no vart eg usikker igjen...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du måle frekvensrespons o.l. i rommet, så bør du kjøpe noe annet. Det enkleste da er å kjøpe en komplett pakke som dette:
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Men kommer jo helt ann på hva du skal gjøre. En lydtrykksmåler er først og fremst kurant til å måle SPL med. Selv bruker jeg en billig kjøpt hos ebay til det. Det holder for min del til den type bruk.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Hmmm, no vart eg usikker igjen...
    Om det er for det meste til sub kalibrering er radioshack god nok.
    Du får jo også fint med deg målinger litt opp i frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Ante1; 03-07-2014 kl 07:17

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skal du måle frekvensrespons o.l. i rommet, så bør du kjøpe noe annet. Det enkleste da er å kjøpe en komplett pakke som dette:
    SOFSCI SoundSweeper Acoustic Measurement Kit | Sounds of Science

Men kommer jo helt ann på hva du skal gjøre. En lydtrykksmåler er først og fremst kurant til å måle SPL med. Selv bruker jeg en billig kjøpt hos ebay til det. Det holder for min del til den type bruk.
    Du har vel ikkje ein link til ein sånn ein på lur?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig de dedikerte er mer nøyaktige men trenger du det ?

Selv har jeg brukt app på smarttelefon til å finjustere/sjekke autokalibrering og tune inn subben. Synest den fungere utnerket til formålet. Er ikke ute etter å måle nye rekord i lydtrykk med 3 siffer etter komma for å si det slik.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang er eg ute etter å få tuna inn subbane. Deretter må det vel sjekkast romrespons og slikt trur eg.

Testa app først då, så ser eg om eg treng meir avansert...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, det er i bassen Radio Shack ikke er nøyaktig, søk på nettet, der ligger en liste med kompenseringer, når du måler legger du da til det der står på denne listen.
    Radio Shacken er en billig investering, og det kan være ganske overraskende å finde ut man har +/- 12 db der man sitter....

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    I første omgang er eg ute etter å få tuna inn subbane. Deretter må det vel sjekkast romrespons og slikt trur eg.

Testa app først då, så ser eg om eg treng meir avansert...
    Radioshack er kanskje ikke 100%, men apps er helt udugelige til lydkalibrering fordi mikrofonen rett og slett ikke laget til og motta frekvenser under eller over normal tale, det har ikke noe og si hvilken spl app man velger, det er rett og slett fysisk umulig for en mobil og kunne ta målninger som man kan stole på.

Jeg har selv prøvd og stille sub etter en mobil app når jeg ikke visste bedre men det hørtes så dårlig ut at jeg kikket nærmere på det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eh, det er i bassen Radio Shack ikke er nøyaktig, søk på nettet, der ligger en liste med kompenseringer, når du måler legger du da til det der står på denne listen.
    Radio Shacken er en billig investering, og det kan være ganske overraskende å finde ut man har +/- 12 db der man sitter....
    Radioshack er rimelig korrekt i bassen. Her er en måling av flere og deriblandt de to Radioshackene. Svart er den analoge og den turkise og den grønne (med ulik peking) er den digitale. Den rød grafen er en proff mikrofon fra Earthworks og er referansen. Som man kan ser er Radioshackene ganske bra opp til ca. 1 khz, men de har riktig nok også noe avvik spesielt under 40 Hz. Det er litt vel mye glatting her, så dette ser ikke nødvendigvis like bra ut med mindre glatting.

Ingen av disse fra Radioshack duger til bruk av målinger av høyttalere/akustikk av øvre frekvensområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ein analog Radioshack er det rimelegaste og enklaste for å kalibrera subbane, etter Hellnoobs kalibrerngstråd feks., då?

Eit ana problem med bassen, er at eg syns den er veldig ullen/boomy, og at all bass er lik, men med forskjellig trykk. Den får lksom berre heile rommet til å skjelva. Men dette er vel akustiske tiltak i rommet og meir avansert måleutstyr som må til for å bøta på?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •