Hjemmekino er for dyrt, dra på kino i stedet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino er for dyrt, dra på kino i stedet!

SÃ¥ mye koster kino i stua - Bruke - DinePenger.no

Her må vel Dinepenger ha fått litt penger fra kinobransjen for å trykke denne artikelen. Selv om jeg vel kanskje tviler på at noen veier denne artikkelen så tungt før de vurderer å investere i hjemmekino. :-D

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket på denne artikkelen før idag... Skikkelig bra eksempler på "lønnsomhet", beregnet ut i fra at man ser 2,4 filmer pr ÅR! Utrolig mange som kjøper hjemmekino for å se film ca 5 ganger over en 2 års periode vil jeg tro, haha...

Ser også i artikkelen at for enslige er det et fullstendig tapsprosjekt å ha hjemmekino i det hele tatt, skal man ha økonomisk fornuft ved å eie en hjemmekino bør man ha kone og unger. Jo flere jo bedre! For en nisseartikkel...

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som ordnet meg hjemmekinoutstyr for å spare penger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jo ikke så voldsomt lang tid dersom man ser gjenomsnittelig en film annenhver dag.. og det er vel først da man kan kalle seg en skikkelig entusiast? Eller er jeg heelt på jordet? :P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For de fleste entusiaster er jo kino og hjemmekino typisk - både og... Totalt uinteressant selvsagt å regne på om det "svarer seg" å se film hjemme vs. på kino ettersom dette uansett er to helt forskjellige arenaer. Kino viser filmene tidligere, har ofte en utvidet sosial setting (da sammenlignet med en mer "normal" stuekino), samt har jo som oftest en relativt høy teknisk kvalitet.

Når en dermed sammenligner dette med noe billig Optoma/LG-greier blir det jo helt skivebom etter mitt syn. Hjemmekinoen er først og fremst praktisk for hvermannsen, og ikke minst gir den mulighet for å se filmer som for lengst har sluttet å gå på kino. Mange har jo rett og slett ikke muligheten til å dra på kino i noen særlig utstrekning med unger og annet.

Når det gjelder hjemmekinoene mange av oss her inne bygger oss har jo selvsagt ikke noe med økonomisk fornuftighet å gjøre. Her er det pur idealisme, entusiasme og ønske om å bruke penger på AV-opplevelser som ligger bak. På samme måte som noen kjøper seg båt eller hytte på fjellet. Prøv å beregne om båt "svarer seg", eller hytte for den saks skyld... Mye her i livet en ikke kan forsvare rent økonomisk gitt!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle kjøper seg vel en eller annen form for tv for å se på nettopp tv, og de fleste ønsker seg et stereo opplegg for nettopp høre på musikk. Kombiner disse tingene, og du har et hjemmekino anlegg. Hvor dyrt eller billig du vil gjøre det er da opp til deg selv.

Da kan du altså sitte hjemme se på de filmer du vil, når du vil, med de pauser du selv ønsker, etter vært med den kvaliteten du selv ønsker, når du faktisk forstår at den lokale kinoen tilbyr temmelig ræva kvalitet.

Ja, ja de har problemer med å tilby forbrukerne en god film opplevelse på de offentlige stedene og dytter inn "sannhetene" sine så det passer seg, for å lure oss inn.

Men vi som vil ha topp opplevelse bruker gjerne litt penger på dette, og det er gjerne en engangsinvestering med tanke på rom og tilhørende elektronikk, selv om en del utstyr blir byttet ut med gjevne mellomrom. Men ingen setter spørsmål tegn om du bytter ut bilen din ofte. 8)

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For de fleste entusiaster er jo kino og hjemmekino typisk - både og... Totalt uinteressant selvsagt å regne på om det "svarer seg" å se film hjemme vs. på kino ettersom dette uansett er to helt forskjellige arenaer. Kino viser filmene tidligere, har ofte en utvidet sosial setting (da sammenlignet med en mer "normal" stuekino), samt har jo som oftest en relativt høy teknisk kvalitet.

Når en dermed sammenligner dette med noe billig Optoma/LG-greier blir det jo helt skivebom etter mitt syn. Hjemmekinoen er først og fremst praktisk for hvermannsen, og ikke minst gir den mulighet for å se filmer som for lengst har sluttet å gå på kino. Mange har jo rett og slett ikke muligheten til å dra på kino i noen særlig utstrekning med unger og annet.

Når det gjelder hjemmekinoene mange av oss her inne bygger oss har jo selvsagt ikke noe med økonomisk fornuftighet å gjøre. Her er det pur idealisme, entusiasme og ønske om å bruke penger på AV-opplevelser som ligger bak. På samme måte som noen kjøper seg båt eller hytte på fjellet. Prøv å beregne om båt "svarer seg", eller hytte for den saks skyld... Mye her i livet en ikke kan forsvare rent økonomisk gitt!
    +1
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer Bluepower sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    +1
    Enig i den!

Ikke alt som kan måles i penger..

-For ikke snakke om følelsen av å ha bygd opp noe slik selv.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinoen er først og fremst praktisk for hvermannsen, og ikke minst gir den mulighet for å se filmer som for lengst har sluttet å gå på kino. Mange har jo rett og slett ikke muligheten til å dra på kino i noen særlig utstrekning med unger og annet.
    Denne stiller jeg meg bak 100%

Som småbarnsfar hører kinoturer til sjeldenhetene, og Hjemmekinoen er verdt sin vekt i gull. Barnevakt er umulig å oppdrive, det koster mye og den eneste "atmosfæren" jeg har lagt merke til er et resultat av dårlig klima-anlegg. At det å dra på den lokale kinoen kan være koselig av og til for å komme seg ut blant folk kan jeg si meg enig i, men hadde jeg ikke hatt muligheten til å se filmer med god lyd- og bildekvalitet hjemme hadde jeg følt meg frarøvet noe som gir meg og samboeren mye glede i hverdagen.

Dessuten er jo faktisk film bedre hjemme, enten man har en dedikert kino eller en stuekino. Man kan slappe av i kjente og behagelige omgivelser - og man kan bruke kinoen når man selv ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Alle kjøper seg vel en eller annen form for tv for å se på nettopp tv, og de fleste ønsker seg et stereo opplegg for nettopp høre på musikk. Kombiner disse tingene, og du har et hjemmekino anlegg. Hvor dyrt eller billig du vil gjøre det er da opp til deg selv.

Da kan du altså sitte hjemme se på de filmer du vil, når du vil, med de pauser du selv ønsker, etter vært med den kvaliteten du selv ønsker, når du faktisk forstår at den lokale kinoen tilbyr temmelig ræva kvalitet.
    Kunne ikke vært mer enig i den nederste settningen. La inn en kommentar der, tror ikke den kom opp pga. dårlig nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og

det kan være godt med en pustepause fra samboer,kone...Å ta en tu r i bua å coooln helt alene med selvvalgt film Jeg å min kone synes faktisk det er bra for oss begge...
    Og hun sitter inne å ser Greys eller no annnen skjit 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40.000 kroner. Tja, får da nesten et godt komplett oppsett med effetforsterkere da

Den beste kinoen i nætheten med THX godkjenning og som oppgraderte høytalere dette året sender KUN 3D filmer :-/

Synd det, da blir det ikke noe kinotur før den 1. Hobbiten filmen kommer.

Det er vel flere en meg som ikke er i nærheten av og tenke på den gleden det gir og se film på et sikkelig hjemmekino som er sånn tålig greit kalibrert der en kan legge inn do pause når en selv ønsker og skru opp lyden litt ekstra når en vil og slipper de forbanna ***** idiotene som skal skravle og fnise så mye under filmvisningen at en blir bare sittende og irritere og ønsker kjøre en øks ned i hode på de og ikke får nyte filmen. (og pust)

Nei Hjemmekinoen gir utrolig mye mere glede en det 1 tur eller 2 på kino gir i løpet av et år :-D

Hjemmekino/Lyd er en hobby :-D Vistnok en dyr hobby, men det er vel kvinnfolk å ? hehe ;-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skravle og fnise er irriterende nok, men lysere telefoner var faktisk min hovedirritasjon siste kinoopplevelse og at lydnivået var en smule høyt.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hjemmekino/Lyd er en hobby :-D Vistnok en dyr hobby, men det er vel kvinnfolk å ? hehe ;-D
    Enda et godt argument mot kino. Du risikerer å treffe på drømmedama og det koster masssssse.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    180 kr for en blu-ray er ganske i overkant. Har aldri betalt mer enn 100kr.

Hvorfor MÅ man ha prosjektor? Holder det ikke med familiens flatskjerm?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    40.000 kroner. Tja, får da nesten et godt komplett oppsett med effetforsterkere da

Den beste kinoen i nætheten med THX godkjenning og som oppgraderte høytalere dette året sender KUN 3D filmer :-/

Synd det, da blir det ikke noe kinotur før den 1. Hobbiten filmen kommer.

Det er vel flere en meg som ikke er i nærheten av og tenke på den gleden det gir og se film på et sikkelig hjemmekino som er sånn tålig greit kalibrert der en kan legge inn do pause når en selv ønsker og skru opp lyden litt ekstra når en vil og slipper de forbanna ***** idiotene som skal skravle og fnise så mye under filmvisningen at en blir bare sittende og irritere og ønsker kjøre en øks ned i hode på de og ikke får nyte filmen. (og pust)

Nei Hjemmekinoen gir utrolig mye mere glede en det 1 tur eller 2 på kino gir i løpet av et år :-D

Helt og holdent enig. For å ikke snakke om fnising, knitring med snopeposer er og meget irriterende. Det typiske er og at det kommer en kar på 1,90 med en diger frisyre og setter seg rett foran en. nei huff.. Offentlig kino var gode ting i gamle dager når man ikke brydde seg om filmen men bare om å få en suss av jenta en hadde med

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen jag får en BRA upplevelse av själva Biosalen för de 120 kronorna det kostar, då kommer jag gå på bio oftare. De sista besöken här i Trondheim har varit totalt tragedi.
    Var på sista Batman, dagen innan premiär klockan 23.59 och hade ordnat med vänner, godis, en timma på kafe innan och allt det där som hör till. Väl inne i bion, på övertid, får vi besked att filmen fysiskt inte kommit dit, trots att den visas i 5 andra salonger bredvid så det var bara att packa och dra hem med 2 fribiljetter. När vi väl fick se filmen var det så dålig bildkvalitet att man börjar grina. Min billiga pissprojektor med snart 3000 timmar på lampan visar otroligt mycket bättre kvalitet än i sal 5 i Prinsen. Det värsta är att jag tror inte jag är ensam om denna upplevelse. Det verkar som om det är dålig kvalitet på många platser.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpløs artikkel.
    Et hjemmekinoanlegg benytter man utrolig mye, ikke bare til film, men også TV titting og musikklytting.

Da stiller jeg heller spørsmål til dem som bruker 20k til nye felger på en bil som stort sett står i ro.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Da stiller jeg heller spørsmål til dem som bruker 20k til nye felger på en bil som stort sett står i ro.
    OffTopic:
    Tja, de gangene jeg virkelig har beundret felgene til andre biler har de typisk stått i ro. Jeg er mer overrasket over de som kjøper seg en bil til 500.000 og ikke legger 20k ekstra for å få skikkelige felger. (felger er halve bilen)
    Dog veldig off topic

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Dessuten drar det jo endel opp at man kan se film alene i sin hjemmekino
    Dette er jo ofte noe som er litt vanskelig når man drar på offentlig kino.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •