Hjemmekino er for dyrt, dra på kino i stedet! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Det er vel flere en meg som ikke er i nærheten av og tenke på den gleden det gir og se film på et sikkelig hjemmekino som er sånn tålig greit kalibrert der en kan legge inn do pause når en selv ønsker og skru opp lyden litt ekstra når en vil og slipper de forbanna ***** idiotene som skal skravle og fnise så mye under filmvisningen at en blir bare sittende og irritere og ønsker kjøre en øks ned i hode på de og ikke får nyte filmen. (og pust)

Dette er vel stort sett grunnen til at jeg venter 2mnd med å se en film på kino eller bare venter til den dukker opp på blu ray.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Agurktiden er her, og sommervikarene har inntatt redaksjonene. Sånt blir det tøvete artikler av.

Jeg bruker hovedsakelig hjemmekinoen til gaming. Så kan jeg jo se hva det koster å leie den lokale kinosalen til dette formålet.

21.000 kroner per dag i helg... Ikke sjelden jeg spiller en hel dag. Fordelen med denne artikkelen er at de nå får demonstrert hvor fort jeg egentlig får finansiert en überfet hjemmekino.

I tillegg koster det jo en del bensinkroner å kjøre til kinoen med 4,4 liters V8. Sparer penger hver gang jeg slår på hjemmekinoen tydeligvis.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleksibelheten er heilt klart større med ein hjemmekino. og ikkje minst sitter ein igjen med noko som har verdi, i motsetning til brukte kinobilletter.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slo meg da jeg leste artikkelen var at forfatteren har hatt en debatt med sin bedre halvdel. Han har lyst på kino hjemme og prøver desperat å rettferdiggjøre investeringen. Hva da bedre enn å få det på trykk, masse makt i trykkede artikler ;-) .

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fjollete artikkel med journalist som ikke har fulgt med i timen.

Man kan få seg en god hjemmekino til en mye lavere pris enn det som skrives i artikkelen.

Man kan leie seg filmer via en Apple TV, eller andre tilbydere, til en helt annen pris enn det artikkelen prøver å skremme med av priser på eie-filmer.

Og det blir egentlig feil å sammenligne kjøp av eie-film kontra leie-film som kino i realiteten er.

Og man burde kanskje tatt med i "regnestykkene" at hjemmekinoen/stuekinoen også benyttes til TV titting og musikkformidling - 24/365. Hvilken verdi har det tro....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Og det blir egentlig feil å sammenligne kjøp av eie-film kontra leie-film som kino i realiteten er.
    Meget godt poeng!

Skal vi lage et motforslag og sende det tilbake til artikkelforfatteren?

Geir Arne

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    180 kr for en blu-ray er ganske i overkant. Har aldri betalt mer enn 100kr.

Hvorfor MÅ man ha prosjektor? Holder det ikke med familiens flatskjerm?

Det blir ikke ordentlig hjemmekino før man har lerret på minst 100"...

Ellers så må jeg si meg ening i Lygren.8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det som slo meg da jeg leste artikkelen var at forfatteren har hatt en debatt med sin bedre halvdel. Han har lyst på kino hjemme og prøver desperat å rettferdiggjøre investeringen. Hva da bedre enn å få det på trykk, masse makt i trykkede artikler ;-) .

Jeg vil si det motsatte har skjedd, dette er skrevet av en halvdel som vil argumentere MOT en hjemmekino.

Om økonomi er et spørsmål (når er det ikke det) så kan du få veldig god film opplevelse med en stor plasma, spess om alternativet blir en pj i < 10k klassen.

Lyd syns jeg faktisk er langt mer viktig enn og fokusere på bildet.
    (Stikk motsatt av hva jeg trodde for 5 månder siden)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Meget godt poeng!

Skal vi lage et motforslag og sende det tilbake til artikkelforfatteren?

Geir Arne
    Ja, hvis du gidder...

Ta da med at Apple TV tar fra kr 39,- for en film i HD kvalitet (720p).
    Man må starte å se filmen innen 72 timer
    Man må se ferdig filmen innen 30 dager (tror det var noe sånn).

For en familie på 4 = kr 39
    På kino = 4 x 100 = 400

Om man da vil se 2 filmer i mnd:
    Hjemmekino = 936,-
    Offentlig kino = 9600,-

Satt på spissen, selvfølgelig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man film hyppig og man ikke investerer ofte i noe nytt utstyr, så kan det nok også bli billigere enn kino innen rimelig tid. Ved leie fra f.eks Lovefilm får man langt lavere priser enn hva som er oppgitt i artikkelen.

Men uansett så handler ikke hjemmekino nødvendigvis om økonomiske sparelser som Lygren er inne på. Å dra på kino i arbeidsdager blir ofte for mye styr for de fleste. Kino er best hjemme.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du gidder...

På kino = 4 x 100 = 400

Hjemmekino = 936,-
    Offentlig kino = 9600,-

For og sammenligne skikkelig så må vi også finne en kino med 5 stjerners restaurant med øl/vinservering og sjåførs tjeneste til og komme seg hjem med.
    (ok jeg er kanskje ikke så flink til og lage mat men jeg syns jeg lager god mat)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du gidder...

På kino = 4 x 100 = 400

Hjemmekino = 936,-
    Offentlig kino = 9600,-

Eller at man ved å skaffe seg VPN kan se nye filmer, ofte før de kommer på kino i USA også, gjennom VUDU/Netflix etc. Da er prisen i snitt godt under 30 kr. filmen i topp kvalitet. Og deler man 30 på to-tre blir stykkprisen latterlig langt under kino. Skal innrømme at jeg til og med har leid litt eldre filmer fordi jeg ikke gidder å lete etter dem i skuffene...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    SÃ¥ mye koster kino i stua - Bruke - DinePenger.no

Her må vel Dinepenger ha fått litt penger fra kinobransjen for å trykke denne artikelen. Selv om jeg vel kanskje tviler på at noen veier denne artikkelen så tungt før de vurderer å investere i hjemmekino. :-D
    I følge en kommentar hos Dine Penger, så finnes det 187 kinoer i landet nå...og vi vet jo alle at Norge er et LANGT og grisgrendt land, og mange må jo kjøre i timesvis for å finne en kino....for det finnes jo faktisk folk som liker film som ikke bor i nærheten av de store byene...og film er fremdeles best...hjemme :-). Selvom jeg har vært på kino oppimot 1000 ganger i løpt av et langt liv..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du gidder...

På kino = 4 x 100 = 400

Hjemmekino = 936,-
    Offentlig kino = 9600,-

Hva er satt på spissen her? 8)

Selvsagt hadde man normalt sett ikke gått så ofte på kino, nettopp pga pris, men sett 2 filmer i måneden? Ja, MINST!

Du er jo snarere for snill i eksempelet ditt. Det er jo dette artikkelforfatter har bommet helt på. Man kan ikke sammenligne fortjenesten/tap med antall ganger man går på kino, men antall ganger man ser film hjemme (+kino). Årsaker til at man ikke går på kino en-to ganger i uken er jo mange. Tilgjengelige filmer, pris, kosen av å se den hjemme med familie og venner og prate underveis, samt det rent pratiske rundt kinoturen.

Hos mange blir det vel sett 1-2 filmer i uka. Av og til av alle i huset, av og til far og mor, bare far, bare mor eller barna osv.

Mange filmer hjemme er også 'gratis' ved at de inngår i TV-abonnemententet man allerede har. Om de går direkte, tas opp eller streames (Viaplay har f.eks. alle alle Viasat Film-filmene tilgjengelig for gratis streaming for gullkunder). Hvorfor skal vi ikke oppleve disse også på annet enn TV-høyttalerne?

Jeg har ikke voldsomt mange Blu-Rayfilmer (ca 60), men jeg har ikke betalt 180kr for én enste en. Og de man eier kan man se når man vil, uten å betale ytterligere 100kr. De filmene ville man gjerne også kjøpt selv om man ikke har hjemmekino. For selv de uten hjemmekino har lov til å kjøpe film, og gjør det også. Iallefall når vi snakker om 2,4 filmer i året :roll:

Som orso nevner er også Lovefim rimelig. Mitt leieabonnement der koster 79kr/mnd for 4 filmer (2 hjemme om gangen). Jeg ser gjerne en hver helg eller to annenhver uke avhengig av humør og filmer på TV etc. Dette blir 19,75kr per film. (Bare 4 filmer/mnd på kino ville jo blitt 4800 kr/året for meg alene på kino, nesten 10k med kona og over 19k om vi hadde hatt to barn.)

Hva har man normalt sett fra før?

- TV
    og 50" er ble den nye 'stuestørrelsen' for allerede 2-3 år siden. Nå er jo 60" tilgjengelig for langt under 10.000kr. Begge deler gir absoultt akseptable kinooppelvelser for Ola, Kari og eventuelle trollunger. Avhengig av sitteavstand holder 40/42" også.

- Stereoanlegg
    De fleste har vel en eller annen form for musikkformidler uteom øreklokker, som enten kan fornyes/oppgraderes eller bygges ut til surround (evt. 2.1) for å øke opplevelsen. Stereoanlegg (2.0 eller 2.1) kan jo absolutt være akseptabelt for kinoopplevelse det også. I prisklasser fra 5000-10000kr, til det 'uendelige'. Budjsettversjonen i artikkelen var helt latterlig. Man må ikke ha lerret i stuekino. TV-en duger.

- DVD-/Blu-Ray-spiller. (Og de rimeligste BD-spillerne koster ikke mer enn et par kinobilletter.)

Et hjemmekinoanlegg behøver ikke bare brukes til film. Det kan jo brukes til musikk, TV og spilling også. Hvordan skal man regne ut verdien av dette i regnestykket til Varg Aamo? Nyttefunsjonen til en hjemmekino er ikke bare å spille av noen få filmer i året.

Utenom Blu-Ray, HD DVD og DVD sees også de aller fleste TV-filmer, Formel 1, NCIS, Burn Notice, The Mentalist, Top Gear (UK+USA), Fifth Gear samt alt av musikkvideoer og konserter m.m. med anlegget på her i stua. Det blir ikke det samme med kun TV-lyden, selv om det er helt greit på de fleste komiserier og likn.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man med at man nærmest kun trenger en lydplanke med sub, og en litt større tv enn de fleste allerede har, for å konkurere med mine nærmeste kinoer blir regnestykket rimelig håpløst for kino-delen.

Den beste kinoen jeg har vært i er Colosseum, og den var ikke noe å skryte av. Mulig det finnes bedre dog........

Hva med å ta denne debatten under artikkelen?

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke betale så veldig mye før i alle fall lyddelen er bedre hjemme enn på kino. En rimelig høyttalpakke fra Tannoy, Klipsch eller enda bedre noen aktive JBL høyttalere i tillegg til sub, receiver/prosessor og kilde så når man langt. Kombinerer man dette med noen enkle akustiske tiltak og jobber litt med plassering og instillinger, så er lydopplevelsen fort bedre enn hva den er på kino. En plasma med bra størrelse koster heller ikke all verden og fungerer fint hvis man sitter litt nærme.

Dyrt er hjemmekino først når man driver og oppgraderer og bytter hyppig. Og de finnes jo det en del av.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter opp et anlegg som, eller likt, dette: (har bare tatt priser på klubben for å gjøre det enkelt)
    Panasonic ST65 pris: 21290,-
    Denon AVR-2313 pris: 6698,-
    Denon BDT-1713 pris: 3798,-
    Dali Zensor 5.1 pris: 12588,-
    Total: 44374,-

Om man leier film, til la oss si 50/stk blir regnestykket som dette.

Besøkspriser for en familie på 4:
    Hjemme = kr 50
    På kino = 4 x 100 = 400

Kostnad per år om man vil se 1 film i mnd:
    Hjemme = 600,-
    På kino = 4800,-
    Differanse = 4200,-
    Tid før inntjening = 10år 6mnd
    Tid før inntjening med bortregnet eksisterende utstyr = 7år

Kostnad per år om man vil se 2 filmer i mnd:
    Hjemme = 1200,-
    På kino = 9600,-
    Differanse = 8400,-
    Tid før inntjening = 5år 3mnd
    Tid før inntjening med bortregnet eksisterende utstyr = 3år 6mnd

Besøkspriser for et par:
    Hjemme = kr 50
    På kino = 2 x 100 = 200

Kostnad per år om man vil se 1 film i mnd:
    Hjemme = 600,-
    På kino = 2400,-
    Differanse = 1800,-
    Tid før inntjening = 24år 8mnd
    Tid før inntjening med bortregnet eksisterende utstyr = 16år 4mnd

Kostnad per år om man vil se 2 filmer i mnd:
    Hjemme = 1200,-
    På kino = 4800,-
    Differanse = 3600,-
    Tid før inntjening = 12år 4mnd
    Tid før inntjening med bortregnet eksisterende utstyr = 8år 2mnd

Om man drar dette litt videre kan man trekke bort det man uansett ville brukt på tv og stereo hjemme. La oss si et snitt på 10k for tv og 5k for lyd(enten stereo eller rimelig surrond). Da blir investeringen 29374,-, lagt til i rødt

Man kan også vri regnestykket i mer aggresiv rettning med flere kinobesøk og innregnet snop. Da vil besparelsen være raskere. Sikkert flere ting man kan dra inn også, det vil relativt fort bli et lønnsomt prosjekt om man har en stor familie eller ser mye på film om man tar utgangspunkt i at komponentene holder rundt 10år.

Geir Arne

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For de fleste entusiaster er jo kino og hjemmekino typisk - både og... Totalt uinteressant selvsagt å regne på om det "svarer seg" å se film hjemme vs. på kino ettersom dette uansett er to helt forskjellige arenaer. Kino viser filmene tidligere, har ofte en utvidet sosial setting (da sammenlignet med en mer "normal" stuekino), samt har jo som oftest en relativt høy teknisk kvalitet.

Når en dermed sammenligner dette med noe billig Optoma/LG-greier blir det jo helt skivebom etter mitt syn. Hjemmekinoen er først og fremst praktisk for hvermannsen, og ikke minst gir den mulighet for å se filmer som for lengst har sluttet å gå på kino. Mange har jo rett og slett ikke muligheten til å dra på kino i noen særlig utstrekning med unger og annet.

Når det gjelder hjemmekinoene mange av oss her inne bygger oss har jo selvsagt ikke noe med økonomisk fornuftighet å gjøre. Her er det pur idealisme, entusiasme og ønske om å bruke penger på AV-opplevelser som ligger bak. På samme måte som noen kjøper seg båt eller hytte på fjellet. Prøv å beregne om båt "svarer seg", eller hytte for den saks skyld... Mye her i livet en ikke kan forsvare rent økonomisk gitt!
    +1

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjansen for at filmen jeg har lyst til å se går på kino for øyeblikket, er veldig liten. Sjansen for at filmen befinner seg i samlingen min, er derimot vesentlig større. Er den ikke i samlingen, men derimot går på kino akkurat nå, venter jeg heller til den er i samlingen fremfor å stunte til den offentlige kinoen.
    Har man først en dedikert kino hjemme, er jo hele diskusjonen om lønnsomhet nokså uinteressant. I tillegg kommer jo muligheten til å se ekstramateriale som er på disken, men ikke på kino. Samt muligheten for gjensyn nårsomhelst senere.
    Er valget om man skal etablere en hjemmekino eller i det minste et bra TV-anlegg fra scratch - eller istedet stikke på kino hver uke, får jo den enkelte vurdere sine preferanser. Vi trenger jo ikke dytte hjemmekinohobbyen ned i halsen på folk som ikke gidder eller ikke er interessert i å etablere noe som helst. Da kan jo de bare fylle kinosalene, så kan vi andre fortsette ufortrødent med vår hobby.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har leid over 400 filmer hos lovefilm. tidligere i tråden sies det at det koster ca 20,- filmen hos de. de blir ca 8000,- til lovefilm og 40 000,- til kinoen. og siden det bare er en liten del av filmene jeg har sett iløpet av disse årene jeg var medlem hos lovefilm, er det nok ikke mange årene igjen før jeg har tjent innjenn anlegget og tv'en til ca 80 000,-
    pluss at det er bedre lyd her enn i kinoene rundtom her.
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •