"Morsom lyd", "best på film" - what?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Morsom lyd", "best på film" - what?

Stadig leser man dette, om høyttalere og forsterkere som har "høy morofaktor - er morsomme", og ikke minst de er "fantastiske på film".

Hva betyr egentlig dette? Jeg kjenner bare til god - og mindre god lyd. Er høyttalerne, sammen med forsterkeri dugelig på krevende musikk, så er de jammen gode nok for film, som krever mindre high-end kvaliteter enn musikk.

God lyd er aldri kjedelig for meg, men dårlig lyd er kjedelig å lytte til.

Noen som har en forklaring på utsagnene?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest en artikkel i lyd og bilde engang der det ble forklart at omtalte høytalerne hadde en morsom/engasjerende lyd pga frekvensgangen ikke var snorande bein men hadde noen db ekstra i ett spesifikt område av bassen.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikon 5 mk2 nå som jeg bruker. meget fin lyd, elsker og høre musikk på disse. Men har nå lånt ett par dynavoice m65 ett par uker. disse er i mine ører "artigere" enn daliene, kan kansje kalles partyfaktor? det er nok noe med dette knut1 sier, de fremhever kansje den delen av frekvensgangen som virkelig får fart på rockefoten?
    men nå etter ett par uker var det godt og sette innjen daliene og kose meg med musikk igjenn. m65'ene mangler noe dynamikk og er mer innestengt diskanten enn daliene mine synst jeg. men meeeget artige! hører lensmannen var en tur forbi lørdag
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står en del om dette i denne testen. kansje du finner det du leter etter her:

http://avforum.no/forum/eldre-produk...cube+referance
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Mener å ha lest en artikkel i lyd og bilde engang der det ble forklart at omtalte høytalerne hadde en morsom/engasjerende lyd pga frekvensgangen ikke var snorande bein men hadde noen db ekstra i ett spesifikt område av bassen.
    Ikke vet jeg

Kan jo også legge til et spørsmål - om hva menes med å være best på rock?

Hvis høyttalerne har de grunnleggende kvalitetene som skal til for å gjengi kompleks musikk på en uovertruffen måte, hve er det som evt. forhindrer disse å være glimrende på enkel rock?

Min mistanke er at "best på film" osv. det er noe man sier om mindre bra utstyr, som faller igjennom på musikk som krever gode lydegenskaper.

Men det var visst ikke så mange som ville utdype hva de egentlig mener med slike påstander
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi verden er full av vage, subjektive termologier som kan tolkes på mange måter.

Dette er en uting, det er jo et tema som omhandler elektronikk og akustikk. Men desværre så er markedet fult av selverklærte eksperter som egentlig bare er ute etter å selge dyre ting til folk som ikke har tilstrekkelig kunnskap innen noen av fagene.

HiFi skribenter har og sin del av skylden.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hel del uttrykk brukt i norske artikler i mangel på kunnskap nok til å skrive noe vitenskapelig med rot i virkeligheten.

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ikke vet jeg

Kan jo også legge til et spørsmål - om hva menes med å være best på rock?

Hvis høyttalerne har de grunnleggende kvalitetene som skal til for å gjengi kompleks musikk på en uovertruffen måte, hve er det som evt. forhindrer disse å være glimrende på enkel rock?

Min mistanke er at "best på film" osv. det er noe man sier om mindre bra utstyr, som faller igjennom på musikk som krever gode lydegenskaper.

Men det var visst ikke så mange som ville utdype hva de egentlig mener med slike påstander
    Jeg er helt klinkende klart enig med deg.

Faktum er at anmeldere og andre folk har svært vanskelig for å si noe negativt om noe som helst. Alt blir anmeldt med positivitet.
    Hvorfor? De "får" eller "får låne" dette utstyret, evt. får kjøpe selv til rabatterte priser og så videre, så det hele er økonomisk motivert.

Så da vokser det frem slike tøyseuttrykk.
    "Best på film" = uren, grumsete diskant og grøtete bass, gjerne lav pris
    "Bra til rock" = av en eller annen grunn har journaliststanden bestemt seg for at dette skal brukes til å beskrive en høyttaler med elendig diskant
    "høy morrofaktor" = overdreven bass som gjerne er udefinert og grøtete

Dette er jo veldig irriterende uttrykk i seg selv, og igjen er det bransjemafiaen som er problemet.
    Jeg vil gjerne poengtere at det er bortimot umulig å mene noe konkret om et produkt være seg her eller på hifisentralen, kanskje særlig på hifisentralen.
    Dette skyldes at det sitter tonnevis av folk som er involvert i bransjen på en eller annen måte, og er villige til å bruke alle midler til å forsvare sin inntektskilde.

Dersom jeg da sier min ærlige mening om et dårlig produkt, en tungdreven høyttaler med kaotisk impedansekurve f ex, som da er totalt uegnet til bruk på rørutstyr og gjerne krever 2600watt transistorforsterker for å i det hele tatt prestere i nærheten av litt under middels akseptabelt, ja da blir jeg korsfestet, pisket, sårene mine saltet, og truet av moderatorene med litt av hvert.

De som er litt over middels intelligente eller bedre, de gjennomskuer så klart dette tøvet her og tør å kalle en spade for en spade.

En god høyttaler skal selvfølgelig ha:
    -fin impedansekurve
    -ikke være overdrevent tungdreven
    -klar og fin lyd der både bass, diskant og mellomtone er definerbar - ikke grøtete grums.

Dette er jo selvfølgelig helt normale krav.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til Ideal!

Og nå for tiden så er selv billig utstyr evig godt nokk til å fremføre musikk/film på et slik nivå at det er vanskelig å retferdiggjøre et innkjøp av dyrt utstyr.

Og da er det enda mer om å forvirre kundene sine og overbevise dem om at de har behov for å bruke mer penger på høyttalere og forsterkere osv.

Å btw, hvis en høyttaler faktisk er god på rock, så er den og god på alt annet, det er ikke mulig å være god innenfor en sjanger alene, en høyttaler er en passiv !ubevist! komponent som ikke "gir ****" i å gjengi andre sjangre like bra:P

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch - In your face holdning på film som gir den som lytter morro underholdning.
    Syns persjonlig at rimelige klipsch modeller ikke er helt min greie når det kommer til musikk. Da jeg liker mere tilbakelendt og bassrik høytaler til den oppgaven.

Emotiva - Klipsch sammen med Emotvia byr på ekte filmglede til en rimelig penge.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Klipsch - In your face holdning på film som gir den som lytter morro underholdning.
    Syns persjonlig at rimelige klipsch modeller ikke er helt min greie når det kommer til musikk. Da jeg liker mere tilbakelendt og bassrik høytaler til den oppgaven.

Emotiva - Klipsch sammen med Emotvia byr på ekte filmglede til en rimelig penge.
    Ser du hva du gjør nå? Du kommer med slike termologier som TS nevner i første post...

"In your face holdning", "tilbakelent".

Bassrik forstår jeg, men det kan fremdeles bety flere ting. Er det at den har en ujevn frekvenskurve dær bassen blir gjengitt ved et høyere volum en resten av freksvenspektret eller er det muligheten for å spille høyt uten at basselementene når sin kapasitet eller er det at høyttaleren ikke er et offer for så mye dynamisk kompresjon i bassfrekvensene?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en høyttalere kan beskrives som "fantastiske på film" kan være så enkelt som at den ikke er så god på musikk.

Men, på film kan man også overrepresentere noen frekvensområder for å gjøre det morsommere uten at man lett avslører dette.

Dog vil alltid en høyttalere som fungerer meget bra på musikk fungere godt også på film.

Geir Arne

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    En hel del uttrykk brukt i norske artikler i mangel på kunnskap nok til å skrive noe vitenskapelig med rot i virkeligheten.
    Litt også at det hele helst skal også kunne kokes ned til en catch-phrase som kan spys ut sammen med et terning kast på tv2-hjelper deg.

Også ønsker man jo et størst mulig leser antall så da går det helt ned til bermen som strøk o-fag i 6 klasse og får anafylaktisk sjokk om man vises en graf eller gud forby en tabell.

Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    "Bra til rock" = av en eller annen grunn har journaliststanden bestemt seg for at dette skal brukes til å beskrive en høyttaler med elendig diskant
    Dagens latter, og den går i fasiten :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at dette først og fremst har med lydfilosfi å gjøre. Noen lager høyttalere for at de skal låte mest mulig korrekt, eller de skal fungere strålende på klassisk musikk eller taffeljazz. Andre prioriterer trøkk, festkul eller litt ettergivende diskant for å kunne takle andre typer musikk bedre.

Poenget er at hvis du vil ha i både pose og sekk så koster det gjerne mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo være så mangt. Men først og fremst tenker jeg på lyd med mye power som kan spille høyt med overdreven bass. En skrekkfilm på lavt nivå blir gjerne litt tamt. Men der instrumenter f.eks ikke låter hva instrumenter gjør i virkeligheten, men at det er artig å høre på og hvor filmen i utgangspunktet er i sentrum og der du ikke fokuserer på lydkvaliteten i samme grad annet enn at det er trøkk.

Diskanten kan kanskje være litt skrikete, men du takler det fordi du er i film-modus og den skrikte diskanten gjør skrekkfilmen til en enda mer paranoid opplevelse, mens hvis du hadde vært mere i musikk-lyttemodus så hadde du synes det hadde vært slitsomt å fått presentert lyden på den måten. Særlig hvis du var klar for noe rolig behagelig musikk.

Bassen kan være litt buldrete. Instrumentene i musikken blir grøtete, og anlegget klarer ikke å skille instrumentene fra hverandre slik at flere av instrumentene nærmest blir borte eller at de flettes sammen i en smørje. Mellomtonen er gjerne også litt bob bob.

Dette kan være så mangt, men dette var noe av det jeg personlig tenkte på. Og det er jo ikke akkurat noe definisjon på dette, men tipper at mine betraktninger ikke er ulik mange andre.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det at en høyttalere kan beskrives som "fantastiske på film" kan være så enkelt som at den ikke er så god på musikk.

Men, på film kan man også overrepresentere noen frekvensområder for å gjøre det morsommere uten at man lett avslører dette.

Dog vil alltid en høyttalere som fungerer meget bra på musikk fungere godt også på film.

Geir Arne
    Akkurat dette har jeg alltid ment også !!

Kan ikke skjønne annet enn at en god allround musikkformidler,skal kunne levere varene på film også!

Men jeg kan skjønne at det ikke er like selvsagt at det også fungerer den andre veien - jeg mener at musikk er mye mer avslørende enn film mtp. å skille en god og dårlig høyttaler!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste i går kveld en test i siste lyd og bilde om noen høytalere til omlag 140 laken.

Helt utrolig rå på sånn diana krall greier.
    Stemmen la seg rundt nakken og løftet nakkehårene opplegget.

Helt ubrukelig på metallica for der var de for analytiske.
    Høytaleren passet ikke for for sånn "loudnes" og "komprimerte" innspillinger.

Kanskje alt dette trøbbelet med å velge seg en høytaler er musikk produsentene sin feil ???
    Evnt at journalisten er helt på fisketur i grønnsak åkeren.
    Ikke hvet jeg.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Å btw, hvis en høyttaler faktisk er god på rock, så er den og god på alt annet, det er ikke mulig å være god innenfor en sjanger alene, en høyttaler er en passiv !ubevist! komponent som ikke "gir ****" i å gjengi andre sjangre like bra:P
    Ikke enig med deg her, men en god høyttaler bør være god på de fleste typer musikk. Noen høyttalere kan være god på f.eks hip-hop/rap etc, men heller dårlig på klassisk og musikk med mye instrumenter/detaljer etc...

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo veldig på hva vi synes er morsomt med å høre på musikk/se på film. Jeg synes det er morsommere å høre på et par med Klipsch iforhold til B&W. Da jeg handlet RF-82 stilte jeg de ved siden av DM604S2 og spilte ivei på begge par, var jo ikke i tvil om at Klipschene virkelig pumpet ut bass og trykk, det er dette jeg synes er morro. Få seg et slag i brystkassa, en tight og stram bass som hamrer ivei. B&Wene kan også spille morsomt, men er nok litt mer forsiktig med å gjengi bass så dominerende. Derfor synes jeg Klipsch er en morsom høytaler, dette er basert på hva jeg liker og selvfølgelig hva jeg har hørt fra før(som ikke er sånn fryktelig mye).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Jeg er helt klinkende klart enig med deg.

Faktum er at anmeldere og andre folk har svært vanskelig for å si noe negativt om noe som helst. Alt blir anmeldt med positivitet.
    Hvorfor? De "får" eller "får låne" dette utstyret, evt. får kjøpe selv til rabatterte priser og så videre, så det hele er økonomisk motivert.

Så da vokser det frem slike tøyseuttrykk.

Dette er jo veldig irriterende uttrykk i seg selv, og igjen er det bransjemafiaen som er problemet.
    Jeg vil gjerne poengtere at det er bortimot umulig å mene noe konkret om et produkt være seg her eller på hifisentralen, kanskje særlig på hifisentralen.
    Dette skyldes at det sitter tonnevis av folk som er involvert i bransjen på en eller annen måte, og er villige til å bruke alle midler til å forsvare sin inntektskilde.

Dersom jeg da sier min ærlige mening om et dårlig produkt, en tungdreven høyttaler med kaotisk impedansekurve f ex, som da er totalt uegnet til bruk på rørutstyr og gjerne krever 2600watt transistorforsterker for å i det hele tatt prestere i nærheten av litt under middels akseptabelt, ja da blir jeg korsfestet, pisket, sårene mine saltet, og truet av moderatorene med litt av hvert.

De som er litt over middels intelligente eller bedre, de gjennomskuer så klart dette tøvet her og tør å kalle en spade for en spade.

En god høyttaler skal selvfølgelig ha:
    -fin impedansekurve
    -ikke være overdrevent tungdreven
    -klar og fin lyd der både bass, diskant og mellomtone er definerbar - ikke grøtete grums.

Dette er jo selvfølgelig helt normale krav.

Veldig god beskrivelse. Eksakt hva jeg mener.

Når man tyr til slike beskrivelser, så er det undersforstått at høyttaleren/forsterkeren ikke er verdens beste.

Et av Drillos tidligere yndlingsuttrykk var "best uten ball":
    Særlig brukt om Øyvind Leonardsen. Som kompensasjon/trøst for manglende grunnferdigheter med ballen, så fikk han tittelen "best uten ball". Men det hjelper jo ikke stort når fotball dreier seg om å være best med ball.

Ja, det er et bransjeproblem, som når de skriver at alle trenger ekstern DAC. Men jeg har sett slike uttrykk hyppig brukt her inne også. Hvordan kan en høyttaler ha glimrende kvaliteter, og samtidig være "kjedelig"?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •