"Morsom lyd", "best på film" - what? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har alltid syns at "høy moro faktor" lyd er høyttalere som kan spille høyt uanstrengt og som har en bass som slår deg nesten ihjel.

Det var til jeg skaffet meg noen B&W805, nå er min "moro faktor" krystallklar lyd som jeg får gåsehud av. Men den aller størst "moro faktoren" er dynamikken.

Dynamikken får jeg ikke til å forklare med ord, det bare må oppleves.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Hvordan kan en høyttaler ha glimrende kvaliteter, og samtidig være "kjedelig"?
    Såre enkelt! Dersom en person sin personlige preferanse er veldig skjev frekvensgang der bass er fremhevet, så låter høyttalere med rak frekvensgang kjedelig fordi den mister fundament (Hans perspektiv). Han kan fremdeles mene at diskanten og mellomtonen er bra fordi man gjerne skiller mellom bass, diskant og mellomtone

Kinohøyttalere har gjerne noe andre kvaliteter enn hifi høyttalere med rak frekvensgang, bla. Har de mer gain i presence området for at lyden skal bli "mer direkte enn direkte". De har gjerne mye energi fra 50-100hz der hvor mye av bassinformasjonen er i tillegg til å ha mer energi i mellomtoneområdet og diskantområdet enn andre høyttalere. Klipsch kan gjerne kalles en slik høyttaler, men de kan ikke kalles dårlige pga. Det. Man kan heller kalle de ukorrekte. Dette kan man også se ved å lese hva folk sier/sa her i nåtid og gamledager om innspillingstiden på høyttalerne. Folk sa gjerne at Klipsch trenger mer enn 100 timer før de begynner å låte bra, dette er bare sprøyt ettersom de fleste komponenter i høyttalere "sitter" etter ikke så mange minutter, men det er derimot ørene og personlig smak som endrer seg og det gjerne fordi man er positivt innstilt til invisteringen. PLACEBO. Jepp, akkurat som innspilling av alle høyttalere, kabler, cablestands og annen svada.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Litt også at det hele helst skal også kunne kokes ned til en catch-phrase som kan spys ut sammen med et terning kast på tv2-hjelper deg.

Også ønsker man jo et størst mulig leser antall så da går det helt ned til bermen som strøk o-fag i 6 klasse og får anafylaktisk sjokk om man vises en graf eller gud forby en tabell.
    Hehe, joda.. det duger sikkert på tv2 hjelper deg.

Men for dedikerte HIFI magasiner blir dette for dumt.. Hvordan forfatteren oppfatter høyttaleren uten noe vitenskapelig grunnlag sier meg ingenting. Er noe helt annet å lese samme typer magasiner fra andre land, hvor impulsrespons, polarmønstre, diffraksjon osv. faktisk er målt.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Såre enkelt! Dersom en person sin personlige preferanse er veldig skjev frekvensgang der bass er fremhevet, så låter høyttalere med rak frekvensgang kjedelig fordi den mister fundament (Hans perspektiv). Han kan fremdeles mene at diskanten og mellomtonen er bra fordi man gjerne skiller mellom bass, diskant og mellomtone

Kinohøyttalere har gjerne noe andre kvaliteter enn hifi høyttalere med rak frekvensgang, bla. Har de mer gain i presence området for at lyden skal bli "mer direkte enn direkte". De har gjerne mye energi fra 50-100hz der hvor mye av bassinformasjonen er i tillegg til å ha mer energi i mellomtoneområdet og diskantområdet enn andre høyttalere. Klipsch kan gjerne kalles en slik høyttaler, men de kan ikke kalles dårlige pga. Det. Man kan heller kalle de ukorrekte. Dette kan man også se ved å lese hva folk sier/sa her i nåtid og gamledager om innspillingstiden på høyttalerne. Folk sa gjerne at Klipsch trenger mer enn 100 timer før de begynner å låte bra, dette er bare sprøyt ettersom de fleste komponenter i høyttalere "sitter" etter ikke så mange minutter, men det er derimot ørene og personlig smak som endrer seg og det gjerne fordi man er positivt innstilt til invisteringen. PLACEBO. Jepp, akkurat som innspilling av alle høyttalere, kabler, cablestands og annen svada.
    Meget bra innlegg, veldig enig i mye.

Jeg har selv et eksempel med Tannoy, jeg har hørt dette merket i alle prisklasser uten å bli overbevist. Jeg vil helt klart kalle de kjedelige.
    Nå vet jeg heller ikke hvordan disse måler, men for meg er allsakens grafer og stattestikker totalt uinteressante. Det er hvordan utstyret låter hjemme hos meg som betyr noe.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg prøvde og få fram er at det virker som om selv de bransje spesifike anmelderne skriver som om de var eller ønsket at de var på tv2 hjelper deg.

Mener og dette var en trebd som har balla på seg etter vg startet disse terningene sine. Nå må visst samtlige anmeldelser kunne oppsumeres i et stort reklame bilde, en terning kast photoshoppa inn i hjørnet og en liten merknad under bilde.

Men er det noen her på avforum som egentlig leser norske anmeldelser for nor særlig annet enn toalett lektyre?

Personlig ser jeg jo etter utenlanske som faktisk sier noe som kan brukes.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique

Men for dedikerte HIFI magasiner blir dette for dumt.. Hvordan forfatteren oppfatter høyttaleren uten noe vitenskapelig grunnlag sier meg ingenting. Er noe helt annet å lese samme typer magasiner fra andre land, hvor impulsrespons, polarmønstre, diffraksjon osv. faktisk er målt.
    +1!

@BoGGis:
    Ut fra de testene jeg har sett så har ikke Klipsch en karakteristisk økt gjengivning av frekvensene mellom 50Hz og 150Hz. Men siden klipsch ofte har større kabinetter og mer membranareale en sine motparter så er de mindre utsatt for dynamisk kompresjon en andre høyttalere i samme prisklasse. Og det er en god egenskap på alle måter utenom WAF.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Å btw, hvis en høyttaler faktisk er god på rock, så er den og god på alt annet, det er ikke mulig å være god innenfor en sjanger alene, en høyttaler er en passiv !ubevist! komponent som ikke "gir ****" i å gjengi andre sjangre like bra:P
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Ikke enig med deg her, men en god høyttaler bør være god på de fleste typer musikk. Noen høyttalere kan være god på f.eks hip-hop/rap etc, men heller dårlig på klassisk og musikk med mye instrumenter/detaljer etc...
    Enig med deg Diablito. Jeg undres hvilke høyttalere Truls har hørt i sin hifi-karriere, for det kan da ikke være noen tvil om at enkelte høyttalere passer visse sjangere bedre enn andre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Sitat:
    Enig med deg Diablito. Jeg undres hvilke høyttalere Truls har hørt i sin hifi-karriere, for det kan da ikke være noen tvil om at enkelte høyttalere passer visse sjangere bedre enn andre.
    Jeg refererer til høyttalere som er laget for å ha en jevn respons mellom 20Hz og 20kHz.

Vis en dårlig konstruert høyttaler eller en konstruksjon med andre intensjoner gir et resultat som passer noen sjangre/melodier mer så er det et feilaktig eller et nisje system. Jeg har et inntrykk at vi alle er ute etter best mulig lyd, altså at det orginale sigalet(kilden) og den reproduserte lyden er mest mulig lik.

Har hørt masse forskjellig som alle andre, men er ikke like overbevist over forkjellene som dere. Har til nå eid Tandberg, Radionette, ADAM Audio, Monitor Audio, Mission og Klipsch. Og er ganske pissed off over de dyre høyttalerne som ikke ga meg noe mer en de billige. Åpenbaringen lot seg tydeligvis vente, de dyre var penere, men de hadde mindre headroom. Og forskjell hørte jeg kun hvis jeg vekslet mellom dem med korte intervaller.

Og for å slenge til et ekstra ord, en høyttaler som er nøytral og har headroom er mye mer alsidig siden man ikke kan dekke opp for mangler men man kan lett holde tilbake en uønsket egenskap(som jevn frekvensrespons).

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler er ikke bedre enn innspillingen tillater.. Også et merkelig fenomen innenfor norske tester er at det brukes innspillinger uten noe som helst slags referanse til hvordan det burde låte. Skal man teste høyttalere med innspillinger burde det være forutsatt at lytteren vet hvordan innspillingsrommet ser ut, hvor instrumentene er plassert i rommet, og ikke minst hva slags mikrofonoppsett som er brukt. Lytteren har da en forutsetning til å mene noe om fantomplasseringer, romlyd, og instrumentklang. Å lytteteste en høyttaler med opptak man vet null og niks om, og plutselig begynne å si hva som låter mest korrekt, blir bare tull for meg..

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler er ikke bedre enn innspillingen tillater.. Også et merkelig fenomen innenfor norske tester er at det brukes innspillinger uten noe som helst slags referanse til hvordan det burde låte. Skal man teste høyttalere med innspillinger burde det være forutsatt at lytteren vet hvordan innspillingsrommet ser ut, hvor instrumentene er plassert i rommet, og ikke minst hva slags mikrofonoppsett som er brukt. Lytteren har da en forutsetning til å mene noe om fantomplasseringer, romlyd, og instrumentklang. Å lytteteste en høyttaler med opptak man vet null og niks om, og plutselig begynne å si hva som låter mest korrekt, blir bare tull for meg..
    Eh? Hvordan skal en tester kunne vite noe om det?? De som tester utstyr er da konsumenter av musikk som alle andre og kjøper platene sine de som oss?

Jeg tror heller at man ofte ikke tester høyttalere med variert nok musikk. Skal man kunne uttalere seg bør man spille alt fra klassisk til black metal til techno for å finne ut om den egner seg bedre til det ene eller det andre. Problemet til mange testere er derimot at de ikke har nok kjenneskap til alle slags sjangre for å mene spesielt mye om hvor godt den egner seg til en gitt type musikk

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Eh? Hvordan skal en tester kunne vite noe om det?? De som tester utstyr er da konsumenter av musikk som alle andre og kjøper platene sine de som oss?

Jeg tror heller at man ofte ikke tester høyttalere med variert nok musikk. Skal man kunne uttalere seg bør man spille alt fra klassisk til black metal til techno for å finne ut om den egner seg bedre til det ene eller det andre. Problemet til mange testere er derimot at de ikke har nok kjenneskap til alle slags sjangre for å mene spesielt mye om hvor godt den egner seg til en gitt type musikk
    Er ikke verre enn å få laget sin egen referanse cd med opptak. Mener en test handler om å finne den beste høyttaleren, ikke om å finne høyttaleren som favorittplata høres best ut på.

Javel, si at man har to par høyttalere og et opptak.. opptaket låter bra på det ene paret, og "dårlig/kjedelig" på det andre. Er det da høyttalerparet som får opptaket til å høre bra ut som er det beste? Eller er det høyttalerparet som muligens avslører et dårlig opptak som er det beste? Det er vanskelig å si uten noen referanse..

Har til og med lest enkelte tester hvor det skrytes av at alt av opptak høres bra ut på høyttaleren.. ja jøss, det er jo positivt :wink:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer egentlig en mikrofon å fange opp hvor hver enkelt musiker er plassert? Hvordan fungerer opptak som resulterer i dybdelyd ved avspilling på anlegget?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace

En lytter trenger ikke å inehave en slik informasjon hvis man istede lager et speiselt kildematriale som testes mot flere referansepunkt/lokalisajonri et egnet rom.

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Klarer egentlig en mikrofon å fange opp hvor hver enkelt musiker er plassert? Hvordan fungerer opptak som resulterer i dybdelyd ved avspilling på anlegget?
    Klarer egentli eg menneskelig øre dette? Vi har teleskopmonterte kamera får å observere adromeda, vi har seismografer for å oppdage ULF, hvorfor klarer da ikke en mic å oppfange lyd bedre en et menneske? Et menneske blir påvirket av koffein, stemning, slitasje og mye mer. Et elektronisk måleinstrument blir kun påvirket av slitasje.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Ikke med en mikrofon, men med to i par, så ja.. men er jo ikke selve mikrofonen som gjør jobben, men hvordan hjernen vår tolker lydbildet ut fra intensitet og fase (poenget er å få gjengitt det mikrofonen tar opp i lytterommet, over eget anlegg når vi sitter i sweetspot. Utenfor sweetspot kollapser stereobildet.)

Er stor forskjell på både klang og fantomplassering på forskjellige mikrofonoppsett som brukes (XY, ORTF, NOS, MS osv). Ta f.eks en titt på Franssen diagram, hvis det er å oppdrive på nett. Er også forskjell på om det brukes sammenfallende mikrofoner, eller separerte. Dette bygger grunnlaget for stereobilde i opptaket (stereofoniske lov).

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sier deg ingenting??
    ...du vil nok etterhvert fange opp hvilken av anmelderene som ha smak som sammenfaller med din egen, og de ulike jounalistenes "språkdrakt". Da blir det lettere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    sier deg ingenting??
    ...du vil nok etterhvert fange opp hvilken av anmelderene som ha smak som sammenfaller med din egen, og de ulike jounalistenes "språkdrakt". Da blir det lettere.
    Ja dette er like relevant som en objektiv uttalelse om hvilket skjermkort som yter mest FPS. Det er ikke opfattelig og dermed ikke mulig og beskrive uten spesifike målinger.

Dette er meget akseptert i dataverden. Det kalles benchmarking, i dataverden så benchmarker man alt, og man får i den forstand ordentige målinger som viser hvordan ytelse man vil få i den ønskede aplikasjon.

I hifiverden derimot så virker det mer som om folk akseperer alt synsing som sannhet, akurat som i åndenes makt...

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er like relevant som en objektiv uttalelse om hvilket skjermkort som yter mest FPS. Det er ikke opfattelig og dermed ikke mulig og beskrive uten spesifike målinger.

Dette er meget akseptert i dataverden. Det kalles benchmarking, i dataverden så benchmarker man alt, og man får i den forstand ordentige målinger som viser hvordan ytelse man vil få i den ønskede aplikasjon.

I hifiverden derimot så virker det mer som om folk akseperer alt synsing som sannhet, akurat som i åndenes makt...
    Skjermkort? Har ikke greie på skjermkort, ikke ånder heller.

Personlige meninger og smak, har vel for en som har drevet noen år med dette, lite med synsing å gjøre? Kanskje i noen tilfeller placebo og lignende "effekter", men i det store og hele handler vel dette om å like eller ikke like. Anmeldere har sine egne preferanser og legger som regel ikke skjul på dette.

Men ta det for det det er... en anmeldelse i et hifi blad, som har valgt sin profil til å ikke inneholde målinger. Bare å kjøpe feks Stereophile istedenfor.

For min del kunne det vært stilt flere krav til produsentene i forhold til specs som betyr noe i virkelighetens verden. At det fortsatt måles med dummy loads osv er jo i grunn latterlig. Men jeg synes uansett det kravet skulle vært stilt til produsentene og ikke anmeldere.

"Morofaktor" er uansett ofte et begrep som brukes mye i beskrivelsen av Klipsch. Forståelig i den forstand at de ofte har et fremtredende bassfundament som følges opp av et sting i øvre mellomtone. Har hornkonstruksjon som komprimerer lite ved høyt volum, og dessuten en glimrende dynamikk selv med bruk av rimelige forsterkere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Skjermkort? Har ikke greie på skjermkort, ikke ånder heller.

Personlige meninger og smak, har vel for en som har drevet noen år med dette, lite med synsing å gjøre? Kanskje i noen tilfeller placebo og lignende "effekter", men i det store og hele handler vel dette om å like eller ikke like. Anmeldere har sine egne preferanser og legger som regel ikke skjul på dette.

Men ta det for det det er... en anmeldelse i et hifi blad, som har valgt sin profil til å ikke inneholde målinger. Bare å kjøpe feks Stereophile istedenfor.

For min del kunne det vært stilt flere krav til produsentene i forhold til specs som betyr noe i virkelighetens verden. At det fortsatt måles med dummy loads osv er jo i grunn latterlig. Men jeg synes uansett det kravet skulle vært stilt til produsentene og ikke anmeldere.

"Morofaktor" er uansett ofte et begrep som brukes mye i beskrivelsen av Klipsch. Forståelig i den forstand at de ofte har et fremtredende bassfundament som følges opp av et sting i øvre mellomtone. Har hornkonstruksjon som komprimerer lite ved høyt volum, og dessuten en glimrende dynamikk selv med bruk av rimelige forsterkere.
    Jo det er greit, men å ha en personlig smak som innebærer en spesifik type forvregning eller begrensing i frekvensrespons burde ikke være i tankene til de som anbefaler utstyr i de dyrere klasser. hvis man er ute etter et spesifikt forvregningsmøsnter(rør forsterkere osv) så kan dette reproduseres for en mye lavere sum en feks det som en Bryson forsterker koster, skjermkort var bare noe jeg brukte for å ikke ty til den utvannede bilsamenligningene.
    Jeg er enig med deg at Klipsch har den morrofaktoren, men det er ikke på bekostning av andre egenskaper, de måler like godt på nominelt volum som den neste høyttaleren i samme prisklasse. Man ofrer ikke lydkvalitet med å velge en stor høyttaler, man ofrer WAF.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eehh.. hva syns du om synsingen her på avforum? Folk som har null peiling på produktet de synser om?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på en korsferd mot denne instillingen som folk har. Vi burde rydde forumet fra urelevante betegnelser og kristendom...

/satire.

Du vet hva jeg mener. Jeg ønsker at folk på avforum heller skal hjelpe de som ønsker å få et "middelmådig" oppsett med å få nettopp dette uten unødvendig dyre innkjøp som ikke er rettferdigjort.

Det er mange som enda er i den gamle HiFi verdens "modus", det er noe jeg ser på som en uting. Akurat som verdien av kabler for digital transport og krystalkuler som skal hjelpe på akustikken.

Vi trenger på den måten noen form for måling som går forbi meneskelige egenskaper, både for å rettferdigjøre våre anbefalinger og for å illustrere forskjellene på alternativene. jeg ønsker at dette temaet skal bli mer oversiktelig for både nye og ærfarne... sybjektive uttalelser, sugesjon og påvirkning er noe jeg syns vi burde averge i den grad vi kan for å hjelpe de som er ny og de som har "fartstid" innen HiFi.

Jeg tar forbehold for skrivefeil da jeg har drukket ikveld=)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •