Ulovlig nedlasting mindre enn hva vi tror?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulovlig nedlasting mindre enn hva vi tror?

Det meste av illegal musikk spres med gammeldagse metoder.

I en presentasjon som skal være lekket fra det amerikanske platebransjeorganet RIAA, kommer det frem at det meste av musikk som spres ulovlig i USA skjer "offline" – det vil si utenfor Internett. I 2011 ble 70 prosent av slik "ulovlig" musikk spredd av hva som nesten er gammeldagse metoder: brenne, rippe og kopiere direkte fra andre.

Videre er det slik at piratkopiering over nett i hovedsak skjer over peer-to-peer-nettverk. Deling via forskjellige nettlagre, som DropBox, RapidShare og lignende tjenester, står kun for en liten del av spredningen.

Mest ikke-betalt musikk

Tallene, som kommer fra en ikke offentliggjort studie som skal være gjort av det amerikanske markedsanalysebyrået NPD Group, forteller videre at brorparten av all musikk i USA ikke er betalt for. Så mye som 65 prosent av distribusjonen skal være illegal, og som nevnt er det direkte kopiering fra andre som pekes ut som favorittmetoden.

Da gjenstår det kun 35 prosent som kan gi penger i kassa til platebransjen og artistene, noe vi tenker RIAA ikke er spesielt fornøyd med. Men det er også verd å merke seg at betalte nedlastinger i 2011 stilte likt med ulovlige nedlastinger, noe som er en stigende trend fra 2010-tallene.

I 2011 overgikk også betalte nedlastinger salget av fysiske CD-er.

At lysbildet over er merket som konfidensiell kan bety at RIAA ikke er interessert i at disse tallene kommer ut. De senere årene har det jo vært stort fokus på ulovlig spredning av musikk på nettet, og dette har vært blant brekkjernene som har blitt flittig brukt til å forsøke få på plass lover som SOPA og PIPA. Men som vi altså kan se, burde kanskje RIAA heller hatt større fokus på den ulovlige spredningen utenfor Internett.

Kilde:
    Piratkopieringen over nett er mindre enn du tror - Hardware.no
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg aldri har forstått er hvorfor de bruker så mye penger på å "stoppe" delingen osv. Hvorfor ikke forstå at teknologien har kommet for å bli, slik at man heller bruke de samme ressursene på å omstille seg til ny teknologi som streaming (á la spotify o.l.) eller lettere å kjøpe musikk og laste ned.

Jeg kan godt skjønne at RIAA ikke vil at et slikt diagram skal komme ut fra et forretningsperspektiv, men det er helt idioti at de skal drive så hinsides mye med heksejakt, når man ikke får så mye ut av det som det media gir uttrykk for.

Jeg syns det er positivt at sånne oversikter kommer ut fordi det belyser et ellers vanskelig tema.

Mvh Faller

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse tallene er vel i beste fall estimert. Ihvertfall når det gjelder Unpaid. For det er vel svært få brukere som oppgir sine Unpaid tall?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Disse tallene er vel i beste fall estimert. Ihvertfall når det gjelder Unpaid. For det er vel svært få brukere som oppgir sine Unpaid tall?
    Det er tall fra platebransjen som ikke skulle vært lekket ut. Som platebransjen ikke ville ha ut.

Vil tro at tallene er estimert utifra en pris per spill/cd/dvd/blu-ray, mot hvor mye folk laster ned hver uke eller dag. etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har absolutt ingen oversikt over hvor mye folk laster ned.

Og som allerede nevnt over, latterlig at de ikke tilbyr musikken slik jeg vil ha den. Lossless og muligheter for å laste ned flere ganger (konto).
    Aldri brukt så mye penger på musikk som jeg gjør idag med Spotify.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tall fra platebransjen skal vel tas med en neve salt.
    Er ikke lenge siden det ble hevdet at de hadde tapt mer penger på nedlastet musikk enn en samlet platebransje har tjent siden tidenes morgen. Hvis jeg ikke tar feil var tapet beregnet til en høyere sum enn det finnes penger i den globale økonomien i dag. Litt Kim jong il Platebransjen vil ha 436.387.500.000.000 kroner - kultur - Dagbladet.no

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg tro at de fleste kopier mellom venner kommer orginalt fra nedlasting.

Hvis man teller alle sanger jeg har i MP3 og differensierere mellom de jeg har lastet ned og de jeg har fått fordi jeg har kopiert harddisker fra venner stemmer det sikkert at nedlasting er en liten andel av det. Men kilden er jo uansett internett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •