Hvor høyt og lenge kan jeg spille?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt og lenge kan jeg spille?

Hei,

Har for tiden følgende oppsett i kjellerstuen, som brukes som vors-/partyanlegg:

Høyttalere: Cerwin Vega CLS-215
    Effektforsterker: Cerwin Vega A2,6kW
    Forforsterker: Harman/Kardon AVR 235
    Subwoofer: Fence Audio FS-21 PA Aktiv

Har et par spørsmål som jeg håper noen litt mer erfarne brukere kan svare på.

1. Når "bass"-knotten er vridd fullt opp på H/K'en, hvor høyt kan jeg da stille volumet før det blir skadelig for høyttalerene? Jeg har til nå bare stilt opp til de 2 grønne lysene på CV-forsterkeren lyser, men ser rundt om på andre forums og på youtube at mange spiller i timesvis med lysene på rødt, spesielt på utesteder, har dette noe med forskjellen på "hjemme"-utstyr og PA-utstyr, eller tåler høyttalerene med enn de to grønne lysene?

2. Som nevnt over har jeg spilt for det meste med bare opp til de to grønne lysene, men etter 15 minutter med slik spilling går viftene på effektforsterkener for fullt, og den er rimelig varm. Skal den bli varm så fort, og så stopper det der, eller blir den på noen måte overbelastet? Har god tro på at effektforsterkeren skal klare å drive disse, men har som sagt kommer hit for litt bedre svar.

3. Har også som nevnt over en Fence Audio FS-21 PA Aktiv sub, er det noen grei måte å begrense seg hvor hardt denne kan spille? Har skjønt det sånn at Fence ikke akkurat leverer toppkvalitet når det gjelder lyd, men at når det kommer til "dunk dunk" skal de være helt ok. I følge hjemmesiden skal denne kjøre på 350W konstant. I og med at det er en PA sub, som jeg regner med skal tåle litt røft bruk, burde den være i stand til å stå på 100% bass i likhet med CV-høyttalerene, eller burde den stå lavere som den gjør nå? Den står på ~60-65% nå, og forskjeller derfra til 100% er rimelig brutal. Er vanskelig å se hvor mye elementet beveger seg o.l. pga tett gitter, men håper noen her har kloke svar eller erfaringer.

Føler dette ble en lang post, men håper noen orker å ta seg tid! Trengs det mer informasjon er det bare å si fra.

På forhånd takk.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du kan spille helt til du hører forvrenging eller kompresjon. Går man over det er der fare for å overbelaste høyttaleren.

2. Vil tror det er normalt på en viftebasert konstruksjon.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtig svar!

Har ikke opplevd forvrenging før tror jeg, så er ikke helt sikker. Merker man godt når man evt overgår den grensen, eller er det noe som plutselig kan overraske deg i form av skade på element?

Når det gjelder forsterkeren så regnet jeg egentlig med at det var sånn det skulle være, men synes bare den ble overraskende varm på kort tid, men den når vel kanskje den "full power" grensa og holder seg der, i likhet med en PC.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du er nokså "ny" med anlegg så er det ikke alltid du hører forvrengning :wink:
    men det er bare en stygg lyd man hører etterhvert, var hvertfall sånn med meg..

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 10minutemail
    1. Når "bass"-knotten er vridd fullt opp på H/K'en, hvor høyt kan jeg da stille volumet før det blir skadelig for høyttalerene? Jeg har til nå bare stilt opp til de 2 grønne lysene på CV-forsterkeren lyser, men ser rundt om på andre forums og på youtube at mange spiller i timesvis med lysene på rødt, spesielt på utesteder, har dette noe med forskjellen på "hjemme"-utstyr og PA-utstyr, eller tåler høyttalerene med enn de to grønne lysene?
    Hvis du mener fullt vridd opp, som i at volumknoten står nesten på "klokken seks", vil du garantert få mye forvrengning, og det vil være direkte skadelig for deg å være lenge i samme rom som anlegget.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man merker fort når forsterkeren mister kontrollen og lyden forvrenges, lyden forandres, til svak skurring eller diskanten begynner å skrike. Man hører godt når man kjører på grensa.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvis du mener fullt vridd opp, som i at volumknoten står nesten på "klokken seks", vil du garantert få mye forvrengning, og det vil være direkte skadelig for deg å være lenge i samme rom som anlegget.
    Slik jeg kjører nå, med ikke så altfor høyt volum og lysene på grønt, er jeg 99,9% sikker på at det ikke er forvrenginger i lyden. Hva du mener med skadelig for meg er jeg ikke sikker på, mener du for høyt volum? Mener at bass'en er skrudd helt opp, men ikke volumet! Er som sagt et anlegg som blir brukt mest til "dunk dunk"-musikk, så føler det er greit når bass'en er skrudd på 100%, så går effektforsterkeren på oransje / rødt lys på lavere volum, og da er det enklere å begrense volumet til noe ikke alt for høyt. Er da jeg mener om høyttalerene faktisk tåler å bli skrudd til oransje / rødt som folk på youtube og andre forum mener.

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    om du er nokså "ny" med anlegg så er det ikke alltid du hører forvrengning :wink:
    men det er bare en stygg lyd man hører etterhvert, var hvertfall sånn med meg..
    Akkurat det jeg mente, ja! Ettersom dette er det første "ordentlige" anlegget mitt, er jeg ikke helt sikker på hvordan man gjenkjenner forvrenging, om det skjuler seg litt i bakgrunnen eller er tydelig og lett å høre.

Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Man merker fort når forsterkeren mister kontrollen og lyden forvrenges, lyden forandres, til svak skurring eller diskanten begynner å skrike. Man hører godt når man kjører på grensa.
    Okei, da tror jeg ikke at jeg har hatt noe av det ennå, men føler de pumper ut såpass med bass at jeg ikke tør å skru på mer i tilfelle det ødelegger elementene. Er såklart nysgjerrig i hvor mye de faktisk kan gi før de når grensen, men vil helst hoppe over et ellers dyrt "prøve og feile"-forsøk. :lol:

Håper noen også har noe innspill angående sub'en. Finner det litt logisk at en PA-sub skal kunne spille på 100% bass når høyttalerene gjør det, og volumet er det samme, men nå vet ikke jeg hvilke forskjeller som finnes litt dypere i det.

Takk så mye for gode og raske svar.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bassen på nullstilling altså på midten, og dra på. Da vil du merke at du kan spille relativt høyt!

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det er så lett å høre forvrengning i (sub)bassen. Resultatet av dette var at jeg ødela et basselement under filmvisning. Fikk en skikkelig overraskelse når det plutselig smalt skikkelig når elementet bunnet. Nå bruker jeg noen demo-spor til å sjekke fysisk utsving på elementene og prøver å holde meg godt innenfor xmax. Ellers er det ikke så dumt å bruke egne høypassfilter på sub-en om du har det tilgjengelig - de færreste elementer tåler solide påtrykk under 15-17 Hz. Ikke om du bruker bassrefleks i alle fall.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du ha bassen på høyttalerne på fullt når du har sub i tillegg da? Sett bassen på høyttalerne på 50-60% så vil du få finere lyd å samtidig kunne dra på mye mer uten fare for at noe galt skjer. I tillegg spiller subben høyere når volumet øker, uten at du trenger stille den mer opp fra de 60-65% den står på nå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •